Miasta przyjazne mieszkańcom. W Bytomiu ruszyła Szkoła Prototypowania
Bytomianie z ulicy Miarki skarżą się na nadmierny hałas i prędkość samochodów, zbyt małą liczbę przejść dla pieszych i brak zieleni. Jak można rozwiązać choć część tych problemów? Odpowiedzi szukają eksperci z miast Metropolii. Po rozmowach z ludźmi korzystającymi z tego miejsca na co dzień oraz badaniach transportowych zespół opracuje koncepcję nowej organizacji ruchu i wdroży ją w formie tymczasowej, a sposób funkcjonowania przekształconej przestrzeni podda ocenie jej użytkowników. Wyniki testów będą podstawą projektu zmian docelowych.
Mieszkańcy ulicy Miarki wskazują, że ulica, przy której mieszkają, jest niebezpieczna i głośna. Zwracają też uwagę na jeżdżące za szybko samochody osobowe i ciężarowe, zatarasowane chodniki oraz pieszych przebiegających przez jezdnię między autami.
– Realizując proces rewitalizacji Śródmieścia oraz chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom społecznym, zdecydowaliśmy się na udział w pilotażowym programie, dzięki któremu ulica ma szansę na pozytywne zmiany. Mam nadzieję, że wypracowane rozwiązania pogodzą potrzeby zarówno jej mieszkańców, jak i korzystających z niej kierowców – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Kto pracuje nad pomysłem?
– Nie wszyscy kierowcy stosują się do ograniczeń prędkości, co powoduje, że w stosunku do innych ulic Śródmieścia, na Miarki dochodzi do największej liczby zdarzeń drogowych i jest tam głośno. Pomiary hałasu wskazują na 75dB, co sprawia, że dłuższe przebywanie w tym miejscu przy największym natężeniu ruchu jest szkodliwe dla zdrowia. Kwestią często zgłaszaną przez mieszkańców są również problemy z wyjazdem z podwórek czy trudności w poruszaniu się pieszo. Postaramy się poszukać rozwiązań – mówi Paweł Wittich, zastępca dyrektora ds. technicznych Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.
Projekt zmian na ulicy Miarki opracuje zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania (technika projektowania) prowadzonej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Tworzą go urzędnicy zajmujący się urbanistyką, inżynierią ruchu, transportem publicznym, rewitalizacją, inwestycjami oraz partycypacją z Bytomia, Gliwic, Rudy Śląskiej, Tychów, Dąbrowy Górniczej i Sosnowca, a także pracownicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i eksperci zewnętrzni.
– Liczymy na to, że grupa ekspertów z samorządów miast GZM będzie początkiem zmiany myślenia o mobilności, uspójnienia wiedzy, a wspólna praca zacementuje naszą współpracę i przyjaźnie – dodaje Marcin Domański, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.
Grupę współtworzą przedstawiciele Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów oraz Fundacji Napraw Sobie Miasto. Taki skład zapewnia połączenie różnych perspektyw i głębsze spojrzenie na przyszłą przemianę.
– Podstawą do opracowywanych pomysłów projektowych będą uwagi zgłoszone dotychczas przez mieszkańców ulicy Miarki oraz wywiady, które przeprowadzimy w najbliższym czasie. Zapraszamy do rozmów – mówi urbanista Paweł Jaworski.
Przedstawiciele Szkoły w najbliższym czasie zbiorą uwagi od mieszkańców oraz wykonają niezbędne pomiary ruchu i parkowania, przygotują wszystkie formalności związane z testowaniem rozwiązań tymczasowych, a potem opracują projekt trwalszych przekształceń. Z podsumowaniem części badawczej i założeniami transformacji będzie można się zapoznać w trakcie spotkania otwartego pod koniec czerwca. O szczegółach poinformujemy wkrótce!