1

Umowa na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu-Zagórzu podpisana

38 lat po zakończeniu ostatniej
inwestycji rozbudowującej sieć tramwajową w Aglomeracji
Śląsko-Zagłębiowskiej, rozpocznie się budowa nowego odcinka linii
tramwajowej. We wtorek 28.04.2020 r. w sosnowieckim Magistracie
podpisano umowę na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu Zagórzu. Za
niespełna 3 lata po nowym torze będą kursować tramwaje.

Procedura przetargowa dla wyłonienia
wykonawcy inwestycji w sosnowieckim Zagórzu nie przebiegła gładko.
Pierwszy przetarg został unieważniony, gdyż wpłynęła tylko jedna oferta,
o ponad 20 mln zł przewyższająca założony budżet. W powtórzonym
przetargu pojawiły się odwołania i sprawę rozstrzygała Krajowa Izba
Odwoławcza. Ostatecznie wykonawcą zadania wybrane zostało konsorcjum
firm: Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich, KZN Rail Sp. z o.o. z
Krakowa i Nowak Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej, a cała procedura
uzyskała pozytywną opinię Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Wartość
zadania zgodnie z zapisami umowy wynosi niespełna 88,6 mln zł netto, a
na wykonanie prac konsorcjanci mają 33 miesiące licząc od dnia
podpisania umowy.

Po tym, jak umowę podpisali
przedstawiciele konsorcjum Eurovia, we wtorek 28.04.2020 r. w siedzibie
Urzędu Miasta Sosnowiec, w obecności prezydenta Arkadiusza Chęcińskiego,
podpisał ją również prezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Bolesław Knapik. Trasa na Zagórze była ostatnią budową nowej linii
tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej, oddaną do użytku 28
października 1982 r. Zakończona jest dość niefortunnie pętlą przed ul.
Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużej części
osiedla. – Ówczesne plany zakładały kontynuację inwestycji, jednak –
z różnych względów, głównie finansowych – nigdy nie zostały
zrealizowane. Gdy na początku XXI wieku pojawiła się szansa sięgnięcia
po unijne środki na modernizację istniejących torowisk i rozbudowę
infrastruktury, od razu zrodził się plan, by w końcu doprowadzić tamtą
inwestycję do końca
– powiedział Bolesław Knapik, prezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A.

W pierwszej perspektywie unijnej
priorytetem tramwajowej Spółki i władz miasta były zadania
modernizacyjne istniejących torowisk, w tym torowiska wzdłuż ul. 3 Maja
do pętli Zagórze, dlatego budowę nowego odcinka w Zagórzu przewidziano
na drugą perspektywę.

Czekaliśmy na tę inwestycję od lat.
Zabiegaliśmy o realizację tego zadania i cieszymy się, że nasza praca
przyniosła efekt i – zgodnie z naszymi zapowiedziami – dziś możemy być
świadkami podpisania umowy z firmą wykonawczą. To naprawdę ważne
wydarzenie bo wpisuje się w strategię przyszłych zmian w komunikacji
publicznej na terenie Sosnowca. Pozostaje życzyć powodzenia i czekać na
efekty ich pracy
– powiedział Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Przed wykonawcami zadanie niełatwe – inwestycja jest skomplikowana i wymaga koordynacji prac z zakresu wielu dziedzin – mówi Krzysztof Szczepanik Dyrektor Oddziału Silesia  Eurovia Polska i dodaje: – Skład
naszego konsorcjum został tak precyzyjnie dobrany, właśnie po to, by
poradzić sobie z wszystkimi aspektami tej złożonej inwestycji. Eurovia
jako lider odpowiadać będzie w szczególności za infrastrukturę układu
drogowego, KZN Rail zajmie się przede wszystkim układem torowym,
natomiast Nowak Mosty odpowiadać będzie za obiekty inżynieryjne na
trasie –
dodaje.

W pierwszej kolejności wykonawca musi
dokonać optymalizacji istniejącego projektu budowlanego zgodnie z
zasadami określonymi w Programie Funkcjonalno-Użytkowym oraz wykonać
inne projekty przewidziane w umowie, a także uzyskać wszelkie niezbędne
decyzje administracyjne. – Dlatego nie należy się spodziewać, że za
kilka tygodni rozpoczną się roboty budowlane. Ten pierwszy etap,
projektowy, może potrwać nawet 12 miesięcy, choć pewne etapy
projektowania zapewne zakończą się wcześniej i część prac już wówczas
ruszy. Wszystkie założenia przedstawione zostaną przez wykonawcę w
harmonogramie realizacji inwestycji, który musi opracować i przedstawić
nam w pierwszej kolejności
– wyjaśnił prezes Bolesław Knapik.

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od
dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z
ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al.
Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej,
al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II,
gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. Co ważne, w
ramach budowy wiaduktu nad torami tramwajowymi na ul. Braci
Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami
tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie.
Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka
przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, a
przystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem
dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul.
Marszałka Rydza Śmigłego.

Inwestycja pn. „Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu” jest jednym z zadań „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło: UM Sosnowiec