image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przygotowuje się do wprowadzenia nowego systemu poboru opłat, który zastąpi obecnie funkcjonujący ŚKUP. Nastąpi to najwcześniej w 2021 roku. Ale aby być gotowym na wprowadzenie tych zmian oraz zorganizowanie postępowania o udzielenie zamówienia, Metropolia prowadzi obecnie dialog techniczny. Bierze w nim udział 17 podmiotów. Ma na celu m.in. zweryfikowanie technicznych i rynkowych możliwości wprowadzenia nowych rozwiązań poboru opłat w komunikacji miejskiej. Dialog techniczny potrwa do kwietnia.

System ŚKUP pozostanie do 2021 roku, ponieważ do tego czasu obowiązuje trwałość tego projektu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. GZM już teraz rozpoczęła przygotowania do ulepszenia systemu poboru opłat w komunikacji miejskiej. W tym momencie trwa dialog techniczny, który potrwa do kwietnia. Do udziału w nim zgłosiło się 17 podmiotów.

Dialog techniczny to jedna z możliwości, której zastosowanie przewidziane zostało w prawie zamówień publicznych. Ma charakter doradczy i nie jest równoznaczny z ogłoszeniem przetargu. To etap poprzedzający ewentualne ogłoszenie takiego postępowania, a jego celem jest uzyskanie informacji, potrzebnych do precyzyjnego opisu przyszłego zamówienia. Chodzi m.in. o ustalenie możliwości technicznych rozwiązań dostępnych na rynku, szacunkowy koszt wprowadzenia nowego systemu oraz czas jaki będzie potrzebny, by to rozwiązanie zaczęło w pełni funkcjonować.

Przedstawiciele GZM i ZTM rozmawiają z uczestnikami dialogu technicznego m.in. o rozszerzeniu funkcji karty ŚKUP, nowoczesnych metodach płatności (Blik, Apple Pay, Google Pay), czy też o instalacji nowych urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej, które będą obsługiwać płatności kartą płatniczą.

Poruszany jest także wątek otwartości systemu, tak aby w przyszłości obejmował on nie tylko pojazdy ZTM, ale również pociągi i system roweru metropolitalnego.

Dodajmy, że integracja transportu publicznego na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii to również jednolite barwy pojazdów, jeżdżących pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego. GZM pod koniec ubiegłego tygodnia poinformowała o decyzji ws. ujednolicenia kolorystyki pojazdów komunikacji miejskiej.

Autobusy na liniach regularnych będą żółte, na liniach specjalnych w kolorze fuksji. Tramwaje pozostaną czerwone, a trolejbusy pojadą w żółto-zielonych barwach.

Wspólna identyfikacja wizualna będzie wprowadzana podczas nowych przetargów na obsługę poszczególnych linii. Będzie to dotyczyć pojazdów, wyprodukowanych w 2019 roku lub później, które zostaną wskazane w ofercie na obsługę danej linii.

Zatem zmiany te potrwają kilka lat, ponieważ pojazdy, które obecnie kursują na poszczególnych liniach nie będą przemalowywane. Wynika to z faktu, że wiązałoby się to z dużymi kosztami. Warto pamiętać, że każdego dnia na ulice Metropolii wyjeżdża ponad tysiąc autobusów.