Linia krótka, urodziny huczne. Sto lat dla linii nr 38!

Orkiestra zagrała „100 lat”, a prezydent pokroił tort – jedna z najkrótszych linii tramwajowych na świecie, nr 38, obchodziła swoje 38. urodziny. Z życzeniami wpadł m.in. Paweł Lison, najbardziej rozpoznawalny motorniczy w Bytomiu.

Paweł Lison z linią nr 38 byl związany 17 lat. Jak niegdyś wspominał, 38 to jedyny tramwaj na świecie, do którego pasażerowie wchodząc, mówią „dzień dobry”, a wysiadając, machają do motorniczego ręką na pożegnanie… Choć kurs tramwajem nr 38 jest krótki, to przez lata udało mu się poznać pasażerów, jak swoich sąsiadów. Wiem, jak się nazywają, co u nich słychać, a ich dzieci nazywają mnie dziadkiem – mówił. „Tramwajowe” wnuczęta 6 grudnia każdego roku czekały, aż stanie się dla nich świętym Mikołajem. Tramwaj ma miłośników na całym świecie, a motorniczy Paweł Lison pokazywał go ludziom z całej Polski i nie tylko. Wiózł w nim nawet gości z Australii i Stanów Zjednoczonych.

Tramwaj nr 38 jest też najbardziej umuzykalnionym tramwajem w Polsce. Tu co roku odbywa się wymyślony przez bytomskiego muzyka Krzysztofa Wydrę festiwal Blues Bana. Bierze w nim udział kilkudziesięciu muzyków bluesowych z całego kraju. Muzycy przez kilka godzin umilają trasę przejazdu pasażerom, których reakcja – jak przyznają – jest bardzo różna. Jedni są bardzo zdziwieni, inni śpiewają, potakują głowami w takt muzyki. Wielu kilka razy przejeżdża trasę, żeby posłuchać bluesowych kawałków. Impreza staje się rozpoznawalna nie tylko na Śląsku. Została wpisana do Ogólnopolskich Obchodów Dnia Bluesa, które odbywają się we wrześniu.

Przypomnijmy, linia nr 38 jest najkrótszą linią tramwajową w Polsce i jedną z najkrótszych na świecie. Ma 1350 metrów długości, zatrzymuje się przy pięciu przystankach, jeździ po jednej ulicy (Piekarskiej), a przejazd nią zajmuje sześć minut.

Linia tramwajowa na ulicy Piekarskiej została zbudowana w 1913 roku i prowadziła do zajezdni miejskich tramwajów bytomskich. Obecna linia nr 38 to właśnie fragment jednej z ówczesnych linii miejskich, prowadzących niegdyś z rynku do istniejącej do dziś zajezdni na końcu ul. Piekarskiej. Początkowo kursowała nią linia III do Rynku, w latach 1933-1951 była to linia 33 do Kopalni Nowy Orzeł Biały (przemianowana na 35 w 1951 roku), a od 10 lutego 1982 roku linia nosi numer 38.