Przebudowa DK 81 w Giszowcu – zmiany w rejonie ul. Kolistej

W kwietniu rozpoczęła się największa drogowa inwestycja w Katowicach od czasu budowy tunelu pod rondem im. gen. Jerzego Ziętka. W czwartek, 14 listopada, wykonawca rozpocznie prace nad kolejnymi elementami powstającego w ramach inwestycji wiaduktu drogowego.

– Kolejny etap prac wymaga wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu, która będzie polegać na zawężeniu ul. Kolistej – przy zachowaniu wąskich pasów w każdym kierunku jazdy – na odcinku pod wiaduktem. Mimo, że jest to krótki odcinek, z uwagi na duże natężenie ruchu w tym rejonie, szczególnie w godzinach szczytu, zmiana ta może wpływać na płynność ruchu – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta i dodaje, że zawężenie jest konieczne do kontynuowania budowy wiaduktu, która potrwa do końca przyszłego roku.

Przypomnijmy, że cała inwestycja składa się z dwóch zasadniczych części. – Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta. Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

Koszt
całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego aż 210 mln zł – to dofinansowanie
pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kompleksowa przebudowa tego węzła drogowego zakończy się w pierwszej połowie
2021 roku. Utrudnienia dla kierowców znacząco zmniejszą się w przyszłym roku,
kiedy do użytku zostaną oddane pierwsze bezkolizyjne połączenia DK 86 z DK 81.

Inwestycja w liczbach:

  • 58,5 tysiąca – tyle pojazdów codziennie przejeżdża
    po DK 86 na wysokości katowickiego Giszowca
  • 247,5 mln zł – tyle kosztować będzie przebudowa
    węzłów DK81 i DK 86
  • 3,62 km – to łączna długość rozbudowywanych i
    przebudowywanych dwóch odcinków DK 81 i DK 86