image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Pięciokrotne przekroczenia normy dwutlenku węgla w trakcie lekcji, grzyb na ścianach czy “szkolne” ubrania przebierane w domu, aby pozbyć się niechcianego zapachu – to rzeczywistość wielu szkół na Śląsku i w Zagłębiu. Od początku roku szkolnego eksperci Fundacji Napraw Sobie Miasto wspólnie z uczniami i nauczycielami starali się znaleźć rozwiązanie dla tych problemów. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest partnerem tego projektu. Wkrótce ukaże się poradnik podsumowujący dwuletnie doświadczenia, ale wcześniej – 2 czerwca – odbędą się bezpłatne warsztaty, jak dbać o stan powietrza podczas nauki. Aby wziąć w nich udział, konieczna jest rejestracja. 

Jakość powietrza w pomieszczeniach może być nawet 100-razy niższa niż ta na zewnątrz. W większości przypadków smog wpływa na nią tylko w niewielkim zakresie. Częściej oddziałują na stan powietrza niedrożna wentylacja czy brak regularnego wietrzenia klas. Wzrost poziomu dwutlenku węgla wpływa bezpośrednio na zdolność do koncentracji czy przyswajanie nowej wiedzy, a także liczbę absencji w szkole.

– Wszyscy już wiemy, że zimą smog truje. Jesteśmy przekonani, że wiosną i latem oddychamy czystym powietrzem – mówi Paweł Wyszomirski, prezes Fundacji Napraw Sobie Miasto. – W drodze do szkoły i owszem. W szkole mamy już całoroczny dramat. Nasze szkoły nie tylko śmierdzą, ale i po prostu trują – dodaje.

Przez ostatnie dwa lata szkolne, eksperci i ponad 500 uczniów badało stan powietrza w 12 szkołach i wokół nich na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Sprawdzali temperaturę, wilgotność, poziomy pyłów PM, dwutlenku węgla czy lotnych związków organicznych oraz główne zanieczyszczenie komunikacyjne, czyli dwutlenek azotu. Niestety wszędzie sytuacja odbiegała od zalecanych norm.

Na podstawie pomiarów opracowano modelowe rozwiązania poprawy sytuacji. Kluczem jest odpowiednie i regularne wietrzenie klasy. Dodatkowo opracowano dwa scenariusze działań.  Pierwszy polega na umieszczeniu w klasie kilkudziesięciu roślin, które mają pozytywny wpływ na jakość powietrza. W drugim pracownie były wyposażane w sprzęt np. osuszacze lub oczyszczacze powietrza, aby walczyć z rozwojem pleśni.

2 czerwca o godz. 9:00 w Parku Naukowo-Technologicznym Euro-Centrum w Katowicach odbędą się warsztaty, pokazujące jak dbać o stan powietrza podczas nauki. Zapisywać można się na stronie: szkolneklimaty.pl/dolacz.

Podczas warsztatów przedstawiony zostanie podręcznik dla uczniów, rodziców i nauczycieli o tym, jak dbać o jakość powietrza w szkołach. Każdy będzie mógł go bezpłatnie pobrać na stronie szkolneklimaty.pl. We wrześniu ruszy kampania, mająca zachęcić do poprawy stanu powietrza w nowym roku szkolnym.

“OpenAir – zdrowe powietrze w klasie”, to pierwszy w Polsce program kompleksowej poprawy jakości powietrza w szkołach. Projekt jest realizowany przez Fundację Napraw Sobie Miasto we współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

***

Inicjatywa Napraw Sobie Miasto działa od kwietnia 2010 r. Zaczęła się od umycia dworca Katowice Ligota. Akcja zainspirowała innych ludzi do realizacji podobnych pomysłów. Z pierwszych doświadczeń związanych z zaangażowaniem w sprawy publiczne zrodziła się idea powołania fundacji. Działa ona od 2012 r. Od tego czasu Napraw Sobie Miasto jest aktywna w całej Polsce, m.in. prowadzi procesy partycypacyjne w Mysłowicach, Myszkowie czy projekty modernizacji ul. Miarki w Bytomiu, ul. Ząbkowskiej w Warszawie, Placu Nowego w Krakowie czy zielonych przystanków we Wrocławiu.