1

Projekt „LIKE the naturE – tRAdition – Sport – MUSic!” w szkole w Psarach

Od 13 do 17 maja Szkoła Podstawowa w Psarach była gospodarzem
ostatniego spotkania partnerów dwuletniego projektu współpracy
szkół. Uczestniczyło w nim 15 nauczycieli, w tym 4 dyrektorów i
22 uczniów z Węgier, Portugalii, Estonii, Rumunii oraz Włoch.

Nauczyciele
i uczniowie przygotowali dla gości bardzo bogaty program obejmujący
zarówno działania ujęte w harmonogramie projektu jak i dodatkowe
atrakcje.

Uczestnicy
projektu w pierwszym dniu swojego pobytu zostali przywitani przez
dyrektora szkoły i oprowadzeniu po placówce oraz jej otoczeniu.
Zapoznali się z bazą dydaktyczną szkoły, warunkami, wyposażeniem
oraz informacjami dotyczącymi zmian w systemie polskiej edukacji. Po
zajęciach integracyjnych udali się na warsztaty do Osikowej Doliny,
gdzie w międzynarodowych zespołach uczestniczyli w zajęciach
tradycyjnego artystycznego rękodzieła. Następnie pojechali do
Ogrodzieńca na wspólny projektowy piknik.

Kolejny
dzień rozpoczął się od „Dreams&Teams” – warsztatów w
formie edukacyjnej zabawy, podczas której każda ze szkół uczyła
zebranych zasad gier zespołowych, omawianych we wcześniejszej fazie
projektu. Następnie grupa projektowa udała się na lekcję
regionalną do Muzeum Śląskiego w Katowicach. Miała również
okazję poznać charakterystyczne dla Śląska miejsca, jakimi są
Spodek i Nikoszowiec. W tym dniu nauczyciele spotkali się także z
wójtem Tomaszem Sadłoniem.

Trzeci
dzień uczestnicy rozpoczęli od Wieliczki. Wzięli udział w
warsztatach „Zostań eksploratorem kopalnianych głębin, po
których każdy otrzymał Akt Nadania tytułu Eksploratora
Kopalnianych Głębin. Program wizyty został wybrany z myślą o
przekazaniu uczestnikom informacji z zakresu geografii i historii
Polski oraz rozwijaniu umiejętności społecznych, takich jak
komunikacja interpersonalna, rywalizacja i współpraca w grupie.
Popołudnie spędzili natomiast w Krakowie, gdzie przewodnikami byli
psarscy uczniowie, którzy wcześniej przygotowali w języku
angielskim podstawowe informacje o kolejnych zabytkach tego miasta.

Następny
dzień to kolejne warsztaty, tym razem pt. „Podziemne skarby”,
które odbyły się w Zabrzu, w zabytkowej kopalni Guido – Sztolnia
Luiza. W formie zabawy o charakterze geocachingu, czyli poszukiwania
skarbów, uczestnicy mogli poznać historię i geologię obiektów
górniczych oraz zaznajomić się z dziejami uprzemysłowienia
Górnego Śląska, z uwzględnieniem ogromnej roli górnictwa w
rozwoju tego regionu.

Przyszedł
również czas na koncert muzyki klasycznej w Wielkiej Sali
Koncertowej NOSPR w Katowicach. Na prośbę gości psarska szkoła
włączyła dodatkowo do programu wizytę edukacyjną w obozie
koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau.

Ostatnią
częścią programu było pożegnanie. Wielokulturowe przyjęcie dla
uczniów, rodziców i nauczycieli z przywiezionymi przez gości
tradycyjnymi przekąskami i przygotowanymi przez naszych rodziców
smakołykami. Zaprezentowano na nim zebrane filmy i slajdy o
szkołach, krajach i projekcie. Wszyscy dzielili się swoimi
wrażeniami i wspomnieniami z odbytych mobilności.

Wspomniany
projekt przyniósł wszystkim uczestnikom nie tylko wiele korzyści,
ale także radości. Kilkunastoosobowa grupa uczniów z Psar miała
okazję wyjechać do krajów partnerskich i mieszkać w domach swoich
zagranicznych kolegów, a później gościć ich w swoich domach. Był
to czas realizacji ciekawych zadań ze sportu, muzyki, przyrody i
tradycji, niezwykłych doświadczeń, zdobywania nowych umiejętności
oraz szlifowania swoich kompetencji językowych. Co ważne zawiązały
się nowe przyjaźnie, nie tylko pomiędzy uczniami czy
nauczycielami, ale także niektórymi rodzinami.

Warto
zaznaczyć, że rodzice psarskich uczestników projektu byli jego
bardzo mocną stroną. Z wielkim zaangażowaniem zajmowali się
powierzonymi im dziećmi ze szkół partnerskich, a każdą wolną
chwilę od działań grupowych zapełniali wyjazdami do atrakcyjnych
miejsc naszego regionu.

Zdobyte
doświadczenia zaowocowały napisaniem nowego wniosku aplikacyjnego,
który zyskał akceptację i grant. Dzięki temu już we wrześniu
rozpocznie się projekt w podobnym składzie partnerskim. Tym razem
koordynatorem będzie jednak inna szkoła węgierska, a szkołę
portugalską zastąpi turecka.