1

Pałac Rheinbabenów bierze udział w konkursie „Zabytek Zadbany 2021”

Siemianowicki Pałac Rheinbabenów został zakwalifikowany do tegorocznej edycji ogólnopolskiego konkursu „Zabytek Zadbany 2021”. Impreza jest organizowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Generalnego Konserwatora Zabytków, zaś procedurę konkursową prowadzi Narodowy Instytut Dziedzictwa. Ideą konkursu jest promocja właściwej opieki nad zabytkami, prowadzonych wzorowo prac badawczych, konserwatorskich, czy adaptacyjnych oraz systematycznych działań na rzecz właściwego utrzymania zabytków.

Obiekty można było zgłaszać aż w sześciu kategoriach:

  • 1. Utrwalenie wartości zabytkowej obiektu,
  • 2. Rewaloryzacja przestrzeni kulturowej i krajobrazu,
  • 3. Adaptacja obiektów zabytkowych,
  • 4. Architektura i budownictwo drewniane,
  • 5. Zabytki techniki

Oraz w kategorii specjalnej:

  • 6. Właściwe użytkowanie i stała opieka nad zabytkiem.

Siemianowicki Pałac Rheinbabenów weźmie udział w konkursie, rywalizując z 48 obiektami z całego kraju – właśnie w kategorii pierwszej.

Uroczyste ogłoszenie wyników i wręczenie tytułów laureatów i wyróżnionych przez Generalnego Konserwatora Zabytków odbędzie się do końca listopada br.

Źródło: UM Siemianowice Śląskie, autor: Rafał Jakoktochce, fot. Wojciech Mateusiak




GKS Andaluzja i Orkan podpisały umowę z Ruchem Chorzów

GKS Andaluzja Brzozowice – Kamień oraz KS Orkan Dąbrówka Wielka podpisały umowy o współpracy z Ruchem Chorzów S.A. W porozumieniu stron brali udział Janusz Hupert – wiceprezes GKS-u, Mirosław Woźnik – trener grup młodzieżowych, Krzysztof Basiaga – prezes Orkanu i Dawid Świerkowski – członek zarządu Orkanu, a także Seweryn Siemianowski – prezes Ruchu. Ponadto aneks do umowy między miastem, a chorzowskim klubem podpisała Prezydent Piekar Śląskich Sława Umińska-Duraj.

Umowy mają charakter partnerski, dzięki nim realizowane będą działania wspierające kluby w podnoszeniu poziomu sportowego. Ruch jako patron zobowiązuje się między innymi do: współpracy w programowaniu i organizowaniu zajęć szkoleniowych zgodnie z planem rozwoju opracowanym w swojej akademii, zapraszania drużyn partnerskich do udziału w projektach sportowych, grach kontrolnych oraz turniejach, umożliwienia kadrze trenerskiej odbywania stażów szkoleniowych czy też wsparcia drużyny seniorów zawodnikami nie mieszczącymi się w szerokiej kadrze pierwszego zespołu Ruchu.

GKS Andaluzja Brzozowice – Kamień oraz KS Orkan Dąbrówka Wielka zobowiązały się między innymi do: informacji i wskazania wyróżniających się zawodników o odpowiednim potencjale sportowym z określonych grup szkoleniowych, oddelegowania do przeprowadzania testów i badań wyróżniających się zawodników swoich drużyn jak również umożliwienia zawodnikom klubów udziału w grach kontrolnych i testowych.

 – Cieszy nas rozwijająca się współpraca, nie tylko pomiędzy Miastem Piekary Śląskie, a Ruchem Chorzów, ale również fakt zacieśniania kooperacji z piekarskimi klubami GKS-em Andaluzja i Orkanem. Liczymy, że dzięki porozumieniom, większa liczba naszej młodzieży będzie mogła zaprezentować swoje talenty piłkarskie na wyższych poziomach rozgrywek – powiedziała Sława Umińska-Duraj, Prezydent Piekar Śląskich.

Dodatkowo Prezydent Sława Umińska-Duraj i prezes Ruchu Seweryn Siemianowski sygnowali aneks do listu intencyjnego zawartego jeszcze w 2018 r. Zgodnie z nowymi ustaleniami miasto umożliwi chorzowskiemu klubowi wizyty w szkołach podstawowych i przedszkolach na terenie Gminy, celem zapraszania uczniów do udziału w naborach do drużyn Ruchu Chorzów oraz drużyn klubów partnerskich działających na terenie Piekar Śląskich. W podpisaniu dokumentów brał, także udział przedstawiciel Rady Miasta – radny Łukasz Ściebiorowski.

Źródło: UM Piekary Śląskie




Metropolia wybierze wykonawcę na opracowanie strategii rozwoju

Ruszył proces związany z wyborem wykonawcy na opracowanie Strategii Rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na lata 2022-2027 z perspektywą do 2035 r. Ma być to narzędzie wspierające proces rozwoju i zarządzania obszarem metropolitalnym, m.in. poprzez określenie wizji Metropolii, a także celów i kierunków działań GZM oraz jej gmin członkowskich w kilkuletniej perspektywie czasowej.

Strategia to dokument wspólny dla całego obszaru metropolitalnego. Ustalenia w niej zawarte będą uwzględniać zarówno tzw. dokumenty wyższego rzędu (w tym krajowe i unijne), jak i nową perspektywę finansową na lata 2021-2027.

– Będzie to pionierski dokument w skali kraju, sporządzony według znowelizowanych w listopadzie 2020 roku przepisów prawa, które zintegrowały planowanie strategiczne z przestrzennym – zapowiada Danuta Kamińska, wiceprzewodnicząca zarządu GZM.

– Jedną z zasadniczych zmian jest opracowanie tzw. modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej, jako obligatoryjnego elementu strategii rozwoju związku metropolitalnego. Zastąpi on ramowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla GZM, wynikające z poprzednich zapisów ustawowych – dodaje wiceprzewodnicząca Kamińska.

Strategia ma się koncentrować na kwestiach takich jak: poprawa jakości życia, rozwój funkcji metropolitalnych, wzmacnianie spójności przestrzennej i społeczno-gospodarczej, ale także ma odnosić się do współczesnych wyzwań i potrzeb.

Jej opracowanie zostanie poprzedzone pracami analityczno-diagnostycznymi oraz wykonaniem delimitacji obszarów funkcjonalnych GZM, czyli określeniem granic dla terenów, które mają wpływ na jej obszar. Dokument będzie opracowany przy współudziale możliwie szerokiego grona interesariuszy i zostanie poddany konsultacjom społecznym.

Zakończenie prac nad Strategią planowane jest na IV kwartał 2022 r. Dokument ten zastąpi obecnie obowiązujący „Program Działań Strategicznych”, który wyznaczył główne kierunki działań w pierwszej fazie funkcjonowania Metropolii. Określa on około 30 zadań do realizacji w latach 2018-2022, w ramach pięciu priorytetów rozwojowych.

Termin składania ofert na opracowanie Strategii Rozwoju GZM na lata 2022-2027 z perspektywą do 2035 r. upływa 16 kwietnia br.

Link: Przetarg nieograniczony – zamówienie na opracowanie Strategii Rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na lata 2022-2027 z perspektywą do 2035 r.




Przed nami 17.Festiwal Nauki. Zapisz się już dziś

Od 22 do 28 marca potrwa 17. Festiwal Nauki. To siedem dni bezpłatnych spotkań z wiedzą i różnorodnymi zagadnieniami, którymi zajmuje się współczesna nauka.

Tegoroczna odsłona wydarzenia organizowanego przez Akademię WSB i Dąbrowę Górniczą przybierze formę online. Na poszczególne wykłady i spotkania obowiązują zapisy. Harmonogram na stronie www.wsb.edu.pl

17. edycja Festiwalu Nauki ONLINE to, podobnie jak w latach ubiegłych, szeroka oferta zajęć dla osób w każdym wieku i o różnych zainteresowaniach. Program Festiwalu uwzględnia zarówno spotkania z zakresu psychologii, socjologii, marketingu internetowego, bezpieczeństwa, logistyki, programowania, informatyki śledczej, ale także spotkania z inspirującymi gośćmi.

Uczestnicy zapoznają się z najnowszymi trendami w badaniach naukowych, usłyszą prognozy na temat pieniądza przyszłości oraz wpływu pandemii na gospodarkę i rynek finansowy. Dowiedzą się, co współczesna kobieta ma jeszcze do przebicia i co jest nad szklanym sufitem. Rozegrają wirtualny trening Counter Strike – Akademia WSB vs. Reszta Świata oraz poznają swoje nieskończone pokłady kreatywności w trakcie pracy metodą Design Thinking.

Festiwal Nauki w Akademii WSB to tradycyjnie także inspirujące debaty. W tym roku do dyskusji o pasji poznawania Świata oraz o tym, że każdy ma swój Everest zaproszono: Magdalenę Gorzkowską, Tomasza Sobanię oraz Kacpera Tekieli. Moderatorem debaty będzie Robert Jałocha, a prowadzącym wydarzenie Dariusz Kortko.

7 dni, prawie 200 godzin, 80 inspirujących spotkań oraz 60 niezwykłych osobowości świata nauki – tak w skrócie zapowiada się 17. Festiwal Nauki Akademii WSB ONLINE. W tym roku jego gośćmi będą m.in. Ambasador dr Paula J. Dobriansky (Harvard University), Piotr Konieczny (założyciel firmy niebezpiecznik.pl), Adrian Furgalski, prof. Pinar Ozcan (University of Oxford), dr hab. Andrzej Myśliwiec, prof. dr hab.  Krzysztof Jajuga, prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz, gen. dr Andrzej Szymczyk, Karol Bielecki, Leszek Naziemiec, Robert Jałocha, Wiktor Niedzicki, Tomasz Zubilewicz.  Nie zabraknie także wykładowców anglojęzycznych – ze Stanów Zjednoczonych, Egiptu, Madery, Nigerii, Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii.

Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Ministerstwa Edukacji i Nauki, Polskiej Akademii Nauk, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Polskiej Akademii Umiejętności, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach oraz Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza.

dr hab. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB
Rektor Akademii WSB

Cyberbezpieczeństwo, bezpieczeństwo energetyczne, przedsiębiorczość kobiet, kreatywność i innowacje, nowoczesne technologie, rozwój osobisty – to tylko niektóre z ważnych tematów badawczych i społecznych, jakie zostaną poruszone w ramach 17. Festiwalu Nauki, organizowanego w marcu 2021 roku przez Akademię WSB oraz Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej.

Organizując kolejne edycje wydarzenia realizujemy „trzecią misję” Uczelni, mając świadomość, że jesteśmy jedną z kluczowych instytucji, których zadaniem jest kształtowanie społeczeństwa wiedzy, odgrywanie roli kulturotwórczej oraz angażowanie się w procesy rozwoju społecznego na różnych poziomach – ekonomicznym, cywilizacyjnym, moralnym i etycznym. 

Nasz Festiwal ma na celu upowszechnianie nauki, umożliwienie każdemu obcowania z nauką, poznawania jej metod i dorobku, zachęcanie do pogłębiania wiedzy. Pokazujemy naukę w sposób przystępny, stąd wśród prelegentów wydarzenia są osoby, które potrafią wyjaśnić złożone kwestie w sposób zrozumiały i przejrzysty, tak, by nauka była przystępna i przydatna dla każdego, również w codziennym życiu. 

Marcin Bazylak
Prezydent Dąbrowy Górniczej

Przed nami XVII Festiwal Nauki. Wydarzenie, które na stałe wpisało się do kalendarza przedsięwzięć popularyzujących wiedzę, tym razem przybiera formułę inną niż zwykle – tegoroczna edycja odbędzie się w formie zdalnej. W ostatnim roku ograniczone zostały osobiste kontakty, co jeszcze bardziej związało nas ze sferą wirtualną i mocniej zakotwiczyło ludzi w świecie online. W festiwalowym programie nie mogło zatem zabraknąć tematów związanych m.in. z cyberbezpieczeństwem.

Dynamicznie zmieniające się realia to także nowe wyzwania dla gospodarki. Festiwal nie pomija tych zagadnień, dlatego też w jego programie nie brakuje wątku biznesu, a także roli kobiet w przedsiębiorczości. Ważnymi tematycznymi blokami są te skierowane do seniorów czy niepełnosprawnych. Festiwalowe wydarzenia, w nowej formie i z nowym spojrzeniem, to elastyczna odpowiedź na wymagania, na jakie musimy reagować w wielu dziedzinach życia. Festiwal Nauki, choć z konieczności nie jest taki sam jak dotychczas, wciąż pozostaje interesującą propozycją dla wszystkich, którzy chcą zdobywać wiedzę i umiejętności, rozwijać się i iść do przodu w coraz bardziej skomplikowanych czasach.

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza




Umów wizytę przed przyjściem do UM

Chcąc załatwić większość spraw w Urzędzie Miejskim, najpierw trzeba się umówić. Można to zrobić online albo telefonicznie.

Ze względu na sytuację epidemiczną, w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej obsługiwane są wyłącznie osoby, które wcześniej umówiły swoją wizytę. Wyjątek stanowią sprawy dotyczące Urzędu Stanu Cywilnego, wydziału urbanistyki i architektury, a także opłat podatków – te można załatwić bez wcześniejszego umawiania.

Poprzez elektroniczny kalendarz na stronie kalendarz.dg.pl można umawiać wizyty dotyczące pojazdów i kierowców, dowodów osobistych i meldunków, spraw mieszkaniowych, geodezji i kartografii, a także działalności gospodarczej.

Kalendarz umożliwia umawianie wizyt z wyprzedzeniem do 14 dni. W ustalonym terminie, nie wcześniej niż 30 minut przed ustaloną godziną, należy podejść do biletomatu i wpisać swój numer telefonu. Następnie system go autoryzuje i sprawdza, czy dana wizyta była faktycznie umówiona. Jeśli poprawnie zweryfikowano wizytę, otrzymamy bilet, który daje preferencyjne miejsce przed pozostałymi oczekującymi. Jeśli osoba umówiona przez kalendarz się spóźni, traci możliwość skorzystania z usługi.

Jeśli nie można skorzystać z umówionej wizyty, powinno się ją odwołać – dzięki temu ze zwolnionego terminu będzie mógł skorzystać ktoś inny. Odwołanie wizyty jest możliwe poprzez kliknięcie w przesłany link. Nieodwoływanie wizyt to jedna z głównych przyczyn ograniczonej dostępności do usług.

Wizytę najlepiej umówić samodzielnie poprzez kalendarz. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, można zrobić to dzwoniąc do Centrum Obsługi Klienta – 32 295 67 00. Warto także kontaktować się bezpośrednio z poszczególnymi wydziałami.

Dane kontaktowe do wydziałów Urzędu Miejskiego

  • Urząd Stanu Cywilnego

nr tel.: 32 295 68 50
Email Urzędu Stanu Cywilnego: usc@dg.pl

  • Wydział Spraw Obywatelskich

W zakresie spraw meldunkowych:
telefon kontaktowy:
32 295 68 94

W zakresie dowodów osobistych:
telefon kontaktowy:
32 295 9656

W zakresie pojazdów:
telefon kontaktowy:
32 295 67 81

W zakresie prawa jazdy oraz uprawnień:
telefon kontaktowy:
32 295 67 92 (prawa jazdy) / 32 295 69 01 (uprawnienia)

Zmiany obsługi w Referacie Rejestracji Pojazdów

Od października 2020 r. realizacja spraw w Referacie Rejestracji Pojazdów Wydziału Spraw Obywatelskich odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem kalendarza do internetowego umawiania wizyt www.kalendarz.dg.pl

Informacje i wnioski dotyczące spraw komunikacyjnych znajdują się w zakładce: https://www.bip.dabrowa-gornicza.pl/5887

Warto pamiętać, że wnioski w zakresie zgłoszenia zbycia/nabycia pojazdów lub wyrejestrowania ich z tytułu demontażu/kradzieży należy pozostawić przed wejściem głównym budynku Urzędu Miejskiego w specjalnie przeznaczonej do tego skrzynce podawczej lub nadesłać drogą pocztową, a w przypadku zgłoszenia zbycia/nabycia pojazdu można bez potrzeby wychodzenia z domu nadesłać drogą elektroniczną https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne

Email Wydziału Spraw Obywatelskich: obywatelski@dg.pl

  • Wydział Polityki Społecznej

Telefon kontaktowy: 32 295 68 93, 32 295 67 65
Email: wps@dg.pl

  • Wydział Podatków i Opłat

Kontakt w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości, leśnego i rolnego: tel.: 32 295 67 51,

tel.: 32 395 67 52 
Kontakt w sprawie opłat adiacenckich i planistycznych: tel.: 32 295 67 33

telefon kontaktowy:
32 295 67 51

Email: astanuch@dg.pl

  • Wydział Rozwoju, Przedsiębiorczości i Obsługi Inwestorów

Naczelnik Wydziału: tel. 784 077 804,  32 295 96 97, email: efudali@dg.pl  inwestor@dg.pl

Obsługa przedsiębiorców:tel. 662 138 251, 32 295 67 10 email: plelas@dg.pl

W zakresie wniosków CEIDG: tel. 32 295 67 37,  32 295 69 13,email: dczarnecka@dg.pl bkosciow@dg.pl

Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:tel. 32 295 69 54, email: eperzanowska@dg.pl

Obsługa potencjalnych inwestorów, obsługa trwających procesów inwestycyjnych:

tel. 32 295 69 90, email: pzygmunt@dg.pl

tel: 32 295 96 97, email: efudali@dg.pl inwestor@dg.pl

Zaświadczenia o położeniu nieruchomości w obszarze rewitalizacjitel. 32 295 69 90, 32 295 68 85, email: pzygmunt@dg.pl

  • Wydział Infrastruktury Miejskiej

Naczelnik Wydziału – tel. 32 295 96 47, agrzadziel@dg.pl

Sekretariat Wydziału – tel. 32 295 68 62

Z-ca Naczelnika Wydziału – tel. 32 295 68 47,rzalas@dg.pl

Referat Dróg i Transportu – tel. 32 295 67 24, pglowacki@dg.pl

Referat Zarządzania i Gospodarowania Odpadami – tel. 32 295 68 47, rzalas@dg.pl

Referat Zieleni i Oczyszczania – tel. 32 295 96 51, araus@dg.pl

Referat Zarządzania Energią – tel. 32 295 96 82, mmrowka@dg.pl

Każdorazowo rekomenduje się uzgadnianie telefoniczne sposobu wniesienia podania do Wydziału Infrastruktury Miejskiej pod nr tel. 32 295 68 62.

  • Wydział Ochrony Środowiska

Numer kontaktowy Wydziału Ochrony Środowiska: 32 295 67 18

Email Wydziału Ochrony Środowiska: ekologia@dg.pl

  • Wydział Organizacji Pozarządowych i Aktywności Obywatelskiej
    Centrum Aktywności Obywatelskiej

W sprawach związanych z działalnością podmiotów społecznych, wnioskami dotacyjnymi oraz zakładaniem stowarzyszeń i fundacji prosimy o kontakt pod numerem telefonu 668 573 952 bądź emailem cao@dg.pl.

Kontakt telefoniczny  w sprawach związanych z aktywnością obywatelską (w tym konsultacje społeczne, proces DBP 2.0 oraz budżet obywatelski) tel. 518 270 597

  • Wydział Oświaty

email: oswiata@dg.pl

tel. 32 295 68 35

  • Wydział Urbanistyki i Architektury

Na każdym piśmie dotyczącym prowadzonej przez wydział sprawie jest numer telefonu osoby prowadzącej, wobec tego w razie pytań prosimy kontaktować się z tą osobą telefonicznie, w razie jej absencji pod numerem telefonu 32 2956 867 lub 32 295 96 02
Dodatkowych informacji dotyczących trybu i sposobu załatwiania spraw udzielają pracownicy wydziału pod numerem telefonu: 32 295 96 02, email: architektura@dg.pl

  • Wydział Geodezji i Kartografii

telefon kontaktowy:

32 295 67 55
32 295 69 68

Email: geodezja@dg.pl 

  • Wydział Gospodarki Nieruchomościami

tel.:32 295 68 32

Email: nieruchomosci@dg.pl

  • Wydział Inwestycji Drogowych

tel.: 32 295 96 69

Email: zkubik@dg.pl

  • Centrum Zarządzania Kryzysowego – Ośrodek Dyspozycyjny Prezydenta

tel. 32 262 44 10

Email: osrodek_dysp@dg.pl

  • Powiatowy Rzecznik Konsumentów

tel. 32 295 69 26

Email: mjakubczyk@dg.pl

  • Biuro Rady Miejskiej

tel.: 32 295 67 13

Email: biuro_rady@dg.pl 

  • Wydział Inwestycji i Remontów

tel. 32 295 68 39; email: rzwolinski@dg.pl

  • Wydział Kadr i Szkoleń

tel. 32 295 67 40; email: kadry@dg.pl

  • Wydział Księgowości

tel. 32 295 67 50; email: ageborska@dg.pl

W zakresie informacji dotyczących płatności:

– Użytkowanie wieczyste, opłata przekształceniowa – 32 295 67 68, 32 295 96 65, 32 295 67 77

– Podatek od nieruchomości – 32 295 67 67, 32 295 96 32

  • Wydział Kultury, Sportu i Organizacji Czasu Wolnego

tel. 32 295 68 97, email: wjuroff@dg.pl

  • Wydział Marki Miasta
    Centrum Obsługi Klienta

tel. 32 295 67 00, email: pwroblewska@dg.pl

  • Wydział Nadzoru i Kontroli

tel. 32 295 68 81; email: nadzorwlascicielski@dg.pl

  • Wydział Obsługi Urzędu

tel. 32 295 69 60; email: rzeczyznalezione@dg.pl lub administracja@dg.pl

  • Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych i Inspektora Ochrony Danych

tel. 32 295 6 825; email: mdanecka@dabrowa-gornicza.pl

  • Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Dąbrowie Górniczej

– ograniczona możliwość umawiania się w siedzibie inspektoratu,

– wizyta w siedzibie inspektoratu możliwa będzie wyłącznie po wcześniejszym jej umówieniu telefonicznym, w przypadkach niecierpiących zwłoki,

– w sytuacjach, w których nie jest to konieczne, prosimy o wyłączny kontakt telefoniczny lub pisemny (za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej), nr tel.: 32 295 69 24, email: pinb@dg.pl

  • Miejski Zakład Gospodarowania Odpadami

Wszystkie sprawy są załatwiane w siedzibie MZGO.

Miejski Zakład Gospodarowania Odpadami
ul. Piłsudskiego 34 c
tel.: 32 264 46 23
email: sekretariat@mzgodg.pl
godziny pracy: pn.-pt. 7-15, środa 7-18
www.mzgodg.pl

Będąc w UM, trzeba pamiętać o przestrzeganiu zasad sanitarnych – zachowywaniu dystansu między osobami, dezynfekcji rąk i używaniu maseczek.

Zalecanym sposobem dokonywania płatności są przelewy online.

Konta bankowe UM:

  • wpłaty komunikacyjne (np. rejestracja pojazdu, karta pojazdu, prawo jazdy, dowód rejestracyjny),wpłaty dzierżaw i użytkowania wieczystego gruntów i opłat przekształceniowych(GMINA),  opłaty za udostępnienie materiałów geodezyjnych (np. mapy, wypisy)
    20 1560 1010 0000 9480 0000 1082
  • wpłaty podatków, wpłaty opłaty skarbowej
    83 1560 1010 0000 9480 0000 1112
  • wpłaty dzierżaw i użytkowania wieczystego gruntów i opłat przekształceniowych  (Skarb Państwa), wpłaty za udostępnienie danych osobowych
    67 1560 1010 0000 9480 0000 1109

W Dąbrowie Górniczej wybrane urzędowe sprawy można załatwić również przez paczkomat. Usługa Paczkomat Urząd24 pozwala to zrobić bezkontaktowo i całodobowo. Więcej informacji na stronie www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/urzedowe-sprawy-zalatwisz-przez-paczkomat/

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza




Obradowało Zgromadzenie Metropolii. Podsumowanie

Dotacja dla Dąbrowy Górniczej na inwestycje kolejowe, dofinansowanie dla nowych projektów w ramach Funduszu Solidarności i Programu Ograniczania Niskiej Emisji oraz przyjęcie Planu Transportowego- to główne punkty Zgromadzenia GZM.

Wsparcie dla inwestycji kolejowej w Dąbrowie Górniczej

Miasto Dąbrowa Górnicza otrzyma z budżetu Metropolii 16 mln zł na realizację projektu przebudowy infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza. Zadanie to ma sprzyjać rozwojowi ruchu aglomeracyjnego i wpisuje się w rozwój Kolei Metropolitalnej.

Przyznane wsparcie to kontynuacja dwuletniej dotacji na realizację tego projektu. W ubiegłym roku miasto otrzymało z Metropolii 10 mln zł na ten cel.

W stronę zrównoważonej mobilności miejskiej

Rozwój systemu zrównoważonej mobilności miejskiej, a tym samym również transportu publicznego, który dostosowuje się do oczekiwań i potrzeb mieszkańców, to jedno z kluczowych zadań Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Celem tych działań jest budowanie szerokiej oferty komunikacyjnej, która usprawni nasze codziennie podróże, odciążając główne arterie miast.

Podczas sesji Zgromadzenia GZM został przyjęty „Plan transportowy”, który jest jednym z elementów zbliżających do opracowania szerokiego planu zrównoważonej mobilności miejskiej, zawierającego pakiet proponowanych działań, modyfikacji i inwestycji, dzięki którym mieszkańcy będą mniej czasu tracić na dojazdy. Pierwsze i wstępne wyniki prac nad planem zrównoważonej mobilności miejskiej zostaną przedstawione w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Przyjęty podczas środowej sesji „Plan transportowy”, to dokument, którego zadaniem jest wyznaczanie najważniejszych kierunków i celów związanych z rozwojem komunikacji miejskiej. Jego opracowanie jest niezwykle potrzebne podczas ubiegania się o dofinansowanie nowych projektów i inwestycji m.in. z funduszy unijnych. Porusza wiele, różnych aspektów jego funkcjonowania – nie tylko tych „oczywistych” związanych np. ze standardem, jeśli chodzi o wyposażenie autobusów, ale również tych związanych z ekologią.

Dokument został uzupełniony o uwagi, zgłoszone podczas konsultacji społecznych, które trwały od końca listopada do połowy grudnia 2020 roku. Swoje uwagi zgłosiły m.in. jednostki samorządu terytorialnego, organizatorzy transportu publicznego, organizacje pozarządowe oraz mieszkańcy.

Poza zaleceniami związanymi z komunikacją autobusową, ważnym jego elementem są zagadnienia dotyczące rozwoju transportu szynowego – nie tylko kolejowego, ale również tramwajowego.

Przyspieszenie czasu przejazdu tramwajów, aby były one konkurencyjne w porównaniu do autobusów, jest jednym z wyzwań związanych z usprawnieniem funkcjonowania transportu publicznego. „Plan…” został również uzupełniony o działania związane z rozwojem innych ofert transportu współdzielonego, czyli m.in. możliwość wynajęcia samochodów na minuty czy wypożyczalni hulajnóg. 

Fundusz Solidarności: dotacje dla kolejnych projektów

Zgromadzenie przyznało dofinansowanie dla kolejnych trzech projektów w ramach Funduszu Solidarności.

Wsparcie otrzymają:

  • Bojszowy- ok. 200 tys. zł na modernizację węzłów sanitarnych w budynku B szkoły podstawowej
  • Sośnicowice- ok. 333,3 tys zł na stworzenie kompleksowego systemu transportu zbiorowego poprzez poprawę infrastruktury obsługi pasażerskiej

oraz

  • Wojkowice- ok. 221,5 tys. zł na zagospodarowanie terenu koło Urzędu Miejskiego

Fundusz Solidarności to mechanizm wsparcia gmin, aby zmniejszać różnice w ich rozwoju społecznym i gospodarczym. W tym roku jego budżet wynosi łącznie ponad 13 mln zł. Obecnie na liście projektów dofinansowania, włączając trzy projekty z marcowej sesji Zgromadzenia, znajdują się 43 projekty na łączną kwotę w wysokości ok. 11,4 mln zł. Są one związane m.in. z modernizacją infrastruktury drogowej, pasażerskiej oraz rewitalizacją przestrzeni publicznych.

Cztery nowe inwestycje na liście ograniczania niskiej emisji.

Lista projektów do dofinansowania w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji (PONE) została poszerzona o 4 nowe inwestycje. Wsparcie otrzymają:

  • Radzionków- ok. 104,7 tys. zł na modernizację infrastruktury ruchu pieszego przy ul. Gajdasa
  • Sośnicowice- ok. 387,9 tys. zł na stworzenie kompleksowego systemu transportu zbiorowego poprzez poprawę infrastruktury obsługi pasażerskiej
  • Wojkowice na realizację dwóch inwestycji:

Budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego A-R wraz z budową rowerowych prowadzących do niego. Dofinansowanie- 706,8 tys. zł

oraz

Termomodernizacja budynku Urzędu Miasta- 51,8 tys. zł

W tym roku budżet PONE wynosi ok 28,1 mln zł. Obecnie, po marcowej decyzji Zgromadzenia wsparcie na łączną kwotę ok. 26,3 mln zł obejmuje 53 projekty. Na liście dofinansowania znajdują się m.in. inwestycje w termomodernizację budynków gminnych oraz budowę instalacji OZE (Odnawialne Źródła Energii). Projekty obejmują także modernizację systemu oświetlenia na energooszczędne. O dofinansowanie mogą się starać także inwestycje związane z transportem publicznym, jak np. budowa lub modernizacja zintegrowanych węzłów przesiadkowych, infrastruktura przystankowa. Pozyskane dotacje gminy będą inwestować również w budowę i modernizację dróg rowerowych oraz infrastrukturę ruchu pieszych.

Wsparcie dla Sosnowca w walce z koronawirusem

Przyznana pomoc finansowa, to kontynuacja wsparcia, którego Metropolia udzieliła w kwietniu ub.r. szpitalom miejskim i powiatowym na walkę z koronawirusem. Przypomnijmy, że łącznie wyniosło ono ponad 10 mln zł.

Podczas środowej sesji podjęto uchwałę o przekazaniu 140,2 tys. zł dla sosnowieckiego szpitala miejskiego. Są to pieniądze, które nie zostały wykorzystane z ubiegłorocznej dotacji z budżetu Metropolii na zakupy sprzętowe oraz modernizację i adaptację oddziałów do leczenia pacjentów z COVID-19.

 Link: Uchwały Zgromadzenia Metropolii




Porady prawne i obywatelskie w dobie koronawirusa

W okresie epidemii zmienił się sposób funkcjonowania punktów Nieodpłatnej Pomocy Prawnej i Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego. W chwili obecnej punkty te zapewniają jedynie telefoniczny, bądź mailowy kontakt z klientem.

Aby skorzystać z pomocy prawnej lub obywatelskiej należy w godzinach od 7.30 do 11.30 zadzwonić na nr tel. 32/262 61 43 do Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej. Każdorazowo zainteresowanemu mieszkańcowi, który takiego wsparcia potrzebuje, podany zostanie numer telefonu, bądź adres mailowy do konkretnego punktu. I co ważne – po nowelizacji stosownych przepisów, nie trzeba już składać oświadczenia, że nie jest się w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, co wymagane było do tej pory.

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobowa działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku. Informujemy jednocześnie, że poszerzono zakres świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej o sprawy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Punkty poradnictwa:
1. Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej przy ul. Ofiar Katynia 93
2. Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej przy Al. J. Piłsudskiego 2
3. Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej przy ul. Chemicznej 2
4. Punkt Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego ul. Łączna 31
5. Punkt Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego ul. Sienkiewicza 6A

Osoba korzystająca z porady ma możliwość przekazania anonimowej opinii o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim, wypełniając kartę pomocy część B i przesyłając ją na adres: rlendo@dg.pl. Wzór takiej karty znajduje się na miejskiej stronie internetowej w zakładce nieodpłatna pomoc prawna – https://www.bip.dabrowa-gornicza.pl/49145/dokument/139008

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza




Budowa Centrum Przesiadkowego idzie pełną parą!

Trwają intensywne prace przy budowie Centrum Przesiadkowego w Gliwicach. Inwestycja powstająca po północnej stronie dworca PKP skupi wszystkie środki transportu miejskiego, wpłynie na poprawę komfortu i jakości podróży mieszkańców całego regionu, zwiększy też bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców.

Pół roku od rozpoczęcia prac gotowa jest już konstrukcja podziemna budynku służącego obsłudze pasażerów, widać też pierwsze zarysy szkieletu jego kondygnacji nadziemnych. W dalszym ciągu prowadzone są roboty związane z budową nowego przejścia podziemnego i przebudową istniejącego tunelu pod torami oraz prace związane z zewnętrzną infrastrukturą podziemną (kanalizacją deszczową, sanitarną, siecią wodociągową, telekomunikacyjną i elektryczną) – zarówno na terenie przyszłego Centrum Przesiadkowego, jak i przy ulicach Tarnogórskiej i Toszeckiej. Wykonawca kontynuuje wykonywanie fundamentów pod zadaszenia Centrum, rozpoczął także montaż konstrukcji pierwszych zadaszeń. Warto dodać, że na dalszych etapach prac objętych zadaniem „Zachodnia Brama Metropolii Silesia – Centrum Przesiadkowe w Gliwicach” wykonany zostanie przez miasto remont pobliskich zabytków: ponadstuletniej kolejowej wieży ciśnień przy ul. Kolberga, a także budynku dawnej huty szkła przy ul. Toszeckiej 2b, w którym zabezpieczone zostaną otwory okienne i drzwiowe oraz wymieniana będzie konstrukcja i pokrycie dachu.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Powinny zakończyć się pod koniec sierpnia 2022 r.

Pejzaż miasta po południowej stronie dworca kolejowego również się zmieni. Przebudowany zostanie układ drogowy, tworząc wraz z Centrum Przesiadkowym przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską.

Przypomnijmy, że plac przed dworcem PKP zyska jednolitą nawierzchnię z granitowych płyt. Stanie tam m.in. fontanna w formie lustra wody z pojedynczymi wodotryskami i ławki. Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego powstaną bus pasy, wyspy separacyjne z azylami dla przechodniów i ścieżka pieszo-rowerowa łącząca plac dworcowy z drogą rowerową projektowaną wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Ul. Zwycięstwa zyska wykończenie z granitowej kostki. Zniknie torowisko, a jezdnia zostanie zwężona. Powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Na  placu Piastów ruch będzie odbywał się na zasadzie jednokierunkowego przejazdu wokół wyspy centralnej oraz wyspy peronowej. Nie zabraknie także ciągów pieszo-rowerowych przebiegających przez plac i małej architektury, przebudowana będzie też sieć oświetleniowa. Ul. Okopowa zostanie rozbudowana i połączona z pętlą autobusową linii A4 przy placu dworcowym. Na ul. Na Piasku powstaną miejsca postojowe – zarówno po wschodniej, jak i zachodniej stronie. Prace rozpoczęły się ponad tydzień temu i w chwili obecnej obowiązuje tam zakaz ruchu z wyjątkiem dojazdu i dojścia do posesji oraz siedzib firm, nie ma też możliwości parkowania. Wykonawca deklaruje, iż ten etap robót potrwa do końca kwietnia. 

Generalnie na terenie całej inwestycji, w rejonie przejść dla pieszych i zatok autobusowych, zaprojektowano tzw. pola uwagi lub pola prowadzące, które ułatwią poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym. Przebudowana zostanie również sygnalizacja świetlna – zostanie dostosowana do geometrii powstałego układu drogowego i organizacji ruchu. Ponadto zaplanowano remont ciągu pieszo-rowerowego przy ul. gen. Leona Berbeckiego na odcinku od alei Przyjaźni do ul. Aleksandra Fredry. Projekt zakłada również wprowadzenie maksymalnej ilość zieleni, na jaką pozwala infrastruktura podziemna.

Przebudowę po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska. Koszt inwestycji finansowanej z budżetu miasta to ponad 41 mln zł. Prace powinny się zakończyć pod koniec 2022 r.

logotypy unijne

Źródło: UM Gliwice




Zmiany w organizacji ruchu na węźle Giszowiec

Do końca marca nastąpi kolejna zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Pszczyńskiej (DK 86) z ul. 73 Pułku Piechoty (DK 81), ul. Kolistą i ul. Karolinki.

– W pierwszej kolejności ruch na ulicy Pszczyńskiej zostanie przełożony z jezdni wschodniej na zachodnią, czyli na nowo wybudowaną jezdnię w stronę Tychów. Oznacza to, że ruch samochodów będzie odbywał się po jednej nitce, zarówno w stronę Katowic, jak i Tychów. Około tygodnia od wprowadzenia tej zmiany nastąpi zamknięcie odcinka ul. Kolistej pod rozbieranym starym wiaduktem drogowym. Odcinek będzie zamknięty nie dłużej jak przez trzy tygodnie, dołożone zostaną starania aby okres zamknięcia skrócić. W tym czasie dla kierowców możliwa będzie nawrotka na skrzyżowaniu z ul. Górniczego Stanu – mówi Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI – generalnego wykonawcy robót.

Kolejnym etapem będzie poprowadzenie ruchu po nowej jezdni dwoma pasami w kierunku Tychów na odcinku ulicy Pszczyńskiej od autostrady A4 do zjazdu na ulice Kolistą i 73 Pułku Piechoty oraz jednym pasem ruchu w stronę Katowic. Zgodnie z harmonogramem powinno to nastąpić w maju.

To największa inwestycja drogowa w mieście od czasu budowy tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka i składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta.

– Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny. Piesi i rowerzyści także zyskają nowe, bezkolizyjne połączenia. W efekcie przebudowy skrzyżowanie Pszczyńskiej i 73 Pułku Piechoty będzie dwupoziomowe, a ruch lokalny zostanie oddzielony od tranzytowego. Powstaną tu zatem dwa węzły: jeden będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów, Cieszyna i Skoczowa oraz na północ w kierunku autostrady A-4 i dalej w kierunku Krakowa i Wrocławia oraz Łodzi i Gdańska, drugi będzie dedykowany dla ruchu lokalnego – w kierunku Giszowca, Murcek i Ochojca – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.  Koszt całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego aż 210 mln zł – to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja w liczbach:

  • 58,5 tysiąca – tyle pojazdów codziennie przejeżdża po DK 86 na wysokości katowickiego Giszowca
  • 247,5 mln zł – tyle kosztować będzie przebudowa węzłów DK81 i DK 86
  • 3,62 km – to łączna długość rozbudowywanych i przebudowywanych dwóch odcinków DK 81 i DK 86

Źródło: UM Katowice




Rodzinne Planty – konsultowanie projektu

Zapraszamy do wzięcia udziału w konsultacjach projektu „Rodzinne Planty” – zwycięzcy zeszłorocznej edycji budżetu obywatelskiego.

Projekt zakłada renowację terenu Plant im. Harcmistrza Stefana Piotrowskiego – pomiędzy ul. Kopernika a ul. Poniatowskiego oraz pomiędzy ul. Korczaka i Przemysłową. W ramach realizacji projektu zakłada się remont istniejących alejek wraz z montażem elementów małej architektury, nasadzenia roślinności. Pierwszym etapem realizacji zadania będą konsultacje z mieszkańcami, w trakcie których wypracowany zostanie projekt zagospodarowania tego terenu.

Z powodu sytuacji epidemiologicznej konsultacje społeczne prowadzone są systemem mieszanym. Informacje od mieszkańców będą zbieranie:
• w punkcie konsultacyjnym na terenie Plant (07 marca 2021 r., godz. 8:00-12:00, skwer przy skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi i ul. Poniatowskiego),
• geoankietą internetową (dostępną w terminie od 1 do 21 marca 2021 r.); ankieta jest dostępna pod linkiem: http://bit.ly/rodzinne_planty
• drogą telefoniczną dla osób, które nie będą mogły skorzystać z pozostałych form konsultacji (z projektantami można porozmawiać pod numerem +48 724 691 444 w godzinach 9:00-16:00).

Uzupełnieniem konsultacji są wywiady grupowe z zaproszonymi uczestnikami prowadzone online.

Na podstawie zebranych informacji, projektanci przygotują wstępną koncepcję zagospodarowania terenu dla Rodzinnych Plant. Następnym etapem będzie prezentacja on-line przygotowanej koncepcji wraz ze zbieraniem uwag i opinii. Wnioski z rozmów z mieszkańcami posłużą do ostatecznego opracowania ogólnej koncepcji zagospodarowania terenu oraz przygotowania szczegółowej dokumentacji.  Wybrany projekt zrealizowany zostanie jeszcze w tym roku.

Więcej informacji na stronie:

Budżet Obywatelski – rozpoczynamy konsultacje

Dąbrowskie Konsultaje Społeczne – Rodzinne Planty

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza