1

Ciche, nowoczesne i bezemisyjne. Autobusy wodorowe wyjeżdżają na ulice GZM

Pierwsze autobusy wodorowe już wkrótce pojawią się na ulicach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Pierwszy pojazd można oglądać na Kongresie Nowej Mobilności, który rozpoczął się dzisiaj w Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Pozostałe 7 pojazdów trafi do GZM do końca roku.

Nowoczesny, ekologiczny tabor będzie obsługiwać linie w Katowicach, Tychach, Łaziskach i w Mikołowie. Jego zakup był możliwy w ramach projektu „Hydrogen GZM”, którego łączna wartość przekracza 124 mln zł.

– Troszczymy się o przyszłość nas wszystkich, dlatego tak ważne jest wprowadzanie nowoczesnego taboru. Testujemy różne technologie tak, by pasażerowie mogli korzystać z niskoemisyjnych pojazdów o jak najwyższym standardzie. Dzięki temu przygotowujemy się na przyszłość i sprawdzamy, jaki tabor najlepiej spełni nasze oczekiwania w warunkach Metropolii – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Gdzie pojadą wodorowce

Osiem autobusów zasilanych wodorem obsłuży linie: 2, 21, 137, 273, 696, 46, 115 i 70. To połączenia, które pozwolą rzetelnie przetestować technologię wodorową w codziennej eksploatacji. Pasażerowie odczują także różnicę w komforcie podróży. Wodorowce są ciche, bezemisyjne i nowocześnie wyposażone. Standard obejmuje m.in. klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB, rozbudowany monitoring i systemy informacji pasażerskiej.

Pilotaż i inwestycja w przyszłość

– Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wprowadzenie ośmiu autobusów wodorowych do obsługi tras traktuje jako pilotaż. Chcemy poznać realne koszty, sprawdzić bilans eksploatacji i przygotować się na moment, gdy rynek stanie się bardziej konkurencyjny cenowo. To inwestycja w wiedzę i w przyszłość – podkreśla Kazimierz Karolczak. Nowe pojazdy będą tankowane m.in. na stacji w Katowicach, która obsłuży zarówno Katowice, jak i Tychy. Sieć punktów tankowania wodoru będzie systematycznie rozbudowywana, co ułatwi rozwój tego typu transportu w regionie. Serwis i gwarancja leżą po stronie producenta. Ogniwa paliwowe objęto gwarancją na 10 lat, a magazyny energii na 15 lat.

Kolejny krok w stronę zeroemisyjności

Projekt „Hydrogen GZM” obejmuje także 18 przegubowych autobusów elektrycznych. Wprowadzenie wodorowców to nie tylko inwestycja w nowy tabor, ale również w rozwój technologii odnawialnych źródeł energii i budowanie niezależności od paliw kopalnych.

 

Foto: GZM/ Łukasz Folda