„Qlturalna Retroteka” w bytomskiej bibliotece
„Qlturalna Retroteka” czyli czytanie łączy pokolenia. W projekt realizowany przez Miejską Bibliotekę Publiczną zaangażowani są seniorzy, bytomskie przedszkolaki oraz uczniowie technikum. Efektem będzie m.in. gra memory i nauka szyfrowania treści w kodach QR.
Do udziału w projekcie zaproszeni zostali słuchacze
Bytomskiego Uniwersytety Trzeciego Wieku, uczniowie Technikum nr 4,
sekcja plastyczna Klubu Sezam i bytomskie przedszkolaki. Tu każdy uczy
się od siebie nawzajem.
Podczas cyklicznych spotkań seniorzy i najmłodsi
bytomianie spędzają czas na wspólnym czytaniu książek i rysowaniu. 24
października Ilona Dobrowolska z BUTW czytała dzieciom z Przedszkola nr
18 książkę „Roztrzepana Sprzątaczka” Doroty Gellner. Niemniej jak
podkreśla Teodozja Galińska z Działu Informacyjno-Bibliotecznego MBP,
dużym zainteresowaniem najmłodszych cieszą się książeczki z serii
„Poczytaj mi mamo”. Po wspólnym czytaniu rozpoczynają się zajęcia
plastyczne. Dzieci rysują to, o czym usłyszały, a najlepsze prace znajdą
się na wystawie.
„Qlturalna Retroteka” przenosi osoby starsze w świat dzieciństwa. Także dla nich jest artystyczną inspiracją, bo to oni wraz z członkami sekcji plastycznej Klubu Sezam będą autorami rysunków na poświęconej książkom grze memory. Poprosiliśmy seniorów z sekcji plastycznej BUTW pod kierunkiem Marty Hawlickiej, by narysowali ilustracje do książek z dzieciństwa – mówi Teodozja Galińska. Otrzymaliśmy przepiękne rysunki Calineczki, Czerwonego Kapturka, Kopciuszka.
Biorący udział w projekcie seniorzy zgłębią kolejne
tajniki wiedzy komputerowej. Uczniowie Technikum nr 4 nauczą ich
szyfrowania i odczytywania wiadomości w generatorze kodów QR. Dzięki tej
umiejętności częściej będą korzystać ze smartfonów. W kodach QR
zaszyfrowane są m.in. dane do przelewów, dane kontaktowe, wirtualne
przewodniki.
Żeby sprawdzić, jak seniorzy opanowali sztukę
kodowania, na terenie biblioteki odbędzie się gra – podchody z użyciem
kodów QR, w których zawarte będą wskazówki oparte na literaturze.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.