Eksperci z Politechniki Śląskiej przygotują koncepcję Kolei Metropolitalnej
Dwie oferty wpłynęły do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w ramach przetargu na opracowanie koncepcji Kolei Metropolitalnej. Najkorzystniejszą z nich przedstawiła Politechnika Śląska, która dokument opracuje za ponad 233 tys. zł. Koncepcję Kolei Metropolitalnej powinniśmy poznać w grudniu.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w poniedziałek (30 lipca) rozstrzygnęła przetarg na opracowanie koncepcji Kolei Metropolitalnej. Do postępowania zgłosiły się dwie firmy, a najkorzystniejszą ofertę przedstawiła Politechnika Śląska. Dokument zostanie opracowany za ponad 233 tys. zł.
– Koncepcja odpowie nam na najważniejsze pytania dotyczące organizacji transportu szynowego na terenie Metropolii, by mógł on realnie konkurować z samochodami – przypomina Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który zajmuje się sprawami związanymi z transportem publicznym.
Po zawarciu umowy na opracowanie tej koncepcji, a powinno się to stać w przyszłym tygodniu, eksperci z Politechniki Śląskiej będą mieć 19 tygodni na opracowanie tego dokumentu. Efekty tych prac powinniśmy poznać w grudniu.
Koncepcja Kolei Metropolitalnej to dokument, w którym zawarte zostaną analizy dotyczące m.in. potoków pasażerów; tego czy, a jeśli tak, to w jakiej formule rozbudowywać trasy kolejowe na terenie Metropolii.
Chodzi o to, by znaleźć odpowiedź na pytania, czy myśląc o kolei powinniśmy stawiać na zakup nowych pociągów, które mogłyby uzupełnić już teraz funkcjonujące połączenia na najbardziej popularnych trasach oraz na to, w jakim kierunku rozwijana i rozbudowywana powinna być metropolitalna sieć połączeń kolejowych w przyszłości. Z opracowanego dokumentu dowiemy się zatem jaki model Kolei Metropolitalnej byłby najbardziej odpowiedni dla tego obszaru. Przeanalizowane zostaną różne warianty i wskazana rekomendacja odnośnie tego, czy Metropolia powinna stawiać na rozbudowę sieci kolei tradycyjnej, a może inwestować w infrastrukturę jednoszynową, czyli monorail, gdzie pociąg zazwyczaj porusza się na specjalnej estakadzie, po jednej szynie.
– Opracowanie koncepcji Kolei Metropolitalnej to początek drogi, której celem jest usprawnienie transportu publicznego. To bardzo ważny dokument, na podstawie którego w przyszłości konstruowane będą projekty szczegółowe – mówił Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu, w połowie czerwca, gdy Metropolia ogłosiła przetarg na opracowanie tej koncepcji.
– Nie jest to zadanie, które zrealizujemy w ciągu roku czy kilku najbliższych lat. Zbudowanie sprawnie działającego systemu Kolei Metropolitalnej to zadanie na co najmniej dekadę, które wymaga również potężnych nakładów finansowych i współpracy wielu partnerów – dodawał.