1

„Poznaj swojego kontrahenta” – nie daj się oszukać

W związku z niepokojącymi sygnałami docierającymi do
Rzecznika Konsumentów w Sosnowcu od mieszkańców Naszego Miasta,
dotyczącymi nieuczciwych praktyk rynkowych jakich dopuszczają się
organizatorzy tzw. pokazów i prezentacji towarów oraz usług, uprzejmie
zachęcamy i prosimy o zapoznanie się ze szczegółami kampanii prowadzonej
pod patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pn. „Poznaj
swojego kontrahenta”. To akcja informacyjno – edukacyjna adresowana do
podmiotów wynajmujących pomieszczenia na pokazy komercyjne.

Organizatorzy szczególny nacisk kładą na przestrzeganie praw
konsumentów i etyczne zachowania w biznesie. Materiały i informacje
znajdą Państwo na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Federacji Konsumentów oraz Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej

Ze  swej strony, w oparciu o informacje napływające od
konsumentów pragnę zwrócić Państwa uwagę na niepokojące zjawiska na
rynku, w tym nieuczciwe sposoby nakłaniania konsumentów do udziału
pokazach oraz nabywaniu towarów i usług, czy praktyki polegające na
wprowadzaniu konsumentów w błąd co do prawdziwego celu i charakteru
organizowanych spotkań, przysługujących  konsumentom praw .
Przedsiębiorcy organizujący pokazy lub działający na ich zlecenie
telemarketerzy często bez wymaganej prawem zgody na kontakty
marketingowe namawiają na udział w prezentacjach handlowych pod
pretekstem wykładów o zdrowiu, bezpłatnych badań, przyznania voucherów
czy innego rodzaju gratyfikacji, ukrywając handlowy charakter
przedsięwzięcia. Zdarzają się także przypadki wprowadzającego w błąd
powoływania się na udział czy patronat Miasta Sosnowca jako argumentu
mającego przydać wiarygodności zaproszeniu. Ofiarami takich działań są
przede wszystkim seniorzy. Ochrona tej grupy konsumentów jest poważnym
wyzwaniem dla organów i instytucji tworzących system ochrony
konsumenckiej w Polsce. Z racji cech fizycznych (gorszy wzrok i słuch,
spowolnione reakcje) i charakteru (dobre wychowanie, wiara w ludzi) ta
grupa społeczna jest w szczególny sposób narażona na nieuczciwe praktyki
rynkowe. Wielu przedsiębiorców wykorzystuje tę sytuację, prowadząc
działalność na pograniczu prawa, naganną etycznie lub wręcz przestępczą
– informuje Adrianna Peć, Miejski Rzecznik Konsumentów w Sosnowcu.

Podczas pokazów, prezentacji, wykładów i przy innych okazjach
nieuczciwi przedsiębiorcy poddają konsumentów (w tym seniorów)
zaawansowanym metodom i technikom marketingowym, którym trudno się
oprzeć. W rezultacie konsumenci nabywają rzeczy wątpliwej jakości i
skuteczności, zazwyczaj za cenę znacznie odbiegającą od ich obiektywnej
wartości rynkowej, często zaciągając na ten cel wieloletnie zobowiązania
kredytowe.

W związku z powyższym zwracam się z uprzejmą prośbą, aby
zachowali Państwo szczególną ostrożność, wynajmując pomieszczenia na
wydarzenia, które mogą mieć charakter handlowy. Często wystarczy
poprosić organizatora o dodatkowe informacje lub sprawdzić w intrenecie,
czym zajmuje się osoba/ spółka organizująca pokaz i czy są na jej temat
negatywne opinie. Na stronie UOKIK www.uokik.gov.pl dostępne są
informacje o ostrzeżeniach konsumenckich, prowadzonych przez Urząd
postępowaniach oraz decyzjach wydanych przez Prezesa UOKIK w zakresie
zbiorowych interesów konsumentów
– dodaje Peć