Zintegrowany rower miejski popularny w Metropolii
Ponad 40 tysięcy przejazdów rowerami Nextbike między miastami Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii, to bilans pierwszego roku funkcjonowania systemu zintegrowanych wypożyczalni miejskich.
– Dane, jakie otrzymujemy od kwietnia, pierwszego miesiąca kiedy można się było przemieszczać między miastami wykazują tendencję rosnącą. Pokazują, że to rozwiązanie zostało zaakceptowane przez użytkowników rowerów- zaznacza Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji.
– Zaczynaliśmy w kwietniu tego roku. Po pierwszym
miesiącu funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Rowerów Miejskich między
pierwszymi współpracującymi 4 miastami przemieszczano się ok. 6 tys. razy.
Kilka miesięcy później rodzina miast wzrosła o 3 kolejne, co miało wpływ na
wzrost statystyk tego typu przejazdów- tłumaczy Karolina Mucha- Kuś.
Zintegrowany system rowerów miejskich Nextbike,
który liczy ok. 1,6 tys. rowerów standardowych, pozwala na oddawanie
wypożyczonego sprzętu w innych miastach. Początkowo w kwietniu b.r. rozwiązanie
to obejmowało Katowice, Sosnowiec, Tychy oraz Chorzów. Potem do „rodziny”
przyłączyły się Siemianowice Śląskie, Zabrze oraz Gliwice. Metropolia jest
odpowiedzialna za finansowanie relokacji rowerów. To
znaczy, że wypożyczenie roweru w jednym mieście i pozostawienie go w innym, nie
wiąże się z żadnymi wydatkami po stronie samorządów, czy samych rowerzystów.
Łącznie w tym roku Metropolia dofinansowała 3,6 tys.relokacji.
W 2019 roku użytkownicy wypożyczali rowery blisko
800 tys. razy. Dokonali łącznie ok. 43 tys. przejazdów między miastami.
Najchętniej przemieszczano się między Katowicami i Chorzowem- łącznie ok. 23
tys razy. Chętnie podróżowano między Chorzowem i Siemianowicami Śląskimi- ok.
3,9 tys razy oraz Katowicami i Siemianowicami- ok. 2,3 tys.razy.
– Obserwacja ruchu użytkowników systemu pokazała,
jak ważna jest odpowiednia infrastruktura rowerowa, aby zachęcić do
przemieszczania się między miastami- wyjaśnia Marcin Dworak, oficer rowerowy
Metropolii.
– Dlatego dla Metropolii tak ważne prócz
inwestowania w obecne systemy wypożyczalni a w przyszłości w Rower
Metropolitalny jest tworzenie tras rowerowych łączących miasta Metropolii –
dodaje Marcin Dworak.
Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia zapewnia
gotowość do kontynuacji dalszej integracji systemów w gminach w roku 2020 oraz
rekomenduje samorządom ujednolicenie terminów rozpoczęcia i zakończenia sezonu
funkcjonowania wypożyczalni.