Przebudowa DK81 w Katowicach – od 27 maja duże zmiany w organizacji ruchu
Na duże zmiany w organizacji ruchu muszą przygotować się zarówno mieszkańcy Katowic, jak i mieszkańcy metropolii, którzy dojeżdżają do Katowic do pracy. Zmiany w organizacji ruchu dotyczyć będą także ruchu tranzytowego przecinającego Katowice.
Od kwietnia br. trwa kolejny etap prac przy potężnej przebudowie węzła drogowego – skrzyżowania dróg DK86 oraz DK81 (czyli ul. Pszczyńskiej oraz ul. 73 Pułku Piechoty) w Katowicach.
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY I TERMINY
WDRAŻANIA
Największe
zmiany, które będą obowiązywać co najmniej przez 12 miesięcy, zostaną wdrożone
od godzin porannych w poniedziałek 27 maja. Zmiany polegać będę przede wszystkim na zawężeniu ul. Pszczyńskiej
(DK86) na wysokości Giszowca – do jednego pasa w każdym kierunku – zarówno w
stronę Sosnowca, jak i w stronę Tychów. Utrzymane będą funkcjonując
włączenia – zjazdy i wyjazdy – ulic Kolistej i 73 Pułku Piechoty z ul.
Pszczyńską, jednak ze względu na spodziewane spiętrzenie ruchu w tym obszarze,
będzie to utrudnione. Przypomnijmy, że średnio tę drogę pokonuje codziennie aż
58,5 tysiąca pojazdów. Drugą zmianą
będzie zamknięcie możliwości zjazdu z autostrady A4 na ul. Pszczyńską – jadąc
od strony Gliwic – w kierunku Tychów – zamknięcie
to zostanie dokonane w nocy z 26 na 27 maja. Tę trasę pokonuje codziennie
średnio ponad 10 tysięcy kierowców.
Wcześniej,
w związku z dużym zakresem prac przy wprowadzaniu opisywanych zmian wykonawca prac 24 maja (piątek) dokona zawężenia do jednego
pasa ruchy jezdni wschodniej ul. Pszczyńskiej (DK86) – tj. w kierunku na
Sosnowiec / Częstochowę na całym odcinku planowanej przebudowy.
Jednocześnie
na ul. Gospodarczej od 24 maja nastąpi
zmiana pierwszeństwa ruchu. Do tej pory pierwszeństwo miały pojazdy poruszające
się ulicą Gospodarczą – natomiast od 24 maja pierwszeństwo będą miały pojazdy
poruszające się od ul. Murckowskiej. Na ul. Gospodarczej (w rejonie skrzyżowana
z ul. Murckowską) zostaną zamontowane progi wyspowe oraz znaki informujące o
zmianie pierwszeństwa ruchu.
– W następnych miesiącach będą wprowadzane
także kolejne czasowe zmiany. Zachęcamy wszystkich mieszkańców i osoby
zainteresowane tym tematem, by wysłały nam maila na adres przebudowaDK@katowice.eu z
tematem „aktualne informacje”. Dzięki temu każdą nową informację będziemy mogli
przesłać bezpośrednio na maila osoby, która się do nas zgłosiła – mówi Maciej Stachura, naczelnik wydziału
komunikacji społecznej Urzędu Miasta Katowice.
KOMUNIKACJA PUBLICZNA
Na
zmiany muszą się także przygotować pasażerowie autobusów linii 672 i 674 –
zmienią się zarówno ich trasy, jak i rozkłady jazdy. W trakcie inwestycji
autobus linii 674 z Centrum Handlowego 3 Stawy będzie kierował się objazdem
ulicami Murckowską, Gospodarczą, następnie Szopienicką do Giszowca, natomiast
linia 672 – po wyjeździe z Centrum Handlowego 3 Stawy będzie kierowana na ul.
Murckowską, a następnie nawracała na węźle ulic Murckowskiej i Porcelanowej w
kierunku ul. Pszczyńskiej i Murcek. Szczegółowe informacje publikowane przez
Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) będzie można znaleźć na stronie
internetowej w zakładce „komunikaty” https://rj.metropoliaztm.pl/news/. Informacja zostanie zamieszczona 20 maja w
godzinach popołudniowych.
KORZYŚCI Z PRZEBUDOWY WĘZŁA
DROGOWEGO
Wprowadzanie
opisywanych zmian jest konieczne, by wykonać pierwszy etap inwestycji,
polegający m.in. na wykonaniu nowych odcinków ul. Pszczyńskiej łącznie z budową
wiaduktów drogowych nad linią kolejową i ulicą Kolistą oraz bezkolizyjnych,
bezpośrednich zjazdów/wjazdów z ul. Pszczyńskiej na ul. 73 Pułku Piechoty.
Piesi zyskają nowe połączenia ul. Kolistej pod wiaduktem w ciągu ul.
Pszczyńskiej oraz przejścia podziemne i połączenia pomiędzy przystankami
autobusowymi. Rowerzyści natomiast zyskają ścieżkę rowerową po zachodniej
stronie ul. Pszczyńskiej oraz ciągi pieszo-rowerowe poprzeczne do ul.
Pszczyńskiej. Na kolejnych stronach można znaleźć mapy ze szczegółowym opisem
rekomendowanych objazdów.
– Zdajemy sobie sprawę, że przy tak dużych
inwestycjach drogowych wprowadzenie czasowych zmian będzie wiązało się z
przejściowymi niedogodnościami – ale jest to niezbędne, żeby docelowo odczuć
zasadniczą poprawę sytuacji. Dzięki oddzieleniu ruchu tranzytowego od
wewnątrzmiejskiego będzie się jeździło płynniej, bez zatorów. Dlatego prosimy
katowiczan i mieszkańców metropolii o wyrozumiałość i cierpliwość w tej sprawie
– mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic i przypomina, że to największa
inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod katowickim rondem,
która podniosła znacząco komfort podróżowania przez Śródmieście Katowic. – W związku z tym, że zmiany dotkną większego
obszaru w mieście, a zatory drogowe mogą się przenosić poza obszar przebudowy –
apelujemy także do kierowców, by w miarę możliwości wybierali podróżowanie
komunikacją publiczną – pociągiem, autobusem lub tramwajem – dodaje Marcin
Krupa.
Przypomnijmy,
że cała inwestycja składa się z dwóch zasadniczych części. – Pierwsza z nich to budowa nowego
bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul.
73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady
A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie
ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą
centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w
zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta. Druga część
obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86)
z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny
– mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice i
podkreśla, że piesi i rowerzyści także zyskają nowe, bezkolizyjne połączenia.
Koszt
całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego aż 210 mln zł – to pozyskane
dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kompleksowa przebudowa tego węzła drogowego zakończy się w pierwszej połowie
2021 roku. Utrudnienia dla kierowców znacząco zmniejszą się w pierwszej połowie
2020 roku, kiedy do użytku zostaną oddane pierwsze bezkolizyjne połączenia DK
86 z DK 81.
BIEŻĄCE INFORMACJE
- Jeżeli chcesz otrzymywać bieżące informacje dotyczące przebudowy DK81 (w tym zmian w organizacji
ruchu) bezpośrednio na Twoją skrzynkę mailową – wyślij nam maila na adres przebudowaDK@katowice.eu z tematem „aktualne informacje”. Będziemy Cię
informować o wszystkich planowanych zmianach. Na tego maila można także
nadsyłać wszelkie pytania związane z opisywaną przebudową.
- Aktualne informacje o przebudowie są także dostępne na
stronie www.przemiana.katowice.eu w
zakładce aktualności.
SUGEROWANE OBJAZDY W KATOWICACH [załącznik – mapa – „objazdy Katowice”]
Przykładowe
warianty objazdów. Relacje:
- Wrocław/Gliwice -> Giszowiec
Aby
dojechać do Giszowca jadąc autostradą A4 (1) od strony Wrocławia, należy
zjechać w kierunku Sosnowca – na ul. Murckowską DK86, następnie zjechać w
prawo na ul. Gospodarczą (2) – będzie zmienione pierwszeństwo, następnie ul.
Górniczego Dorobku dojechać do skrzyżowania z ul. Szopienicką (4) i skręcić w
prawo. Ze względu na spodziewane spiętrzenia w ruchu na objeździe, możliwy
będzie również dojazd do Giszowca poprzez dalszą jazdę na wprost autostradą A4
do węzła z ul. Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach, następnie ulicą Obrzeżną
Zachodnią do ul. Mikołowskiej i dalej Mysłowicką w Katowicach.
- Wrocław/Gliwice -> Murcki
Aby
dojechać do Murcek jadąc autostradą A4 (1) od strony Wrocławia, należy
zjechać w kierunku Sosnowca – na ul. Murckowską DK86, następnie zjechać w
prawo na ul. Gospodarczą (2) i w lewo w kierunku ul. Porcelanowej – będzie
zmienione pierwszeństwo, następnie pod wiaduktem i w lewo (3) na ulicę
Murckowską i dalej ulicą Pszczyńską.
- Kraków -> Giszowiec
Zaleca się
zjazd w prawo z autostrady A4 na ulicę Murckowską DK86, następnie należy zjechać
w prawo na ul. Gospodarczą (2) – będzie zmienione pierwszeństwo, dalej ul.
Górniczego Dorobku dojechać do skrzyżowania z ul. Szopienicką (4) i skręcić w
prawo. Możliwy będzie również dojazd do Giszowca poprzez wcześniejszy zjazd z
autostrady A4 do węzła z ul. Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach, następnie
ulicą Obrzeżną Zachodnią do ul. Mikołowskiej i dalej Mysłowicką w
Katowicach.
- Centrum -> Giszowiec
Aby dojechać z Centrum – wylot z katowickiego tunelu –
do Giszowca, zaleca się jazdę na wprost ulicą Bagienną DK79, następnie w prawo
na ulicę Magazynową i dalej z ulicy Magazynowej na prawo na
ul. Szopienicką.
- Sosnowiec S86 -> Giszowiec
Aby
dojechać do Giszowca jadąc od strony Sosnowca, zaleca się zjechać z DK86 na ul.
Bagienną (6), następnie skręcić w prawo na ul. Magazynową, dalej z ulicy
Magazynowej w prawo na ul. Szopienicką (5), którą będzie można bezpośrednio
dojechać do dzielnicy.
- Giszowiec – Centrum
Aby dojechać do Centrum zaleca się jazdę ulicą
Szopienicka w kierunku węzła z ul. Bagienną (5) i dalej Bagienną
bezpośrednio do Centrum.
- Giszowiec – Kraków A4
Aby dojechać do autostrady A4 w kierunku Krakowa
zaleca się jazdę ulicami Mysłowicką i Mikołowską w Mysłowicach do węzła z
ul. Obrzeżną Zachodnią, a następnie ulicą Obrzeżną Zachodnią do autostrady
A4.
Dodatkowo
na trasach objazdu zmienione zostanie programowanie sygnalizacji świetlnej, a
także sytuacja monitorowana, tak, by w razie konieczności wprowadzić np. zmiany
w organizacji ruchu polegające na zmianie pierwszeństwa.
OBJAZDY KATOWIC
DLA RUCHU TRANZYTOWEGO [załącznik – mapa – „objazdy tranzyt”]
Objazd dla relacji (od/do)
Wrocław/Gliwice -> Tychy/Bielsko Biała
Ze względu na zamknięcie zjazdu z
autostrady A4 w Katowicach (jadąc od strony Gliwic) w kierunku Tychów, objazd
do Tychów zostanie poprowadzony na wprost autostradą
A4 – do Mysłowic – do węzła Brzęczkowice, a następnie w prawo – drogą
ekspresową S1.
Zalecany objazd dla
relacji (od/do) Tychy/Bielsko-Biała <-> Częstochowa
W tym celu
oznakowany zostanie zalecany objazd DK 86 z Tychów drogą ekspresową S1 w
kierunku węzła autostradowego Brzęczkowice w Mysłowicach i dalej w kierunku
węzła Podwarpie (skrzyżowanie drogi ekspresowej S1 z DK86). Analogicznie, jadąc
od strony Częstochowy w kierunku Tychów/Bielska-Białej – na węźle Podwarpie z
kierunku Siewierza pokazany zostanie zalecany objazd drogą ekspresową S1
poprzez węzeł autostradowy Brzęczkowice do Tychów.
Dodatkowe oznaczenia
(dla kierunku Wrocław -> Tychy/Bielsko)
Na autostradzie A4, jadąc od strony Wrocławia, przed węzłem Sośnica zamieszczona zostanie informacja o prowadzonych pracach w Katowicach i możliwości wyboru alternatywnych tras, np. DK 44 przez Mikołów.
Źródło: UM Katowice