image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Organizacja nauki zdalnej to spore wyzwanie w pracy nauczyciela. W warunkach takich, jak obecne – gdy zewnętrzna sytuacja zatrzymała uczniów w domach, a nie są to ani ferie, ani wakacje – urządzenia mobilne okazują się być skutecznym narzędziem w organizacji nauczania na odległość.

Kiedy rodził się pomysł korzystania w naszej szkole z iPadów, nie sądziliśmy, że tak szybko przyjdzie nam się przekonać o ich niezbywalnej obecności w szkolnej codzienności.

Lekcje z iPadem nigdy nie są zamknięte w czterech ścianach klasy. Do ich prowadzenia można wykorzystać ponad 100.000 aplikacji edukacyjnych, interaktywne książki na każdy temat, zapisy ważnych przemówień, wirtualne wycieczki oraz materiały wideo opracowane przez ekspertów i instytucje z całego świata. Staramy się korzystać na co dzień z tego wirtualnego bogactwa.

W chwili obecnej jedna z naszych klas pierwszych wykorzystuje iPady w swojej codziennej pracy – korzystając z nich w czasie zajęć szkolnych, jak i podczas pracy w domu.

W perspektywie, możliwością kompleksowego korzystania objęte zostaną kolejne dwie klasy. Wdrażamy innowację pedagogiczną obejmująca przedmioty ścisłe (fizyka i matematyka), która kładzie nacisk na kształtowanie umiejętności gromadzenia danych i ich wykorzystania do tworzenia prezentacji, filmików edukacyjnych przez samych uczniów. Tworzone przez licealistów materiały wykorzystywane są na „odwróconych lekcjach” (ang. flipped clasroom).

Aplikacje którymi dysponujemy, uczniowie wykorzystują do wykonywania doświadczeń, symulacji i eksperymentów. iPad jest narzędziem podręcznym jak telefon – służy nam jako podręcznik, zadana lektura czy notatnik.

Dzięki aplikacji „Zadane”, która została stworzona z myślą o codziennej pracy w klasie, możemy pracować w warunkach, które ograniczają nas tylko pozornie. Aplikacja ta umożliwi m.in.: rozsyłanie zadań do uczniów, które od razu pokazują się na ekranach ich iPadów, zbieranie rozwiązań zadań w czasie rzeczywistym, śledzenie postępów podopiecznych, wyszukiwanie treści, które pasują do programu nauczania, a także dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów.

Z iPadem uczniowie nie tylko oglądają, słuchają i czytają. Z iPadem uczniowie tworzą rzeczy, które dotąd robili bo musieli, teraz robią, bo chcą.

autor: Agata Krzysztofik / UM Siemianowice Śl.