1

Katowicki Pakiet Przedsiębiorcy 2.0+

Nowe obostrzenia rządowe związane z walką z koronawirusem w dużej mierze ograniczyły lub wręcz uniemożliwiły prowadzenie działalności w branżach gastronomicznej, zdrowia fizycznego czy parków rozrywki. W związku z tym prezydent Katowic Marcin Krupa podjął decyzję o wdrożeniu Katowickiego Pakietu Przedsiębiorcy 2.0. już w październiku. W związku z przedłużeniem tych ograniczeń, zakres pomocy miasta Katowice dla tych przedsiębiorców także zostanie przedłużony, a dodatkowo rozszerzono pakiet o pomoc dla obszaru kultury.

– Epidemia koronawirusa sprawiła, że wielu przedsiębiorców znalazło się w krytycznej sytuacji. Mieszkańcy prowadzący biznesy w branżach fitness czy też restauracyjnej podkreślają, że ich dochody z dnia na dzień spadły niemal do zera. Prowadzenie sprzedaży posiłków na wynos, czy prowadzenie treningów online nie daje szans zrekompensować przedsiębiorcom w odczuwalny sposób ponoszonych strat. W Katowicach mamy ponad 28 tysięcy mikroprzedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób. To między innymi dzięki tym firmom Katowice tak prężnie rozwijały się w ostatnich latach. Dlatego mając na uwadze aktualną sytuację podjąłem decyzję o wdrożeniu Katowickiego Pakietu Przedsiębiorcy 2.0 dla podmiotów gastronomicznych i restauracyjnych, fitness i zdrowia fizycznego oraz parków rozrywki już w październiku, a teraz przedłużamy to wsparcie dla tych przedsiębiorców na grudzień. Ponadto rozszerzamy go o obszar kultury – mówi prezydent Marcin Krupa. – Celem Katowickiego Pakietu Przedsiębiorcy 2.0+ jest przede wszystkim utrzymanie miejsc pracy i przetrwanie firm. Pandemia kiedyś się skończy i znów zaczniemy chodzić masowo do restauracji, na siłownie czy różne zajęcia sportowe. Dlatego chcemy pomóc katowickim przedsiębiorcom w tym trudnym dla nich czasie. Rozwiązania zawarte w naszym pakiecie to zwolnienia z opłat zaczynsze, dzierżawy i wywóz odpadów. Warto podkreślić, że opracowaliśmy je wspólnie – ponad podziałami politycznymi z radnymi wszystkich klubów Rady MiastaBędziemy obserwować sytuację i działać odpowiednio do potrzeb i w ramach możliwości prawnych – dodaje prezydent.

4 FILARY KATOWICKIEGO PAKIETU PRZEDSIĘBIORCY 2.0

Pierwsze dwa filary KPP 2.0 adresowane są do przedsiębiorców którzy są najemcami lub dzierżawcami miejskich lokali i gruntów. Przepisy prawa nie pozwalają w tym zakresie udzielić pomocy podmiotom prowadzącym działalność w lokalach prywatnych. Dwa kolejne filary adresowane są już do wszystkich przedsiębiorców z branż gastronomii, zdrowia fizycznego i parków rozrywki i dotyczą podatków od nieruchomości i wywozu odpadów.

Pierwszy filar polega na zwolnieniu firm z czynszu najmu w lokalach użytkowych należących do miasta na jeden miesiąc, w którym to okresie, na mocy przepisów, przedsiębiorca ma zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Drugi filar, analogiczny do pierwszego, dotyczy czynszów dzierżawnych  związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. W tym przypadku także nastąpi zwolnienie z czynszu dzierżawnego na jeden miesiąc, w którym to okresie, na mocy przepisów, przedsiębiorca ma zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Trzeci filar oznacza możliwość umorzenia, rozłożenia na raty lub odroczenia terminu wpłaty podatku od nieruchomości na indywidualny wniosek przedsiębiorcy za okres jednego miesiąca, który odnotował znaczący spadek przychodów. Ostatni, czwarty filar, dotyczy 50% obniżki na odbiór odpadów na okres jednego miesiąca dla przedsiębiorców mających podpisaną umowę z miejską spółką MPGK Sp. z o.o.

– Przedłużamy na grudzień ten sam zakres zwolnień dla podmiotów objętych już naszą ulgą w listopadzie z branży gastronomii, fitness oraz parków rozrywki i rekreacji. Wnioski wszyscy beneficjenci będą mogli składać do końca roku. Jeśli ktoś składał wniosek w ramach pomocy na listopad, musi złożyć dodatkowy wniosek na grudzień. Natomiast jeśli ktoś nie złożył w ogóle jeszcze wniosku – może to zrobić na cały okres, tj. listopad i grudzień – mówi Mariusz Jankowski, naczelnik wydziału obsługi inwestorów.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wprowadzono ograniczenia i zakazy prowadzenia działalności gospodarczej – zbiorowe formy kultury i rozrywki, m. in. ograniczając działalność obiektów kulturalnych i związaną z wystawianiem przedstawień artystycznych. – Obecnie działalność kulturalna może być prowadzona bez udziału publiczności,jedynie w Internecie. Dlatego podjąłem decyzję, by naszymi zwolnieniami w ramach Katowickiego Pakietu Przedsiębiorcy 2.0+ objąć dodatkowo kulturę – mówi prezydent Marcin Krupa. Z 4 filarów zwolnień będą mogły skorzystać podmioty, które prowadzą działalność kulturalną w Katowicach, w tym najemcy „Lokali na Kulturę”.

Katowicki Pakiet Przedsiębiorczości opiera się na kilku regulacjach prawnych i wymaga podjęcia różnych działań. – Aby skorzystać z konkretnej pomocy oferowanej w ramach Katowickiego Pakietu Przedsiębiorcy 2.0+ należy złożyć do Urzędu Miasta Katowice odpowiednie wnioski. Są one maksymalnie uproszczone, w ramach obowiązujących przepisów prawa, by każdy przedsiębiorca mógł szybko ubiegać się o pomoc. Będziemy bazować na oświadczeniach, które będą składane pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej – mówi Mariusz Jankowski, naczelnik Wydziału Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Katowice.

Akcję pomocową w ramach Katowickiego Pakietu Przedsiębiorcy koordynuje katowicki Miejski Inkubator Przedsiębiorczości Rawa.Ink, który został otwarty przez Miasto Katowice w ubiegłym roku. Pracownicy Inkubatora Rawa.ink obsługują przedsiębiorców pod numerami telefonów:  32 705 47 47, 32 705 47 46, 32 705 47 11, 32 259 31 53, 32 259 32 77, oraz mailem: rawa.ink@katowice.eu.

WIOSENNE PAKIETY OSŁONOWE W KATOWICACH SPEŁNIŁY SWOJĄ ROLĘ

Warto przypomnieć, że wiosną tego roku decyzją prezydenta Marcina Krupy, przy współpracy z radnymi wszystkich klubów Rady Miasta Katowice zostały wdrożone trzy pakiety osłonowe adresowane do przedsiębiorców, podmiotów sektora NGO i ludzi świata kultury.

Co ważne, prawie wszyscy uprawnieni zdecydowali się skorzystać z zapisów Katowickiego Pakietu Przedsiębiorcy 1.0. 100% zwolnienie z opłat czynszu najmu objęło 573 podmiotów, a 50% bonifikata dotyczyła 676 podmiotów. Łączna suma wspomnianych bonifikat wyniosła  5,7  mln zł. Dodatkowo bonifikaty związane z dzierżawami objęły 85 podmiotów na łączną sumę ponad 275 tys. zł.  Z kolei 458 podmiotów otrzymało 50% bonifikatę za koszty wywozu śmieci – na łączną sumę ponad 186 tys. zł. Natomiast z zwolnień z podatku od nieruchomości i przedłużenia terminów płatności z podatku od nieruchomości skorzystało 108 podmiotów na łączna kwotę ponad 4,5 mln zł.  Reasumując w ramach realizacji Katowickiego Pakietu Przedsiębiorcy Miasto udzieliło ponad 2000 uprawnionym przedsiębiorcom ulg i bonifikat w wysokości prawie 11 mln zł.

Dodatkowo, dzięki współpracy z Regionalną Izbą Gospodarczą w Katowicach, utworzony został Punkt doradztwa Kryzysowego przy Centrum Wsparcia MSP, dzięki któremu pomoc znalazło już  ponad 150  firm z Katowic. W Punkcie przedsiębiorcy otrzymują kompleksową pomoc prawną, kadrową, marketingową, psychologiczną i finansową. Znacząca część korzystała z doradztwa ubiegając się o subwencję w ramach tarczy antykryzysowej PFR, czy przeprowadzając restrukturyzację swoich biznesów. Działalność Punktu jest kontynuowana i mogą z jego usług skorzystać katowiccy przedsiębiorcy. Ponadto Powiatowy Urząd Pracy, w ramach Tarczy Antykryzysowej, wypłacił ponad 141 mln zł.

Pandemia niemal z dnia na dzień pozbawiła możliwości pracy i dochodu niemal wszystkich katowickich artystów – muzyków, aktorów, artystów sztuk wizualnych czy organizatorów wydarzeń kulturalnych. W ramach miejskich działań osłonowych zrealizowano konkursy, w ramach których 500 tys. zł trafiło do indywidualnych twórców, niezależnych instytucji kultury, młodych artystów, pisarzy i katowickich mediów zaangażowanych we wsparcie na swoich antenach katowickich artystów. W ramach konkursu „Lokaty w Kulturę”, twórcy, organizacje pozarządowe i przedsiębiorcy nadesłali aż 208 projektów. Ostatecznie kwota 300 tys. zł została rozdysponowana pomiędzy autorów 84 z nich. Pomysły na wirtualne koncerty, prace nad spektaklami teatralnymi, warsztaty prowadzone przez internet, a nawet mini seriale publikowane w sieci zostały nagrodzone kwotami od 2 do 7 tys. zł. 

Źródło: UM Katowice




Stacje ładowania dla „elektryków”

Do 18 grudnia trwają konsultacje w sprawie planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenie Rudy Śląskiej. Do tego czasu mieszkańcy mogą składać swoje wnioski, zastrzeżenia i uwagi w tym zakresie. Opracowanie dotyczące tego tematu opublikowane jest w Biuletynie Informacji Publicznej, a także można się z nim zapoznać w Wydziale Gospodarki Komunalnej rudzkiego Urzędu Miasta.

– Rozbudowa sieci takich stacji jest bardzo ważna, ponieważ dzięki temu pojazdy elektryczne, które są ekologiczne i przyjazne dla środowiska, będą stawały się coraz bardziej popularne – zaznacza Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej. – Jak na razie w Polsce sprzedaż „elektryków” notuje się na dość niskim poziomie. Wielu ludzi nie korzysta z tego typu rozwiązania, między innymi dlatego, że brakuje dostępu do odpowiednich punktów zasilania. Natomiast gdy taka infrastruktura powstanie, elektromobilność będzie szybciej zyskiwała na popularności – dodaje.

W Rudzie Śląskiej ma powstać minimum 60 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, które zostaną rozmieszczone w rejonie budynków użyteczności publicznej, punktów usługowych oraz osiedli mieszkalnych. Ich liczba w danym mieście wynika z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku.

Obecnie w Rudzie Śląskiej zlokalizowane są 4 punkty ładowania, rozmieszczone w dwóch stacjach ładowania. Są to 2 punkty przy ul. Kłodnickiej 95 w pobliżu Aquadromu (o mocach 22 kW prądu przemiennego) oraz 2 punkty przy ul. 1 Maja 310 przy CH Plaza (o mocach 50 kW prądu stałego).

Cały projekt planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania na terenie Rudy Śląskiej dostępny jest na: https://rudaslaska.bip.info.pl/dokument.php?iddok=67378&idmp=3650&r=r

Poniżej lista proponowanych lokalizacji:

•          ul. Kokota 170, na parkingu przy Domu Kultury,

•          ul. Ks. Niedzieli 51,na parkingu na terenie osiedla,

•          ul. Gwarecka 27, parking na terenie dużego oraz gęsto zaludnionego osiedla,

•          ul. Wilka 6, parking na terenie dużego oraz gęsto zaludnionego osiedla,

•          ul. Zgrzebnioka 22, parking na terenie dużego oraz gęsto zaludnionego osiedla,

•          ul. Karskiego 2, parking na terenie osiedla,

•          ul. Szpaków 33, parking przy przychodni,

•          ul. Cynkowa 24, parking koło kościoła,

•          ul. Bukowa 9, parking przy budynku, gdzie zlokalizowane są również punkty usługowe, w bliskim sąsiedztwie jest trasa N-S,

•          ul. Lipa 5, parking przy szpitalu miejskim,

•          ul. Fojkisa 6, parking na terenie dużego osiedla,

•          ul. Solskiego 15, parking przy Przychodni Specjalistycznej SPZOZ,

•          ul. Podlas 20, parking na terenie osiedla,

•          ul. Borowa 4, parking na terenie osiedla,

•          ul. Solidarności 7, parking przy poczcie,

•          ul. Solidarności 21, parking na terenie osiedla oraz przy bardzo dużym kompleksie garaży,

•          ul. Oświęcimska 90, parking przy krytym basenie MOSiR,

•          ul. Strzelecka 29, parking na terenie dużego osiedla,

•          ul. Malczewskiego 9, parking na terenie osiedla,

•          ul. Czarnoleśna na terenie stadionu lekkoatletycznego,

•          Pl. Jana Pawła II, parking w rejonie Urzędu Miasta,

•          ul. Niedurnego, parking przy Urzędzie Miasta,

•          ul. Markowej, parking przy Miejskim Centrum Kultury,

•          ul. Hallera 61 na terenie parkingu przy budynku Straży Miejskiej,

•          ul. Bytomska na parkingu przy stadionie Burloch Arena,

•          ul. Mickiewicza 15, parking na terenie dużego osiedla naprzeciw liceum ogólnokształcącego,

•          ul. Raciborska 8, parking na terenie osiedla,

•          ul. Chryzantem 10, parking przy krytym basenie MOSiR,

•          ul. Norwida 19, parking na terenie osiedla,

•          ul. Gołębi 3, parking na terenie osiedla,

•          ul. Obrońców Westerplatte 16, parking w rejonie intensywnej zabudowy mieszkaniowej,

•          ul. 1 Maja 320-322, parking wśród gęstej zabudowy mieszkaniowej,

•          ul. Osiedlowa 1A, parking na terenie osiedla,

•          ul. Paderewskiego 7C, parking na terenie dużego osiedla.

Źródło: UM Ruda Śląska




Gmina przekazuje uczniom komputery do zdalnego nauczania

Szkoły w gminie Psary, jak i w całej Polsce od początku listopada znowu pracują zdalnie. By takie nauczanie mogło być realizowane niezbędny jest nowoczesny sprzęt komputerowy. Gmina Psary pomaga uczniom użyczając im 37 zestawów komputerowych, które wcześniej służyły w Publicznych Punktach Dostępu do Internetu w filiach bibliotecznych i ośrodkach kultury. W 2020 r. Gmina zakupiła także 45 nowych komputerów przenośnych dla szkół i uczniów. Zakup ten został w całości sfinansowany unijną dotacją.

Wprowadzony na wiosnę obowiązek nauki zdalnej spowodował, że każdy uczeń musi mieć do dyspozycji sprzęt komputerowy, za pomocą którego może być w ciągłym kontakcie z nauczycielami. Często się zdarza, że w jednym domu mieszka kilkoro uczniów i uczennic, z których każde potrzebuje dziś komputer praktycznie wyłącznie dla siebie. Jest oczywiste, że wówczas pojawiają się problemy z zapewnieniem każdemu dziecku osobnego sprzętu. Trzeba pamiętać również, że w tym samym czasie część rodziców pracuje zdalnie, wykorzystując do tego domowe komputery.

Chcąc pomóc uczniom w tej sytuacji władze gminy Psary postanowiły wyposażyć potrzebujących w niezbędny sprzęt. 37 komputerów wyposażonych w słuchawki i mikrofony zostało przekazane do gminnych szkół, które bezpłatnie użyczyły je potrzebującym. Zestawy komputerowe pochodzą z zakończonego już projektu unijnego, polegającego na utworzeniu publicznych punktów dostępu do internetu w placówkach Gminnej Biblioteki Publicznej w Psarach oraz Gminnego Ośrodka Kultury. Takie punkty oczywiście nadal funkcjonują i w każdym z nich pozostała wystarczająca ilość stanowisk komputerowych.

Warto wspomnieć, że gmina już w 2015 roku dzięki realizacji zdobyciu unijnej dotacji z Programu Cyfrowa Polska zadbała o odpowiednie wyposażenie jednostek oświatowych. W tamtym czasie do wszystkich szkół z ternu gminy trafiło łącznie 89 zestawów komputerowych z dotykowymi ekranami oraz 12 laptopów. 30 komputerów przenośnych zostało także przekazanych do rodzin uczestniczących w tym projekcie mającym na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Koszt zakupu i montażu sprzętu wyniósł ponad 672 tys. zł i w całości został dofinansowany z pozyskanych środków unijnych.

W kwietniu i sierpniu 2020 roku gmina otrzymała dofinansowanie na zakup 45 laptopów dla uczniów i nauczycieli, którzy nie posiadają sprzętu umożliwiającego im realizację zdalnych lekcji. Dzięki dotacji w wysokości 115 tys. zł, do każdej ze szkół z terenu naszej gminy dostarczono po 9 sztuk komputerów. W pierwszej kolejności komputery trafiły do uczniów z rodzin wielodzietnych lub znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej oraz nauczycieli. Po powrocie szkół do stacjonarnego nauczania będą wykorzystywane przez placówki oświatowe w pracy codziennej. Dotacja pochodziła ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 i w całości pokryła koszty zakupu sprzętu.

Źródło: UG Psary




Szybki pociąg Pyskowice- Gliwice? Pierwsza stacja za nami

Projekt rewitalizacji połączenia kolejowego Pyskowice – Pyskowice Miasto, podobnie jak wszystkie wnioski Górnośląsko – Zaglębiowskiej Metropolii (GZM) w ramach budowy Kolei Metropolitalnej, przeszedł do drugiego etapu Programu „Kolej +”.  Dla naszego miasta oznacza to, że przybliżyła się szansa na uruchomienie szybkiego pociągu na trasie Pyskowice Miasto – Gliwice. Co więcej, są spore możliwości, że inwestycja powstanie bez  finansowego wkładu gminy, albo przy minimalnym udziale jej środków.   

Odbudowa linii kolejowej Pyskowice – Pyskowice miasto jest jednym z dziewięciu tzw. projektów punktowych zakwalifikowanych do dalszych prac w ramach Programu „Kolej +”. Oprócz tego Metropolia zgłosiła również sześć projektów liniowych, których zadaniem jest usprawnienie połączeń na trasie kilku gmin z miastem wojewódzkim, czyli Katowicami.

Zgłoszone projekty to efekt intensywnych prac i uzgodnień prowadzonych przez Metropolię z miastami i gminami, które ją tworzą oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, z którym został zgłoszony wspólny wniosek.  

W drugim etapie do każdego wniosku konieczne jest opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego lub dokumentu równoważnego. Wnioskodawcy muszą również m.in. złożyć dokumenty potwierdzające zabezpieczenie finansowe na wkład własny.

– Wymagane wstępne studium planistyczno-prognostyczne planujemy zrealizować w ramach opracowywanego obecnie Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej. Zatem gminy nie będą musiały ponosić żadnych dodatkowych kosztów na opracowanie tego dokumentu – mówi cytowany w informacji prasowej Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.

Jak podkreśla G.Kwitek, Metropolia sfinansuje także wymagany w programie 15-procentowy wkład własny kosztów kwalifikowalnych każdego z projektów.

Program „Kolej Plus” jest szansą na szybszą realizację kluczowych inwestycji pod kątem budowy Kolei Metropolitalnej, która w przyszłości ma być kręgosłupem systemu transportowego regionu. Udział Pyskowic w przedsięwzięciu, to zaś  wyjątkowa okazja na ożywienie inwestycyjne i pobudzenie rozwoju miasta.

Plany spotkały się z pozytywnym przyjęciem przez mieszkańców Pyskowic. W internetowej sondzie, w której pytaliśmy o preferencje komunikacyjne w sytuacji uruchomienia nowego połączenia kolejowego, aż 72 proc. uczestników (3079 głosów) zadeklarowało wybór pociągu zamiast samochodu na trasie Pyskowice Gliwice.

Realizacja całości inwestycji ma potrwać do 2028 roku. Całkowita kwota dofinansowania w Programie „Kolej Plus” wyniesie 5,6 mld zł. Łącznie z wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego wartość to 6,5 mld zł.

Źródło: UM Pyskowice




Bieruń świeci przykładem!

Rewolucja oświetleniowa Miasta Bierunia trwa! W nadchodzącym roku zrealizowany zostanie kolejny etap zadania pn.: „Instalacja efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie gminy Bieruń”. Przypomnijmy, że w roku 2020 w naszym mieście wymieniona została rekordowa ilość opraw oświetleniowych na nowoczesne, wykonane w technologii LED. Przed nami kolejne inwestycje oświetleniowe…

Podsumujmy:

ETAP II

W roku 2020, w ramach zadania pn.:”Instalacja efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie gminy Bieruń – etap II” w Bieruniu wymienionych zostało blisko 400 nowych opraw ledowych na 23 ulicach naszego miasta. To największe zadanie oświetleniowe w historii Bierunia, warte grubo ponad milion złoty, na które Gmina pozyskała 85% dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, w ramach RPO WSL.

OŚWIETLENIE LED – 2020

1. ul. Ekonomiczna – wymiana 65 opraw,

2. ul. Turyńska i Chemików – 51 opraw,

3. ul. Nasypowa – 11 opraw,

4. ul. Sokolska i Bażantów – 7 opraw,

5. ul. Majowa – 25 opraw,

6. ul. Kościelna – 52 oprawy, 13 słupów,

7. ul. św. Barbary – 17 opraw, 17 słupów,

8. ul. Pilnikowa – 12 opraw,

9. ul. Marcina (boczna) – 8 opraw,

10. ul. Królowej Jadwigi (teren Skatepark) – 8 opraw,

11. ul. Turystyczna (teren wokół budynku Centrum Inicjatyw Gospodarczych) – 10 opraw,

12. ul. Turystyczna (teren wokół budynku Komendy Powiatowej Policji) – 6 opraw,

13. ul. Bojszowska (teren przy „Zajeździe Jajosty”) – 8 opraw, 8 słupów

14. ul. Mikołaja – 22 oprawy,

15. ul. Krótka – 6 opraw,

16. ul. Warszawska (teren przed halą sportową przy Szkole Podstawowej nr 3) – 10 opraw,

17. łącznik pomiędzy halą sportową przy ul. Warszawskiej a Plantami Karola – 4 oprawy,

18. ul. Kadłubowa (parking) – 6 opraw, 6 słupów,

19. ul. Solecka (Plac przed Domem Pogrzebowym) – 6 opraw,

20. ul. Węglowa ( teren przed Szkołą Podstawową nr 3) – 10 opraw,

21. ul. Szarych Szeregów (parking przy hali sportowej) – 6 opraw,

22. ul. Jagiełły (teren wokół Triady) – 31 opraw, 14 słupów,

23. ul. Zdrowia – 8 opraw, 8 słupów

ETAP III

W roku 2021 zrealizowane zostanie zadanie pn.: „Instalacja efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie gminy Bieruń – etap III” , na które Gmina pozyskała już kolejne dofinansowania. Środki Unii Europejskiej, pozyskane w ramach RPO WSL dofinansują w 85% kolejną dużą inwestycję oświetleniową, w ramach której, na 11 ulicach Bierunia wymienionych zostanie ponad 130 lamp. Dodatkowo, inwestycja ta wsparta została dotacją z Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii, gdyż znakomicie wpisała się w metropolitalny „Program działań na rzecz Ograniczenia niskiej emisji w roku 2020”.

OŚWIETLENIE LED 2021

1. dwie ulice boczne ul. Skowronków  – 7 nowych opraw LED

2. ul. Świerczyniecka (od przejazdu kolejowego do ul. Oświęcimskiej) – 21 nowych opraw LED

3. ul. Prywatna – 8 nowych opraw LED

4. pętla autobusowa na Zabrzegu – 4 nowe oprawy LED

5. ul. Kamienna (teren przedszkola) – 6 nowych opraw LED

6. ul. Warszawska (Ściernie, na wysokości automyjni) – 8 nowych opraw LED

7. plac przy OSP Czarnuchowice – 8 nowych opraw LED

8. ul. Tatarakowa – 10 nowych opraw LED

9. ul. Wawelska (teren obok Poczty Polskiej) – 5 nowych opraw LED

10. ul. Warszawska (od zjazdu do Powiatowego Zarządu Dróg do ronda im. Strajku Górników) – 32 nowe oprawy LED

11. ul. Chemików (od skrzyżowania z ul. Kopcową do wysokości skrzyżowania z ul. Solidarności) – 22 nowe oprawy LED

Oprawy sodowe oświetlenia zewnętrznego o mocy 150 i 250 wat zastąpione zostaną przez oprawy ledowe o mocy 20, 55 oraz 71 wat. Oznacza to ogromną oszczędność energii. Warto zaznaczyć, że każda oprawa w technologii LED wyposażona jest w sterownik lokalny, który łączy się z centralnym systemem sterowania i zarządzania oświetleniem. Dzięki temu, oświetleniem ulicznym można sterować w podziale 1/3, 2/3 lub 100% mocy. Jest to niezwykle funkcjonalne i ekonomicznie opłacalne rozwiązanie. Sterownik z wbudowanym przekaźnikiem umożliwia również fizyczne wyłączanie i włączanie opraw. Technologia ta docelowo doprowadzi do znacznego obniżenia kosztów utrzymania oświetlenia ulicznego, zwiększając jednocześnie jego niezawodność. Niewątpliwymi zaletami lamp ledowych są efektywność – zapewniają bowiem bardzo dobrą widoczność, a także trwałość – ich żywotność jest znacznie dłuższa niż w przypadku oświetlenia kablowego. Ponad to, oświetlenie uliczne typu LED jest bardzo ekologiczne – gwarantuje niską emisję spalin. Montaż kilkuset nowych opraw ledowych w mieście obniży koszty eksploatacji, a także doprowadzi do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej, co przełoży się na znaczne ograniczenie emisji CO2.

Najważniejsze korzyści płynące z instalacji opraw oświetleniowych oświetlenia ulicznego w technologii LED:

  •  Energooszczędność (Niższe rachunki za prąd)
  •  Ekologiczność (Niska emisja spalin)
  •  Efektywność (Znacznie lepsza widoczność)
  •  Funkcjonalność (Możliwość sterowania oświetleniem)
  • Trwałość (Długa żywotność)

Źródło: UM Bieruń




Metropolia apeluje do ministra, by móc wybudować instalację przetwarzania odpadów

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę Metropolii na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego ws. uchylenia uchwały o powołaniu spółki GZM – Czysta Energia. Spółka miała powstać, by przeprowadzić proces inwestycyjnych związany z budową – tak bardzo potrzebnej w GZM – instalacji termicznego przetwarzania odpadów komunalnych. Zgromadzenie Metropolii wystosowało apel do Ministra Klimatu i Środowiska o pilne podjęcie prac nad zmianą przepisów w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowelizacja ta pozwoli GZM zrealizować ten ponadlokalny projekt, który jest ważny dla zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego mieszkańców oraz zahamowania drastycznych podwyżek cen za zagospodarowanie odpadów komunalnych. Podwyżki te przekładają się teraz na coraz wyższe rachunki za wywóz śmieci.

Metropolia do końca miała nadzieję na pozytywne rozstrzygnięcie, jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny podjął decyzję o oddaleniu jej skargi na uchylenie przez Wojewodę uchwały ws. powołania spółki GZM – Czysta Energia. Oznacza to, że spółka, jak i proces inwestycyjny nie może być przeprowadzony według zaplanowanego wcześniej trybu.

W praktyce dla miast oznaczałoby to konieczność ustalenia dodatkowej składki zmiennej, z której sfinansowany byłby np. wkład założycielski spółki w wysokości – planowanych – 20 mln zł. A ten – zgodnie z przyjętym budżetem na 2020 rok i wieloletnią prognozą finansową, miał zostać wniesiony bezpośrednio przez Metropolię. Jednak uwzględniając stanowisko przedstawione przez Wojewodę i podtrzymane teraz przez sąd, nie jest to możliwe.

– Najprawdopodobniej nie będziemy odwoływać się od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ponieważ oznacza to niemal zamrożenie prac związanych z budową instalacji na co najmniej kilka lat. Mieszkańcy Metropolii tego czasu już nie mają, dlatego musimy rozpocząć bardzo intensywne działania związane ze znalezieniem rozwiązań, które pozwolą na jak najszybsze wybudowanie instalacji – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Pierwsze działania już zostaną podjęte. Podczas dzisiejszej (25 listopada) sesji Zgromadzenia wystsowowano formalny apel do Ministra Klimatu i Środowiska o pilne podjęcie prac nad nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. GZM wniesie o to, by poprzez zmianę przepisów umożliwić jej jako związkowi metropolitalnemu realizację tego typu ponadlokalnych inwestycji.

– Instalacja termicznego przetwarzania odpadów to aktualnie nasza najpilniejsza potrzeba. Metropolia powstała, by wprowadzać nową jakość i podnosić komfort życia mieszkańców. Dlatego budowa instalacji jest tak ważna. Pozwoli nam w końcu zahamować drastyczny wzrost cen za zagospodarowanie odpadów komunalnych, co przekłada się bezpośrednio na wysokość rachunków mieszkańców. Budowa jej przez nas jest również istotna z punktu widzenia budżetów miast i gmin. Metropolia posiada budżet, który pozwoliłby dokonać korzystnego dla gmin montażu finansowego, odciążając ich już mocno nadwyrężone finanse – dodaje.

Wcześniej pisaliśmy:

Uchwała o spółce GZM-Czysta Energia została uchylona. Stanowisko Metropolii

Przetwarzanie odpadów komunalnych. Powstanie spółka celowa, by zapewnić gwarancję cen

Naładujesz smartfona dzięki odpadom? To jest możliwe

Konieczność budowy tego typu instalacji na terenie GZM podkreślono w przeprowadzonej w ubiegłym roku analizie dotyczącej potrzeb i możliwości inwestycyjnych w zakresie zagospodarowania odpadów w Metropolii. Wynika z niej, że w naszym regionie wytwarzamy o ok. 40 proc. więcej śmieci w porównaniu do średnio krajowego wskaźnika. A może być ich jeszcze więcej ze względu na funkcjonowanie w Polsce szarej strefy. Według szacunków już teraz faktyczna ilość wytwarzanych odpadów komunalnych jest wyższa o ok. 25 proc. od zbieranych, zaś do 2030 roku może to być nawet 50 proc. w porównaniu do danych za 2018 rok. Brakuje natomiast instalacji, gdzie odpady wysokokaloryczne, których nie można składować i nie można poddać recyklingowi, mogłyby zostać wykorzystane do produkcji energii elektrycznej i ciepła.

W Metropolii wytwarzamy o prawie 21 proc. odpadów komunalnych więcej niż zakładały to prognozy zawarte w Planie Gospodarki Odpadami dla województwa śląskiego, co w przypadku miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oznacza wzrost o ponad 162 tysięcy ton śmieci rocznie. W 2018 roku na terenie GZM zebrano łącznie ok. 943 tys. ton odpadów komunalnych, co stanowiło ok. 446 kg w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Śmieci produkujemy coraz więcej, rosną wymogi związane z ich przetwarzaniem. Już dziś, gdyby nie cementownie przyjmujące paliwo wyprodukowane z części naszych odpadów, składowiska uległyby całkowitemu wypełnieniu.

Jedyną instalacją termicznego przetwarzania odpadów, która działa na terenie Metropolii, to zakład FORTUM w Zabrzu. Jego maksymalne roczne możliwości przyjmowania odpadów resztkowych z odpadów komunalnych wynoszą 70 tys. ton, a szacuje się, że w samym GZM odpadów tych jest rocznie kilka razy więcej.




13. edycja Konkursu Spisaka

13. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka odbędzie się w dniach 14-23 września 2021 roku.

Marcin Bazylak – Prezydent Miasta Dąbrowa Górnicza powołał prof. dr hab. Romana Widaszka na stanowisko Dyrektora Artystycznego 13. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka.

Profesor Roman Widaszek jest pracownikiem naukowym Akademii Muzycznej w Katowicach, w której objął funkcję Pełnomocnika Rektora ds. Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego. Znakomity wirtuoz klarnetu i kameralista, w którego dorobku znajduje się współpraca solistyczna z czołowymi polskimi orkiestrami i formacjami kameralnymi oraz szereg nagrań fonograficznych. Profesor Widaszek  zasiadał w gremiach jury konkursów wykonawczych, jest organizatorem warsztatów mistrzowskich oraz cyklicznej imprezy muzycznej  organizowanej w Katowicach.

Nowy dyrektor zastępuje osobę prof. dr hab. Zygmunta Tlatlika  –  zasłużonego inicjatora i wieloletniego dyrektora artystycznego konkursu, wielkiego orędownika promocji twórczości Michała Spisaka.

Koncert inauguracyjny  – w dniu 14 września 2021 r. – uświetni swoją obecnością Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Marka Wroniszewskiego.

Konkurs w trzech kategoriach z grupy instrumentów dętych drewnianych: obój, klarnet, fagot, przebiegał będzie w trzech etapach, a zwieńczony zostanie Koncertem laureatów w dniu 23 września 2021 r. Laureatom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zabrzańskiej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego.

Nowością staną się koncerty kameralne, prezentujące szeroki, przekrojowy repertuar. Konkursowi towarzyszyć będzie szereg wydarzeń, które publiczności miasta i regionu oraz społeczności internautów zapewnią atrakcyjną rozrywkę w rozmaitych formach artystycznych i upowszechniających.

Więcej informacji na temat konkursu znajduje się na stronie www.spisakkonkurs.pl.

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza




Pozytywne zmiany na Mickiewicza i Krasińskiego

Osiedle w rejonie ul. Mickiewicza i Krasińskiego przeszło dużą i pozytywną zmianę. W ramach inwestycji miasta i Dąbrowskich Wodociągów przebudowano sieci wodociągowe, kanalizacyjne i deszczowe, a między blokami m.in. odnowiono skwery, chodniki i zmodernizowano place zabaw.

Prace objęły modernizację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i odnowienie tego, co znajduje się nad nią. Dzięki temu, oprócz biegnących pod ziemią instalacji, mieszkańcy korzystają też m.in. z zagospodarowanych i estetycznych zielonych przestrzeni, miejsc postojowych, dróg i chodników. Najmłodsi do dyspozycji mają place zabaw.

W ramach inwestycji, przebudowano przyłącza wodociągowe, kanalizację sanitarną i deszczową. Po tym odtworzono trawniki na łącznej powierzchni prawie 8,8 tys. m2., które wiosną będzie można zobaczyć w pełnej krasie. Aranżacja zieleni objęły również posadzenie 244 krzewów liściastych i 116 iglastych. Za wycinkę pięciu drzew, która była konieczna do przeprowadzenia prac ziemnych, wykonano nasadzenia zastępcze – to czternaście drzew – brzozy, jarzęby i klony. Modernizacja objęła chodniki, uliczki i miejsca postojowe między blokami. Z myślą o dzieciach, w miejscach starych i sfatygowanych placów zabaw, na bezpiecznych nawierzchniach zamontowano nowe huśtawki, zjeżdżalnie i karuzele. Plac w rejonie bloku przy Mickiewicza 3 przeznaczony jest dla starszych dzieci, a znajdujący się przy blokach 10 i 11 dla młodszych. Powstały nowe wiaty śmietnikowe, utwardzono również miejsca pod pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów. Na osiedlu ustawiono ławki, kosze na śmieci i stojaki rowerowe.

Opracowanie projektu modernizacji osiedla poprzedziły konsultacje społeczne, z udziałem m.in. mieszkańców, radnych miejskich, przedstawicieli wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, urzędników i architektów. Spotkania w Szkole Podstawowej Nr 8 miały otwarty charakter, a informacje o nich zostały umieszczone m.in. na klatkach schodowych. W ich trakcie zbierano propozycje i uwagi dotyczące planowanej inwestycji. Ostateczna wersja zaplanowanych prac również została przedstawiona na spotkaniu z mieszkańcami.

Wykonawcą prac, których wartość opiewa na ponad 6 mln 46 tys. zł, była spółka Junkobud.

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza




„Zagłębiowskie wsparcie na starcie” dla przedsiębiorczych

27 listopada rusza nabór do projektu „Zagłębiowskie wsparcie na starcie”. To propozycja dla osób w trudnej sytuacji zawodowej, myślących o rozpoczęciu działalności gospodarczej.

Projekt „Zagłębiowskie wsparcie na starcie” jest realizowany przez Agencję Rozwoju Lokalnego S.A. Zakłada m.in. pomoc finansową, w wysokości 23 tys. 50 zł, na uruchomienie działalności gospodarczej i roczne dofinansowanie kosztów związanych z jej prowadzeniem. Skorzystać z niej będzie mogło 40 osób z Zagłębia Dąbrowskiego. Nabór potrwa od 27 listopada do 17 grudnia.

Celem głównym projektu jest rozwój przedsiębiorczości poprzez kompleksowe wsparcie samozatrudnienia 40 mieszkańców miast Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec oraz Będzin (30 kobiet i 10 mężczyzn), w wieku powyżej 30 roku życia pozostających bez zatrudnienia oraz osób zatrudnionych na umowach krótkoterminowych, pracujących w ramach umów cywilno-prawnych (których miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia), ubogich pracujących, imigrantów, reemigrantów, osób odchodzących z rolnictwa i ich rodzin, zmierzające do długotrwałej aktywizacji zawodowej.

Uczestnicy programu na początku przejdą szkolenie z zakresu przedsiębiorczości w tematach: aspekty formalno-prawne, biznes plan, moduł prawny, finansowy i marketingowy. Ze wsparciem doradcy przygotują również biznes plan. Dotację w kwocie 23 tys. 50 zł będą musieli przeznaczyć na zakupy związane z uruchomieniem działalności. Skorzystają również ze wsparcia pomostowego, czyli dotacji na pokrycie wydatków koniecznych do poniesienia w pierwszym okresie funkcjonowania na rynku. Jego wysokość to równowartość minimalnego wynagrodzenia. Wsparcie podstawowe udzielane będzie przez pół roku, a przez kolejne sześć miesięcy wsparcie przedłużone. Od uczestników wymagane będzie wniesienie wkładu własnego na poziomie ok. 5,76% wartości wsparcia pomostowego.

Szczegółowe informacje o programie i zasadach naboru na stronie www.arl.org.pl

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza




Kolej Metropolitalna. Wszystkie projekty GZM w drugim etapie Programu „Kolej Plus”

Wszystkie 15 projektów, zgłoszonych z terenu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zostało zakwalifikowanych do drugiego etapu Programu „Kolej Plus”. Wśród nich znalazło się sześć projektów liniowych, których zadaniem jest usprawnienie połączeń na trasie kilku gmin z miastem wojewódzkim, czyli Katowicami oraz dziewięć punktowych, które mają poprawić funkcjonowanie kolei w ramach jednej gminy. Każdy wyremontowany, zrewitalizowany czy wybudowany kilometr torów lub nowo powstały przystanek w ramach Programu „Kolej Plus”, będzie elementem Kolei Metropolitalnej.

Zgłoszone projekty to efekt intensywnych prac i uzgodnień prowadzonych przez Metropolię z miastami i gminami, które ją tworzą oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, z którym został zgłoszony wspólny wniosek, wykraczający poza granice GZM i dojeżdżający do Orzesza.

– To nasz wspólny sukces. Cieszy nas bardzo, że wszystkie projekty, w których uczestniczymy znalazły się w drugim etapie Programu „Kolej Plus”. To dowód, że zostały one odpowiednio wyselekcjonowane i profesjonalnie przygotowane – tłumaczy Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.

Jakie projekty zostały zgłoszone? Czytaj WIĘCEJ

W drugim etapie do każdego wniosku konieczne jest opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego lub dokumentu równoważnego. Ponadto niezbędne jest m.in. złożenie deklaracji, że po zakończeniu inwestycji przez minimum pięć lat na odcinkach objętych inwestycjami będą kursować co najmniej cztery pary pociągów. Oprócz tego wnioskodawcy muszą złożyć dokumenty potwierdzające zabezpieczenie finansowe na wkład własny.

– Jesteśmy w pełni gotowi do drugiego etapu, mamy zabezpieczone na ten cel fundusze. Wymagane wstępne studium planistyczno-prognostyczne planujemy zrealizować w ramach opracowywanego obecnie Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej. Zatem gminy nie będą musiały ponosić żadnych dodatkowych kosztów na opracowanie tego dokumentu – mówi Grzegorz Kwitek.

– Ponadto Metropolia sfinansuje także wymagany w Programie 15-procentowy wkład własny kosztów kwalifikowalnych każdego z projektów – dodaje członek Zarządu GZM.

Program „Kolej Plus” jest szansą na szybszą realizację kluczowych inwestycji pod kątem budowy Kolei Metropolitalnej, która w przyszłości ma być kręgosłupem systemu transportowego dla mieszkańców Metropolii.

– Od początku jesteśmy mocno zaangażowani w Program „Kolej Plus”. Nasze działania rozpoczęliśmy w czerwcu od spotkania z przedstawicielami gmin. Później przez dwa kolejne miesiące intensywnie pracowaliśmy nad przygotowaniem wniosków od strony merytorycznej i formalno-prawnej. Wszystkie z nich znalazły się w drugim etapie, co potwierdza, że nasza praca okazała się skuteczna – podkreśla Lucjan Dec, Dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.

Do drugiego etapu, który potrwa 12 miesięcy, zakwalifikowano łącznie 79 projektów, z czego 18 z województwa śląskiego, w tym 15 z terenu Metropolii.

Po przygotowaniu niezbędnej dokumentacji, projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu „Kolej Plus”.

Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku. Całkowita kwota dofinansowania w Programie „Kolej Plus” wyniesie 5,6 mld zł. Łącznie z wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego wartość to 6,5 mld zł.