Priorytetem bezpieczeństwo wody w kranie
W związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 Dąbrowskie Wodociągi wdrożyły rozwiązania zapewniające dostarczenie wody w sposób ciągły i bezpieczny.
W ostatnim czasie dużo mówimy o służbie
zdrowia, policji czy straży pożarnej, które w tym trudnym dla
wszystkich czasie wypełniają swoje obowiązki. Ale co z innymi służbami,
bez których nie bylibyśmy w stanie normalnie żyć? Jak przygotowały się i pracują firmy wodociągowo-kanalizacyjne? Bo czy bez wody wytrzymalibyśmy chociaż kilka dni?
Byłoby to trudne, zwłaszcza teraz, kiedy podczas epidemii koronawirusa
nasze domy i mieszkania są zarazem biurem, szkołą i placem zabaw. Sprawdziliśmy jak to wygląda w Dąbrowskich Wodociągach.
Zadaniem Dąbrowskich Wodociągów jest zapewnienie nieprzerwanej dostawy wody i odbiór ścieków od mieszkańców Dąbrowy Górniczej. W związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 Spółka wdrożyła rozwiązania zapewniające dostarczenie wody w sposób ciągły i bezpieczny.
Bezpieczna woda z kranu
– Stosujemy się do zaleceń
służb sanitarnych, w tym Głównego Inspektoratu Sanitarnego, które
potwierdzają brak zagrożenia dla systemów wodociągowych w zakresie
rozprzestrzeniania koronawirusa. Światowa Organizacja Zdrowia
(WHO) w publikacji z dnia 3 marca br. (Water, sanitation, hygiene and
waste management for the COVID-19 virus. Technical brief. WHO 3 March
2020) informuje, że obowiązujące procedury i środki są wystarczające do
zapewnienia bezpieczeństwa wody pitnej. W Dąbrowie Górniczej
woda, przed wprowadzeniem do systemu dystrybucji, jest poddawana
procesom dezynfekcji z wykorzystaniem lamp UV i chloru, które zapewniają skuteczną i szybką utratę aktywności wirusów – potwierdza Andrzej Malinowski, Prezes Zarządu Dąbrowskich Wodociągów.
Stężenie chloru wolnego w wodzie utrzymywane jest na normatywnym poziomie do 0,3 mg/l. Może to być odczuwalne w zapachu wody, ale dzięki temu woda w kranach jest bezpieczna i można ją pić bez ryzyka dla zdrowia. Woda jest systematycznie badana zarówno przez akredytowane Laboratorium Dąbrowskich Wodociągów, jak i Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Dąbrowie Górniczej.
Woda z kranu spełnia wymagania
Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do
spożycia przez ludzi (Dz. U. 2017, poz. 2294). Wyniki badań są dostępne na stronie internetowej https://www.dabrowskie-wodociagi.pl
Ciągłość dostaw wody i bezpieczeństwo pracowników
Zapytaliśmy w Dąbrowskich Wodociągach, jak wygląda praca na co dzień i czy firma przygotowana jest na wyzwania związane z koronawirusem.
– Aby zapewnić ciągłość dostaw wody oraz odbiór i oczyszczanie ścieków zastosowaliśmy rotacyjny system pracy pracowników fizycznych z tygodniową zmianą.
Pracownicy zostali rozmieszczeni w różnych obiektach, aby maksymalnie
ograniczyć kontakty międzyludzkie. Taka organizacja pracy, zabezpiecza
ciągłość dostaw wody dla mieszkańców Dąbrowy Górniczej – mówi Andrzej
Malinowski.
Biuro Obsługi Klienta aktualnie jest nieczynne. Dąbrowskie
Wodociągi zachęcają klientów do kontaktu telefonicznego, mailowego i
poprzez Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta (e-BOK).
– Dysponujemy nowoczesną infrastrukturą, systemami informatycznymi oraz elektronicznym obiegiem dokumentacji, dzięki czemu większość pracowników biurowych pracuje zdalnie, bez żadnych ograniczeń – tłumaczy Andrzej Malinowski.
Załoga została zaopatrzona w środki ochronne:
rękawiczki jednorazowe, maski i płyny dezynfekcyjne. Zakupione zostały
także półprodukty, z których pracownicy Laboratorium wyprodukowali płyny
dezynfekcyjne.
– W czasie epidemii wstrzymaliśmy montaże oraz odczyty wodomierzy ograniczając osobiste kontakty pracowników z mieszkańcami.
Realizowane są odczyty wodomierzy radiowych, które wykonywane są
zdalnie. Klienci mogą zgłaszać stan wodomierza telefonicznie, SMS-em lub
poprzez e-mail. Jeśli nie znamy stanu wodomierza to faktury za wodę i
odbiór ścieków wystawiane są na podstawie szacowanego zużycia – dodaje
Andrzej Malinowski.
– Robimy wszystko, aby
koronawirus nie wpływał negatywnie na ciągłość funkcjonowania firmy, aby
mieszkańcy mieli wodę w kranach bez zakłóceń. Ograniczyliśmy
prace modernizacyjne na sieci wodociągowej, które mogłyby skutkować
przerwami w dostawach wody. Całodobowo działa Centrum Dyspozytorskie,
które przyjmuje zgłoszenia od mieszkańców, a akredytowane Laboratorium
wykonuje badania wody i ścieków zgodnie z harmonogramami i potrzebami –
dodaje Andrzej Malinowski. – To trudny czas dla nas wszystkich. Czujemy
presję i odpowiedzialność za najważniejszy czynnik życia jakim jest
woda. Jesteśmy w gotowości do przeorganizowania firmy w każdym przypadku
zakażenia koronawirusem naszych pracowników – mówi Andrzej Malinowski.
– Duże podziękowania należą się załodze Dąbrowskich Wodociągów.
Bez ogromnego zaangażowania i oddania naszych pracowników każdego dnia,
nie byłoby możliwe realizowanie podstawowych celów, jakie przed nami
stoją – podkreśla Andrzej Malinowski.
***
Dąbrowskie Wodociągi zachęcają do kontaktu telefonicznego, mailowego i poprzez Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta (e-BOK).
Biuro Obsługi Klienta:
(32) 63 95 102, 63 95 113
e-mail: obsluga-klienta@dabrowskie-wodociagi.pl
Zgłaszanie odczytów wodomierzy:
668-355-100, 668-355-300, 668-355-400, 668-355-600, 728-902-918
e-mail: odczyt@dabrowskie-wodociagi.pl
Centrala telefoniczna:
(32) 63 95 100
Całodobowe pogotowie wodno-kanalizacyjne:
994, (32) 262 47 74, (32) 63 95 192
Źródło: UM Dąbrowa Górnicza