Czas na przebudowę ronda im. Jana Pawła II w Zagórzu
W Zagórzu rozpoczyna się wyczekiwana przebudowa ronda im. Jana Pawła II
Nowe rondo będzie dwukrotnie większe. – W środku ronda powstanie pętla tramwajowa, właśnie z tego powodu wyspa musi być dwa razy większa – wyjaśnia Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Przy nowym rondzie powstaną brakujące odcinki drogi rowerowej, wybudowane zostaną nowe chodniki, pojawi się też nowa nawierzchnia na rondzie i wokół niego. Budowa nowego ronda rozpocznie się od przebudowy dwóch prawoskrętów: na styku ul. 11 Listopada i Rydza-Śmigłego oraz ul. Braci Mieroszewskich i Zaruskiego.
Prace budowlane będą wiązały się z utrudnieniami dla pieszych oraz kierowców. Przejście dla pieszych przez ul. Rydza-Śmigłego przy samym rondzie będzie niedostępne. Piesi będą musieli skorzystać z przejścia w rejonie Placu Papieskiego. Z trzech do jednego pasa zostanie zwężony 100-metrowy odcinek ul. 11 Listopada (przed rondem), również fragment ul. Rydza-Śmigłego po zjeździe z ronda będzie miał jeden pas ruchu.
Wprowadzane zmiany dotyczą także fragmentu ul. Zaruskiego. Znajdujące tuż przed rondem przejście dla pieszych także będzie wyłączone z użytkowania. Na czas przebudowy powstanie tymczasowe przejście oraz przystanek autobusowy na wysokości wjazdu do zakładu Magneti Marelli. Ten fragment ul. Zaruskiego zostanie zwężony, ale ruch dla obu kierunków zostanie utrzymany. Wyłączony z ruchu zostanie też prawoskręt z ul. Braci Mieroszewskich. Skręt w prawo w ul. Zaruskiego będzie możliwy ze środkowego pasa.
Co powstaje?
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda im. Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. W ramach budowy wiaduktu nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, a przystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego. Cała inwestycja powinna być gotowa w styczniu 2023 roku.
Źródło: UM Sosnowiec