1

Po Sobieskiego jeździmy inaczej. Ruszyła duża inwestycja

W poniedziałek zmieniła się organizacja ruchu na odcinku ul. Sobieskiego. Zmiana ma związek z budową ronda na skrzyżowaniu z ul. Moniuszki. To część dużej inwestycji, w ramach której powstanie centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym w centrum oraz przebudowany będzie układ drogowy.

Na czas robót zamknięta została jezdnia ul. Sobieskiego w kierunku Będzina – na odcinku od ul. Chopina do przewiązki na wysokości stacji paliw. Ruch w obu kierunkach poprowadzony jest jezdnią w stronę centrum. Wjazd w ul. Moniuszki został zamknięty, a dojazd do usytuowanych w tym rejonie firm i garaży, a także do Powiatowego Urzędu Pracy odbywa się ul. Koszelew i Perla.

Zmieniła się również lokalizacja przystanku autobusowego w stronę Będzina, który przesunięto na wysokość stacji paliw. Tam również znajdą się przystanki tramwajowe w obu kierunkach. W kolejnym etapie prac, po przywróceniu ruchu na jezdni w kierunku Będzina, jezdnia w stronę centrum zostanie zawężona do jednego pasa. Utrudnienia w rejonie budowanego ronda mogą potrwać ok.6-8 miesięcy.

https://www.google.com/maps/d/embed?mid=1aY3epyg1ucb3dTY45l4Ff_iSx3iS9n6P

Z rondem na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Moniuszki połączona zostanie nowa droga biegnąca za hutą Bankową do ul. Kolejowej. To ważne elementy dużej inwestycji, obejmującej budowę centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym w centrum oraz przebudowę układu drogowego.

https://www.youtube.com/embed/2nUG8LSh9cs?feature=oembed

Za 229 mln zł, inwestycję wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego(łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r.

Prowadzenie prac w tak szerokim zakresie, wiąże się ze zmianami i utrudnieniami w ruchu. Oprócz ul. Sobieskiego, w listopadzie zmiany zostaną wprowadzone na ul. Kolejowej i w rejonie jej skrzyżowania z ul. Kościuszki. Ul. Kolejowa zostanie wyłączona z ruchu, ograniczony dojazd będzie możliwy dla mieszkańców i do punktów usługowych. To również wymusi zmiany tras kursujących tamtędy autobusów. Nad nowymi rozwiązaniami w tej kwestii pracuje Zarząd Transportu Metropolitalnego. Na początku grudnia zostanie czasowo zamknięty przejazd kolejowy przy ul. Konopnickiej.


W śródmieściu, na przedłużeniu ul. Kościuszki powstanie podziemny tunel; w rejonie stacji zbudowane zostaną nowe drogi i ronda, modernizację przejdzie ul. Kolejowa. Zniknie przejazd na ul. Konopnickiej, a piesi i rowerzyści na drugą stronę torów dostaną się tunelem. Rozwinie się infrastruktura rowerowa, wyremontowane zostaną chodniki.

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza