1

„Ogród Sztuki 2019” – uczta dla zmysłów

III edycja wydarzenia kulturalnego pn. „Ogród Sztuki” w hołdzie Samuelowi Cyglerowi odbyła się 5 października w Pałacu Mieroszewskich w Będzinie.

Była to prawdziwa uczta dla wielu zmysłów. Oprócz kompozycji florystycznych, zwiedzający mogli posłuchać prelekcji o Samuelu Cyglerze
i Jego przyjaciołach z Paryża.

Martwa natura ze słonecznikami we wnętrzu pałacu Mieroszwskich w Będzinie
Kompozycje kwiatowe w koszach
Kompozycja kwiatowa w formie statku we wnętrzu pałacowym

Zabawa w żywe obrazy mistrzów z Ècolle de Paris wciągnęła zarówno dorosłych jak i dzieci.

Dużym zainteresowaniem cieszyły warsztaty florystyczne oraz plener malarski.

Wszyscy zwiedzający mieli możliwość zapoznania się z obrazami Samulela Cyglera na wystawie w niecodziennej aranżacji.

Całość wydarzenia zwieńczył recital Anny
Głuc, która zaśpiewała utwory gwiazdy francuskiej estrady Edith Piaf.
Wykonanie utworu „Milord” wywołało owacje na stojąco.

Jakie kompozycje kwiatowe były eksponowane podczas III edycji „Ogrodu Sztuki” 2019?

Agnieszka Gałgus-Braumberger stworzyła w
swojej kompozycji estetyczno-kubistyczny „przepych”. Prostokątne formy
kwietników, na których szczycie w idealnym porządku zostały ułożone
rośliny przypominały jeden z punktów nowoczesnej architektury Le
Corbusiera, a mianowicie tworzenia ogrodów na dachach budynków.
Skojarzenie jest nie przypadkowe, ponieważ florystyka inspirowała się
pejzażami miejskimi Cyglera, gdzie dominują zabudowania.

Zupełnie w innej w formie została
zaprezentowana praca Anny Bednarskiej do studium portretowego Cyglera
pt. „Staruszka”. Rzeźbę tworzył wykręcony, suchy konar wypełniony
różnorodnymi kwiatami i roślinami o ciepłych barwach. Ta niezwykła
kompozycja przywodziła na myśl aforyzm polskiego dramatopisarza –
„Starość zamiast jutra posiada wczoraj”.

W Sali z Medalionami królował obraz S.
Cyglera „Dziewczyna z kokardą”. Kompozycja stała się opowieścią o
młodości, której symbolem jest stylowa toaletka i kwitnące na niej
kwiaty. Każda kobieta mogła przejrzeć się w tafli lustra i tym samym
wcielić się w postać ze studium portretowego dziewczyny autorstwa S.
Cyglera. Twórcą tej kompozycji był Marcin Jałowy.

Pełną romantyzmu i nostalgii instalację
zbudowała Dorota Lekstan. Jej prace przypominają twórczość malarzy epoki
romantyzmu, którzy jak florystyka szukali inspiracji w naturze. Prace
Pani Doroty w pałacu były wspomnieniem o podróżach Samuela Cyglera i o
Jego miejscu pracy twórczej. Walizka wypełniona mchem i kwiatami oraz
udekorowane roślinnością drzwi do pracowni malarskiej „cichutko
proszące”, aby je uchylić – to wszystko zrobiło na widzach ogromne
wrażenie.

W Sali Biedermeier florystyki stworzyły
marynistyczny klimat. Załoga z „Zakątka Santini” potraktowała obraz S.
Cyglera „Łódki w porcie” jako kompozycję otwartą. Florystki rozbudowały
dalszą część obrazu tworząc ukwiecone łodzie przybijające do portu wśród
wodnych zarośli i niespotykanej roślinności. Ciepła kolorystyka
przedstawienia mogła przypominać o nadchodzącej jesieni lub być
wspomnieniem gorącego, pełnego słońca lata.