O śląskiej Callas w 100-lecie jej urodzin. Spotkanie w Operze Śląskiej

Natalii Stokowackiej, solistce Opery Śląskiej, poświęcone będzie kolejne spotkanie z cyklu Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze. Jego gościem będzie Sławomir Pietras, dyrektor teatrów operowych. Spotkanie odbędzie się 19 stycznia o 16.00.

 Wielka gwiazda sceny
operowej, nazywana była przez krytyków śląską Callas. Wraz z Krystyną
Szczepańską, Bogdanem Paprockim, Andrzejem Hiolskim i Antonim Majakiem
tworzyła tzw. wielką piątkę sceny bytomskiej. Wystąpiła w 27 premierach
Opery Śląskiej i w 36 partiach wokalnych.

Budziła zachwyt recenzentów, krytycy nie mogli się jej nachwalić: „Piękny, szczególnie w górze sopran i ekspresję dramatyczną ujawniła Stokowacka w partii Mimi” (Dziennik Polski, rok 1950, „Cyganeria” Pucciniego); Z kobiet wyróżnić należy Natalię Stokowacką (Caton), młodą śpiewaczkę o prześlicznym głosie i dobrych warunkach scenicznych. (Kultura, „Casanova” Różyckiego w Państwowej Operze Śląskiej w Bytomiu); Bogata skala koloratury czyni ze Stokowackiej (Adina) jedną z najwybitniejszych przedstawicielek tego rodzaju śpiewu wśród polskich śpiewaczek operowych. Doskonała umiejętność prowadzenia kantyleny i kulturalne frazowanie zasługują na uznanie (występ Opery Śląskiej w Łodzi, rok 1951 „Napój miłosny Donizettiego”).

Natalia Stokowacka urodziła się 1 stycznia 1920 r. w Małogoszczy koło Jędrzejowa, ale wkrótce razem z rodzicami zamieszkała w Sosnowcu, z którym związana była do śmierci. Uczyła się w Gimnazjum im. Emilii Plater i Szkole Muzycznej im. Stanisława Moniuszki, w klasie śpiewu renomowanej profesorki Ewy Horbaczeskiej. Zadebiutowała recitalem radiowym w 1938 roku, prezentując pieśni polskie. Po wojnie uzupełniała wykształcenie muzyczne u Sergiusza Nadgryzowskiego. Zaangażowała się do Śląskiego Teatru Muzycznego w Katowicach, w którym wystąpiła w „Halce” Stanisława Moniuszki. W 1946 roku otrzymała angaż do Opery Śląskiej w Bytomiu, z którą związała się na długie lata. Zadebiutowała rolą Musetty  w „Cyganerii” Giacomo Puccinego.

Dysponując wszechstronnym
repertuarem kreowała m.in. w operach Pucciniego: Mimi („Cyganeria”),
Toscę („Tosca”), Butterfly („Madama Butterfly”), Moniuszki: Zofię
(„Halka”), Hannę („Straszny dwór”), Hrabinę („Hrabina”), W. A. Mozarta:
Konstancję („Uprowadzenie z seraju”), Hrabinę („Wesele Figara”), Donnę
Annę („Don Giovanni”), Paminę i Królową Nocy („Czarodziejski flet”),
G. Verdiego: Violettę („Traviata”), Desdemonę („Otello”), Leonorę
(„Trubadur”), Gildę („Rigoletto”), G. Rossiniego: Rozynę („Cyrulik
sewilski”), Ch. Gounoda: Małgorzatę („Faust”), G. Donizettiego: Łucję
(„Łucja z Lammermooru”), L. Delibesa: Lakmé („Lakmé”), G. Bizeta:
Micaelę („Carmen”), Leilę („Poławiacze pereł”), F. Flotowa: Martę
(„Marta”). C. M. Webera: Agatę („Wolny strzelec”), a także w operetkach
J. Straussa: Rozalindę („Zemsta nietoperza”) i J. Offenbacha: Eurydykę
(„Orfeusz w piekle”). Jej ulubionymi partiami były Mimi, Tosca, Violetta
i Małgorzata, a także Madama Butterfly, którą śpiewała blisko sto razy.
Wraz z Krystyną Szczepańską, Bogdanem Paprockim, Andrzejem Hiolskim
i Antonim Majakiem tworzyła tzw. wielką piątkę sceny bytomskiej.
Wystąpiła w 27 premierach Opery Śląskiej i w 36 partiach wokalnych.
Występowała gościnnie w polskich teatrach operowych, a także w ówczesnej
Czechosłowacji, ZSRR, NRD, Rumunii, Bułgarii, Indiach i Egipcie.
W latach 19591965 zatrudniona była w Teatrze Wielkim w Warszawie, lecz nawet wtedy nie rozstała się z Operą Śląską. 10 grudnia 1978 roku wystąpiła tam po raz ostatni kreując rolę tytułową w „Madame Butterfly”. W sumie wystąpiła w ponad 1500 spektaklach na scenach polskich i zagranicznych.
Wraz z mężem, znanym dziennikarzem Romanem Paszkowskim, wolny czas
spędzała na kortach tenisowych – była mistrzynią w swojej grupie
wiekowej. Zmarła 23 marca 1997 roku.

Swoim wspomnieniami o
artystce podzieli się Sławomir Pietras, dyrektor teatrów operowych,
autorytet w zakresie opery, operetki i baletu, felietonista. Podczas
spotkania wystąpią solistki Opery Śląskiej – Gabriela Gołaszewska i Anna
Wiśniewska-Schoppa, które wystąpią w repertuarze Stokowackiej,
prezentując fragmenty z oper Gaetano Donizettiego „Don Pasquale” i
„Łucja z Lammermoor” oraz Giacomo Pucciniego „Cyganeria” i „Madama
Butterfly”. Przy fortepianie Larisa Czaban. Spotkanie poprowadzi
redaktor Violetta Rotter-Kozera. Widzowie będą mieli też możliwość
zwiedzenia wystawy, przygotowanej z okazji wydarzenia oraz zobaczyć salę
im. Natalii Stokowackiej z jej zdjęciami.

Spotkanie poprowadzi redaktor Violetta Rotter-Kozera.

Wstęp – 1 zł. Bilety
można kupić w kasie Opery Śląskiej bezpośrednio w dniu wydarzenia lub
online – https://opera-slaska.pl/system_biletowy/1395

(Materiały prasowe Opery Śląskiej)