Ważne informacje dla producentów rolnych
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Katowicach, Oddział w Pszczynie informuje, że na stronie internetowej Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa (www.piorin.gov.pl) ukazały się ważne informacje dla producentów rolnych min.:
Kontrole w stanie epidemii
Zapraszamy do obejrzenia rozmowy Głównego Inspektora Ochrony Rosin i Nasiennictwa z redaktor portalu farmer.pl na temat przebiegu kontroli prowadzonych przez Inspekcję w czasach ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa: https://www.farmer.pl/produkcja-roslinna/ochrona-roslin/jak-wyglada-kontrola-wiorin-w-czasie-pandemii,94752.html.
Link do strony: http://piorin.gov.pl/gi-aktualnosci/kontrole-w-stanie-epidemii,370.html.
Bezpieczeństwo pszczół jest bardzo ważne!
Pszczoła miodna i inne owady zapylające odgrywają kluczową rolę w produkcji roślinnej. Współczesna produkcja roślinna na etapie pierwotnym często nie może się obyć bez środków ochrony roślin. Nieprawidłowo wykonywane zabiegi, szczególnie przy użyciu insektycydów, niosą niezwykle duże zagrożenie dla pszczół i innych owadów pożytecznych. Dlatego bardzo ważne jest umiejętne korzystanie ze środków ochrony roślin w taki sposób, aby zagrożenia te ograniczyć do minimum.
Link do strony: http://piorin.gov.pl/gi-aktualnosci/bezpieczenstwo-pszczol-jest-bardzo-wazne,369.html.
Obrót roślinami w czasie epidemii – wywiad z panią Agnieszką Sahajdak
Pani Agnieszka Sahajdak, dyrektor Biura Nadzoru Fitosanitarnego i Współpracy Międzynarodowej, w wywiadzie udzielonym portalowi ogrodinfo.pl, omówiła aktualną sytuację w zakresie obrotu roślinami oraz zaopatrywania ich w wymagane dokumenty fitosanitarne. Przepisy wprowadzonej tzw. Tarczy Antykryzysowej, wprowadzają szereg ułatwień w tym zakresie, mających na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom społeczno-gospodarczym trwającej pandemii. Zachęcamy do zapoznania się z treścią tej rozmowy na stronie portalu: https://www.ogrodinfo.pl/szkolkarstwo/paszporty-roslinne-w-czasie-epidemii.
Link do strony: http://piorin.gov.pl/gi-aktualnosci/obrot-roslinami-w-czasie- epidemii-wywiad-z-pania-agnieszka-sahajdak,368.html.
Tarcza antykryzysowa – zmiany w zakresie obrotu i stosowania środków ochrony roślin oraz wymagań dla podmiotów profesjonalnych
18 kwietnia 2020 r., weszła w życie ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. (Dz. U. z 2020 poz. 695), zwana tarczą antykryzysową 2,0.
Ustawa ta wprowadza szereg rozwiązań niezbędnych dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej działalności gospodarczej przez różne grupy podmiotów, zagrożonej wprowadzonymi ograniczeniami i zakazami w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19.
W zakresie ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin tarcza antykryzysowa wprowadza m.in.:
1) w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 oraz w okresie 30 dni od dnia odwołania tych stanów:
a) zawieszenie wymagań dotyczących ukończenia szkoleń podstawowych lub uzupełniających w zakresie środków ochrony roślin przez osoby:
– wprowadzające środki ochrony roślin do obrotu,
– prowadzące doradztwo z zakresu ochrony roślin,
– stosujące środki ochrony roślin,
– prowadzące uprawę roślin zgodnie z zasadami integrowanej produkcji roślin,
b) zawieszenie obowiązku poddawania okresowym badaniom sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin,
c) zawieszenie wymagań dot. dołączenia do planów zabiegu oświadczenia o posiadaniu kwalifikacji przez osobę wykonującą zabieg środkiem ochrony roślin przy użyciu sprzętu agrolotniczego;
2) dla roślin ze zbioru w 2020 r. – Certyfikat Integrowanej Produkcji może zostać wydany mimo, że podmiot nie będzie posiadł ważnego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia z zakresu integrowanej produkcji.
W zakresie ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie przed agrofagami, tarcza antykryzysowa wprowadza m. in :
1) w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 oraz w okresie 30 dni od dnia odwołania tych stanów zamiast zaświadczenia o posiadaniu przez podmiot wiedzy niezbędnej do wykonywania ocen zdrowotności materiału roślinnego do celów wydawania paszportów roślin, które to zaświadczenie uzyskuje się po zdaniu egzaminu przed wojewódzkim inspektorem ochrony roślin i nasiennictwa dopuszcza się dołączenie oświadczenia o posiadaniu wymaganej wiedzy przez osoby, które będą dokonywały ocen.
Podmioty profesjonalne, które uzyskają uprawnienia do samodzielnego wydawania paszportów roślin w tym trybie czyli złożą zamiast zaświadczenia o zdanym egzaminie oświadczenie o posiadanej wiedzy, będą zobowiązane do uzupełnienia tego obowiązku w ciągu 30 dni po odwołaniu powyższych stanów, pod groźbą cofnięcia upoważnienia do wydawania paszportów;
2) w okresie obowiązywania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 PIORiN podejmuje czynności na podstawie wniosków i informacji przekazywanych w formie skanów pocztą elektroniczną.
Można składać tą drogą, między innymi:
– wnioski o wydanie świadectwa fitosanitarnego,
– wnioski o wpis do urzędowego rejestru podmiotów profesjonalnych,
– wnioski o wydanie paszportów roślin,
– wnioski o dokonanie wpisu do rejestru eksporterów;
3) przesunięcie terminów zgłaszania zamiaru eksportu roślin przez podmioty wpisane do rejestru eksporterów do dnia 30 czerwca br.;
4) przesunięcie terminu na przekazanie informacji lub jej aktualizacji wojewódzkiemu inspektorowi przez podmioty uprawnione do znakowania opakowań drewnianych oznakowaniem zgodnym z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych nr 15 do 180 dni od dnia wejścia w życie ustawy o ochronie roślin przed agrofagami.
W przypadku pytań i niejasności zapraszamy Państwa do kontaktu z Wojewódzkim Inspektoratem!
Realizujemy na bieżąco wszystkie działania które mają wpływ na skuteczną działalność podmiotów objętych nadzorem Inspekcji z należytym zachowaniem zasad bezpieczeństwa naszych klientów i pracowników.
Źródło: UG Wyry