Bezpieczniej przy szkołach i nie tylko
Odmalowane przejścia dla pieszych, nowe oznakowanie pionowe oraz odnowione barierki drogowe – to tylko część prac, jakie wykonano przy bytomskich szkołach, by poprawić bezpieczeństwo uczniów, którzy za kilka dni wrócą do szkoły.
W ramach Akcji Szkoła realizowanej przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów poprawi się bezpieczeństwo dzieci w rejonie Szkoły Podstawowej nr 28, gdzie ekipy drogowe zadbały o pionowe oznakowanie przejść dla pieszych. Odmalowano też „zebrę” przy II LO przy ul. Żeromskiego.
Rejony szkół całorocznie monitorowane są pod kątem bezpieczeństwa dzieci. Niemniej prowadzimy jeszcze dodatkowe objazdy kontrolując stan oznakowania drogowego. Tam, gdzie jest to konieczne nasze ekipy prowadzą naprawy, tak by przed pierwszym dzwonkiem zakończyć prace – mówi Paweł Wittich, zastępca dyrektora MZDIM w Bytomiu.
Warto podkreślić, że wszystkie przejścia dla pieszych przed szkołami zostały odnowione już w okresie wiosennymi. Jesteśmy także w stałym kontakcie z Policją, z którą współpracujemy wprowadzając dodatkowe zmiany lub korekty istniejącego juz w rejonie szkół oznakowania – tłumaczy Paweł Wittich.
W ramach dodatkowego oznakowania szkół wprowadzono nowe przejście dla pieszych przy Szkole Podstawowej nr 23 przy ul. Wojciechowskiego, a także dodatkowe oznakowanie pionowe przy ul. Modrzewskiego, gdzie swoją tymczasową siedzibę ma Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna.
Powody do zadowolenia mogą mieć uczniowie oraz rodzice dowożący dzieci do Szkoły Podstawowej nr 51 z Oddziałami Integracyjnymi przy ul. Łużyckiej. W ramach remontu ulicy została m.in. rozebrana dotychczasowa nawierzchnia, ułożono nowe krawężniki, a tam gdzie wkrótce wymalowane zostanie przejście dla pieszych, znacznie je obniżono. Za kilka dni, gdy tylko wyschnie świeżo położna nawierzchnia powstanie tam przejście dla pieszych w technologii malowania grubowarstwowego w kolorach białym i czerwonym – mówi Paweł Wittich. Koszt remontu ul. Łużyckiej to ponad 121 tys. zł.
By poprawić bezpieczeństwo pieszych, prowadzone są prace związane z odnową miejskich barier drogowych przy głównych bytomskich ulicach oraz w rejonach szkół m.in. przy al. Legionów, ul. Chrobrego, Matejki, Strzelców Bytomskich-Chrzanowskiego oraz Grota Roweckiego.
Przed rozpoczęciem roku szkolnego zakończył się też remont fragmentu ul. Chorzowskiej – od wjazdu na osiedle Arki Bożka do wyjazdu z ul. Krzyżowej. Remont objął dwa pasy jezdni o łącznej powierzchni 583m2. Aby efekt był długotrwały ekipy drogowe wzmocniły podbudowy i odtworzyły warstwy konstrukcyjne nawierzchni. Koszty remontu to około 62 tys. zł. Przywrócono już docelową organizację ruchu, która dopuszcza jazdę do 70 km/h.
W ostatnim czasie powstało też nowe przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania ul. Wallisa – Pułaskiego. Dzięki temu rozwiązaniu skończy się udręka kierowców wyjeżdżających z ul. Wallisa, którzy dotychczas mieli ograniczoną widoczność z powodu aut parkujących przy jednym ze sklepów. Nowe przejście dla pieszych uniemożliwia parkowanie w rejonie skrzyżowania, dzięki czemu polepszyła się widoczność kierujących.
Wprowadziliśmy to rozwiązanie analizując nawyki pieszych, którzy mimo istniejącego przejścia po drugiej stronie skrzyżowania, przechodzili przez ulicę w miejscu niedozwolonym. Nowe przejście wyposażone jest w azyl, który wymusza na kierowcach zdjęcie nogi z gazu, co zwiększa bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i kierowców samochodów wjeżdżających na skrzyżowanie – mówi Paweł Wittich.
Jak wszystkie przejścia dla pieszych, budowane na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów to także wyposażone jest w kostkę integracyjną, informującą osoby niedowidzące i niewidome o zbliżaniu się do krawędzi jezdni.
Rozwiązano też problem braku widoczności na skrzyżowaniu ulic Legnickiej i Rydza- Śmigłego. Na Rydza-Śmigłego wyznaczono powierzchnię wyłączoną z ruchu i ustawiono znak zakazu zatrzymywania się. Uniemożliwi to parkowanie w rejonie skrzyżowania i zwiększy widoczność. W powierzchni wyłączonej z ruchu wyznaczono sugerowane przejście dla pieszych. Wprowadzone rozwiązania zwiększają widoczność dla kierujących samochodami i dla pieszych, a przez to poprawiają bezpieczeństwo na skrzyżowaniu.