1

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej II

 

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej II

Realizacja projektu „System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej II” (SDIP II) miała na celu rozbudowę istniejącego systemu informacji pasażerskiej wdrożonego w ramach pilotażu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, realizowanego na obszarze 6 gmin byłego KZK GOP (Będzin, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Zabrze, Katowice i Sosnowiec). Druga edycja projektu była wdrażana na obszarze wszystkich gmin dawnego KZK GOP i gmin ościennych, co przyczyniło się do pogłębienia procesu integracji systemu transportu publicznego na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Projekt SDIP II obejmował:

  • opracowanie dokumentacji technicznej rozszerzenia systemu wraz z dokonaniem niezbędnych uzgodnień,
  • dostawę i montaż (wraz z przyłączami) wyposażenia na przystankach – 462 tablic (406 na obszarze byłego KZK GOP, 50 w mieście Tychy i 6 w gminie Bieruń),
  • dostawę i montaż wyposażenia 170 pojazdów MZK Tychy,
  • integrację z istniejącymi systemami SDIP i ŚKUP oraz innymi systemami ITS na obszarze Subregionu Centralnego (na poziomie przekazywania informacji),
  • dostarczenie aplikacji mobilnej dla pasażerów.

Projekt wdrożony został w kluczowych lokalizacjach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Celem ogólnym projektu było lepsze wykorzystanie niskoemisyjnego transportu miejskiego poprzez rozwój i integrację publicznego transportu zbiorowego na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz usprawnienie systemu zarządzania miejską komunikacją publiczną. Przewiduje się, że rozbudowa istniejącego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej przyczyniła się do:

  • podniesienia poziomu ocen pasażerów przewozów organizowanych na terenie całej Metropolii Górnośląskiej i jej obszarze funkcjonalnym,
  • zwiększenia efektywności kontroli wszystkich umów z operatorami,
  • zwiększenia bezpieczeństwa podróżowania.
  • zmniejszenia presji transportu publicznego na środowisko naturalne w wyniku ograniczenia niskiej emisji.

Całkowita wartość projektu wyniosła 32,2 mln zł, koszty kwalifikowalne projektu wyniosły 26,2 mln zł, z czego 85% zostało pokryte z Funduszu Spójności w ramach dofinansowania projektu (tj. 22,2 mln zł).

Projekt  był współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pełniącego rolę Instytucji Pośredniczącej w ramach działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach w lutym 2017 r. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia nastąpiło w III kwartale 2022 r.

Zgłaszanie nieprawidłowości i nadużyć w POIŚ 2014-2020

Aplikacja do pobrania w APPSTORE oraz GOOGLE PLAY