1

Bezpieczne i wygodne otoczenie stacji Kolei Metropolitalnej. Zaczynają się spacery badawcze

  • W 2025 roku wrócą pociągi na trasę od Tarnowskich Gór do Katowic. To ważny odcinek Kolei Metropolitalnej – pociągi będą jeździć krócej o prawie 20 min i kursować częściej.
  • Zanim pociągi wrócą na tory, projektowane będzie jeszcze otoczenie nowych stacji.
  • Na to, jak otoczenie nowych stacji będzie wyglądać – mogą mieć wpływ mieszkańcy GZM. Dlatego Metropolia zaprasza mieszkańców na spacery badawcze. Wspólnie zastanowimy się co trzeba zrobić, aby dojścia i okolice stacji były bezpieczne i wygodne.

Przez cały maj w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odbędzie się 12 spacerów badawczych w pięciu miejscowościach: w Bytomiu, Radzionkowie, Chorzowie, Nakle Śląskim i Tarnowskich Górach. Harmonogram znajduje się poniżej.

Zapisy do udziału w spacerach badawczych GZM już trwają. Formularz rejestracyjny jest dostępny https://forms.office.com/e/qVVysZkyMK. Liczba miejsc jest ograniczona. Spacery będą odbywać się w grupie 10 osób w godzinach 17:30-19:30. Każda z osób, która zostanie zakwalifikowana do udziału w spacerach, otrzyma indywidualnie potwierdzenie z informacją o dokładnym miejscu rozpoczęcia spaceru.

„Limuzyna na szynach” z Tarnowskich Gór do Katowic

Spacery badawcze odbędą się wzdłuż linii kolejowej, gdzie trwa budowa nowych torów i peronów Kolei Metropolitalnej.

– Mieszkańcy od dawna zwracali uwagę na potrzebę rozwijania oferty kolejowej na tej linii, stworzenia swego rodzaju „limuzyny na szynach” – jak to określano kilkanaście lat temu w Tarnowskich Górach – dla tej części Metropolii, aby szybciej podróżować w stronę Katowic. Dzięki tej inwestycji oraz planowanej dotacji GZM do uruchomienia dodatkowych połączeń kolejowych w przyszłości, będzie to możliwe – mówi Wojciech Dinges, pełnomocnik zarządu GZM ds. transportu szynowego.

Po zakończeniu tych prac – zmieni się lokalizacja kilku stacji i powstaną nowe (Chorzów Uniwersytet, Bytom Stroszek, czyli przesunięta dawna stacja „Bytom Północny” oraz Tarnowskie Góry Osada Jana). Powrót pociągów na tę linię i wprowadzone dwa lata temu połączenie Bytom-Gliwice ułatwią szybkie i wygodne podróże w kilku kierunkach – w stronę Gliwic, Bytomia, Chorzowa, Katowic, Tarnowskich Gór, Lublińca oraz lotniska i dalej, w kierunku Zawiercia i Częstochowy.

– Kolej jest dla nas punktem wyjścia, by zbudować siatkę dobrej mobilności w GZM, również tej w otoczeniu stacji kolejowych – teraz na linii od Tarnowskich Gór, a następnie – gdy będą oddawane kolejne odcinki – w pozostałych częściach Metropolii. Stąd propozycja spacerów badawczych, aby spotkać się z mieszkańcami już na obszarze poszczególnych miejscowości i wspólnie pomyśleć nad najlepszymi rozwiązaniami, które usprawnią nasze codzienne korzystanie z nowych stacji kolejowych oraz ułatwią przesiadkę na inne środki transportu metropolitalnego – dodaje.

Czasem wystarczy drobna zmiana, by ułatwić przejście

Podczas spacerów badawczych, mieszkańcy niejako „wydeptają” najbliższe otoczenie nowych stacji, aby znaleźć rozwiązania, dzięki którym przejście na pociąg będzie wygodne i bezpieczne.

– Czasami, żeby skrócić nawet o kilka minut dojście do stacji czy przystanku – wystarczy drobna zmiana poprzez np. usunięcie barierek czy niewielkich zmian w organizacji ruchu – mówi Magdalena Jochemczyk, przedstawiciela Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która koordynuje projekt „Jak otworzyć kolej na mieszkańców”.

– Jednak chcemy na tę przestrzeń wokół stacji spojrzeć szerzej. Porozmawiać też o tym, z czym kojarzą się nam te miejsca, zastanowić się czy znajdują się tam jakieś charakterystyczne elementy, które chcielibyśmy pokazać całej Metropolii. Może w okolicy jest mural lub inny obiekt, do którego mieszkańcy są przywiązani z sentymentem albo występują jakieś ograniczenia, które wpływają na poczucie bezpieczeństwa w tym rejonie. Chcemy to znaleźć i wskazać podczas spacerów – dodaje.

Na jesień odbędą się konsultacje według rekomendacji Komisji Europejskiej i OECD

Spacery badawcze będą pierwszą częścią projektu, którym GZM zaprasza mieszkańców – użytkowników transportu publicznego do włączenia się w poszukiwanie rozwiązań, aby w przyszłości codzienne dojazdy do pracy i szkoły były szybkie i komfortowe.

– Nie ma wątpliwości, że lokalne podróże są ważne dla każdego z nas. Dlatego mieszkańcy powinni mieć swój głos w procesie planowania transportu. To pozwala im wpłynąć na kształtowanie mobilności w swojej okolicy i stopniowo budować standardy we wspólnym modelowaniu miejskiej infrastruktury – mówi Krzysztof Rodziewicz, dyrektor w Departamencie Analiz Transportowych, Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).

Poza spacerami badawczymi, niebawem ukaże się ankieta dotycząca przemieszczania się i wyglądu stacji kolejowych. Konsultacje będą kontynuowane jesienią tego roku. Zostaną przeprowadzone w innowacyjnej formule deliberacji zgodnie z rekomendacjami Komisji Europejskiej.

Harmonogram spacerów badawczych. Sprawdź, kiedy spacery badawcze GZM odbędą się w poszczególnych miastach

Bytom

9 maja – Bytom Stroszek

10 maja – Bytom Karb

11 maja – Bytom Rozbark (stacja jeszcze nieistniejąca)

16 maja – Bytom, stacja główna

Radzionków:

17 maja – Radzionków Rojca

18 maja – stacja Radzionków

Chorzów:

23 maja – Chorzów Stary

24 maja – Chorzów Miasto

25 maja – Chorzów Uniwersytet

Nakło Śląskie

29 maja – Nakło Śląskie

Tarnowskie Góry

30 maja – Tarnowskie Góry

31 maja – Tarnowskie Góry Osada Jana 31 maja (stacja jeszcze nieistniejąca)

Spacery badawcze organizowane są w ramach projektu „Jak otworzyć kolej na mieszkańców”. Projekt jest realizowany przy wsparciu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i Komisji Europejskiej we współpracy Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i Spółdzielni Socjalnej FADO.