1

Katowice biją rekordy w naprawianiu miasta

W ciągu roku od
uruchomienia Naprawmyto.pl w Katowicach mieszkańcy zgłosili za pośrednictwem
serwisu ponad 8 tys. problemów a ponad 4,5 tys. z nich zostało rozwiązanych.

Katowice uruchomiły aplikację Naprawmyto.pl w połowie
kwietnia 2018 roku, jako element projektu KATOobywatel. Aplikacja służy do
mapowania usterek w mieście. Mieszkańcy zaznaczają „alert” na mapie, opisują go
i dodają zdjęcie. Miejskie służby rozwiązują zgłoszone problemy tak szybko, jak
to możliwe. W efekcie w ciągu roku od startu aplikacji, w bazie Naprawmyto.pl
jest w sumie ponad 8 tysięcy „alertów”,
z czego ponad 4,5 tysiąca naprawionych
. Dla porównania Lublin pochwalił się
w tym roku wynikiem 10 tys. rozwiązanych spraw, ale miasto korzysta z tego
samego narzędzia od 2012 roku. W sumie „w sieci” Naprawmyto.pl jest 30 miast.

– Potwierdzeniem skuteczności Naprawmyto.pl są nie tylko statystyki, ale przede wszystkim pozytywne opinie mieszkańców, których spotykam w rożnych częściach Katowic. Serwis pozwala na stały kontakt z użytkownikami, a przez to umożliwia naszym służbom bliską współpracę z nimi i reagowanie na najpilniejsze potrzeby w dzielnicach – mówi prezydent Marcin Krupa.

Do najczęściej zgłaszanych alertów należą te związane
z uszkodzoną infrastrukturą, głównie
jezdniami i chodnikami. W kategorii „bezpieczeństwo”
najpopularniejsze alerty dotyczą znaków drogowych (przekrzywionych,
uszkodzonych) a w kategorii „przyroda”
– utrzymania zieleni i dzikich wysypisk. Do popularnych należą też alerty
związane z uszkodzoną infrastrukturą wodociągową (studzienki), oświetleniem czy
graffiti. Sprawy mają różny stopień skomplikowania, od którego zależy termin
„naprawy”.

Większość spraw dotyczy terenów miejskich, zdarza się jednak, że alerty przekazujemy prywatnym właścicielom czy instytucjom zewnętrznym, a w takich przypadkach naprawa może potrwać dłużej. Nawiązaliśmy jednak wiele skutecznych współpracy np. ze spółdzielniami mieszkaniowymi czy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Wioleta Niziołek – Żądło, koordynator projektów społecznych w Urzędzie Miasta w Katowicach.

Codziennie za
pośrednictwem aplikacji mieszkańcy zgłaszają po kilkanaście, kilkadziesiąt
nowych alertów. Zajmuje się nimi specjalnie
powołany zespół
, złożony z pracowników wydziałów Urzędu Miasta i jednostek
miejskich, takich jak Miejski Zarząd Ulic i Mostów, Komunalny Zakład Gospodarki
Mieszkaniowej, Zakład Zieleni Miejskiej czy spółek: Miejskiego Przedsiębiorstwa
Gospodarki Komunalnej i Katowickich Wodociągów. Serwisem administruje Straż
Miejska.

Aplikacja pozwala
na śledzenie alertów, a zalogowani użytkownicy dostają automatyczne
powiadomienia w ich sprawie. Mogą też współpracować ze służbami miejskimi,
sugerować możliwe rozwiązania czy komentować efekty napraw.

– To znakomite narzędzie, jakiego do tej pory brakowało. Niepotrzebne są oficjalne pisma, maile, pieczątki do poszczególnych instytucji, a tylko zdjęcie, kliknięcie i naprawia się mówi Marcin Zawadzki, największy aktywista w serwisie, który sam zgłosił blisko 750 alertów. Na Facebooku prowadzi profil NaprawiaMy Koszutkę, gdzie m.in. dokumentuje na zdjęciach sytuację przed i po zgłoszeniu na Naprawmyto.pl.

 – Miejsc, które wymagają naprawy w mojej dzielnicy (Koszutka) jest wiele, ale w ciągu roku udało się doprowadzić do sytuacji, że dziś nie znajdziecie już tutaj np. nieświecących rzędów latarni, zapadniętych chodników, zapadniętych studzienek, czy dziur w jezdni dodaje Zawadzki.

Ranking naprawionych alertów (w tych kategoriach
miasto naprawiło najwięcej):

  • niedziałające oświetlenie – 710
  • uszkodzona
    jezdnia – 542
  • uszkodzony
    chodnik – 481
  • zatkana,
    uszkodzona studzienka uliczna – 249
  • uszkodzona
    studzienka, wpust – 445
  • złe znaki drogowe
    – 377
  • zniszczona zieleń
    – 342
  • dzikie wysypisko
    – 309
  • porzucony pojazd
    – 152
  • graffiti – 106

Alerty można zgłaszać przez stronę: https://naprawmyto.pl/katowice

Źródło:www.katowice.eu