1

SK Innovation zwiększa moce

SK Innovation sfinalizował zakup kolejnych działek na terenach inwestycyjnych w Tucznawie. Zgodnie z zapowiedziami, rozwinie na nich produkcję baterii litowo-jonowych. Dąbrowski zakład będzie największą fabryką tego koncernu na świecie.

25 maja, między miastem i inwestorem, podpisany został akt notarialny kupna ponad 30 ha. Działki inwestycyjne zostały sprzedane za przeszło 30,8 mln zł. Rozbudowana zostanie na nich fabryka separatorów baterii litowo-jonowych, wykorzystywanych w samochodach elektrycznych. SK hi-tech battery materials Poland, spółka należąca do koreańskiego koncernu SK Innovation, planuje rozpocząć budowę w trzecim kwartale tego roku. Produkcja ma ruszyć pod koniec 2023 r.

To kolejny etap inwestycji tej firmy w Dąbrowie Górniczej. W 2019 r. spółka zakupiła, również w Tucznawie, blisko 26 ha pod budowę zakładu. Produkcja w nim ma rozpocząć się w drugim półroczu 2021 r. Na tym etapie koncern zamierza zatrudnić ok. 300 osób. Docelowo we wszystkich fabrykach pracę może znaleźć ok. 1000 osób.

Całkowite nakłady inwestycyjne, związane z utworzeniem i uruchomieniem fabryk w Tucznawie, przekroczą 1,5 mld EUR (prawie 7 mld złotych). Szacuje się, że ich roczna zdolność produkcyjna wyniesie łącznie 860 mln m2 separatorów. Oznacza to, że będą największym zakładem SK Innovation na świecie, dzięki czemu umocni pozycję globalnego lidera tej branży.

Przy podpisaniu aktu notarialnego gminę reprezentowali Marcin Bazylak, prezydent miasta, oraz Wojciech Kędzia, wiceprezydent miasta, inwestora natomiast Byoung Chul Park, prezes zarządu, oraz Jason Cho, dyrektor grupy planowania i serwisu. Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną, w której położone są tereny inwestycyjne w Tucznawie, reprezentowali Janusz Michałek, prezes zarządu oraz wiceprezes Mateusz Rykała.

Tereny w Tucznawie, wchodzące w skład Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, obejmują 260 ha. Część jest już zajęta, ale 128 ha – dobrze przygotowanych, uzbrojonych i skomunikowanych – może zostać zagospodarowane. Na obszarze inwestycyjnym, oprócz SK Innovation, działa japońska fabryka NGK Ceramics, od 2017 r. produkująca filtry cząstek stałych, robionych z węglika krzemu i stosowanych w samochodowych układach wydechowych. Działki posiadają także Schade Polska (magazyny i logistyka), Outokumpu Distribution Polska (wyroby stalowe), Convert Paper (produkcja tektury) i Instanta (produkcja kawy).

Strefa gospodarcza w Tucznawie stanowi ważny filar rozwoju miasta, a jej uruchomienie było strategiczną decyzją dąbrowskiego samorządu. Inwestorzy to nie tylko nowe miejsca pracy, ale także zastrzyk gotówki do miejskiej kasy, wpływającej m.in. z opłat i podatków oraz ze sprzedaży nieruchomości.

Aktualności dla prowadzących działalność gospodarczą w mieście, a także informacje dla inwestorów zainteresowanych pozyskaniem w Dąbrowie Górniczej nowych terenów do prowadzenie biznesowych przedsięwzięć, na stronie dabrowa-gornicza.com

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza / PK




Metropolia partnerem strategicznym Kongresu Polityki Miejskiej. Trwa rejestracja uczestników

Panele dyskusyjne, prezentacje eksperckie i bogaty program wydarzeń towarzyszących. To wszystko czeka na uczestników Kongresu Polityki Miejskiej, który odbędzie się w dniach 7-8 czerwca br. To największe w Polsce cykliczne wydarzenie poświęcone problematyce rozwoju miast, a Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest jego partnerem strategicznym. Rejestracja uczestników już trwa.

Tegoroczny Kongres Polityki Miejskiej odbędzie się w formule hybrydowej, ze studiem nagraniowym w Katowicach. Na uczestników czekają przedstawiciele władz krajowych, samorządowcy, przedsiębiorcy, a także eksperci z zakresu transportu i mobilności, ochrony środowiska, kształtowania przestrzeni oraz finansów publicznych. Są to również zakresy tematyczne, które będą poruszane przez Metropolię GZM. Na specjalnie przygotowanej „Scenie Metropolii” odbędą się dyskusje, prezentacje i warsztaty, które nie powinny ominąć nikogo zainteresowanego tematyką funkcjonowania miast i regionów:

7 czerwca:

  • 11:00-12:25 – „Bioodpady kluczem do osiągnięcia poziomów recyklingu?” z udziałem przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego Barcelony (środowisko i adaptacja do zmian klimatu)
  • 12:30-14:00 – „Jak planować mobilność?” (transport i mobilność miejska)
  • 13:30-15:00 – Warsztat pt. „Efektywne zarządzanie nieruchomościami w celu zwiększenia potencjału adaptacyjnego miast do zmian klimatu oraz poprawy jakości życia mieszkańców – rola zieleni”.
  • 14:30-14:55 – prezentacja Metropolitalnego Obserwatorium Społeczno-Ekonomicznego GZM „infoGZM” (zarządzanie i finanse publiczne)
  • 15:00-15:25 – prezentacja projektu „Młodzi robią Metropolię”, następnie 15:30-17:00 spotkanie konsultacyjne podsumowujące prace nad roboczą wersją raportu z projektu (zarządzanie i finanse publiczne)
  • 15:30-17:00 – „Wysoka jakość zielonej infrastruktury obszarów metropolitalnych” (środowisko i adaptacja do zmian klimatu)

8 czerwca:

  • 10:30-11:30 – „Czego nauczyła nas pandemia” (panel organizowany przez Zarząd Transportu Metropolitalnego; transport i mobilność miejska)
  • 11:45-13:10 – Powietrze, którym oddychamy. Czy jest nadzieja na poprawę?” (środowisko i adaptacja do zmian klimatu)
  • 13:30-13:55 – „Optymalizacja kosztów i efektywne zarządzanie środkami publicznymi. Przykład grup zakupowych GZM” (zarządzanie i finanse publiczne)
  • 14:00-15:00 – „Przepis na otwartą i inteligentną Metropolię” (zarządzanie i finanse publiczne)
  • 15:30-16:25 – Rower i jego kluczowa rola w systemie zrównoważonej mobilności miejskiej GZM” (transport i mobilność miejska)
  • 16:30-18:00 – „Metropolia przyjazna dronom” (transport i mobilność miejska)

Ponadto na drugi dzień Kongresu, w godz. 16:15-17:45, zaplanowano sesję Instytutu Rozwoju Miast i Regionów (IRMIR) pn. „Zintegrowane planowanie funkcjonalne w regionach miejskich w Polsce. Studium przypadku GZM”. Prezentowane będą wyniki prac z projektu GOSPOSTRATEG. To efekt listu intencyjnego, który IRMiR i GZM zawarły w drugiej połowie 2020 r. Oba podmioty zadeklarowały wtedy chęć współpracy w ramach projektu NewUrbPact, a prace dotyczyły szeroko rozumianych kwestii polityki przestrzennej i kierunków rozwoju obszaru GZM. W ramach wydarzenia odbędzie się prezentacja dotychczasowych wyników prac, a następnie dyskusja moderowana z udziałem przedstawicieli m.in. zarządu GZM, Ministerstwa Rozwoju, IRMiR.

Tematem wiodącym tegorocznego Kongresu będzie dyskusja propozycji konkretnych rozwiązań do aktualizowanej krajowej polityki miejskiej. Warto zaznaczyć, że duża część Kongresu poświęcona będzie również Światowemu Forum Miejskiemu (World Urban Forum – WUF 11), które w 2022 roku odbędzie się w Katowicach.

Szczegółowy program Kongresu Polityki Miejskiej oraz link do rejestracji dostępne są na stronie internetowej: https://kongres.miasta.pl/.  




Dodatkowa para torów na trasie Gliwice-Katowice. Metropolia podpisała porozumienie z PKP PLK

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała porozumienie ze spółką PKP PLK w sprawie opracowania studium wykonalności dla budowy osobnej pary torów na trasie Gliwice-Katowice. Opracowanie tego dokumentu jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia inwestycji. Dzięki podpisanemu porozumieniu, Metropolia sfinansuje połowę kosztów studium wykonalności.

Budowa osobnej pary torów na trasie Gliwice-Katowice ma na celu oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co przyczyni się do zwiększenia przepustowości na jednej z najpopularniejszych tras w regionie. Podpisane porozumienie określa wszystkie zasady współpracy pomiędzy Metropolią i PKP PLK, a także pozwala występować Metropolii w charakterze współzamawiającego.

– Budowa odseparowanego torowiska na trasie Gliwice-Katowice ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

– Dzięki jego powstaniu, możliwe będzie wprowadzenie standardu, do którego dążymy, by pociągi wewnątrz metropolii kursowały co kilkanaście minut, a pasażerowie nie musieli patrzeć w rozkład jazdy, by wiedzieć, że „zaraz coś przyjedzie”. Właśnie ze względu na tak duże znaczenie tej inwestycji, Metropolia w połowie sfinansuje powstanie tego opracowania – dodaje.

– Warto dodać w tym miejscu, że podobne prace studialne trwają lub zostały ukończone dla odcinków Katowice–Tychy oraz Będzin–Katowice, zatem będzie to logiczne uzupełnienie działań studialnych wokół węzła katowickiego przed przystąpieniem do etapów projektowych i inwestycyjnych – dodaje Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu w GZM.

PKP PLK zapowiada, że opracowane w ramach studium wstępne propozycje zostaną skonsultowane z przewoźnikami, którzy realizują lub zamierzają realizować połączenia kolejowe na linii Gliwice-Katowice. Studium wykonalności ma dać odpowiedź, jak rozwijać infrastrukturę kolejową i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Prace studialne mają być prowadzone w latach 2021-2023 i określą zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji.

Wcześniej pisaliśmy: Kolej Metropolitalna. Osobny tor na trasie Gliwice-Katowice, przygotowania do Kolei Plus




Tramwajowa rewolucja w Mysłowicach – umowa podpisana

Dwutorowa linia tramwajowa w miejsce linii jednotorowej i rondo zamiast problematycznego skrzyżowania – to dwa najważniejsze elementy rewolucji torowo-drogowej w centrum Mysłowic. Przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie i Miasta Mysłowice podpisali umowę z generalnym wykonawcą prac – konsorcjum firm NDI z Sopotu.

Inwestycja w Mysłowicach obejmie ulice: Bytomską, Starokościelną, Szymanowskiego i Powstańców. W przetargu ogłoszonym przez Tramwaje Śląskie S.A. wspólnie z Urzędem Miasta Mysłowice udział wzięło 6 podmiotów, spośród których komisja przetargowa za najkorzystniejszą uznała ofertę konsorcjum firm NDI z Sopotu, z ceną ofertową 44,5 mln zł netto. Oferta zmieściła się w założonym przez inwestorów budżecie, a żaden z innych uczestników przetargu nie odwołał się od ogłoszonego wyniku, co otworzyło drogę do podpisania umowy. W czwartek 20.05.2021 r. w gmachu Urzędu Miasta w Mysłowicach podpisane zostały stosowne umowy między inwestorami a generalnym wykonawcą.

Zadanie obejmuje przebudowę blisko półtorakilometrowego odcinka linii tramwajowej, która biegnie w jezdni ulic: Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców oraz pętli w sąsiedztwie dworca kolejowego i torowiska wydzielonego do mostu nad Przemszą. W sumie to prawie 5 kilometrów toru pojedynczego. Torowisko przewidziane do modernizacji jest już mocno wyeksploatowane i to, że kwalifikuje się do przebudowy wiadome było od dłuższego czasu.

– Stąd też od samego początku przygotowywania nowego projektu inwestycyjnego, który realizujemy przy współfinansowaniu przez Unię Europejską, zakładaliśmy, że ten ciąg tramwajowy linii nr 14 w Mysłowicach zostanie przebudowany. Od samego początku zakładaliśmy również, że będzie to realizacja wspólna z miastem Mysłowice. Trudno bowiem sobie wyobrazić, że w takiej sytuacji, kiedy torowisko biegnie w jezdni i przebiega przez newralgiczne skrzyżowanie o bardzo dużym natężeniu ruchu, inwestycja mogłaby się odbyć bez realizacji zadań w zakresie jezdni, chodników i całej ulicznej infrastruktury pozatramwajowej – powiedział Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

W porównaniu do stanu obecnego po modernizacji zmieni się praktycznie wszystko.

– Przede wszystkim, wyeksploatowana linia jednotorowa zastąpiona zostanie linią dwutorową, dzięki czemu znacząco zwiększy się przepustowość torowiska. To podstawowa zasada, która przyświeca nam w realizacji prac modernizacyjnych w całej Metropolii, by wszędzie tam, gdzie mamy linie jednotorowe, a gdzie jest techniczna możliwość i ekonomiczne uzasadnienie budowy linii dwutorowej, tak właśnie się stało. Dlatego w Mysłowicach powstanie dwutorowa linia – podkreślił prezes Bolesław Knapik.

Oczywiście zanim to się stanie, wykonawca będzie musiał zdemontować starą infrastrukturę, zrobić odpowiednie wykopy pod ułożenie warstw konstrukcyjnych, na których ułożone zostaną specjalne materiały wibroizolacyjne, a następnie warstwy podbudowy, na których ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe z komorami, w których za pomocą mas elastycznych zamontowane zostaną szyny. To oczywiście scenariusz w bardzo dużym skrócie i w wielkim uproszczeniu. Dla ruchu tramwajowego bardzo istotna, choć dla mieszkańców zapewne najmniej dostrzegalna zmiana, to modernizacja pętli w sąsiedztwie dworca kolejowego w Mysłowicach i torowiska od pętli w stronę Sosnowca aż do mostu nad Przemszą. Tu także realizowana będzie pełna modernizacja torowiska, zwrotnic, rozjazdów i sieci trakcyjnej.

Nie można zapominać o tym, że na etapie prac ziemnych, realizowane będą roboty związane z przebudową różnych instalacji podziemnych – wodociągowej, kanalizacyjnej, odwodnienia torowiska i jezdni, sieci gazowej, energetycznej i innych sieci teletechnicznych. Ponadto zdemontowane będą stare słupy trakcyjne, które zastąpią nowe słupy wraz z przyłączem elektroenergetycznym i nową siecią trakcyjną, a prace modernizacyjne obejmą także podstację Szopienice, zasilającą sieć linii nr 14 w Mysłowicach.

W zakresie miejskim inwestycji jest m.in. przebudowa wszystkich pozostałych elementów infrastruktury miejskiej a zatem chodników i przejść dla pieszych, krawężników, jezdni, miejsc postojowych, zatok autobusowych, zieleńców, oświetlenia ulicznego i oczywiście całej infrastruktury podziemnej, podobnie jak w zakresie tramwajowym.

– Co niezwykle istotne dla wszystkich kierowców, przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Starokościelnej i Szymanowskiego z ul. Krakowską, czyli drogą krajową 79. Miejsce newralgiczne w Mysłowicach, generujące spore zatory drogowe zostanie przekształcone w rondo, które na pewno zdecydowanie usprawni ruch kołowy – zaznacza Dariusz Wójtowicz Prezydent Mysłowic i dodaje: – Nie da się ukryć, że przed mieszkańcami Mysłowic bardzo trudny czas, ze względu na różnego rodzaju utrudnienia, których podczas realizacji tej inwestycji nie uda się uniknąć. Z pewnością te kilkanaście miesięcy prac będzie dla wielu ludzi uciążliwe. Na pewno warto, by kierowcy zawczasu pomyśleli o alternatywnych trasach, żeby ruch kołowy w sąsiedztwie placu budowy był możliwie jak najmniejszy i żeby wyrobić w sobie nawyk dojazdu do pracy czy szkoły inną trasą.

Zarówno włodarze miasta, jak i przedstawiciele tramwajowej spółki apelują o cierpliwość, ale też zapewniają, że po zakończeniu prac cały ciąg ulic: Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego, Powstańców zyska zupełnie nową jakość, podobnie jak nową jakość zyskają pasażerowie tramwajów, a także mieszkańcy domów zlokalizowanych wzdłuż tej linii tramwajowej, którzy zyskają większy komfort życia, dzięki temu iż wibracje i hałas przejeżdżających tramwajów zostaną zdecydowanie ograniczone.

Wszystkie prace, zarówno w zakresie tramwajowym, jak w zakresie miejskim inwestycji konsorcjum firm NDI ma wykonać nie później niż do 30.09.2022 r. Zadanie jest elementem realizowanego przez Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.

Źródło: UM Mysłowice




Kolejny krok na drodze do rewolucji termomodernizacyjnej

Miasto Bieruń przymierza się do realizacji bardzo ważnego zadania, na które otrzymało ponad 5,3 miliona złotych dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Mowa tu o kompleksowej termomodernizacji pięciu budynków użyteczności publicznej, która przyczyni się nie tylko do zdecydowanej poprawy estetyki kilku miejsc w Bieruniu, ale również przyniesie wymierny efekt ekologiczny.

Trwa postępowanie przetargowe na realizację zadania pn. „Modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej w Gminie Bieruń”.

Miasto zachęca zainteresowane firmy do składania swoich ofert. Czas na to jest do 9 czerwca (do godziny 10:00)

WAŻNE! Przetargi w Bieruniu! | Urząd Miasta Bierunia

Ogłoszenie o zamówieniu

Roboty budowlane

Modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej w Gminie Bieruń.

KLIKNIJ TUTAJ

TERMO

Inwestycja obejmuje przeprowadzenie prac wpływających na poprawę parametrów energetycznych czterech budynków użyteczności publicznej i jednego budynku mieszkalnego, tj.:

  • Budynku socjalnego, mieszczącego mieszkania komunalne i Dzienny Dom Pobytu Seniora „SENIOR +” lokalizowany przy ul. Chemików 139
  • Budynku filii Przedszkola nr 1 mieszczącego się przy ul. Kamiennej 17 w Ścierniach
  • Budynku Szkoły Podstawowej nr 1 przy ulicy Licealnej 17a (dawne Gimnazjum nr 2)
  • Budynku zlokalizowany przy ul. Warszawskiej 292, gdzie mieści się Świetlica Wsparcia Dziennego ISKIERKA oraz modelarnia LOK
  • Budynku mieszkalnego wielorodzinnego zlokalizowanego przy ul. Wawelskiej 31, w którym mieszkania udostępniane są na szczególnych warunkach (stary obiekt mieszkalny na Skwerze Powstańców Śląskich).

Szczegóły związane z zakresem prac, jakie realizowane będą w poszczególnych budynkach przeczytacie KLIKAJĄC TUTAJ. 

Do najważniejszych prac, jakie przeprowadzone będą w ramach zadania należą:

  • wymiana kotła na kocioł gazowy co i ccw,
  • modernizacja instalacji ogrzewania
  • modernizacja instalacji elektrycznej
  • wykonanie instalacji fotowoltaicznej
  • wymiana okien i drzwi zewnętrznych,
  • ocieplenie ścian zewnętrznych,
  • wykonanie izolacji i ocieplenie fundamentów,
  • ocieplenie dachu i wymiana pokrycia dachowego
  • przebudowa elewacji
  • renowacje kominów

Zadanie pn.: „Modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej w Gminie Bieruń” dofinansowane zostanie w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Szacunkowy koszt zadania to 7 milionów 100 tysięcy złotych.

Źródło: UM Bieruń




Nowy plan dla Śródmieścia

Ochrona dworca kolejowego, terenów zielonych oraz zabudowy historycznej, to jedne z ważniejszych punktów nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia Bytomia oraz terenu położonego w rejonie ul. Wrocławskiej. Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej radni przyjęli nowe opracowanie regulujące kwestie planistyczne w naszym mieście.

Granice terenu objętego projektem planu wyznaczają od wschodu – ulica Witczaka, ul. Chorzowska, od północny – ul. Sandomierska, ul. Powstańców Śląskich i jej przedłużenie oraz tereny ogrodów działkowych, od zachodu – ul. Piłkarska, ul. Łużycka i ul. Wrocławska, od południa – tereny kolei.

Nowy dokument dotyczy w większości obszaru, który już jest objęty planem i niejako bazuje na dotychczasowych rozwiązaniach planistycznych zawartych w Planie Rewitalizacji i Rozwoju Śródmieścia (ReRoŚ). Ponieważ wszelkie realizowane w Śródmieściu Bytomiu inwestycje dokonywane były do tej pory w oparciu o plan sprzed 17 lat, konieczne było uchwalenie zapisów zgodnych z nowymi wymaganiami prawnymi i ustawowymi.

– To najważniejszy plan zagospodarowania przestrzennego ostatnich lat, a jego przygotowanie wymagało wieloletniej pracy. Co bardzo ważne, plan zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia zgodnie z procedurą został w całości uzgodniony ze Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Wśród najważniejszych zapisów znalazła się ochrona charakteru dworca kolejowego, zagospodarowanie terenu obok lodowiska na cele sportowo-rekreacyjne, umożliwienie realizacji inwestycji prywatnych np. rozbudowy Bytom Square – dodaje Michał Bieda.

– Nowy plan sięga dalej terytorialnie niż poprzedni. Chodzi zwłaszcza o tereny kolejowe, które do tej pory były wyłączone z MPZP, oraz o południową część w rejonie ul. Wrocławskiej, tereny wokół nowego lodowiska i planowanej budowy rolkowiska. Dzięki nowym, spójnym zapisom planu możliwa będzie kompleksowe zagospodarowanie tych terenów na cele sportowo-rekreacyjne – mówi Bartosz Malczyk, naczelnik Wydziału Architektury Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Ład przestrzenny i ochrona zabytków

Nowy projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia zawiera m. in. szereg ustaleń dotyczących zasad ochrony i i kształtowania ładu przestrzennego oraz zapisów związanych ze szczegółowymi opisami zagospodarowania poszczególnych terenów. – Nowością jest obszerność ustaleń dotyczących ochrony zabytków. W nowym opracowaniu po długich uzgodnieniach z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków szczegółowo wyznaczyliśmy strefy ochrony historycznej – mówi Bartosz Malczyk. Duża część jego treści jest poświęcona ochronie zasobu historycznego oraz informacjom dotyczącym możliwości i zasad rewitalizacji, odnowy i przebudowy substancji historycznej, tak, aby zachować jej walory, a jednocześnie móc przeznaczyć obiekty np. na działalność usługową lub na cele mieszkaniowe.

Zieleń zaplanowana

Kolejnym elementem nowego opracowania jest określenie obszarów chronionych i zwrócenie większej uwagi na ochronę zieleni. – W starym planie ustalenia związane terenami zielonymi były zapisane w sposób ogólny, czasam bez wyraźnego sprecyzowania, o które miejsca chodzi. W nowym dokumencie w części konserwatorskiej wyznaczyliśmy konkretne obszary – tłumaczy Bartosz Malczyk.

Plan pod nowe połączenia drogowe

Uchwalony plan uwzględnia w swoich fragmentach nowe połączenia drogowe i nowy układ komunikacyjny w rejonie dworca kolejowego. Plan uwzględnia rozwój infrastruktury drogowej związany m.in. z budową dworca przesiadkowego i Bytomskiej Centralnej Trasy Północ Południe.

Podczas prac nad planem zwrócono uwagę na zmiany, jakie zaszły w naszym mieście w ciągu ostatnich kilkunastu lat.

– Obserwowaliśmy zmianę funkcji poszczególnych obiektów, kwartałów i ich przeznaczenia. Cześć obiektów utraciła swoją pierwotną funkcje, jak np. budynek po byłych Zakładach Odzieżowych Bytom, gdzie działa galeria sztuki, a swoje biura ma wiele firm z różnych branż. Dostosowaliśmy plan do nowej rzeczywistości, dzięki czemu stary plan nie będzie ograniczał nowych inicjatyw – dodaje naczelnik  Bartosz Malczyk.

Źródło: UM Bytom




Dotacje na wymianę pieców. Konsultacje regulaminu

Trwają konsultacje społeczne dotyczące regulaminu naboru wniosków i realizacji projektu  „Czyste powietrze nad Gliwicami – wymiana indywidualnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych”. Uwagi można zgłaszać do 4 czerwca.

Miasto Gliwice planuje ubiegać się o dofinansowanie zadania „Czyste powietrze nad Gliwicami – wymiana indywidualnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych” w ogłoszonym przez Zarząd Województwa Śląskiego naborze nr.: RPSL.04.06.01-IZ.01-24-403/21 Oś Priorytetowa IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.6 Czyste powietrze, Poddziałanie 4.6.1 Czyste powietrze – konkurs (w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020).

Zgodnie z założeniami i wymaganiami tego konkursu, realizacja zaplanowanego zadania będzie polegała na udzielaniu grantów mieszkańcom Gliwic, będących właścicielami budynków jednorodzinnych, na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła. Wsparciem zostaną objęte zadania polegające na podłączeniu budynku do sieci ciepłowniczej, a w przypadku, gdy jest to technicznie niemożliwe (bądź nieuzasadnione ekonomicznie) na wymianie starego źródła ciepła na źródła zasilane energią elektryczną, gazem lub pompy ciepła.

Opis sposobu aplikowania o granty, ich wysokość oraz zasady udzielania, rozliczeń i kontroli zostaną określone w Regulaminie naboru wniosków i realizacji projektu grantowego. Projekt regulaminu wrazz załącznikami można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

W celu poznania opinii mieszkańców Gliwic na temat projektu tego Regulaminu, w terminie od 20 maja do 4 czerwca br. odbywają się konsultacje społeczne, które obejmują swoim zasięgiem obszar Gliwic. Uwagi lub opinie można zgłaszać mailowo na adres: brm@um.gliwice.pl lub składać w Biurze Podawczym Biura Obsługi Interesantów Urzędu Miejskiego w Gliwicach przy ul. Zwycięstwa 21 lub w Biurze Podawczym w filii Urzędu Miejskiego przy ul. Jasnej 31A w godzinach urzędowania.

Źródło: UM Gliwice




Rusza budowa piętrowych parkingów na Tylnej Mariackiej

Na ulicy Tylnej Mariackiej powstaną piętrowe parkingi. Teren został już przekazany generalnemu wykonawcy, który rozpoczął tam pierwsze prace. Od czwartku zmiany w organizacji ruchu i brak wjazdu na Tylną Mariacką.

– Zautomatyzowane parkingi na Tylnej Mariackiej to inwestycja, która jest ściśle powiązana z przebudową ul. Dworcowej. Zgodnie z założeniami powstaną tu urządzenia smart, oferujące w sumie 240 miejsc dla samochodów. To praktyczne rozwiązanie pozwalające stworzyć miejsca parkingowe na stosunkowo niewielkiej powierzchni – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

W związku z prowadzonymi pracami, w najbliższy czwartek (27.05) pojawią się pierwsze zmiany w organizacji ruchu przy ul. Tylnej MariackiejNa ulicy będzie obowiązywał zakaz ruchu, za wyjątkiem dojazdu do posesji mieszkańców i obsługi lokali usługowych (oraz służb komunalnych i pojazdów budowy). Miejsca parkingowe dla katowiczan mieszkających przy Tylnej Mariackiej i osób obsługujących lokale usługowe będą sukcesywnie wyłączane z użytkowania wraz z postępem robót. Ponadto jeżeli w obszarze zamykanych miejsc parkingowych będą występowały tzw. koperty, miejsca zastrzeżone, one również będą likwidowane.

Prace zostaną podzielone na etapy

W pierwszej kolejności prowadzone będą etapowo prace związane z renowacją muru oporowego własności PKP – najpierw od strony ul. Mielęckiego. W związku z tym zaistnieje konieczność zajęcia na długości ok. 70 m (ok. 30 miejsc parkingowych) po stronie muru. Następnie na tym samym odcinku po skończeniu prac renowacyjnych, wykonywane będą przebudowy sieci kolidujących z nowym układem. Wtedy dodatkowo zostanie wyłączonych z możliwości parkowania (ok. 15 miejsc parkingowych) od strony kamienic. Później wykonawca rozpocznie prace renowacyjne muru oporowego od strony ul. Francuskiej – w rejonie drugiego zespołu maszyn, w związku z czym zajęte zostanie ok. 20 miejsc parkingowych (łącznie 65 miejsc parkingowych). Planowany termin rozpoczęcia tego etapu to 7 czerwca br.

W kolejnym etapie zaplanowane jest wykonanie przebudowy sieci kolidujących z drugim zespołem maszyn i dodatkowo zostanie zajętych ok. 10 miejsc od strony kamienic (łącznie 75 miejsc parkingowych). Planowany termin rozpoczęcia tego etapu to 12 lipca bieżącego roku.

Następnie prowadzone będą prace związane z przebudową sieci elektroenergetycznej w obszarze pomiędzy zespołami maszyn i wtedy zajętych zostanie kolejne 20 miejsc (łącznie 95 miejsc parkingowych). Planowany termin rozpoczęcia tego etapu to 19 lipca. Wtedy też wyłączone z możliwości parkowania zostaną wszystkie miejsca parkingowe na obszarze placu budowy.

Montaż modułów parkingowych planowany jest z końcem października 2021. Parkingi wielopoziomowe mają być gotowe do końca bieżącego roku. Przebudowa układu drogowego, wraz z wykonaniem zadaszonego parkingu rowerowego oraz wykonanie systemowej wiaty śmietnikowej zakończy się w marcu 2022 roku.

Smart parkingi wielopoziomowe

Projekt inwestycji zakłada, że na Tylnej Mariackiej stanie 20 urządzeń do parkowania. 12 maszyn od strony ul. Mieleckiego oraz 8 od strony ul. Francuskiej. W sumie, w parkingu typu smart, będzie 240 miejsc parkingowych. Moduły parkingowe będą posiadały elewację z ażurowej siatki, która daje możliwość montowania w późniejszym etapie różnego rodzaju elementów wizualnych. Ponadto przewidziano 10 naziemnych miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w ciągu ul. Tylnej Mariackiej.

Wykonawcą robót jest firma Grand Andrzej Grygiel, wartość tej inwestycji to ok. 20 mln zł.

Źródło: UM Katowice




Innowator Śląska 2021 – zgłoś się! Nabór wniosków trwa do 30 czerwca

Myślisz i działasz niestandardowo? Zgłoś swoje innowacyjne rozwiązanie do konkursu i zostań Innowatorem Śląska 2021! Wydarzenie organizowane jest po raz trzynasty przez Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR) w ramach projektu Enterprise Europe Network. Do wygrania są trzy pieniężne nagrody specjalne, w tym nagroda Przewodniczącego Zarządu GZM w wysokości 10 000 zł.

Aktualizacja: Termin naboru wniosków przedłużony do 30 czerwca!

Ideą Konkursu jest promowanie i nagradzanie najbardziej innowacyjnych podmiotów z województwa śląskiego. Wyróżniane są te firmy i instytucje badawczo-rozwojowe, które podejmują się nowatorskich zmian wprowadzając najnowocześniejsze technologie, nowe produkty czy usługi i osiągają dzięki temu sukcesy biznesowe lub naukowe.

Wydarzenie jest skierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz instytucji sektora badawczo-rozwojowego.

Do wygrania są trzy pieniężne nagrody specjalne: nagroda specjalna Prezesa Zarządu GAPR Sp. z o.o. w wysokości 16 000 zł, nagroda specjalna Prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. w wysokości 15 000 zł oraz nagroda specjalna Przewodniczącego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w wysokości 10 000 zł. Na zwycięzców konkursu czeka także pakiet nagród rzeczowych oraz pakiet promocyjny o zasięgu regionalnym, ogólnokrajowym i międzynarodowym.

Za udział w konkursie nie pobierane są żadne opłaty – inicjatywa realizowana jest w ramach projektu Enterprise Europe Network finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw i MŚP (COSME), budżetu Państwa oraz środków własnych GAPR i zaangażowanych partnerów.

Termin składania wniosków upływa 30 czerwca 2021 r.

Szczegółowe informacje na temat zasad Konkursu, Regulaminu oraz Deklaracja Uczestnictwa dostępne są na stronie: http://innowatorslaska.pl/




Dąbrowa na 105 [harmonogram wydarzeń]

Dąbrowa Górnicza swą „miejską historię” rozpoczęła 18 sierpnia 1916 roku. W tym roku minie 105 lat od tego wydarzenia. Zaczniemy świętować już 28 maja. Przez cały weekend czekają nas imprezy: kino plenerowe, spektakle, kabarety i sportowe atrakcje.

 DĄBROWA NA 105

28 maja – piątek

Park Hallera

17:00 Spektakl teatralny Fabryka Kultury „Księżniczka na ziarnku grochu” (MBP)

18:00 Kabaret Antoni Gorgoń Grucha (MBP)

19:00 Występ wokalistów z MOPT

Działania towarzyszące: happeningi literackie (MBP)

21:00 Kino plenerowe „Wszystko albo nic” (PKZ) – przy Hali Centrum (w razie niepogody seans zostanie przeniesiony do Kina Kadr)

Fabryka Pełna Życia

15:00-20:00 Food Fest

Amfiteatr w Ząbkowicach

16:00-19:00 Kosmiczne Miasteczko Kreatywne (PKZ)

Plac Wolności

15:00 Otwarcie wystawy fotograficznej Marka Wesołowskiego „Ogród zdarzeń”

Noc z 28 na 29 maja

Minutę po północy z piątku na sobotę aquapark Nemo otworzy się dla Państwa!

29 maja

Park Hallera

12:00 Eliminacje Mistrzostw Polski w Hulajnodze Street

21:00 Kino plenerowe „Czarny mercedes” (PKZ) – przy Hali Centrum (w razie niepogody seans zostanie przeniesiony do Kina Kadr)

Fabryka Pełna Życia

12:00-20:00 Food Fest

Park Podlesie

16:00-19:00 Kosmiczne Miasteczko Kreatywne (PKZ)

16:00-19:00 Stoisko promocyjne Muzeum Miejskiego Sztygarka „Poznaj barwy i znaki swojego miasta”

Strzemieszyce Wielkie (okolice filii nr 8 Miejskiej Biblioteki Publicznej)

16:00 Spektakl teatralny Fundacja – ależ Gustawie! oraz Teatr MER „Pinokio” (MBP)

17:00 Kabaret Antoni Gorgoń Grucha (MBP)

18:00 Występ wokalistów z MOPT

Wydarzenia towarzyszące: happeningi literackie

Błędów

11:00 Cross Błędowa – Eurocamping Błędów – trasa crossowego biegu na dystansie 10 km prowadzi lasami błędowskimi (CSiR)

11:10 Mini cross – bieg dla dzieci

30 maja – niedziela

Fabryka Pełna Życia

12:00-22:00 Food Fest

Park Zielona

10:00 Rodzinny turniej siatkówki plażowej – CSLiW Pogoria

Urodzinowe wspinanie na ściance – CSLiW Pogoria – zajęcia wspinaczkowe z podstaw techniki na ściance dla dzieci i młodzieży (CSiR)

Amfiteatr w Ząbkowicach

10:30 Spektakl kabaretowy „Cyrk Partolini” (PKZ)

11:30-14:00 Warsztaty artystyczne (PKZ)

11:30-14:00 Stoisko promocyjne Muzeum Miejskiego Sztygarka „Poznaj barwy i znaki swojego miasta”

Pałac Kultury Zagłębia

18:00 Słowem i muzyką opowiedziane – koncert Filharmonii Zabrzańskiej ze specjalnym udziałem Macieja Zakościelnego

Pogoria III

8:00 Bike Atelier Maraton MTB 2021

Sprawdź harmonogram wydarzeń organizowanych przez Pałac Kultury Zagłębia: kliknij tutaj.

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza