Elektromobilność w Metropolii

W jaki sposób samorządy powinny wypełniać obowiązki wynikające z Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych? Przedstawiciele 40 gmin województwa śląskiego dowiedzieli się tego podczas szkolenia „Elektromobilność w praktyce”,które odbyło się w siedzibie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zostało ono zorganizowane we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych oraz pod Patronatem Honorowym Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

Ustawa oelektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 roku nakłada liczne obowiązki na jednostki samorządu terytorialnego. Już w 2020 roku gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny zapewnić udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów na poziomie 10 proc.

Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy. Docelowo, co najmniej 30 proc. pojazdów będzie musiało być zero- lub niskoemisyjna. Ponadto w gminach ma rozwijać się infrastruktura ładowania EV i tankowania gazu ziemnego.

Samorządy będą także musiały sporządzać analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej.

– Metropolia GZM stawia na elektromobilność oraz nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, które przyczynią się do podnoszenia jakości naszego życia, w tym również poprzez dbałość o środowisko naturalne i o powietrze, którym oddychamy – mówi Grzegorz Podlewski, wiceprzewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.