Metropolia integruje systemy rowerów miejskich. Umowa z Nextbike podpisana

Wypożyczasz rower miejski w jednej gminie i możesz go oddać w innej. Do tej pory nie było to zgodne z regulaminem, ale wkrótce może się to zmienić. We wtorek (12 marca) Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała umowę z firmą Nextbike, dzięki której wypożyczalnie rowerów będą mogły działać „ponadlokalnie”. Gminy, które zechcą w ten sposób rozszerzyć funkcjonalność swoich systemów, nie poniosą w związku z tym żadnych dodatkowych kosztów. Koszt relokacji rowerów pokryje bowiem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Katowice, Sosnowiec, Tychy, Gliwice, Zabrze, Chorzów, Siemianowice Śląskie – w tych miastach Metropolii od nadchodzącego sezonu mają zostać uruchomione miejskie wypożyczalnie rowerów. W każdym z tych miast systemy dostarcza firma Nextbike, z którą Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zawarła umowę, dzięki której miasta otrzymają możliwość rozszerzenia funkcjonalności swoich wypożyczalni.

– Do tej pory regulaminy wypożyczalni rowerów miejskich nie pozwalały, aby pojazd wypożyczony ze stacji w jednym mieście, można było zwrócić na stacji w innym, na przykład sąsiednim mieście – tłumaczy Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji GZM.

– Umowa, którą zawarliśmy z firmą Nextbike, pozwoli relokować pojazdy pomiędzy różnymi miastami. Co ważne, gminy nie poniosą w związku z tym dodatkowych wydatków, ponieważ to Metropolia pokryje koszty przemieszczenia każdego roweru między miastami – dodaje.

Osoby korzystające z wypożyczalni muszą natomiast pamiętać, że możliwość relokacji będzie dotyczyć wyłącznie rowerów standardowych. To znaczy, że rowery typu tandem, dziecięcy, familijny albo cargo dalej będzie można wypożyczać i oddawać wyłącznie w obrębie jednej gminy. Wynika to z faktu, że oferta dotycząca typów rowerów w poszczególnych wypożyczalniach nie jest jednolita.

Metropolia, poprzez współpracę z firmą Nextbike, umożliwia gminom wprowadzenie możliwości relokowania rowerów, ale to miasta zdecydują o rozszerzeniu swoich systemów o tę funkcjonalność. Chodzi o zmianę zapisów w umowach i regulaminach poszczególnych wypożyczalni w taki sposób, aby relokowanie było formalnie możliwe.

– Mamy nadzieję, że miasta szybko i sprawnie dokonają tego typu zmian, aby zintegrowane systemy rowerów miejskich mogły zostać uruchomione już od 1 kwietnia – mówi Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy.

– Przy tej okazji niejako ujednolicony zostanie także czas trwania sezonu rowerowego, który w miastach Metropolii, gdzie zintegrowane zostaną wypożyczalnie rowerów miejskich, będzie trwał tak samo długo – dodaje.

Umożliwienie relokowania rowerów miejskich to kolejne działanie Metropolii związane z rozwojem infrastruktury i popularyzacją rowerów, jako równorzędnego środka transportu.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku Metropolia przedstawiła opracowanie dotyczące ujednolicenia standardów kształtowania infrastruktury rowerowej w gminach GZM. Liczące 140 stron opracowanie precyzuje kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Metropolia rekomenduje, aby dokument ten został przyjęty przez gminy w formie zarządzeń wójtów, burmistrzów i prezydentów. Dzięki temu jego zapisy będą obowiązywać na terenie danej gminy. 

Ponadto Metropolia jeszcze w tym roku planuje zakupić i przekazać 230 rowerów elektrycznych, które trafią do urzędników, policjantów i strażników miejskich na obszarze GZM.