1

Centrum Przesiadkowe etap I

Opóźniają się prace związane z przebudową budynku starego dworca kolejowego w Bieruniu Nowym i przystosowaniem go na potrzeby nowoczesnego Centrum Przesiadkowego.

Na początku bieżącego roku zakończone zostały prace projektowe. Wykonawca nie przystąpił jednak jeszcze do robót budowlanych, gdyż przedłużają się procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę, które wydaje Starostwo Powiatowe w Bieruniu. Równolegle toczą się prace zmierzające do skorygowania dokumentacji planistycznej Gminy, w celu optymalnego zagospodarowania terenu dworca i jego otoczenia.

Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to czwarty kwartał roku 2020. Zakończenie inwestycji przewidziane jest natomiast na drugą połowę 2021 roku.

 Zakres prac budowlanych obejmuje m.in.:

  • Zmianę sposobu użytkowania części budynków zapewniającą: miejsce obsługi podróżnych, czytelnię z wydzielonym miejscem do ładowania telefonów komórkowych i tabletów w sposób tradycyjny (porty USB) i indukcyjnie, kasy biletowe lub automaty, w których można zakupić bilet (umożliwiające płatność e-kartą), zaplecze socjalne
  • Modernizację stanu technicznego budynków (w tym odwodnienie, naprawa pokryć dachowych, termomodernizacja, remonty stropów)
  • Dostosowanie budynków do obowiązujących przepisów prawa budowlanego i warunków technicznych (w tym budowa nowej klatki schodowej i windy osobowej)
  • Modernizację instalacji wraz z przyłączami
  • Budowę kotłowni gazowej oraz nowej niskotemperaturowej instalacji c.o.
  • Budowę instalacji wentylacyjnej z odzyskiem ciepła (rekuperacja)
  • Modernizację oświetlenia na energooszczędne wewnątrz budynków i na zewnątrz (place, dojścia i budynki)
  • Modernizację walorów estetycznych
  • Budowę systemu monitoringu (kamery stałopozycyjne i inteligentne)
  • Dostosowanie budynku do osób niepełnosprawnych, w tym budowa windy osobowej
  • Modernizację zagospodarowania terenu dostosowaną do planowanych prac drogowych i infrastrukturalnych oraz połączenie terenu z istniejącą siecią komunikacji publicznej -kolejowej, autobusowej, drogowej, rowerowe szlakami pieszymi (istniejące i planowane ciągi pieszo – rowerowe) umożliwiające dojazd do centrum przesiadkowego.
  • Uporządkowanie i nasadzenie zieleni
  • Modernizację przejść dla pieszych
  • Utworzenie miejsc parkingowych
  • Modernizację i budowę dojazdów
  • Budowę i przebudowę liniowej i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego: budowę przystanku komunikacji – pętla autobusowa (zatoka) oraz zadaszona wiata przystankowa dla oczekujących na środek komunikacji
  • Budowę parkingu rowerowego Bike&Ride złożonego z dwóch części – otwartej (stojaki dla rowerów) i zadaszonej (wraz ze stacją naprawy rowerów)
  • Modernizację zadaszenia przejścia na perony będącego w bezpośredniej bliskości z budynkiem dworca PKP
  • Budowę małej architektury
  •  Dostosowanie przejścia podziemnego do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez zamontowanie trzech platform oraz monitoringu. 

Inwestycja realizowana jest przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z.o.o Sp.k. oraz Firma Budowlana MAZUR Sławomir Mazur. Koszt inwestycji to 6 789 600,00 zł.

 WIELOELEMENTOWE ZADANIE:

Przypomnijmy, że przebudowa budynku dworca kolejowego to jeden z elementów większego zadania. Miasto Bieruń  pozyskało ponad 6 milionów złotych dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 na realizację kilkuelementowego projektu pn. „Kompleksowa strategia niskoemisyjna przeciwdziałająca zmianom klimatu na terenie gminy Bieruń obejmująca budowę dwóch zintegrowanych centrów przesiadkowych w dzielnicy Bieruń Nowy i Bieruń Stary – etap I”.

Szeroko zakrojony projekt zakłada:

  • Gruntowny remont budynku dworca kolejowego i rewitalizację przyległego do niego terenu
  • Zaadaptowanie budynku gospodarczego stojącego obok dworca m.in. na funkcjonalny parking rowerowy (Bike&Ride)

a także: 

Źródło: UM Bieruń