1

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu w Katowicach

Katowice wraz z partnerami przyłączają się do obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Wydarzenie promujące mobilność bezemisyjną odbędzie na ul. Teatralnej. Specjalną ofertę przygotował też dla mieszkańców operator elektrycznych hulajnóg i skuterów. 

W dniach od 16 do 22 września tradycyjnie obchodzony jest Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. W tym roku pod hasłem „Mobilność bezemisyjna dla wszystkich”.Kampania m.in. daje szansę zbadania roli ulic miejskich i eksperymentowania z praktycznymi rozwiązaniami, żeby stawić czoła miejskim wyzwaniom, w tym zanieczyszczeniu powietrza.

– W Katowicach stawiamy na budowanie transportu zrównoważonego – czyli takiego, który jest przyjazny dla pieszych, rowerzystów, kierowców i osób korzystających z komunikacji publicznej. Transport zrównoważony oznacza także dawanie mieszkańcom wyboru środka transportu, którym można komfortowo przemieszczać się po mieście – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – W Katowicach aktualnie realizujemy wiele inwestycji w obszarze transportu – w tym roku ukończymy budowę trzech centrów przesiadkowych i wybudujemy łącznie 8 km nowych dróg rowerowych. Jesteśmy w trakcie przebudowy dwóch wąskich gardeł na drodze krajowej nr 81 o wartości ponad 300 mln zł, do tego rozwój sieci rowerów miejskich, która jest już dziś największa w województwie śląskim czy zakup 100 nowych autobusów w ostatnich czterech latach. Te wszystkie inwestycje są bardzo ważne i zmienią transportowe oblicze naszego miasta – natomiast równie ważne są działania na mniejsza skalę, które pozwalają zachęcać mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Od 2015 roku w naszym mieście działa strefa tempo 30 w Śródmieściu, którą w kolejnych latach wprowadzaliśmy w dzielnicach, a także rozszerzaliśmy na kolejne ulice centrum – dodaje prezydent Marcin Krupa.

W tym roku ETZT ma też szczególne znaczenie w obliczu pandemii koronawirusa. Komisja Europejska przypomina, że miasta powinny być budowane dla ludzi a nie dla samochodów. Elementem tegorocznej kampanii jest m.in. 10 wniosków z okresu izolacji na rzecz lepszej mobilności miejskiej. Wstępne badania dowodzą, że zanieczyszczenia i otyłość znacząco zwiększają zagrożenie dla zdrowia związane z COVID – 19. Kluczowe dla zachowania zdrowia publicznego są więc poprawa jakości powietrza i ruch, w tym spacery i jazda rowerem. 

Śląska baba i hejnał na parklecie

Dla wielu miast Europy (w tym roku akces zgłosiło 177 miast i gmin) ETZT to okazja do testowania nowych środków transportu czy innowacyjnych rozwiązań ograniczających zanieczyszczenie powietrza i zbierania informacji zwrotnej od mieszkańców. Katowice po raz kolejny włączą się w obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, jednak ze względu na epidemię w znacznie bardziej ograniczonym wymiarze, niż dotychczas. – Od trzech lat część wydarzeń odbywała się na ulicy Teatralnej, gdzie najpierw wspólnie z Regionalnym Instytutem Kultury testowaliśmy prototyp woonerfu, a w kolejnym roku na trzech miejscach parkingowych stworzyliśmy pierwszy parklet w Katowicach, zaprojektowany przez studentów Politechniki Śląskiej. W tym roku przy Teatralnej powstał drugi parklet, tym razem komercyjny, co pokazuje, że utorowaliśmy też drogę dla innych – mówi Wioleta Niziołek – Żądło, koordynator projektów społecznych.

W proces powstawania Parkletu Teatralna 4 i tworzenia przestrzeni dla kameralnych wydarzeń kulturalnych, od początku włączonych było wielu partnerów: lokalne instytucje kultury, artyści czy lokale gastronomiczne. Wydarzenia przy Teatralnej zawsze angażowały również mieszkańców. Nie inaczej będzie tym razem. Parkletem Teatralna 4 opiekuje się Instytut Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego, który przygotował program na 18 września (piątek). W godz. od 10 do 14 będzie można m.in. posłuchać kameralnych koncertów i bajek czytanych po śląsku oraz dowiedzieć się, dlaczego baba w śląskim stroju nie mieściła się w autobusie i wszędzie chodziła pieszo. Usłyszymy też trzykrotnie (godz. 9.00, 12.00 i 15.00) hejnał miejski grany na żywo, który na jeden dzień zastąpi tradycyjny hejnał z wieży ratuszowej. Na tablicy pomysłów każdy będzie mógł zapisać swój pomysł na zrównoważony transport w mieście. Będzie to forma badania społecznego, moderowanego przez pracownika IMP im. Korfantego. Nie zabraknie też atrakcji dla dzieci.  

Na elektrykach i szłapcugiem do lokalu

W wydarzenie włączy się Straż Miejska w Katowicach. Zespół Prewencji i Profilaktyki Społecznej pojawi się na Teatralnej na rowerach elektrycznych, żeby zachęcać do przesiadki na ten bez emisyjny środek transportu. Strażnicy będą rozmawiali z uczestnikami ruchu drogowego o bezpieczeństwie pieszego i rowerzysty. Dla biorących udział w krótkich zadaniach i konkursach przewidziano upominki zwiększające bezpieczeństwo na drodze.

Po śląsku na kogoś, kto idzie pieszo, mówi się że „idzie szłapcugiem”. I właśnie na hasło „ide szłapcugiem”, w lokalach przy ul. Teatralnej, można tego dnia liczyć na specjalną ofertę. Do akcji przyłączyły się: Kawiarnia Fotograficzna, Kredens przy Rynku – Pizza e Pasta Italiana, Bistro Oficyna i Naleśnikarnia.

Specjalną ofertę dla mieszkańców przygotował też lokalny operator Blinkee. Kto jeszcze nie próbował jazdy na elektrycznej hulajnodze lub skuterze, będzie to mógł zrobić w Dniu bez Samochodu (22 września). Od tego dnia do 24 września Blinkee oferuje 15 – minutową, darmową jazdę na kod KATOETZT2020. Pojazdy tego operatora staną też, w dniu zakończenia ETZT, na Placu Kwiatowym w Katowicach.

Więcej o kampanii, w tym 10 wniosków dotyczących miejskiej mobilności, płynących z izolacji związanej z COVID – 19, tutaj: 

PROGRAM: 

Parklet Teatralna 4: piątek, 18 września, 10.00-14.00
9.00 hejnał miejski z Teatralnej
10:10 Mikro recital Kulbicki&Balczarek vol. 1
10:30 Bajki po śląski cz. 1
11:10 Mikro recital Kulbicki&Balczarek vol. 2
11:30 Małgosia Pietrzak o podróży elementów stroju śląskiego i dlaczego baba nie mieściła się w autobusie i wszędzie chodziła pieszo cz. 1
12:00 Hejnał miejski z Teatralnej
12:10 Mikro recital Kulbicki&Balczarek vol. 3
12:30 Małgosia Pietrzak o podróży elementów stroju śląskiego i dlaczego baba nie mieściła się w autobusie i wszędzie chodziła pieszo cz. 2
13:10 Mikro recital Kulbicki&Balczarek vol. 4
13:30 Bajki po śląsku cz. 2
14:00 Podsumowanie i zakończenie

15.00 Hejnał miejski z Teatralnej

Przez cały czas trwania wydarzenia:

– Tablica pomysłów „Mój pomysł na zrównoważony transport wokół mnie” (moderacja o zrównoważonym transporcie, badanie społeczne)

– Akcja Prewencyjno – Profilaktyczna Straży Miejskiej w Katowicach

– Kolorowanki dla dzieci

– Specjalne oferty w lokalach gastronomicznych przez cały dzień 

Źródło: UM Katowice




Kupcy na Jarmark Bożonarodzeniowy poszukiwani

Miasto Gliwice poszukuje producentów, artystów oraz handlowców, chcących zaoferować swoje produkty do sprzedaży podczas Gliwickiego Jarmarku Bożonarodzeniowego 2020. Jarmark planowany jest w terminie od 5 do 23 grudnia 2020 r.

Organizator przedsięwzięcia zapewnia:

  • zaplecze handlowe (domki handlowe o powierzchni ok. 6m2)
  • zaplecze sanitarne,
  • dekoracje świąteczne,
  • program artystyczny (w wybrane przez organizatora dni, w zależności od sytuacji epidemicznej).

Zobowiązania po stronie handlowców:

  1. jednorazowa opłata za wynajem domku handlowego w wysokości 500 zł brutto za 1 domek,
  2. opłata targowa, zgodnie ze stawkami obowiązującymi na terenie Gliwic (Uchwała XVIII/359/2020 Rady Miasta Gliwice z 27 sierpnia 2020 roku w sprawie obwieszczenia w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie wprowadzenia na terenie miasta Gliwice opłaty targowej oraz określenia wysokości stawek opłaty targowej),
  3. opłata za prąd – zgodnie ze wskazaniami licznika, zainstalowanego w każdym
    z domków handlowych,
  4. prowadzenie sprzedaży ciągłej w dniach i godzinach wskazanych przez organizatora (nie będzie możliwości udostępniania domku tylko w wybrane dni lub godziny),
  5. prowadzenie sprzedaży wyłącznie w domkach zapewnianych przez organizatora
    (nie będzie możliwości ustawienia dodatkowych stoisk na Rynku),
  6. zapewnienie środków ochrony osobistej dla obsługi stoisk handlowych i klientów oraz stosowanie obowiązujących procedur sanitarnych związanych ze stanem epidemii.

Zasady naboru:

  1. preferowani będą wystawcy, którzy wcześniej nie uczestniczyli w Gliwickim Jarmarku Bożonarodzeniowym, z produktami o charakterze świątecznym,
  2. preferowany rodzaj asortymentu, który będzie oferowany podczas jarmarku: ceramika artystyczna, wyroby regionalne, ozdoby świąteczne i choinkowe, choinki, pamiątki i rękodzieło, biżuteria, artykuły spożywcze oraz wyroby garmażeryjne i gastronomiczne,
  3. organizator zastrzega sobie możliwość dokonania wyboru wystawców i odrzucenie części zgłoszeń.

Termin zgłoszenia:

Wszystkich zainteresowanych prosimy o przesyłanie zgłoszeń na „Karcie zgłoszenia wystawcy” (zamieszczonej do pobrania poniżej) do 17 października 2020 r. w jeden ze wskazanych poniżej sposobów:

  • pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miejski w Gliwicach, Wydział Kultury i Promocji Miasta, ul. Zwycięstwa 21, 44-100 Gliwice
  • złożenie wniosku w Biurze Obsługi Interesantów Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

Ostateczna decyzja dotycząca organizacji wydarzenia zostanie podjęta do 31 października 2020 r.

Dokumenty do pobrania >>>TUTAJ<<<.

Źródło: UM Bytom




Kolejna drogowa inwestycja zakończona. Tym razem w Łagiewnikach

Rozbudowa kanalizacji deszczowej, budowa chodnika, a także roboty bitumiczne na ulicy Szyby Rycerskie. Zakończyła się kolejna inwestycja drogowa warta około 1,2 mln. Jej realizacja była możliwa dzięki pozyskaniu przez miasto dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych w kwocie prawie 550 tys. zł. Dzisiaj, 17 września w związku z zakończeniem prac budowlanych rozpoczęły się odbiory ul. Szyby Rycerskie w Łagiewnikach.

Przebudowa ul. Szyby Rycerskie od strony ul. Łagiewnickiej rozpoczęła się w kwietniu br. od wycinki drzew pod planowaną budowę chodnika, jak również prac rozbiórkowych. W dalszej kolejności drogowcy wykonali prace mające na celu oczyszczenie, udrożnienie i rozbudowę istniejącej kanalizacji deszczowej, jak również prace brukarskie związane z ułożeniem krawężników i chodników oraz roboty bitumiczne.

Warto dodać, że przebudowa ul. Szyby Rycerskie – jednej z głównych dróg w Łagiewnikach, przy której znajduje się wiele przedsiębiorstw – kosztowała około 1,2 mln zł, z czego 549 699 zł to dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych, jakie pozyskała gmina Bytom. Pozostała kwota  to wkład własny z budżetu miasta.

Przypomnijmy, że we wtorek, 15 września zakończyła się inna inwestycja drogowa z Funduszu Dróg Samorządowych – ul. Świętej Elżbiety w Karbiu. Jej modernizacja kosztowała ponad 2,5 mln zł, z czego 1 mln 285 tys. zł to dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych.

Źródło: UM Bytom




Koronawirus i transport publiczny w europejskich metropoliach. Jakie wywołał skutki? [RELACJA]

Razem z przedstawicielami obszarów metropolitalnych Porto, Manchesteru oraz Ruhry rozmawialiśmy o tym, jak pandemia koronawirusa wpłynęła na zmianę nawyków mobilnościowych i czy może stanowić okazję do przemodelowania transportu publicznego i przyspieszenia działań w sferze zrównoważonej mobilności? Zapraszamy do relacji z III Europejskiego Webinarium Metropolitalnego, którym w środę (15 września) zainaugurowaliśmy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu.

Europejskie Webinaria odbywają się pod hasłem: „Rozmowy Metropolitalne: Jak odrodzić się po COVID-19. Definiowanie wspólnych problemów, uniwersalizacja różnic„. Organizowane są przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, we współpracy z siecią European Metropolitan Authorities. Trzecie webinarium poświęcone zostało transportowi publicznemu oraz mobilności w czasie COVID-19. Zaproszeni gości rozmawiali o tym:

  • Jakie środki zostały podjęte przez metropolie w celu zapewnienia bezpiecznego transportu publicznego podczas pandemii Covid-19?
  • Czy koronawirus wpływa na zmianę nawyków w kwestiach transportu publicznego i mobilności?
  • Czy pandemia może stanowić okazję do przemodelowania transportu publicznego i przyspieszenia działań w sferze zrównoważonej mobilności?

W dyskusji wzięli udział:

  • José Manuel Ribeiro – Burmistrz Valongo, Obszar Metropolitalny Porto
  • Angeliki Stogia – Członek Wykonawczy ds. Środowiska, Planowania i Transportu, Obszar Metropolitalny Manchesteru
  • Olaf Schade – Przewodniczący władz powiatu Ennepe-Ruhr, Metropolia Ruhry

Ribeiro podkreślił konieczność zapewnienia ciągłości usług świadczonych na rzecz mieszkańców obszaru metropolitalnego Porto. Było to szczególnie ważne w pierwszym okresie trwania pandemii. Do takich usług należała m. in. komunikacja miejska. Podjęta została decyzja o jej dodatkowym wsparciu finansowym. Nie bez znaczenia była tu również konieczność zachowania dystansu w środkach transportu takich jak autobusy, pociągi i metro. Zapewnienie funkcjonowania komunikacji publicznej wynikało również z faktu, że pomimo pandemii wiele osób wciąż musiało dojeżdżać do pracy. Ograniczenie komunikacji mogłoby spowodować zwiększenie bezrobocia. Odnotowany spadek liczby pasażerów w pierwszych trzech miesiącach pandemii na obszarze metropolitalnym Porto sięgnął aż 74 procent w porównaniu z podobnym okresem w roku 2019.

W opinii Stogia pandemia nie tylko wywołała olbrzymie skutki zdrowotne, lecz również finansowe. W kilka tygodni po jej wybuchu w obszarze metropolitalnym Manchesteru otwarto tzw. help line, która była w szczególności dedykowana seniorom oraz osobom chorym i samotnym. Linia ta była obsługiwana przez pracowników metropolitalnych, którzy w tym celu przeszli specjalne szkolenie. Osoby te były również odpowiedzialne m. in. za takie działania jak dostarczenie lekarstw i wyżywienia dla najbardziej potrzebujących, w tym do dzieci, które wcześniej otrzymywały bezpłatne posiłki w szkołach (szkoły w regionie Manchesteru zostały zamknięte na początku pandemii). Władze metropolitalne podjęły również decyzje o wsparciu sfery biznesu. Na ten cel przeznaczono trzy miliony funtów. Działania te dotyczyły m. in. zwolnień z podatku od nieruchomości oraz udzielenia grantów firmom z sektora rekreacji, gastronomii oraz hospitality. Istotną zmianę można było także zaobserwować w kwestii zamówień publicznych. W trakcie pandemii wielokrotnie pojawiał się problem braków w środkach ochrony osobistej. Z tego powodu na obszarze Greater Manchester wprowadzono Centralny System Zamówień Publicznych dla zakupu środków ochrony osobistej, co umożliwia bardzo szybkie uzupełnianie braków w zapasach tych środków. W metropolii Manchesteru została także stworzona specjalna oferta bezpłatnego podróżowania, ograniczona w czasie od 11 kwietnia do 1 czerwca br. Była ona przede wszystkim skierowana do osób świadczących pomoc społeczną i medyków. Tworzono także specjalne warunki do korzystania z transportu publicznego dla osób starszych, niepełnosprawnych i niosącym im pomoc w celu umożliwienia zrobienia zakupów
w godzinach otwarcia sklepów przeznaczonych tylko dla nich.

Pandemia odcisnęła swoje skutki również w metropolii Ruhry. Podobnie jak w innych regionach wprowadzono tu lockdown gospodarki, dystans społeczny, kwarantannę na czternaście dni, konieczność noszenia masek ochronnych oraz znacznie ograniczono kontakt społeczny.  Zamknięto wszystkie uniwersytety, szkoły, żłobki, kościoły oraz obiekty kulturalne i sportowe. Otwarte były tylko nieliczne restauracje, sklepy spożywcze i budowlane, stacje benzynowe, banki, drogerie oraz apteki. Odwiedzający nie mogli przebywać w szpitalach ani domach spokojnej starości. Mieszkańcy byli proszeni o załatwianie tylko niezbędnych spraw. Tam, gdzie było to możliwe, wiele firm i instytucji umożliwiało swoim pracownikom wykonywanie pracy w domu. Nauczanie w szkole i na uniwersytecie odbywało się zdalnie. Nie wprowadzono żadnych ograniczeń co do wyjścia z domu, jednak poza nim była możliwość spotkania się tylko z jedną osobą niebędącą członkiem rodziny. Życie publiczne stanęło w martwym punkcie. Nawet zwykle zatłoczone w godzinach szczytu autostrady w metropolii Ruhry
w marcu i kwietniu były dość puste.  W połowie kwietnia br. rozpoczęto stopniowe odmrażanie gospodarki. Sklepy i restauracje mogły zostać ponownie otwarte, oczywiście z zachowaniem zasad dystansu społecznego i higieny.  Regionalne Zrzeszenie Ruhry (RVR) było m. in. odpowiedzialne za przeprowadzanie testów na obecność COVID-19 oraz monitorowanie sytuacji związanej z przebiegiem pandemii na obszarze metropolii Ruhry. W tym celu również dokonywano przekwalifikowania pracowników.   

Kolejne pytanie dotyczyło kwestii, jakie ważne działania w odniesieniu do transportu publicznego zostały wdrożone w regionie Porto, Manchesteru oraz Ruhry, a także czy już na tym etapie można zaobserwować tam jakieś nowe trendy mobilnościowe.

W opinii Ribeiro Europa poczyniła wiele pozytywnych działań na rzecz ograniczenia skutków pandemii Covid-19. Oczywiście strategie w różnych krajach były odmienne i nie zawsze możliwe do zastosowania w innym zakątku naszego kontynentu. W odniesieniu do mobilności transportu podkreślił on duży wzrost udziału transportu prywatnego (indywidualnego) w metropolii Porto. Pomimo wielu starań i nakładów finansowych na rzecz zapewnienia bezpiecznej komunikacji zbiorowej kwestią niezmiernie trudną jest odzyskanie do niej zaufania ze strony pasażerów. Ludzie w regionie Porto są w dalszym ciągu przekonani, że korzystanie z własnych samochodów jest dużo bezpieczniejsze od podróży transportem publicznym. Konsekwencją tego jest wzrost zanieczyszczenia powietrza, co
z kolei przyczynia się do spadku jakości życia a także może prowadzić do zwiększenia zagrożenia zachorowaniem na Covid-19. Zdaniem Ribeiro pandemia pokazała także olbrzymie błędy, jakich dokonano w okresie ostatnich 30-40 lat w kwestii planowania i rozwoju megamiast. Zmiany w tym zakresie są bardzo pożądane. 

Pozytywnym skutkiem pandemii nie tylko na obszarze metropolitalnym Porto, lecz również w całej Portugalii, był duży wzrost sprzedaży rowerów, postępująca digitalizacja istotnych usług publicznych oraz możliwość wymiany doświadczeń na polu walki z pandemią dzięki coraz liczniejszym debatom
w tym temacie.  W opinii Ribeiro radykalna zmiana przyzwyczajeń mobilnościowych wymaga jednak dużych nakładów finansowych w infrastrukturę transportową. Miasta i metropolie nie są
w stanie wyłożyć takich środków – powinno być to zadanie rządów centralnych. Zdaniem Ribeiro nawyki mieszkańców na całym świecie są podobne – ich podróże do pracy, szkoły, na zakupy czy też
w celach rozrywki najczęściej odbywają się do centrum. Aby ograniczyć podróże samochodami można np. rozważyć zakaz wjazdu prywatnych samochodów do centrum. Niemniej jednak wymaga to zapewnienia efektywnej alternatywy– np. częstszego kursowania autobusów lub metra. Poprzez takie zakazy odzyskiwana jest również przestrzeń publiczna. Dzięki likwidacji parkingów można budować dodatkowe linie tramwajowe czy szybką kolej. Z pozoru może się wydawać, że poprzez takie restrykcje zmniejszy się liczba klientów sklepów, restauracji lub barów. Ribeiro jest przekonany, iż dzięki dobrej alternatywie ludzie i tak dotrą do tych miejsc. Problem często leży w głowach urzędników, którzy boją się podjąć radykalne decyzje w tych kwestiach. Zastosowanie pewnych restrykcji
w centrach miast oddziałuje się także na zmiany nawyków komunikacyjnych w dzielnicach oraz przedmieściach. W celu wzmocnienia roli metropolii niezbędne jest przekazanie jej pewnych kompetencji, które należą do gmin członkowskich (np. w kwestiach transportu i planowania przestrzennego). Potrzebne jest konsekwentne działanie i odwaga w podejmowaniu decyzji, a efekty mogą być już widoczne w ciągu 2-3 lat. Ribeiro podkreślił także, że to co tak mocno trzyma nas przy wielu działaniach, to ludzkie przyzwyczajenie.   

Zdaniem Stogia funkcjonowanie dużego organizmu miejskiego nie jest możliwe bez zrównoważonej mobilności, w tym sprawnej i bezpiecznej komunikacji publicznej. Wymaga to jednak dużych nakładów finansowych, na które nie mogą sobie pozwolić nawet metropolie. Podobnie jak Ribeiro uważa ona, że wsparcie ze strony rządów jest w tym zakresie konieczne. Ważne jest również posiadanie wizji, w jaki sposób transport publiczny będzie funkcjonować w danej metropolii
w przyszłości.

W pierwszym etapie pandemii jednym z zaleceń rządu brytyjskiego była rezygnacja z transportu publicznego. Jego konsekwencją w metropolii Manchesteru był spadek liczby pasażerów, który sięgał nawet 95% w porównaniu z okresem sprzed wybuchu pandemii. Wzrosła za to znacznie rola rowerów oraz odsetek podróży pieszych. Potoki pasażerskie są stale monitorowe. Obecnie zauważany jest przyrost osób korzystających z transportu publicznego (w przeciągu miesiąca, w całej sieci transportowej metropolii Manchesteru odnotowano ok. 42,7 mln podróży transportem publicznym), niemniej jednak jest to wciąż ok. 17% pasażerów mniej niż w okresie przed Covid-19. W centrum Manchesteru przeprowadzono ankiety wśród pracowników biurowych stu firm tam zlokalizowanych. Zapytano ich m. in. co stanowi dla nich największą obawę po powrocie do biur. Około 40%  respondentów wskazało na podróżowanie do i z pracy. Na drugim miejscu była groźba szybkiego rozprzestrzenienia się Covid-19 w warunkach biurowych. Na pytanie o przyczyny braku zainteresowania transportem publicznym większość respondentów odpowiedziała, że nie widzi konieczności podróżowania nim. Spora ich grupa zwróciła również uwagę na strach przed podróżą transportem publicznym ze względu na dużą liczbę pasażerów podróżujących bez osłony twarzy, niewystarczającą czystość  środków transportu oraz przepełnienie pojazdów, co uniemożliwia zachowanie odpowiedniego dystansu. Władze metropolii Manchesteru zdecydowały się mocno zaangażować w działania (np. w szkołach i na uniwersytetach) podnoszące świadomość pasażerów
w kwestii konieczności noszenia maseczek lub innych osłon w środkach transportu publicznego. Nastąpił także wzrost liczby patroli policyjnych odpowiadających za bezpieczeństwo podróżujących.

Zdaniem Stogia w dłuższej perspektywie czasowej nie ma odwrotu od transportu publicznego. Sprawnego przemieszczania się mieszkańców nie jest w stanie zapewnić transport indywidualny, m. in. ze względu na ograniczoną liczbę korytarzy transportowych pozwalających na wydostanie się z centrum dużego miasta, do jakich należy Manchester. Nie można również zapominać o osobach żyjących w niedostatku lub nie mogących korzystać z samochodu. Bez transportu publicznego nie mogliby oni dotrzeć do pracy. Pandemia unaoczniła błędy w organizacji funkcjonowania transportu publicznego, lecz również dała inspirację do jego reformy.  Obecnie na terenie metropolii Manchesteru w stałym dialogu z gminami członkowskimi i mieszkańcami prowadzone są działania na rzecz stworzenia czystego, efektywnego i zrównoważonego transportu publicznego.

Pandemia wpłynęła także na codzienne zwyczaje mieszkańców regionu Manchesteru. Jest to widoczne m. in. przy robieniu zakupów. Zamiast wyjazdu do supermarketu mieszkańcy zaczęli zaopatrywać się w niezbędne produkty w sklepach znajdujących się w bliskim sąsiedztwie. Oferta sklepików „osiedlowych” również znacząco wzrosła. Władze metropolii Manchesteru chcą wspierać lokalne działania na rzecz zrównoważonego transportu, m. in. poprzez inwestycje w infrastrukturę zapewniającą bezpieczne podróże piesze i rowerowe. Metropolia Manchesteru jest również partnerem rządu w odniesieniu do dużych projektów transportowych (kolejowych, drogowych), działając
w imieniu i na rzecz mieszkańców tego regionu.

Wybuch pandemii koronawirusa miał także ogromnie negatywny wpływ na funkcjonowanie transportu publicznego w metropolii Ruhry. W marcu br.  po prowadzeniu lockdownu liczba pasażerów spadła nawet o 90% w porównaniu z okresem sprzed pandemii. Od kwietnia liczba ta stopniowo wzrasta, niemniej jednak w dalszym ciągu odnotowywany jest spadek podróżnych o ok. 30%. Eksperci zakładają, że Covid-19 jeszcze przez długi czas będzie mieć negatywny wpływ na transport publiczny w tej metropolii. Oczywiście skutki finansowe są również dramatyczne. Prognozy zakładają stratę miliarda euro w Kraju Związkowym Nadrenia Północna-Westfalia w samym tylko roku 2020, w metropolii Ruhry powinna ona wynieść ponad 300 milionów euro, dlatego też przedsiębiorstwa transportowe w regionie liczą na wsparcie finansowe od rządu federalnego i regionalnego.

W Zagłębiu Ruhry bardzo duży nacisk postawiono na bezpieczeństwo pasażerów i kierowców. Ponieważ w pojazdach nie ma możliwości zachowania minimalnej odległości 1,5 metra, od 27 kwietnia br. obowiązkowe jest noszenie osłony twarzy w autobusach i pociągach, w tym na przystankach i na stacjach. Duża liczba plakatów i naklejek na przystankach i w pojazdach zapewnia skuteczny przekaz. Każdy, kto nie zakrywa twarzy, musi zapłacić grzywnę w wysokości 150 euro. Przeprowadzane są regularne kontrole. Od połowy sierpnia szkoły w metropolii Ruhry zostały ponownie otwarte. Dzieci
w wieku szkolnym stanowią ważną grupę pasażerów. Aby móc je efektywnie i bezpiecznie przewozić, wiele lokalnych przewoźników wykorzystuje dodatkowe pojazdy, zwłaszcza w godzinach szczytu. Pozwoliło to na znacznie zwiększenie liczby dostępnych miejsc. Kierowcy również potrzebują ochrony. W autobusach zainstalowano specjalne przegrody. Ponadto środki transportu są dokładnie czyszczone po każdym dniu eksploatacji.

W metropolii Ruhry istnieje generalne założenie, że pandemia potrwa jeszcze jakiś czas, niezbędne jest zatem przyzwyczajenie się do nowej normalności. Prowadzone są prace nad koncepcjami, które mają przekonać mieszkańców do ponownego korzystania z transportu publicznego. Powinny one odpowiedzieć na pytania, w jaki sposób można jeszcze bardziej poprawić higienę w autobusach
i pociągach, jak zapewnić dodatkowe pojazdy, aby ludzie nie musieli stać blisko siebie, a także jak wdrażać płatność bezgotówkową (zbliżeniową) oraz lepiej i szybciej dostarczać pasażerom niezbędnych informacji.

Covid-19 spowodował również zmiany w zachowaniach mobilnościowych w metropolii Ruhry. Wiele dojazdów zostało wyeliminowanych dzięki pracy zdalnej, coraz więcej osób przesiada się na rower (boom przeżywają np. rowery elektryczne w południowej części Zagłębia Ruhry, która jest bardzo pagórkowata). Region ten funkcjonuje w dużej mierze „samochodocentrycznie”, co stanowi konsekwencje działań z lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku. Przez Zagłębie Ruhry przebiega aż dziesięć autostrad. Obecnie coraz więcej mieszkańców chce nowej mobilności – opartej na spacerach, korzystaniu z roweru, autobusu, pociągu oraz współdzieleniu różnych środków transportu indywidualnego. W metropolii Ruhry jest obecnie około 1200 km ścieżek rowerowych, niemniej jednak w wielu miejscach konieczne jest stworzenie bezpiecznej, nowoczesnej infrastruktury dla rowerzystów. Jedną z najważniejszych inwestycji na tym polu jest budowa autostrady rowerowej wzdłuż całej metropolii (z zachodu na wschód). Prognozy zakładają, że przejście na jazdę na rowerze może zaoszczędzić nawet 50 000 podróży samochodem dziennie.

W III Europejskim Webinarium Metropolitalnego wzięło udział czterdziestu uczestników z takich krajów jak Polska, Niemcy, Hiszpania, Wielka Brytania, Francja, Portugalia Niderlandy i Litwa.




Przebudowa ścieżek rowerowych w Tychach

Dobra wiadomość dla fanów jazdy na dwóch kółkach. Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach podpisał umowę na przebudowę dziewięciu ścieżek rowerowych w mieście. Prace ruszyły już na czterech odcinkach, a wkrótce rozpoczną się kolejne.

Nowe ścieżki będą kosztowały około 3 mln złotych z czego aż 84% stanowi dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

9 ścieżek w remoncie

Tychy to miasto, które pod względem ilości rowerzystów i ścieżek rowerowych wyróżnia się na tle innych miejsc na Śląsku. Każdego roku powstaje wiele udogodnień, które ułatwiają życie miłośnikom dwóch kółek. – Aktywność rowerowa leży wśród priorytetowych kierunków rozwoju naszego miasta. Zależy nam, by tyszanie coraz częściej wybierający ten środek lokomocji, nie tylko jako formę rekreacji, ale i transportu do pracy czy szkoły, mieli bardzo dobre warunki do jazdy. Inwestujemy więc w rozbudowę infrastruktury dla cyklistów. Wspieramy także organizacje rowerowe w ramach imprez i wydarzeń związanych z tą formą aktywności – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.

Wśród planów na ten rok znalazły się przebudowy ścieżek rowerowych. Prace już się rozpoczęły. – Aktualnie trwa modernizacja czterech z zaplanowanych dziewięciu ścieżek rowerowychEkipy remontowe pracują na ul. Edukacji (odcinek od ul. Filaretów do ul. Elfów), przy ulicy Towarowej (pomiędzy ul. Beskidzką a Cielmicką), oraz na ul. Żwakowskiej, gdzie remontowane są dwa fragmenty drogi. Pierwszy z nich przebiega od ul. Harcerskiej do ul. Wodnej, a drugi od ul. Kopernika do al. Bielskiej – wyjaśnia Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach

Niebawem prace rozpoczną się także na kolejnych ulicach: Stoczniowców 70 (od ul. Legionów Polskich do ul. Świerzego), Grota Roweckiego (od zjazdu do Zespołu Szkół nr 5 do ul. Korczaka),  al. Piłsudskiego (od ul. Dmowskiego do ul. Tischnera) i na dwóch odcinkach ulicy Dmowskiego (od al. Jana Pawła II do pierwszego zjazdu oraz pomiędzy ciągiem N-O do al. Piłsudskiego).

– Ruch pojazdów i pieszych w tych miejscach może być nieznacznie utrudniony, dlatego prosimy o ostrożność i stosowanie się do znaków – mówi Agnieszka Kijas rzecznik Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

Czarne i czerwone

Efekt  prac drogowców będzie widoczny, ponieważ łącznie wyremontowanych zostanie blisko 4,5 km ścieżek rowerowych. Część z nich zyska nawierzchnię z czerwonego asfaltu, a część wykonana zostanie z asfaltu w kolorze czarnym.

– Czerwony asfalt będziemy stosować tam, gdzie uzupełniamy brakujący fragment ścieżki rowerowej, natomiast na nowych odcinkach pojawi się asfalt czarny. Tym samym dopasowujemy się do nowych standardów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii  – podkreśla Agnieszka Kijas i dodaje: – Asfalt w naturalnym kolorze jest tańszy i łatwiej dostępny niż ten czerwony, co ma duże znaczenie nie tylko przy planowaniu budżetu, ale też przy bieżącym uzupełnianiu ubytków. Zapewniam, że bez względu na kolor, po nowych ścieżkach będzie jeździło się znacznie wygodniej i bezpieczniej.

Planowo roboty powinny zakończyć się jeszcze w tym roku, choć jak zastrzegają drogowcy, uzależnione są one w dużej mierze od pogody. Ich koszt to blisko 3 mln zł. Zadanie jest dofinansowane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w ramach programu działań na rzecz ograniczenia niskiej emisji.

roweLOVE TYCHY

Przypomnijmy, że w Tychach jest obecnie przeszło 65 km dróg dla rowerów oraz 9 szlaków rowerowych położonych w dużej cz ęści w okolicznych lasach. Z roku na rok powstaje też coraz więcej udogodnień dla rowerzystów takich jak: stojaki rowerowe, samoobsługowe stacje naprawcze czy system miejskiej wypożyczalni rowerów. O rowerzystach miasto myśli też przyszłościowo. W ramach realizowanego obecnie  projektu ITS na mieście zostaną zamontowane kamery z automatyczną detekcją rowerzystów.

– Obecnie w Tychach są takie skrzyżowania, gdzie trzeba zsiąść z roweru i nacisnąć przycisk, by zmieniło się światło nawet, jeżeli na skrzyżowaniu nie ma samochodów. Zmiana o jakiej mówię spowoduje, że w sytuacji, gdy skrzyżowanie nie jest obciążone, system wykryje rowerzystę i automatycznie włączy zielone światło – wyjaśnia Arkadiusz Bąk, zastępca dyrektora MZUiM ds. realizacji inwestycji.

W tym roku Tychy po raz pierwszy zostały włączone do akcji „Rowerowa Stolica Polski”.  Rywalizacja o tytuł najbardziej rowerowego miasta w Polsce trwa przez cały wrzesień, a walczą o niego 43 miasta. Wszyscy, którzy jeżdżą na rowerze i są posiadaczem telefonu komórkowego, mogą wziąć udział w zabawie. Wystarczy pobrać darmową aplikację i wybrać miasto, dla którego chce się zbierać kilometry. Aplikacja działa na terenie całego świata, dlatego każdy uczestnik, bez względu na miejsce, w którym się znajduje, może kręcić kilometry dla swojej drużyny. Bezpłatna aplikacja do pobrania na stronie www.rowerowastolicapolski.pl.

Źródło: UM Tychy




Gminne Pożegnanie Wakacji już 26 września

26 września na terenie Klubu Fortuna w Wyrach odbędzie się festyn na zakończenie lata i wakacji.

Już od godz. 16:00 Dom Kultury w Gostyni zapewnia atrakcje dla najmłodszych, mecz piłki nożnej, darmową grochówkę, dobrą muzykę i coś na ząb!

W programie m.in. mecz Fortuna Wyry – GTS Bojszowy II oraz koncert zespołu Sami!

Serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy. Szczegóły na plakacie.

pożeganie wakacji.jpg

Źródło: UG Wyry




Powstaje chodnik przy ulicy Kościuszki w Górze Siewierskiej

Dzięki 300 000 zł dotacji z budżetu gminy Psary dla powiatu będzińskiego budowany jest obecnie blisko 0,5 km odcinek chodnika przy drodze powiatowej, ulicy Kościuszki w Górze Siewierskiej.

Do końca października wybrana w przetargu firma Drogrem Łukasz i Teresa Kyrcz SC z Bytomia buduje ostatni odcinek ciągu pieszego przy ulicy Kościuszki. Ogółem powstanie 430 mb chodnika z kostki betonowej na odcinku od skrzyżowania z ulicą Ogrodową do połączenia z odcinkiem chodnika wykonanego w 2019 r.

Budowany odcinek jest końcowym fragmentem stanowiącym połączenie ciągów pieszych powstałych w Górze Siewierskiej w ostatnich latach. Umożliwi on pieszym bezpieczne poruszenia się od Góry Siewierskiej, aż do drogi wojewódzkiej 913, przy której powstaje ciąg pieszo rowerowy.

Gmina Psary wsparła to zadanie dotacją w wysokości 153 656,72 zł. Koszt całego przedsięwzięcia wynosi 307 313,44 zł, pozostała część finansowana jest z budżetu powiatu będzińskiego. Dodatkowo w ramach udzielonej dotacji w bieżącym roku gmina Psary dofinansuje także dokończenie budowy odwodnienia przy ulicy Wiejskiej w Preczowie, a także wykonanie projektu technicznego budowy chodnika przy ul. Dolnej w Dąbiu.

Fot. UG Psary




Allegretto pod patronatem Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk

Pod koniec ubiegłego roku zakończyło się głosowanie dotyczące I edycji Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego. W konkursie mieszkańcy regionu decydowali o rozdysponowaniu dziesięciu milionów złotych. Projekt dotyczący rozwoju Szkolnej Orkiestry Dętej Allegretto zdobył odpowiednią ilość głosów. Zakup instrumentów muzycznych i nagłośnienia, bo tak nazywał się zgłoszony projekt uzyskał 817 głosów. Ponad 55 tysięcy, to kwota z budżetu obywatelskiego, która wspomoże rozwój Orkiestry i umożliwi zakup nowych, potrzebnych instrumentów muzycznych.

Niebawem siedemnaście przyrządów muzycznych powiększy zasoby Orkiestry. A to wszystko dzięki zawartemu porozumieniu z Zespołem Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny. Wczoraj Wójt Gminy Bobrowniki Małgorzata Bednarek udała się z wizytą do Koszęcina. Gmina Bobrowniki we współpracy z Zespołem Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny podejmie działania mające na celu edukację muzyczną dzieci i młodzieży, a przede wszystkim przygotuje dzieci i młodzież do podjęcia samodzielnej działalności artystycznej pod kierunkiem wykwalifikowanych nauczycieli i instruktorów.

W ramach podpisanej w dniu wczorajszym umowy przez Wójt Gminy i Dyrektora Zespołu członkowie Orkiestry wezmą udział w warsztatach artystycznych. Warsztaty będą odbywać się raz w roku przez okres pięciu lat. Oprócz tego Orkiestra będzie mogła wykonać koncerty muzyczne w siedzibie Zespołu Śląsk. Dla młodych artystów to niesamowita szansa na rozwój i realizację swoich talentów. (ps)

Źródło: UG Bobrowniki




Teatr Dormana wraca do gry!

Stęsknieni i głodni sztuki z ogromną radością informujemy, że Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie otwiera bramy i zaprasza!

Po kilkumiesięcznej nieobecności wracamy na scenę i zapraszamy swoich młodych i tych nieco starszych sympatyków Teatru na widownię! Nowy sezon artystyczny, ale również nowy rok szkolny rozpocznie Tosia i jej przyjaciel z piórnika… Oho! Nasz teatralny Szpieg Agrafka podejrzał i podsłuchał…

„Witaj w piórniku mały ludziku będziesz tu mieszkał przyzwyczaj się”.

Wiecie już na jaką bajkę chcemy Was zaprosić? Tak! To oczywiście „Plastusiowy pamiętnik” w reż Edyty Januszewskiej! Tosia i jej plastelinowy przyjaciel zagrają dla Was już 19 września o godz. 16.00.

Oho! Ale to nie wszystko. Teatralny Szpieg Agrafka podpowiada, że już 26 września o godz. 16.00 do teatru przywita kolejny bohater – Miś Tymoteusz w towarzystwie swojego przyjaciela Psiuńcia! Jeśli macie ochotę przywitać nowego gościa i przeżyć z nim kilka przyjemnych chwil podczas premiery spektaklu „Tymoteusz i psiuńcio” w reż. Joanny Rząp i Katarzyny Bały – nie może Was zabraknąć!

Nie bądź na dystans z Teatrem!

Pamiętaj! U nas możesz czuć się bezpiecznie!

Zapraszamy na premierę prasową spektaklu „Tymoteusz i Psiuńcio” 23 września o godz. 12.00. Zainteresowanych Państwa prosimy o potwierdzenie przyjścia.

Plakat informujący o spektaklu

Źródło: UM Będzin




Tydzień Zrównoważonego Transportu: naprawisz rower i pojedziesz bezpłatnie ZTM

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, to kampania promująca ekologiczne środki transportu, która odbywa się państwach Unii Europejskiej od 18 lat i trwa od 16 do 22 września. W to wydarzenie aktywnie włącza się również Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oraz Zarząd Transportu Metropolitalnego. Przedstawiciele GZM i ZTM będą obecni w siedmiu punktach w siedmiu miastach (w Sosnowcu, Świętochłowicach, Knurowie, Gliwicach, Tychach, Katowicach i Bytomiu), gdzie m.in. będzie można naprawić swój rower. Tradycyjnie też 22 września w Dzień bez Samochodu, podróżując z dowodem rejestracyjnym, kierowcy będą mogli skorzystać z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską Zarządu Transportu Metropolitalnego. 

 Zrównoważona mobilność miejska to słowo klucz dla wydarzeń, które w tym roku zaplanowała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Trwają bowiem intensywne prace nad dokumentem, który będzie drogowskazem we wdrażaniu tej idei w życie.

– Zrównoważona mobilność miejska to coś więcej niż tylko przemieszczanie się z punktu A do punktu B – mówi Marcin Domański z Departamentu Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.

– To niejako styl życia świadomych mieszkańców miast, ale również stworzenie takiego systemu komunikacyjnego, który umożliwi im korzystanie z różnych środków transportu, które w danej sytuacji będą najbardziej efektywne. To znaczy – pozwolą znacznie szybciej dotrzeć do wybranego celu. Wiemy, że na krótkich dystansach bezkonkurencyjne są rowery i podróże piesze, na dłuższych – kolej. Dlatego właśnie pracujemy nad planem, w którym opiszemy m.in. w jaki sposób mieszkańcy Metropolii aktualnie podróżują i co należy zrobić, aby chętniej zdecydowali się przesiąść z indywidualnego samochodu np. na rower – wyjaśnia.

Dlatego też w tym roku GZM stawia na edukację i promocję zrównoważonej mobilności poprzez punkty informacyjne, w których realizowane będą uliczne badania i konsultacje dotyczące mobilności mieszkańców. Te wstępne uliczne badania posłużą jako tropy i wątki do dużych badań ilościowych na potrzeby opracowania „Planu zrównoważonej mobilności” dla GZM. Tworzenie planu to proces, w którym mocny akcent kładziony jest na otoczenie społeczne i środowisko.

7 stacji w 7 miastach: naprawisz rower i przypomnisz sobie zasady pierwszej pomocy

 Od środy (16 września) przez siedem najbliższych dni w siedmiu miastach Metropolii uruchomione zostaną punkty informacyjne.

W każdym punkcie zagości mobilna stacja serwisu rowerów, w której każdy mieszkaniec będzie mógł skorzystać nieodpłatnie z pomocy specjalistów, którzy zajmą się między innymi kontrolą stanu technicznego roweru, smarowaniem łańcucha, regulacją hamulców, regulacją przerzutek. Dla najmłodszych i nie tylko przygotowaliśmy warsztaty z zakresu bezpieczeństwa na drodze i pierwszej pomocy.

Obecni będą również pracownicy Zarządu Transportu Metropolitalnego, którzy udzielą odpowiedzi na tematy związane z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej w GZM.

Miasta, w których znaleźć będzie można punkty, mobilne stacje serwisowe dla rowerów i warsztaty dla najmłodszych.

  • 16 września (środa) godz. 15:00-19:00 – Sosnowiec (Plac Stulecia)
  • 17 września (czwartek) godz. 15:00-19:00 – Świętochłowice (plac przy kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła, ul. Ks. Bpa Teodora Kubiny 10)
  • 18 września (piątek) godz. 15:00-19:00 – Knurów ul. Wojska Polskiego (za przystankiem ZTM)
  • 19 września (sobota) godz. 15:00-19:00 – Gliwice (CH Arena al. Jana Nowaka Jeziorańskiego)
  • 20 września (niedziela) godz. 15:00-19:00 – Tychy (pl. Baczyńskiego)
  • 21 września (poniedziałek) godz. 15:00-19:00 – Katowice, plac przed Dworcem PKP (pl. Marii i Lecha Kaczyńskich)
  • 22 września (wtorek) godz. 15:00-19:00 – Bytom (ul. Dworcowa)

Narzędziownik dla mieszkańców, czyli jak nie tracić czasu na dojazdy

Czy wybór dłuższej trasy oznacza, że do celu dojdziemy wolniej? Jak zaoszczędzić czas na parkowaniu? Czy najszybciej to zawsze najwygodniej? Jak podróżować do pracy, szkoły czy na basen i zadbać o własne zdrowie?

To tylko kilka pytań, na które każdy może znaleźć odpowiedzi w poradniku, opracowanym przez metropolitalny zespół ds. Nowoczesnej Mobilności oraz współpracujących z nim naukowców i społeczników. Jego cel jest prosty – doradzić jak planować swoją podróż – zarówno pieszo, rowerem, komunikacją miejską czy samochodem i zaoszczędzić przy tym jak najwięcej czasu. Co najważniejsze – podaje również gotowe i sprawdzone przez współautorów rozwiązania, by nasze codzienne podróże stały się łatwiejsze i przyjemniejsze.

„Nie trać czasu na dojazdy. Jak naprawić swoją mobilność – narzędziownik dla mieszkańców” będzie można w wersji drukowanej otrzymać w każdym z punktów informacyjnych GZM. W wersji elektronicznej dostępny jest >> TUTAJ. <<

22 września Dniem bez Samochodu. ZTM pojedziesz bezpłatnie

22 września to jeden z dwóch dni w roku, który jest wpisany do taryfy Zarządu Transportu Metropolitalnego jako dzień, kiedy wszyscy kierowcy mogą korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Ważne! Bezpłatny przejazd będzie honorowany na podstawie dowodu rejestracyjnego samochodu, który tego dnia zdecydowaliśmy się zostawić na parkingu.

Dzień otwarty ZTM. Tym razem wirtualnie

Ze względu na panująca sytuację epidemiczną, ZTM w innej formule niż w zeszłym roku, zaprasza do wzięcia udziału w wirtualnych dniach otwartych. Od 16 września na profilu ZTM na portalu społecznościowym Facebook będą publikowane filmy przedstawiające funkcjonowanie organizatora transportu. Będzie można zobaczyć materiały wideo, pokazujące m.in. jak wygląda koordynowanie 1500 pojazdów, które codziennie wyjeżdżają na nasze ulice.

Konferencja, warsztaty i debata: „Chodzi o pieszych” oraz Miasta Idei

W trakcie ETZT nie zabraknie również warsztatów dla pracowników urzędów, którzy w miastach i gminach Metropolii zajmują się szeroko pojętą mobilnością oraz związanym z nią m.in. kształtowaniem ładu przestrzennego i inwestycjami drogowymi. Będą mogli wziąć udział w konferencji „Chodzi o pieszych”, podczas której będziemy rozmawiać o tym jak budować miasta otwarte i przyjazne przestrzenie publiczne, w których piesi, kierowcy i rowerzyści będą czuć się bezpiecznie. Swoje prezentacje przedstawią m.in.  Paweł Górny, Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy; Karolina Orcholska, koordynator ds. transportu i mobilności z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz Petra Jens, pełnomocnik ds. pieszych z Wiednia.

Z kolei podczas otwartej debaty w ramach „Miast Idei”, prowadzonych przez Gazetę Wyborczą, porozmawiamy o przyszłości komunikacji w miastach Metropolii. Debata odbędzie się 22 września o godz. 17:30 w Mediatece w Sosnowcu (ul. Kościelna 11). Wezmą w niej udział: Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM; Marcin Krupa, prezydent Katowic; Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca; Mariusz Śpiewok, wiceprezydent Gliwic oraz Jakub Stęchły ze stowarzyszenia Pro Silesia. Debata ma charakter otwarty.

Natomiast o godz. 16:00 odbędą się warsztaty dla mieszkańców. Liczba miejsc jest ograniczona do 15 i aby wziąć w nich udział, wymagane są wcześniejsze zapisy. Zgłoszenia należy wysłać na adres mailowy przemyslaw.jedlecki@agora.pl.