1

Zabytkowy metropolitalny tramwaj będzie jeździć z Katowic do Chorzowa

We wszystkie niedziele i święta od czerwca do września z Zawodzia przez centrum Katowic na Stadion Śląski w Chorzowie mieszkańcy będą mogli dojechać zabytkowym składem typu N z lat 50-tych, który będzie kursować w ramach Metropolitalnej Tramwajowej Linii Turystycznej. Zapraszamy do skorzystania z niezwykłej okazji do podróży w czasie oraz pomiędzy najważniejszymi punktami w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Podobnie jak w poprzednich latach, w trakcie wakacji zobaczymy w pejzażu Katowic i Chorzowa charakterystyczne wagony zabytkowego taboru, który lśni czerwienią i zachwyca doskonałym stylem z epoki lat pięćdziesiątych. Od tego roku wakacyjna akcja przybiera charakter metropolitalny i po raz pierwszy jest organizowana przez Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Do przejazdu Metropolitalnym Tramwajem Linii Turystycznej uprawnia ważny bilet ZTM (obowiązuje taryfa standardowa). Niemniej jednak na pokładzie N-ki będzie można otrzymać bilet pamiątkowy, który powstał na wzór tych z dawnych lat.

Zabytkowy tabor będzie kursować na linii nr 23 w niedziele i święta od czerwca do końca września. W soboty pasażerów będą wozić pojazdy typu 13N i 105N. Od poniedziałku do piątku linia nie kursuje.

Linia turystyczna w naszej konurbacji kursuje od lipca 2007 r. Wtedy z inicjatywy członków Klubu Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym, uruchomiona została specjalna wakacyjna linia tramwajowa nr 0, obsługiwana zabytkowym taborem tramwajowym z obsługą konduktorską, czuwającą nad bezpieczeństwem przejazdu, udzielającą informacji oraz dokonującą kontroli biletów. Początkowo trasa linii przebiegała z placu Wolności w Katowicach do pętli tramwajowej przy Stadionie Śląskim w Chorzowie. Przez lata trasa przejazdu była modyfikowana, jednak zawsze linia zapewniała możliwość dojazdu z centrum Katowic do Parku Śląskiego.

Od 2007 r., niemal każdego lata, w niedziele i święta od czerwca do września na trasę wyjeżdża historyczny skład wagonów typu N z 1953 r. oraz 4ND1 z 1959 r., wyprodukowanych przez chorzowskie zakłady „Konstal”. Oba wagony do lat osiemdziesiątych służyły do przewozu pasażerów na zwykłych liniach tramwajowych. Następnie wykorzystywane były jako wagony robocze. W latach 2000-2001 przeszły gruntowny remont, w czasie którego przywrócono im wygląd fabryczny. Od tego czasu wpisane są do rejestru zabytków jako „ruchome zabytki techniki” i wyjeżdżają na trasy okazjonalnie, obsługując linie specjalne lub wynajęte przez osoby prywatne, firmy czy instytucje.

W 2019 r., podobnie jak w ubiegłych sezonach, tramwaj obsługiwać będzie linię nr 23, kursującą w relacji: Katowice Zawodzie Zajezdnia – Rynek (Teatr Śl.) – Plac Wolności – Rynek – Rondo – Silesia City Center – Park Śląski – Chorzów Stadion Śląski Pętla Zachodnia – Park Śląski – Silesia City Center – Rondo – Rynek – Plac Miarki – Rynek (Teatr Śl.) – Katowice Zawodzie Zajezdnia.

Więcej informacji dotyczących funkcjonowania linii oraz rozkłady jazdy poszczególnych tramwajów można znaleźć na stronie internetowej: www.turystyczna.kmtm.org.pl

Dokąd można dojechać linią tramwajową nr 23?

Wymieniamy poniżej najważniejsze miejsca, w pobliże których dociera zabytkowy skład. Wśród nich charakterystyczne budowle, tereny zielone, znane osiedla i główne place Katowic:

– Park Śląski – tereny zielone, Ogród Zoologiczny, Wesołe Miasteczko;

– Osiedle Tysiąclecia;

– Dąb; 

– centrum handlowe „Silesia City Center”;

– hala widowiskowa „Spodek”;

– Strefa Kultury – NOSPR, Muzeum Śląskie;

– Rynek;

– dworzec kolejowy;

– Plac Wolności (w kursach do Stadionu Śląskiego);

– Plac Miarki (w kursach do Zawodzia);

– szkoły wyższe (m.in. Uniwersytet Śląski, Politechnika Śląska, Akademia Muzyczna, Uniwersytet Ekonomiczny),

– Osiedle Gwiazdy,

– Zawodzie,

– zajezdnia tramwajowa i autobusowa na Zawodziu.