Metropolia przygotowała aplikację mobilną dla pasażerów
Zakodowanie biletu okresowego kupionego przez Portal Klienta lub pieniędzy, którymi zasililiśmy w ten sposób nasze konto; zgłaszanie awarii, które zaobserwowaliśmy w komunikacji miejskiej; możliwość sprawdzenia rozkładów jazdy Zarządu Transportu Metropolitalnego – te i inne czynności można wykonać teraz w jednym miejscu przy pomocy smartfona.
Taką możliwość daje Mobilna Aplikacja Pasażera – Mobilny ŚKUP, którą można już pobrać na telefony z systemem Android. Jednym z celów aplikacji jest minimalizowanie kontaktu pasażera z newralgicznymi elementami systemu ŚKUP i w ten sposób przeciwdziałanie potencjalnemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa.
Do tej pory kupując bilet okresowy (np. 30-dniowy) przez Portal Klienta ŚKUP lub doładowując w ten sposób swoją kartę, trzeba było ją później przyłożyć np. do kasownika, automatu lub parkomatu. Jest to konieczne, aby ta wirtualna transakcja została niejako ściągnięta z systemu centralnego i zakodowana na karcie ŚKUP. W trakcie epidemii koronawirusa, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i Zarząd Transportu Metropolitalnego podejmują liczne działania w trosce o zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim pasażerom komunikacji miejskiej. Jednym z nich jest właśnie uruchomienie aplikacji Mobilny ŚKUP, dzięki której pasażerowie korzystający z transakcji online, mogą minimalizować kontakt z newralgiczną infrastrukturą.
– Aplikacja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM. Korzystanie z aplikacji mobilnej w czasie zagrożenia koronawirusem niesie ze sobą wiele korzyści – mówi Adam Krakowczyk, dyrektor Departamentu Informatyki w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Opracowane przez nas narzędzie umożliwia zakodowanie biletów i zasileń Pieniądza Elektronicznego zakupionych na Portalu Klienta ŚKUP bez konieczności wizyty w kolekturze biletowej czy kiosku – tłumaczy.
Oprócz wymienionych funkcjonalności, narzędzie umożliwia też składanie wniosków o fakturę VAT i składanie reklamacji, bez konieczności bezpośredniego kontaktu z Punktem Obsługi Pasażera czy Punktem Obsługi Klienta. Przy pomocy aplikacji zgłosimy także problem w infrastrukturze pojazdowej, przystankowej, a także w automatach i parkomatach ŚKUP – z możliwością przesyłania zdjęć.
W ten wygodny sposób będzie można m.in. przesłać informację o zbyt dużej liczbie pasażerów w danym pojeździe, dzięki czemu ZTM będzie mógł szybciej podjąć kolejne działania związane z dostosowaniem się do rządowych ograniczeń i obostrzeń związanych z obowiązującym stanem epidemii koronawirusa. Przypomnijmy, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia – jednocześnie autobusem, tramwajem lub trolejbusem może jechać tylu pasażerów, ile wynosi liczba połowy miejsc siedzących.
Mobilny ŚKUP daje też dostęp do aktualnych rozkładów jazdy ZTM i umożliwia bezpośredni kontakt z organizatorem komunikacji poprzez wysyłane wiadomości. Aplikacja wyświetla także dane o posiadanej karcie (zapisane środki, ulgi, datę ważności) oraz daje możliwość zmiany hasła i kodu PIN, a nawet zablokowania karty.
Całość charakteryzuje wygodny i nowoczesny interfejs. Obsługa aplikacji jest intuicyjna, a dodatkowym udogodnieniem jest samouczek, który uruchamia się przy pierwszym zalogowaniu do aplikacji. Narzędzie wykorzystuje radiowy standard komunikacji na krótką odległość NFC. Dzięki temu, aby zakodować kartę ŚKUP, wystarczy przyłożyć ją do telefonu i czekać na wyświetlenie odpowiedniego komunikatu. Czytniki NFC posiada większość współczesnych smartfonów.
Aplikacja staje się szczególnie przydatna w dobie zagrożenia koronawirusem, gdy zaleca się ograniczanie spędzanego czasu poza domem i kontaktu z innymi osobami. Aplikacja daje użytkownikom także dostęp do wszystkich aktualnych komunikatów ZTM, które w dużej mierze dotyczą zmian w rozkładach jazdy czy dodatkowych obostrzeń, wymuszonych koniecznością dostosowania się do panującej sytuacji.
Mobilną Aplikację Pasażera – Mobilny ŚKUP można bezpłatnie pobrać ze Sklepu Play. W tej chwili jej pełna funkcjonalność, czyli możliwość kodowania danych online na karcie ŚKUP, dostępna jest tylko w środowisku Android. Operacja ta sprawia, że nasz smartfon z modułem NFC staje się niejako terminalem ŚKUP, umożliwiającym ściągnięcie danych z systemu centralnego (nasz zakup w Portalu Klienta) i zapisaniu ich na karcie ŚKUP. Aktualna wersja systemu iOS nie pozwala jeszcze, by w pełni wykorzystać transmisję NFC do zapisania w ten sposób zakupionych na portalu biletów. Z powodu tych ograniczeń technicznych, kodowanie biletów poprzez aplikację Mobilny ŚKUP nie jest jeszcze możliwe na telefonach z iOS. Użytkownicy tego oprogramowania będą mogli teraz korzystać z pozostałych funkcji aplikacji jak np. możliwości wysłania wiadomości dot. problemów z infrastrukturą czy wysłania wniosku o zwrot biletu. Zgłoszenie o publikację Mobilnego ŚKUP w AppStore zostało już wysłane i oczekuje na realizację.
Jak odzyskać hasło do karty ŚKUP?
Aby zalogować się do aplikacji Mobilny ŚKUP, należy podać numer swojej karty oraz hasło. Co w sytuacji, gdy nie pamiętamy hasła?
Login stanowi 16 cyfr numeru karty ŚKUP. Hasło dla karty ŚKUP tworzone jest automatycznie z numeru PESEL.
Podczas pierwszego logowania do Portalu Klienta ŚKUP, pasażer miał możliwość zmiany loginu i hasła. Jeśli to zrobił i nie podał swojego adres e-mail, nie ma możliwości samodzielnego zresetowania hasła. Można to zrobić wyłącznie osobiście w Punkcie Obsługi Klienta.
Jeśli na swoim koncie na Portalu Klienta podał wcześniej swój adres e-mail, może samodzielnie zresetować hasło. Należy postępować według instrukcji systemu.
Źródło: UM Ruda Śląska