1

Mobilni nauczyciele zmieniają szkoły w gminie Psary

Tegoroczne wakacje dla nauczycieli ze szkół w Psarach i Dąbiu były bardzo intensywne. Dzięki udziałowi w projektach Erasmus+ brali udział w zagranicznych kursach i szkoleniach, na których doskonalili swoje kwalifikacje zawodowe.

Realizacja
projektów, które są finansowane z Unii Europejskiej, ma na celu
poprawę jakości pracy placówek oświatowych, poprzez udział
nauczycieli w mobilnościach zagranicznych. Podczas różnych kursów
i szkoleń pracownicy poznają nowoczesne i innowacyjne metody
nauczania oraz zarządzania placówkami oświatowymi.

Szkoła
otwarta na zmiany” w Psarach

Przed
Szkołą Podstawową w Psarach duże wyzwanie. Po prawie dwudziestu
latach kształcenia gimnazjalistów należy dostosować metody,
techniki i narzędzia nauczania do młodszych uczniów, uwzględniając
jednocześnie zmieniające się możliwości oraz postęp w
technologii ICT. Ogromną szansą jest udział w projekcie „Szkoła
otwarta na zmiany”, w ramach którego w zagranicznych mobilnościach
wzięło udział czternastu nauczycieli.

Pracownicy
psarskiej szkoły ukończyli szkolenia poprawiające kompetencje
językowe Intensive General English, szkolenia metodyczne,
pozwalające zrozumieć i opanować specyfikę nauczania młodszych
dzieci, kurs Teaching Critical Thinking in the Classroom, który
umożliwi uczniowi rozwinąć umiejętności krytycznego myślenia,
szkolenia typu Bi-component, pozwalające udoskonalić nauczycielom
swoje kompetencje językowe i wdrożyć innowacyjne metody nauczania
w szkolnej praktyce, szkolenie Language and Learning to Learn, które
m.in. w sposób praktyczny poprawi pewność nauczycieli w
prowadzeniu lekcji z młodszymi dziećmi, szkolenie Project Based
Learning, które możliwi efektywne wprowadzenie do praktyki szkolnej
pracy metodą projektu na wszystkich zajęciach i częściowe
odejście od podręczników oraz CLIL, dzięki któremu nauczyciel
plastyki zyskał nowe umiejętności i narzędzia pozwalające lepiej
i wszechstronniej prowadzić zajęcia tą metodą.

Nauczyciele
szkolili się w Alpha School of English na Malcie, Europass Academy
we Florencji, Richard Language College oraz Shadows Professional
Development w Bournemouth, OISC w Oksfordzie oraz w Kleopatra Sofia
Andrioti w Korfu. Przed nimi jeszcze job-shadowing w hiszpańskiej
szkole, pracującej w oparciu o PBL.

Nadchodzący
rok szkolny będzie czasem wdrażania nabytych podczas mobilności
doświadczeń i umiejętności. Pracownicy psarskiej szkoły planują
szereg konferencji, szkoleń i lekcji otwartych. Będą realizować
projekty międzyklasowe, międzyszkolne i międzynarodowe oraz
propagować nowoczesne sposoby nauczania i podejścia pedagogicznego.

Realizacja
projektu „Szkoła wiejska w Europie” w Dąbiu

W
Szkole Podstawowej w Dąbiu realizowano projekt „Szkoła wiejska w
Europie”. Dzięki niemu w zagranicznych szkoleniach wzięło udział
dziewięciu nauczycieli.

Pracownicy
placówki ukończyli intensywne kursy z języka angielskiego,
szkolenia CLIL (zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe),
szkolenia metodyczne z poznawania innowacyjnych metod i technik
nauczania, warsztaty na temat kreatywnego wykorzystania ICT w
praktyce, Teaching Through Coding, Roboticc and Tablets z prowadzenia
zajęć z robotyki oraz szkolenie Creativity in the Classroom.

Mobilności odbyły się w Lake School of English i Oxford
International Study Centre w Oksfordzie, Alpha School of English i
Smart Solutions na Malcie oraz Bell English w Cambridge.

Nauczyciele
dzięki wyjazdom podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe, wymienili
się doświadczeniami zawodowymi z nauczycielami z różnych krajów
Unii Europejskiej, a także przeanalizowali europejski system
edukacyjny. W zbliżającym się roku szkolnym zamierzają wdrożyć
dobre praktyki do systemu nauczania w szkole w Dąbiu oraz podzielić
się zdobytą wiedzą ze wszystkimi chętnymi, podczas konferencji i
lekcji otwartych.

Dzięki podnoszeniu zawodowych kwalifikacji nauczycieli, wprowadzeniu innowacyjnych metod nauczania (CLIL, PBL) oraz wzbogaceniu oferty zajęć o nowoczesną technologię ICT podniesie się jakość pracy szkół w Psarach i Dąbiu. Skorzystają na tym uczniowie, ponieważ projekty zapewnią im umiejętności niezbędne do przejęcia ich własnego procesu uczenia się i korzystania z niego najlepiej jak potrafią, będą wspierały ich krytyczne myślenie oraz rozwój wszystkich kluczowych kompetencji. Popularyzacja mobilności edukacyjnej wśród nich podkreśli korzyści płynące z nauki języków obcych – otwarte granice dotyczące edukacji, możliwość zatrudnienia w krajach Unii Europejskiej czy współpracy międzynarodowej. W rezultacie realizacja Strategi Rozwoju Edukacji w gminie Psary powiększy grupę szkół o standardzie europejskim.

9 nauczycieli wzięło udział w zagranicznych szkoleniach
Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniu w Oxfordzie