1

Drogowcy ruszyli z pracami na ulicy Małachowskiego w Bytomiu

Wymiana warstwy bitumicznej jezdni, przebudowa zjazdów, częściowa wymiana i przebudowa chodników oraz krawężników betonowych, a także nowe elementy bezpieczeństwa ruchu. Ruszyły prace drogowe na ul. Małachowskiego w Bytomiu-Szombierkach.

Przebudowa ulicy Małachowskiego na odcinku od ul. Bałtyckiej do ul. Kosynierów /długość ok. 650 mb/ będzie realizowana w kilku etapach.

Wykonawca oraz Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu dołożą starań, żeby ograniczyć uciążliwości związane z przebudową.

Warto dodać, że inwestycja ta warta prawie 415 tys. zł zostanie w całości sfinansowana z budżetu miasta dzięki uzyskanym oszczędnościom na przetargach związanych z przebudową między innymi ulic: Musialika, Wojciechowskiego, Reptowskiej i Mochnackiego, a także dzięki skutecznemu pozyskaniu przez gminę dofinansowań z Funduszu Dróg Samorządowych i Metropolitalnego Funduszu Solidarności.

W Bytomiu trwają już prace związane z przebudową ulic: Musialika /Śródmieście/ na odcinku od ul. Witczaka do ul. Alojzjanów, Reptowskiej /Miechowice/ na odcinku drogi od ul. Wolnego do ul. Bławatkowej oraz ulicy Mochnackiego /Szombierki/ na odcinku od ul. Wyzwolenia do ul. Karpackiej.




Góra odpadów w Bytomiu posprzątana

Apokaliptyczny widok śmieci sięgających wierzchołków drzew to już przeszłość. Zakończyła się akcja usuwania podrzuconych przez nieznanego sprawcę odpadów przy ul. Szyb Zachodni w Miechowicach.

Nadal pracujemy metodą faktów dokonanych. Miejsce jest posprzątane, co oznacza, że zobowiązana do posprzątania terenu  Spółka Restrukturyzacji Kopalń w całości wykonała decyzję nakazująca usunięcie i utylizację podrzuconych tu odpadów komunalnych – mówi prezydent Mariusz Wołosz.
  Uprzątnięte już odpady komunalne znajdowały się na terenie, który w 2015 roku Spółka Restrukturyzacji Kopalń przejęła od Kompanii Węglowej. SRK miała wykonać rekultywację terenu, zalesiając go.
Przypomnijmy, że na przełomie roku 2016/2017 na skarpę przy ul. Szyb Zachodni trafiły tony odpadów komunalnych niewiadomego pochodzenia. Policja prowadziła dochodzenie, próbując ustalić, do kogo należą, a miasto wydało SRK decyzję administracyjną nakazującą posprzątanie terenu.

  Spółka odwoływała się od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, argumentując, że nie ma tytułu prawnego do terenu i nie jest właścicielem odpadów. W 2018 r. SKO uznało argumenty podmiotu górniczego i uchyliło decyzję. Postępowanie wyjaśniające w sprawie zaśmiecenia terenu prowadziła policja. Policja nie wykryła jednak sprawcy zaśmiecenia, dlatego po zakończeniu śledztwa pod koniec listopada 2018 r. Prezydent Bytomia ponownie wydał decyzję nakazującą uprzątnięcie przez SRK terenu przy ul. Szyb Zachodni.

  Pod koniec marca tego roku Samorządowe Kolegium Odwoławcze podtrzymało decyzję wydaną przez Prezydenta Bytomia, która była ostateczna. Dziękuję za wszystkie interwencje, bo to one przyczyniły się do tego, że możemy skutecznie działać – mówi prezydent Mariusz Wołosz.




Bytomskie Centrum Integracji Społecznej aktywizuje wykluczonych

Odnowione klatki schodowe, pomieszczenia socjalne i biurowe – to efekt pracy 9-osobowej grupy remontowo-porządkowej projektu: „Centrum Integracji Społecznej przestrzenią aktywności dla osób wykluczonych” dofinansowanego ze środków unijnych w ramach OSI. Jego beneficjenci nabierają doświadczeń również w wielu innych zawodach.  

Od kwietnia 2018 roku zagrożeni
wykluczeniem społecznym bytomianie biorą udział w zajęciach praktycznych
w CIS w pracowniach: opiekuna osoby starszej i niepełnosprawnej;
porządkowej; konserwacji i pielęgnacji terenów zielonych;
remontowo-porządkowej; gastronomicznej; krawiecko-rękodzielniczej i
fryzjerskiej.

Uczestnicy projektu (ok. 200 osób)
objęci są wsparciem psychologów i doradców zawodowych. Realizują
Indywidualne Programy Zatrudnienia Socjalnego w zakładach pracy. Mają warsztaty motywacyjne i rozwijające umiejętności społeczne, zajęcia z profilaktyki zdrowotnej.

Uczestnicy grupy remontowo-porządkowej wyremontowali 4 pokoje
socjalne w budynku przy ul. Popiełuszki, pomieszczenia biurowe przy ul.
Powstańców Śląskich 30, klatki schodowe przy ul. Stalmacha 6 i Sądowej
5. Zajęli się również zagospodarowaniem terenu na zewnątrz budynku przy
ul. Zielnej 25 b.

Projekt zakończy się w marcu przyszłego roku. Jego koszt oszacowano
na 3,1 mln zł, z czego 2,5 mln zł dołożyła Unia Europejska, a 300 tys.
zł – budżet państwa.

Projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 oś priorytetowa:
IX. Włączenie społeczne dla działania: 9.1. Aktywna integracja dla
poddziałania: 9.1.3. Programy aktywnej integracji osób i grup
zagrożonych wykluczeniem społecznym – OSI




Sposób na czystsze miasto

Podział miasta na osiem rejonów, w których usługi utrzymania czystości i konserwację zieleni realizuje kilku wykonawców. Zwrócenie szczególnej uwagi na poprawę wizerunku Śródmieścia przez zwiększenie częstotliwości sprzątania ulic w centrum. To tylko cześć zmian, jakie wprowadziły bytomskie służby zieleniarskie, by zarządzanie utrzymaniem czystości było efektywniejsze. Znamy już większość wyłonionych w przetargu wykonawców, którzy odpowiadać będą za utrzymanie czystości w Bytomiu.

Zanim zdecydowano się na przeprowadzenie postępowania przetargowego na Letnie i zimowe utrzymanie czystości i konserwację zieleni w pasie drogowym na terenie Bytomia, umowę realizowała jedna firma. W nowym zamówieniu podzieliliśmy Bytom na osiem rejonów, a w specyfikacji zamówienia pojawiły się dodatkowe wymagania, które mają przyczynić się do poprawy jakości oczyszczania naszego miasta. Wymagamy od wykonawców nadajników GPS w samochodach, aby móc lepiej kontrolować zakres świadczonych na rzecz miasta usług – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

Czyściej w Śródmieściu

Bytomianie od dawna wskazywali centrum, jako miejsce wymagające  natychmiastowej zmiany wizerunku. Stąd zwiększenie częstotliwości oczyszczania ścisłego centrum. Kosze na śmieci opróżniane są tu trzy razy dziennie, ulice oczyszczane są ręcznie pięć razy w tygodniu, a dwa razy w tygodniu – mechanicznie. Chodniki w centrum oczyszczane są codziennie. Po zakończeniu postępowania przetargowego, porządkowaniem zachodniej części Śródmieścia (od ul. Strzelców Bytomskich do Towarowej) i północnej części Śródmieścia (od ul. Piłsudskiego w kierunku Dworskiej) zajmuje się „Dromar” Zakład Usług Drogowych i Komunalnych Marian Kaliściak, z kolei za stan ulic i chodników w ścisłym centrum odpowiada Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych Jacek Wieczorek.
Warto dodać, że zgodnie z nowymi zapisami o stan sanitarno-porządkowy kładek i przejść podziemnych, placów zabaw oraz miejsc reprezentacyjnych dbają pracownicy zaplecza socjalno-technicznego MZZiGK.

Centrum i reszta miasta

Pomysł podzielenia miasta na rejony, w których za utrzymanie czystości odpowiada więcej niż jeden wykonawca, okazało się słuszne. Mało tego, są takie zakątki w Bytomiu, gdzie pojawienie się maszyny czyszczącej ulicę wzbudza wśród mieszkańców sensację, bo w wielu miejscach nie była ona widziana od lat.
  To rozwiązanie umożliwia dotarcie ekipom do większej liczby miejsc, właśnie dzięki zmianom w harmonogramach oczyszczania ulic. Poza Śródmieściem ulice będą oczyszczane raz lub trzy raz w tygodniu oraz 1 raz w miesiącu. Kosze na odpady w pasie drogowym będą opróżnianie 7 dni w tygodniu, a poza psem – 6 razy w tygodniu latem, a zimą 2 razy w tygodniu.
Rejonem pierwszym, na który składają się bytomskie szlaki drogowe zajmuje się Zakład Robót Drogowych ORFIN Sp. z o.o. Sp. komandytowa a Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych Jacek Wieczorek świadczy usługi w rejonie 2 – Ścisłym Centrum, rejonie 5, czyli w Michowicach i Karbiu, w rejonie 6, czyli w Stroszku, Suchej Górze oraz Stolarzowicach. Z kolei oczyszczaniem rejonu 7, czyli Rozbarku, Łagiewnik oraz rejonu 8, na który składają się Szombierki i Bobrek, zajmuje się Konsorcjum ALBA (PTS ALBA Sp. z o.o. Chorzów i ALBA MPGK Sp. z o.o. Dąbrowa Górnicza.
 

Oczyszczanie zimowe

Porównując „starą” umowę na oczyszczanie miasta z nową, tu również zauważalne są istotne różnice. Jeszcze tej zimy wykonawca otrzymywał cenę ryczałtową za jeden dzień usług w zależności od panujących warunków atmosferycznych. Obecnie miasto koncentruje się na działaniach czynnych, czyli dobowym utrzymaniu, przejeździe interwencyjnym lub przejeździe alarmowym na jezdniach. W przypadku ogłoszenia dwóch pierwszych wykonawca będzie miał obowiązek zabezpieczyć także chodniki. Wykonawca otrzymuje wynagrodzenie za „gotowość” do świadczenia usługi.

 Koszenie i inne prace

Umowy na wykonywanie tego typu prac będą prowadzone na zlecenie z określeniem terminu wykonania usługi. W przypadku niewykonania zlecenia w określonym czasie zleceniodawca, czyli MZZiGK będzie mógł nałożyć na wykonawcę kary umowne. Przypomnijmy, ze obowiązki związane z konserwacją placów zabaw przejęli pracownicy MZZiGK.




Bonus za frekwencję – Sosnowiec za pół ceny. Zgłoś się!

Sosnowiczanie nie byli obojętni. W mieście zanotowaliśmy rekordową frekwencję wyborczą. Zgodnie z obietnicą, przygotowaliśmy atrakcje za pół ceny, ale zapraszamy też przedsiębiorców do specjalnej edycji „Sosnowca za pół ceny”, która odbędzie się w weekend 8-10 listopada.

Przed wyborami do parlamentu prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński ogłosił: jeśli frekwencja w Sosnowcu będzie wyższa o 10% niż w wyborach samorządowych w 2018 roku, na mieszkańców czekają zniżki.

Celem było zatem przekroczenie bariery 61,52%. Okazuje się, że nie
było z tym problemu. Do urn udało się aż 101 393 mieszkańców, a więc
64,03%. To oznacza duże atrakcje.

W weekend 8-10 listopada organizujemy akcję… „Sosnowiec za pół ceny – bonus za frekwencję”.

My nie pozostajemy bierni. Zgodnie z obietnicą, sosnowieckie
baseny będą za pół ceny, podobnie jak bilety do Teatru Zagłębia. To nie
wszystko. MOSiR rozszerzył ofertę o korty tenisowe, czy też siłownię.
Mamy też sporo zapytań od sosnowieckich przedsiębiorców, dlatego aby
akcja miała szerszy wydźwięk, zapraszamy ich do wzięcia udziału
– mówi prezydent Sosnowca.

Wzorem „Zagłębia za pół ceny”, czekamy na zgłoszenia wszystkich z
branży gastro, usług itp. Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani
wzięciem udziału w akcji, zapraszamy do zapoznania się z regulaminem
oraz do wypełnienia karty zgłoszenia, którą można przesłać na adres
mailowy cim@um.sosnowiec.pl (Centrum Informacji Miejskiej) i czekamy na
nie do 31 października.

W razie jakichkolwiek pytań, prosimy o kontakt pod nr tel. (32) 265-60-04 lub (32) 296-06-80 oraz e-mail: cim@um.sosnowiec.pl.

Czekamy na Was. Wspólnie podziękujmy Sosnowiczanom za wysoką frekwencją i zachęćmy ich do odwiedzin Waszych lokali i firm.

Jaką ofertą ma dla Was MOSiR?
Klimontowskie Centrum Aktywności Rodzinnej oferuje tańsze bilety na
basen, aqua fitness oraz siłownię. Podobnie będzie na basenie przy BMC,
gdzie nie tylko tańsze będzie wejście na pływalnię, ale też na saunę
oraz aqua fitness. O połowę spadnie cena kortów tenisowych przy
stadionie lekkoatletycznym i przy Al. Mireckiego, ślizgawka na Stadionie
Zimowym oraz tenis stołowy w hali przy Baczyńskiego.

Co przygotował Teatr Zagłębia?
8 listopada przedstawienie „Tartuffe”, a dzień później spektakl
„Tartuffe” oraz atrakcje w ramach Nocy Teatrów Metropolii, organizowane
przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Bilety przez 2 dni będą
kosztowały 20 zł.

Regulamin (.pdf)
Zgłoszenie (.pdf)
Zgłoszenie (.doc)




Najlepsze przestrzenie w Rudzie Śląskiej

Stacja Biblioteka na dworcu w Chebziu oraz zrewitalizowany rynek w Orzegowie najlepszymi przestrzeniami publicznymi w województwie śląskim! Wczoraj wieczorem podczas uroczystej gali w Muzeum Śląskim w Katowicach ogłoszono wyniki tego prestiżowego konkursu. Jest on już od 20 lat organizowany przez Zarząd Województwa Śląskiego. Wcześniej tylko raz w historii zdarzyło się, że jedno miasto zdobyło nagrody w dwóch głównych kategoriach.

– Jest to niezwykłe wyróżnienie dla naszego miasta, ponieważ nagrody dotyczą przestrzeni dla mieszkańców. Co istotne, w konkursie oceniane były nie tylko walory czysto architektoniczne, ale przede wszystkim funkcjonalność i wpływ inwestycji na aktywność społeczną najbliższego otoczenia. Cieszę, się że nasze pomysły na rewitalizację tak pozytywnie zostały odebrane – komentuje prezydent Grażyna Dziedzic. – Ogromne brawa należą się pomysłodawcom i architektom, którzy współtworzyli zwycięskie przestrzenie, bez nich nie byłoby tych nagród – dodaje.

Jak argumentowało jury, nagroda dla obiektu w Chebziu została przyznana za „odważną próbę rewitalizacji zabytkowego budynku dworca poprzez nałożenie funkcji biblioteki, które stwarza szansę rewitalizacji społecznej i kulturalnej dla lokalnej społeczności. Za udane połączenie funkcji ze stacją kolejową również w detalu architektonicznym”.

Przypomnijmy, że kompleksowa rewitalizacja dworca polegała przede wszystkim na adaptacji wnętrza budynku pod bibliotekę. W tym celu w głównej hali powstała stalowa antresola ze szklaną balustradą, gdzie zlokalizowane zostały regały biblioteczne oraz mieści się czytelnia. Na końcu holu głównego przy wykorzystaniu przeszkleń wydzielono przestrzeń pod wypożyczalnię, tam też znajduje się wejście na antresolę. Ponadto powstała sala animacyjna przystosowana do odbywających się już w budynku spotkań i prelekcji. Zagospodarowano również przestrzeń pod kawiarnię.

Obok funkcji biblioteki zabytkowy dworzec zachował funkcję pasażerską. Za budynkiem wybudowano nowy parking na kilkadziesiąt miejsc. W obiekcie powstały całkowicie nowe ogólnodostępne sanitariaty, dostosowane również do osób niepełnosprawnych. Jedną z atrakcji odnowionego gmachu dworca jest „bibliogród”. To przestrzeń, która utworzona została na zewnątrz budynku. Znajduje się tam zieleń oraz drobne elementy architektury. Koszt rewitalizacji dworca wyniósł ponad 8 mln zł. Miasto pozyskało na jego odrestaurowanie 95% dotacji. Środki zostały przyznane w ramach konkursu z działania „Rewitalizacja obszarów zdegradowanych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Drugą nagrodę przyznano Rudzie Śląskiej za rewitalizację centralnej części Orzegowa. Jurorzy zwrócili uwagę na „eleganckie, skromne i pełne szacunku dla otaczającej historycznej i zabytkowej zabudowy uporządkowanie zaniedbanego terenu, wprowadzenie funkcji rekreacyjnej – dające lokalny centrotwórczy zalążek w trudnej społecznie i gospodarczo dzielnicy miasta”.

Realizacja projektu zagospodarowania tego miejsca polegała na rewitalizacji kwartału pomiędzy ulicami Hlonda, Czapli, Królowej Jadwigi i Huloka, aby wykreować nową, atrakcyjną i wielofunkcyjną przestrzeń publiczną. Inwestycja swoim zasięgiem objęła obszar o wielkości blisko 8 tys. m², znajdujący się w centralnej części Orzegowa.

– Najważniejszą jej częścią była przebudowa terenu wokół kościoła pw. św. Michała Archanioła i terenu przy ul. Czapli, pomiędzy budynkiem Centrum Inicjatyw Społecznych a parkingiem. W ten sposób powstały połączone ze sobą dwie przestrzenie: tzw. plac górny – wokół kościoła oraz plac dolny – poniżej – wylicza wiceprezydent Michał Pierończyk.

Ich łącznikiem jest istniejąca skarpa, na której wybudowane zostały schody oraz specjalna pochylnia dla osób niepełnosprawnych. Na dolnym placu przy ul. Czapli wybudowana została fontanna.

W ramach realizacji zadania przebudowany został także fragment ul. Czapli. Jezdnia od skrzyżowania z ul. kard. A. Hlonda w kierunku zachodnim ma charakter ciągu pieszo-jezdnego na długości ok. 85 m. Przebudowane zostało również oświetlenie oraz zainstalowano ławki oraz dużą pergolę, a poza tym zadbano o zieleń. Inwestycja kosztowała 3,5 mln zł, z czego miasto pozyskało ponad 3 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

W tegorocznym konkursie na Najlepszą Przestrzeń Publiczną Województwa Śląskiego dla inwestycji zrealizowanych w 2018 r. przyznano nagrody w dwóch kategoriach. Pierwsza z nich dotyczyła przestrzeni publicznej. Tu nagroda przyznana została za rewitalizację rynku w Orzegowie oraz zagospodarowanie terenów po byłym ośrodku wypoczynkowym w Jastrzębiu- Zdroju. Natomiast wyróżnienie otrzymało zagospodarowanie plant w Jaworznie.

W drugiej kategorii, czyli obiektu użyteczności publicznej, nagroda marszałka przyznana została za rewitalizację budynku dworca w Chebziu oraz termomodernizację budynku biblioteki głównej w Sosnowcu. Z kolei wyróżnienie przypadło w udziale Rybnikowi, za zagospodarowanie terenu Zespołu Szkół nr 3. Dodatkowo nagrodę internautów za zwycięstwo w głosowaniu elektronicznym przyznano Sosnowcowi za wymienioną wcześniej termomodernizację biblioteki.

Konkurs na najlepszą przestrzeń w województwie organizowany jest już od 20 lat przez Zarząd Województwa Śląskiego we współpracy z katowickimi oddziałami Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Towarzystwa Urbanistów Polskich. Jego celem jest rozwój i zmiany jakościowe przestrzeni publicznej, wzrost aktywności społecznej i gospodarczej, podnoszenie świadomości w zakresie kształtowania przestrzeni, a także promocja projektantów tworzących wysokiej jakości rozwiązania urbanistyczne i architektoniczne.

Do tej pory przyznano 111 nagród i wyróżnień dla zrealizowanych w województwie inwestycji. – Wyróżnione inwestycje wyznaczają współczesne standardy projektowania. To wszystko sprawia, że na Śląsku pojawia się coraz więcej „skrojonych na miarę” i odpowiadających na potrzeby mieszkańców przestrzeni, które tworzą przyjazne miejsce do życia oraz sprzyjają integracji mieszkańców – mówi Jakub Chełstowski, marszałek Województwa Śląskiego na łamach specjalnej publikacji wydanej z okazji 20-lecia konkursu.

Co ciekawe, wcześniej tylko raz w historii (2013 r. – Chorzów) zdarzyło się, że dwie nagrody w dwóch głównych kategoriach trafiły do jednego miasta. We wszystkich dotychczasowych konkursach do tej pory Ruda Śląska otrzymała dwa wyróżnienia: w 2013 r. za pływacki kompleks sportowo–rekreacyjny Aquadrom oraz w 2014 r. za przebudowę budynków przy ul. Hlonda na potrzeby CIS w Orzegowie.




O sprawach Halemby

Problemy z parkowaniem, korki, budowa kanalizacji, szkody górnicze, dziki oraz finanse – to tematy, które najczęściej poruszane były podczas spotkania władz miasta z mieszkańcami Halemby.

– W chwili obecnej musimy mierzyć się ze stale rosnącymi kosztami utrzymania miasta. Sytuacja na rynku pracy, w tym niskie bezrobocie i wzrost wynagrodzeń, powoduje, że ceny usług świadczonych przez firmy w ostatnich 2-3 latach drastycznie wzrosły. Ma to ogromny wpływ na wydatki miasta. Rosną koszty utrzymania zieleni, czyszczenia i odśnieżania ulic, konserwacji itd. Do tego dochodzi podwyżka cen prądu. Wszystko to sprawia, że nasz budżet jest napięty jak struna – tłumaczyła prezydent Grażyna Dziedzic.

Spotkanie rozpoczęło się od omówienia bieżącej sytuacji finansowej miasta oraz informacji na temat stanu realizacji inwestycji. – Niedawno zakończyliśmy częściową modernizację cmentarza komunalnego w dzielnicy Halemba. Wymieniliśmy tam nawierzchnię z asfaltowej na betonową kostkę brukową, a także bramę wjazdową wraz z częścią ogrodzenia. Ponadto przebudowane zostało ujęcie wody i zabudowano kontenery na odpady – wyliczał wiceprezydent Krzysztof Mejer. – Remont cmentarza w Halembie to kolejne w ostatnich latach przedsięwzięcie związane z tą nekropolią. W 2017 roku wybudowaliśmy tam parking na ponad 100 miejsc, który był jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w tej dzielnicy – podkreślał.

Kolejna zrealizowana inwestycja, która cieszy szczególnie najmłodszych halembian, to strefa aktywności fizycznej. – Przy szkole podstawowej nr 24 w ramach budżetu miasta powstała siłownia plenerowa oraz zamontowane zostały urządzenia typu street workout – przypominał Mejer. Z kolei wśród wykonywanych w przyszłym roku obywatelskich projektów znajdzie się druga część tej strefy, w ramach której powstanie boisko do siatkówki o nawierzchni poliuretanowej oraz bieżnia i skocznia do skoku w dal. Ponadto mieszkańcy przegłosowali w tej dzielnicy utworzenie na skwerze przy ul. Solidarności miejsca spotkań i rekreacji.

Z kolei w planach jest przebudowa ulicy Podlaskiej. – Tak, jak w przypadku realizacji kompleksowej modernizacji dróg gruntowych, ma powstać kanalizacja, oświetlenie, a przede wszystkim nowa nawierzchni ulicy. Mamy już dokumentację przetargową, ale na razie nie wiemy, kiedy rozpoczną się prace budowlane ze względu na brak środków w budżecie miasta – tłumaczył wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Na spotkaniu często pojawiał się temat kanalizacji. Pytali o nią mieszkańcy ul. Studziennej, Poświatowskiej i Brodzińskiego. – Dla ul. Studziennej właśnie wybraliśmy wykonawcę i w przyszłym roku zadanie zostanie zrealizowane – wyjaśniała Sonia Gałuszka z Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Za to problem jest w rejonie ulic Poświatowskiej i Rodziewiczówny, gdzie sprawa o udostępnienie działek pod inwestycję toczy się w sądzie.

Mieszkańcy dopytywali też o remont hali widowiskowo–sportowej przy ul. Kłodnickiej 95. – Obecnie trwa montaż elementów konstrukcyjnych. Z uwagi na trudności techniczne termin zakończenia prac został przesunięty na grudzień br. – wyjaśniał Krzysztof Mejer. – W przyszłym roku chcielibyśmy przystąpić do remontu tego obiektu od środka – dodał wiceprezydent.

Przypomnijmy, że rozpoczęta jesienią ubiegłego roku modernizacja hali zakłada wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz wykonanie docieplenia ścian zewnętrznych, docieplenia dachu, odwodnienia połaci dachowej, wykonanie robót elektrycznych zewnętrznych, instalacji odgromowej, nowego podjazdu dla niepełnosprawnych i wybudowanie windy.

– Ten prawie 40-letni budynek przez lata eksploatacji nie przechodził praktycznie żadnych większych remontów, dlatego obecna modernizacja to potrzeba chwili. Jest to też największa hala sportowa w mieście, która powinna spełniać standardy XXI wieku – podkreślała prezydent miasta Grażyna Dziedzic. Na modernizację tego obiektu miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 2,5 mln zł z Metropolitalnego Funduszu Solidarności.

Mieszkańcy pytali też o pomysł na rozładowanie ruchu w Halembie. – Ulica 1 Maja jest przez większą część dnia zablokowana, coraz trudniej wyjechać z osiedla w Halembie II – zgłaszali. – Szukamy różnych rozwiązań tej sytuacji, ale nie wiemy czy będziemy mogli jakąś inwestycję zrealizować ze względu na ograniczenie dochodów do budżetu miasta – wyjaśniał Krzysztof Mejer. – Rozwiązaniem jest drugi most nad Kłodnicą, a prowadzone przez nas analizy mają dać odpowiedź, w którym powinien być dokładnie miejscu, aby było to najlepsze rozwiązanie pod względem logistycznymi i ekonomicznym – zastrzegał wiceprezydent.

Dużym problemem dla mieszkańców tej dzielnicy są grasujące przy posesjach dziki. – Odstrzeliliśmy już ponad 250 dzików w ostatnim czasie. Obecnie mamy problem, bo nie mamy środków aby sfinansować kolejny odstrzał. Chcemy wystąpić do wojewody o zwrot kosztów odstrzału, bo tak naprawdę za dziki odpowiedzialny jest Skarb Państwa. My zdecydowaliśmy się działać tylko ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców. Kiedy tylko znajdą się środki to przystąpimy do kolejnych odstrzałów – uspokajał mieszkańców wiceprezydent Mejer.

Halemba to dzielnica szczególnie narażona na szkody górnicze. Mieszkańcy pytali, czy władze miasta sprawdzają stan zniszczeń. – Monitorujemy wstrząsy i badamy, jakie skutki powodują one dla miasta – informowała prezydent miasta Grażyna Dziedzic. – Prosimy o zgłaszanie szkód mienia komunalnego do Wydziału Ochrony Środowiska, wtedy urzędnicy jadą na miejsce i notują zaistniała sytuację – dodała.

Ostatnie jesienne spotkanie odbędzie się 28 października o godz. 17:00 w Domu Kultury w Bielszowicach.




Gliwice w dobrej i stabilnej kondycji

Światowa agencja Fitch Ratings ponownie potwierdziła dobrą i stabilną ekonomiczno-finansową kondycję Gliwic. Miasto utrzymuje najwyższą możliwą do uzyskania w Polsce ocenę ratingową.

Międzynarodowe długoterminowe ratingi Miasta Gliwice dla zadłużenia w
walucie zagranicznej oraz krajowej pozostają na poziomie „A-”, a
długoterminowy rating krajowy na poziomie „AA+(pol)”. Agencja ponownie
przewiduje, że Gliwice utrzymają dobre wyniki operacyjne oraz mocne
wskaźniki długu, pomimo presji na wydatki operacyjne.

Fitch przeanalizował sytuację finansową Gliwic w oparciu o kilka
czynników. Agencja zwróciła uwagę m.in., że miasto nie jest uzależnione
od zewnętrznych źródeł finansowania, by móc wywiązywać się z bieżących
zobowiązań, co świadczy o bardzo dobrej płynności i zasługuje na ocenę
„mocną”. Uzasadnienie ratingu (tłumaczenie w j. polskim) można znaleźć TUTAJ.




Przestrzeń bez barier

8 nowych punktów pomagających osobom niedowidzącym
powstało w Tychach.
Dzięki nim osoby z
dysfunkcjami wzroku mogą czuć się  bardziej niezależnie i samodzielnie. Specjalnie udźwiękowione i opisane punkty powstały w ramach
projektu „Przestrzeń bez barier” finansowanego przez Urząd Miasta Tychy.  W
sumie jest ich obecnie w mieście 35. Tychy to drugie po Łodzi
najbardziej „oznakowane” miasto w Polsce.

Wszystkie lokalizacje zostały wytypowane
przez osoby niewidome, co oznacza, że system przynosi realną pomoc
potrzebującym. Autorem „TOTUPOINT”, bo tak nazywa się program, jest Jan
Szuster.

Nie mogłem znaleźć furtki na swoją własną własną posesję, powiedziałem sobie – to już jest ten moment i zaprojektowałem urządzenie, które zawisło na mojej furtce i kiedy się zbliżam, ono wydaje z siebie dźwięk i wtedy jestem pewien, że kieruję się do mojego domu – mówi Jan Szuster – pomysłodawca programu „TOTUPOINT”.

W Tychach obecnie
korzysta z niego 20 osób. Obsługa jest bardzo prosta. Na lasce zamontowany jest
aktywator, który uruchamia specjalne znaczniki umieszczone m.in. na budynkach
czy na wiatach przystankowych. Punkty te generują dźwięk, następnie osoba
niedowidząca słyszy komunikat o tym, w jakim miejscu się znajduje. Dodatkowo
powstała specjalna aplikacja na telefon ostrzegająca przed potencjalnymi
zagrożeniami, informuje np. o numerze linii podjeżdżającego autobusu czy pomaga
w obsłudze domofonu.

 „Uwaga od numeru 5 do numeru 7. Chodnik
przy tej ulicy w remoncie. Jesteś blisko”  – korzystając z aplikacjo można
usłyszeć np. taki komunikat. Dla niewidomego człowieka jest bezcenny i pozwala
bezpiecznie przejść dalej.

Wszystkie osoby korzystające z tego urządzenia podkreślają, że dzięki niemu znacznie pewniej mogą poruszać się na nieznanej trasie, co sprawia, że czują się bardziej niezależnie i samodzielnie. Właśnie dzięki takim urządzeniom jak Totupointy, dla osób niewidomych świat staje się bardziej przyjazny i dostępny – mówi Dorota Borys – prezes Polskiego Związku Niewidomych w Tychach.

Znaczniki znajdują się 35 punktach
miasta: na dworcu PKP przy zejściu na perony oraz na czterech pozostałych
stacjach kolejowych w Tychach, dworcu autobusowym

(stanowisko nr 3),  w obiektach kulturalnych i sportowych
(Plac Baczyńskiego,  Wodny Park Tychy,  Mediateka, Teatr Mały, Muzeum Miejskie,
Stadion Zimowy, Stadion Miejski Tychy, Kryta Pływalnia, Ośrodek Paprocany), w
placówkach opieki medycznej (Zespół Poradni Specjalistycznych Nr 1, Przychodnia
Zuzanna, Szpital Wojewódzki Megrez, Narodowy Fundusz Zdrowia. Sekcja Obsługi
Ubezpieczonych, Szpital Miejski w Tychach, Przychodnia paprocany i przejście
dla pieszych), różnych instytucjach (Sąd Rejonowy w Tychach, Urząd Skarbowy w
Tychach, Urząd Miasta Tychy, ZUS Inspektorat w Tychach, Powiatowy Urząd Pracy,
Poczta Polska), w Centrum Balbina, ul. Barona 30, Centrum handlowe City Point
Tychy, Gemini Park Tychy oraz E.Leclerc, przy „Tęczy”, Banku PKO BP S.A., na
ulicy Edukacji 68 oraz siedzibie Polskiego Związku Niewidomych przy ulicy
Budowlanych 19.

Projekt jest
realizowany przez tyskie koło Polskiego Związku Niewidomych przy
wsparciu finansowym Urzędu Miasta Tychy ( 12 tys. złotych).




Prezydent spotkał się z mieszkańcami Bytomia-Stroszka

To już kolejne spotkanie władz miasta z mieszkańcami. 23 października prezydent Mariusz Wołosz oraz jego zastępca Michał Bieda odpowiedzieli na zaproszenie rad osiedlowych Spółdzielni Mieszkaniowej Nasz Dom i spotkali się z mieszkańcami osiedli w Stroszku i na „Sójczym Wzgórzu”.

Głównym tematem, jaki poruszyli mieszkańcy Stroszka, podczas spotkania w klubie Znicz, były kwestie związane z remontem nawierzchni dróg i chodników. Poruszano także tematy dotyczące bezpieczeństwa, m.in. zwiększenia liczby patroli Straży Miejskiej i Policji. Z interesujących lokalną społeczność tematów wymieniono także modernizację linii tramwajowej 19.

Jak zaznaczają organizatorzy, tego typu spotkania w klubie „Znicz” odbywają się od kilkunastu lat i zawsze przynoszą dzielnicy dobre efekty. Tradycyjnie już przedstawicielom rad osiedlowych towarzyszyli policjanci z komisariatu w Stroszku, a także reprezentant Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. W spotkaniu wzięli udział także przewodniczący Rady Miejskiej Mariusz Janas oraz bytomscy radni Iwona Pakosz i Marek Wilk.