Poligonowe testy na Droniadzie. Coraz bliżej krajowego programu U-Space

Testy rozwiązań technologicznych PANSA UTM w warunkach poligonowych – to najważniejszy punkt drugiego dnia Droniady, konkursu dla zespołów akademickich, wykonujących misje specjalne dronami. Testy prowadzone w stolicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakończyły się powodzeniem.

PANSA UTM to autorski system, który ma stanowić krok milowy na drodze budowy krajowego programu U-Space, realizowanego przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Na lotnisku Katowice Muchowiec wykonywano m.in. testy antykolizyjne, które zakończyły się sukcesem.

– Dokonano praktycznego sprawdzenia naszych autorskich, teoretycznych rozwiązań w zakresie przyszłej organizacji i zarządzania autonomicznymi lotami bezzałogowych statków powietrznych – mówi Filip Sosin, kierownik programu U-Space w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

– Testowaliśmy koncepcję operacji startów i lądowań dronów, łączącą rozwiązania autonomiczne z proceduralnymi. Zaprogramowane przez uczestników Droniady BSP w sposób autonomiczny, wykorzystując technologię pozycjonowania BSP w oparciu o dostarczone przez organizatora moduły ADSB, realizowały nasze proceduralne zasady podejścia do lądowania, z zachowaniem autonomicznych zaprogramowanych protokołów antykolizyjnych – dodaje przedstawiciel PAŻP.

Loty dronów – poza obserwacją wzrokową – śledzono na bieżąco w systemie informatycznym, dedykowanym do lokalnego zarządzania BSP. Sprawdzano w nim m.in poprawność przebiegu tras lotów w kontekście zachowania trajektorii lotu w granicach poziomych i pionowych stref przewidzianych dla konkurencji, jak również autonomiczne zachowania antykolizyjne dronów w kontekście bezpieczeństwa ruchu lotniczego.

– Co najważniejsze, dzisiejszy dzień zakończył się sukcesem i pokazał, że przyjęte w konkurencji założenia są rozwiązaniami bezpiecznymi i przede wszystkim możliwymi do praktycznej realizacji. Niektóre zespoły perfekcyjnie zaprogramowały swoje drony, które w sposób w pełni autonomiczny, z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa, zrealizowały założenia konkurencji. Z całą pewnością, wiedza którą dziś zdobyliśmy posłuży nam do dalszych prac nad rozwojem koncepcji organizacji przyszłych autonomicznych lotów, również w środowisku zurbanizowanym – podsumowuje Sosin.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, a także Urząd Lotnictwa Cywilnego, to instytucje tworzące Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów.