Transport publiczny w GZM wysoko oceniony przez ekspertów IRMiR
Instytut Rozwoju Miast i Regionów wysoko ocenił funkcjonowanie transportu publicznego na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W raporcie „Transport publiczny w miastach i miejskich obszarach funkcjonalnych” konurbacja GZM wspólnie z Poznaniem zajęła drugie miejsce w kraju pod względem integracji systemu transportowego.
Raport opracowany przez badaczy Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR bierze pod uwagę 22 obszary miejskie w Polsce. Uwzględnia wiele elementów funkcjonowania komunikacji miejskiej, biorąc pod uwagę m.in. integrację systemu, analizę dostępności oraz formy organizacji transportu zbiorowego w miastach.
System dobrze zintegrowany
Konurbacji katowickiej przyznano ocenę na poziomie 88 proc. za integrację systemu transportu publicznego. Na wysoki wynik wpłynęła maksymalna liczba punktów przyznanych w kategoriach: integracja taryfowo-biletowa, system informacji pasażerskiej, możliwość zakupu biletu w aplikacji oraz park & ride.
Przypomnijmy, że wprowadzenie zintegrowanego systemu taryfowego było jednym z pierwszych działań podjętych przez Metropolię. Trzech dotychczasowych organizatorów transportu (KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry) połączono w jeden podmiot, czyli Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), dzięki czemu wprowadzono wspólne bilety dla wszystkich mieszkańców GZM. Kolejnym krokiem było wprowadzenie bardziej elastycznej taryfy oraz integracja z koleją.
W Metropolii funkcjonuje także rozbudowany system informacji pasażerskiej – przy przystankach znajduje się ok. 550 elektronicznych tablic SDIP, które podają czas przyjazdu autobusów, tramwajów i trolejbusów, a informacje o lokalizacji pojazdów ZTM można śledzić także na żywo w Mapach Google i aplikacji M2GO Info. Z kolei bilety ZTM dostępne są do kupienia w sześciu aplikacjach mobilnych.
W ocenie IRMiR wynikiem na poziomie 88 proc. może pochwalić się także Poznań, natomiast pierwsze miejsce z maksymalną liczbą punktów zdobył Rzeszów.
Wysoka dostępność transportu
Ponadto transport w Metropolii został wysoko oceniony pod względem dostępności do przystanków – zarówno pod względem średnich odległości, jak i czasu potrzebnego na dojście na przystanek. Co ważne, niewielkie są także dysproporcje w dostępności do transportu zbiorowego pomiędzy rdzeniem a strefą zewnętrzną konurbacji.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że ZTM obsługuje teren ponad 50 miast i gmin. Łącznie każdego dnia pod jego szyldem kursuje około 1700 autobusów, tramwajów i trolejbusów, które obsługują prawie 7 tys. przystanków. Pod wieloma względami ZTM jest największym organizatorem transportu w Polsce.
Raport „Transport publiczny w miastach i miejskich obszarach funkcjonalnych” dostępny jest TUTAJ.