1

Przebudowa zabytkowego mostu w Podlesiu

Rozpoczęła się przebudowa zabytkowego mostu w ciągu ul. Zaopusta nad rzeką Mleczną w Podlesiu. To perła architektoniczna dzielnicy. Prace potrwają do końca bieżącego roku.

– Most nad rzeką Mleczną od 1984 r. jest wpisany do rejestru zabytków i objęty opieką konserwatorską. To jedyny zabytkowy most znajdujący się pod zarządem Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów, co czyni go unikatowym dla Miasta Katowice. Obiekt nie był remontowany od lat 90. i dlatego zostanie przebudowany, z zachowaniem historycznej formy i struktury, aby jak najdłużej mógł służyć katowiczanom  – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Przebudowa oznacza rozbiórkę istniejącego chodnika i drogi rowerowej na moście oraz dojściach i dojazdach do obiektu, rozbiórkę betonowych gzymsów (wraz z balustradą) oraz kamiennych ścian czołowych. Ceglane powierzchnie sklepień zostaną oczyszczone (wraz z uzupełnieniem ubytków, wypełnieniem spoin i wzmocnieniem spękanych fragmentów sklepień), podobnie jak kamienne i betonowe powierzchnie podpór (wraz z uzupełnieniem ubytków oraz wypełnieniem spoin).

Nastąpi odbudowa ścian czołowych obiektu z wykorzystaniem istniejących bloków kamiennych, wykonanie żelbetowej warstwy spadkowej (nad ceglanymi sklepieniami), zespolonej z odbudowywanymi gzymsami oraz słupami balustrady. Balustrada zostanie odtworzona, a konstrukcja skrzydeł obiektu przebudowana. Skarpy nasypu przy obiekcie będą umocnione, a okolice mostu uporządkowane.

Wykonawcą prac jest firma PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. z Będzina. Remont będzie kosztował ponad  992 tys. zł. Potrwa do końca roku.

Historyczny most

W średniowieczu przez Podlesie biegł trakt handlowy. Odnoga tego traktu wiodła przez bród na Mlecznej i w celu przekroczenia rzeki zbudowano drewnianą kładkę, na przełomie  XIX i XX wieku (1898-1900 r.) zastąpiono ją mostem, którego pierwotną funkcją było przeprowadzanie ruchu kołowego oraz pieszego. Po remoncie który miał miejsce w latach dziewięćdziesiątych most został wyłączony z ruchu kołowego i pozostawiono na nim tylko ruch pieszo-rowerowy.

Konstrukcję nośną przęseł stanowią dwa ceglane sklepienia łukowe o promieniu wewnętrznym ok. 2,95 m. Przy zewnętrznych krawędziach sklepień wymurowano kamienne ściany czołowe, na których oparto żelbetowe gzymsy. Podpory skrajne stanowią masywne przyczółki kamienne, murowane z piaskowca łamanego na zaprawie wapiennej. Skarpy nasypu drogowego za przyczółkami przytrzymane są z zastosowaniem masywnych, kamiennych skrzydeł, stanowiących osobne elementy (niepołączone z podporami skrajnymi). Przyczółki wraz ze skrzydłami posadowiono na betonowych ławach fundamentowych, stanowiących prawdopodobny oczep drewnianych pali. Podporę pośrednią wykonano w postaci masywnego filara ścianowego, murowanego z piaskowca łamanego na zaprawie wapiennej. Filar posadowiono na betonowej ławie fundamentowej, stanowiącej prawdopodobny oczep drewnianych pali. W betonowej ławie, od strony wody górnej wykształtowano izbicę.

Zmiana organizacji ruchu związana z remontem

W związku z przebudową od 12 lipca most będzie całkowicie wyłączony z ruchu pieszego i rowerowego. Wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu w tym miejscu – będą objazdy dla rowerzystów i obejścia dla pieszych.

Źródło: UM Katowice