1

Całoroczny, samoobsługowy Rower Metropolitalny? Trwa nabór zgłoszeń do dialogu technicznego

Przedstawiciele firm, które są operatorami systemów rowerów miejskich; eksperci, specjalizujący się w tematyce rowerowej oraz przedstawiciele organizacji cyklistów. To między innymi te osoby, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zaprasza do wzięcia udziału w dialogu technicznym, którego efektem będzie wypracowanie najważniejszych założeń modelu funkcjonowania systemu Roweru Metropolitalnego. Czas na zgłoszenia? Do poniedziałku (18 czerwca) do godz. 10.

Dialog techniczny to jedna z możliwości, której zastosowanie przewidziane zostało w prawie zamówień publicznych. Ma charakter doradczy i nie jest równoznaczny z ogłoszeniem przetargu. To etap poprzedzający ewentualne ogłoszenie takiego postępowania, a jego celem jest uzyskanie informacji, potrzebnych do precyzyjnego opisu przyszłego zamówienia.

– Najprościej mówiąc: w dialogu technicznym chcemy poznać możliwości rynkowe, technologiczne, systemowe, jak również poznać opinie specjalistów co do różnych wariantów funkcjonowania Roweru Metropolitalnego – wyjaśnia Marcin Marczak, dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego GZM.

– Mamy pewne własne założenia i marzenia odnośnie tego jak Rower Metropolitalny mógłby funkcjonować, ale musimy je teraz skonfrontować z rzeczywistością i faktycznymi możliwościami rynkowymi. Po przeprowadzonym dialogu, skoncentrujemy się na kilku wariantach, przeanalizujemy je, a następnie wybierzemy ten najbardziej optymalny, który będziemy chcieli, aby znalazł się w założeniach przetargowych – dodaje Marczak.

Podczas dialogu technicznego analizowana będzie m.in. możliwość zastosowania systemów, pozwalających na to, by Rower Metropolitalny mógł funkcjonować przez cały rok, aby był samoobsługowy i umożliwiał zwrócenia go przez całą dobą, we wszystkie dni tygodnia, w określonej strefie. W trakcie tego postępowania oszacowana zostanie również wartość takiego zamówienia oraz czas, na jaki powinna zostać zawarta umowa.

Uczestnicy dialogu będą również zastanawiać się nad wskazaniem najbardziej optymalnej formuły, w jakiej Rower Metropolitalny miałby funkcjonować: czy Metropolia powinna kupić własne rowery i wybrać jedynie operatora tej usługi, albo też czy całą realizację tego zamówienia zlecić firmie, która wygra przetarg? Określone zostanie również jakie rodzaje rowerów i ile sztuk z danego rodzaju powinno znaleźć się w systemie metropolitalnym: ile rowerów cargo, dla dzieci, tandemów, a nawet… elektrycznych. „Pod lupę” zostaną również wzięte warianty dotyczące tego w jaki sposób w Rowerze Metropolitalnym można byłoby wykorzystać kartę ŚKUP i tego czy można byłoby za jej pomocą płacić za przejazd lub mieć zakodowany abonament.

Pierwsze spotkania z uczestnikami dialogu technicznego ws. Roweru Metropolitalnego planowane są pod koniec czerwca, a ich koniec przewidywany jest w pierwszej połowie lipca. Jego zakończenie uzależnione jest od liczby otrzymanych przez Metropolię zgłoszeń.

Nabór wniosków osób, zainteresowanych wzięciem udziału w tym dialogu, upływa 18 czerwca o godz. 10. Formularze zgłoszeniowe można wysyłać pocztą na adres: „Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia,  ul.  Barbary  21A,  40-053 Katowice, biuro podawcze, II piętro, pokój  249” lub za pośrednictwem  poczty  elektronicznej na adres kancelaria@metropoliagzm.pl. Wybierając wysyłkę zgłoszenia pocztą lub kurierem, należy pamiętać, że liczy się data i godzina jej faktycznego wpływu do Urzędu Metropolitalnego.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia pracuje nad tym, aby metropolitalnymi rowerami można było jeździć od przyszłorocznej wiosny. W budżecie na 2018 rok na realizację tego zadania zaplanowanych zostało 6 milionów złotych.