1

Metropolitalna grupa zakupowa. Porozumienie podpisane

88 podmiotów, obsługujących łącznie 308 jednostek. To członkowie metropolitalnej grupy zakupowej energii elektrycznej, którzy zdecydowali się przystąpić do tego projektu. We wtorek (12 czerwca) pod porozumieniem w tej sprawie skompletowano podpisy wszystkich jej uczestników. Przetarg zostanie ogłoszony na przełomie czerwca i lipca.

41 miast i gmin, tworzących Metropolię wraz z miejskimi i gminnymi jednostkami, które znajdują się na ich terenie (np. Arena Gliwice, Arena Zabrze, Stadion Miejski w Tychach, a także wiele szkół, szpitali czy domów dziecka) oraz m.in. Park Śląski, Stadion Śląski, Filharmonia Śląska czy Muzeum Śląskie. To tylko kilka przykładów podmiotów, które zdecydowały się dołączyć do metropolitalnej grupy zakupowej energii elektrycznej. Chęć współpracy zadeklarowało 88 podmiotów, które obsługują łącznie 308 jednostek.

– We wtorek (12 czerwca) zakończyliśmy proces podpisywania porozumienia w sprawie przygotowania i przeprowadzenia wspólnego postępowania dotyczącego zakupu energii elektrycznej w latach 2019 – 2020 – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Wśród podmiotów, które zdecydowały się przystąpić do wspólnej grupy zakupowej, znajdują się również te spoza Metropolii jak np. Lubliniec, Rydułtowy, Wielowieś, Ornontowice, Zawiercie czy Śląskie Centrum Rehabilitacyjno-Uzdrowiskowe w Rabce-Zdroju. To pokazuje, że Metropolia, wykorzystując swoje możliwości i kompetencje, jest platformą współpracy z partnerami zewnętrznymi – dodaje.

Wspólny zakup energii elektrycznej to projekt, którego celem jest  zapewnienie bezpiecznych i atrakcyjnych cenowo dostaw prądu. Wynegocjowanie takich warunków umowy jest możliwe dzięki efektowi synergii oraz dużemu wolumenowi kupowanej energii elektrycznej.

– Podpisane porozumienie otwiera nam drogę do ogłoszenia przetargu, którego celem będzie wyłonienie dostawcy tych usług – informuje Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji GZM.

– Chcemy, aby postępowanie to zostało ogłoszone na przełomie czerwca i lipca. Zgodnie z przyjętym przez nas harmonogramem umowy pomiędzy zamawiającymi a wykonawcą, będą podpisywane na początku czwartego kwartału tego roku, by rzeczywista dostawa energii rozpoczęła się od 1 stycznia 2019 roku – zapowiada.

Równolegle do prac związanych z przeprowadzeniem postępowania ws. utworzenia grupy zakupowej energii elektrycznej, trwają te związane z uruchomieniem projektu „Energia dla Seniora”.

Cel? Wybór sprzedawcy lub sprzedawców, którzy zaoferują korzystne, uczciwe i bezpieczne warunki sprzedaży energii elektrycznej i gazu oraz dodatkowe udogodnienia dedykowane seniorom, mieszkającym w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Projekt ten będzie obejmował osoby w wieku powyżej 65 lat.

– Seniorzy to grupa, która szczególnie narażona jest na tzw. ubóstwo energetyczne, czyli sytuację, gdy ok. 10 proc. dochodów danego gospodarstwa domowego pochłaniają opłaty za media m.in. za prąd czy gaz. Chcemy wspierać mieszkańców Metropolii, zapewnić im bezpieczeństwo dostaw energii i gazu po atrakcyjnych cenach. Niestety, mimo że zasady sprzedaży i dostaw tych usług są ściśle regulowane przez prawo, to dla większości konsumentów są one po prostu niezrozumiałe, a to sprawia, że seniorzy są szczególnie narażeni na stosowanie wobec nich nieuczciwych praktyk sprzedażowych – mówi Karolczak.

– Tworząc program „Energia dla Seniora” chcemy uzyskać dedykowane oferty, obejmujące atrakcyjną cenę sprzedaży energii elektrycznej i/lub gazu, a także dodatkowe usługi dla seniorów, będących mieszkańcami GZM. Chodzi m.in o udogodnienia w samym zakupie, korzystaniu, rozliczeniach i opłatach – dodaje.

Realizacja projektu już się rozpoczęła. Chcemy, żeby oferta dedykowana seniorom zaczęła obowiązywać od początku przyszłego roku.




Studenci Politechniki Śląskiej stworzyli makietę Metropolii

Skala 1 do 500, 49 kwadratowych modułów o długości boku wynoszącej pół metra każdy. To makieta centrów miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która od marca była budowana przez 43 studentów Politechniki Śląskiej. Projekt został zrealizowany we współpracy z Metropolią. We wtorek (12 czerwca) została zaprezentowana na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Będzie można ją tam oglądać do 19 czerwca, a później trafi do Urzędu Metropolitalnego.

Czym jest metropolia? Jak wygląda metropolia? Jak przedstawić metropolię? Właśnie na te pytania od marca próbowała odpowiedzieć grupa 43 studentów trzeciego roku architektury, którzy podczas zajęć  „Struktura Miasta” stworzyli makietę centrów miast i gmin, tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Projekt został zrealizowany we współpracy z GZM.

Makieta została wykonana w skali 1:500 i tworzy ją w sumie 49 modułów, prezentujących strukturę zabudowy 41 centrów miast i gmin Metropolii. Elementów jest nieco więcej niż metropolitalnych gmin, ponieważ niektóre miasta, ze względu na złożoność ich zabudowy, zostały zaprezentowane na kilku polach. Miniatura Metropolii ma 5 metrów długości i 2,5 metrów szerokości. Towarzyszą jej również dedykowane plansze, prezentujące dane przeanalizowane przez studentów, a dotyczą one m.in. rozkładu struktury zabudowy w Metropolii czy struktury demograficznej.

– Teraz każdy z nas może zobaczyć jak wygląda Metropolia w miniaturce – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która odpowiada za kwestie związane z planowaniem przestrzennym.

– Chciałabym bardzo podziękować studentom za ich wytężoną oraz niezwykle precyzyjną pracę, ponieważ teraz każdy z nas może zobaczyć jak teraz wygląda zagospodarowania przestrzeni w metropolitalnych gminach. Myśląc o przyszłości, pracujemy nad stworzeniem ramowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Chcemy, aby ład przestrzenny w Metropolii kształtowany był w sposób zrównoważony, spójny i harmonijny – dodaje.

Pomysłodawcą tego projektu był dr inż. arch. Tomasz Bradecki, który współprowadził zajęcia wraz z dr hab. inż. arch. Krzysztofem Kafką. Stworzenie makiety jest wynikiem eksperymentalnego podejścia, przeprowadzonego w formule PBL, czyli project based learning.

– Formuła PBL polega na nauczaniu poprzez projekty, które opracowywane są na podstawie danych dotyczących konkretnego obszaru z uwzględnieniem jego rzeczywistej specyfiki – wyjaśnia dr inż. arch. Tomasz Bradecki z Politechniki Śląskiej.

– Każdą formę elementów struktury miast można przedstawić jako model rzeczywisty lub cyfrowy. Modele można zaprezentować w formie: wirtualnej prezentacji modeli 3D oraz poprzez syntetyczne modele rzeczywiste w formie makiet. Celem projektu była realizacja ujednoliconej prezentacji cyfrowej oraz publikacji poświęconej podstawowym informacjom na temat Górnośląsko –  Zagłębiowskiej Metropolii. Drugim celem była realizacja makiety rzeczywistej na podstawie wcześniej przygotowanego modelu 3D – dodaje.

Podczas wtorkowej prezentacji, studenci, którzy brali udział w realizacji tego projektu, otrzymali pamiątkowe dyplomy, a najbardziej wyróżniający się – otrzymali również metropolitalne gadżety.




Konsultacje studium tras rowerowych

Wstępne założenia metropolitalnych tras rowerowych gotowe. Teraz czekamy na Państwa opinie!

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zaprasza mieszkańców do wyrażenia opinii na temat wstępnych założeń metropolitalnych tras rowerowych. Prezentacja projektu odbędzie się 26 czerwca o godz. 17 w siedzibie GZM przy ul. Barbary 21A w Katowicach. Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się również jak będą mogli nanieść na mapę swoje propozycje i pomysły.

  

– Za nami pierwszy etap prac nad projektem Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych, gotowe są już jego najważniejsze założenia. Teraz chcemy uzupełnić je o opinie tych, którzy z tras rowerowych będą korzystać – mówi Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy.

– Dlatego już teraz chcemy zaprezentować wersję roboczą naszego opracowania i poprosić mieszkańców, aby nanieśli na nią również własne propozycje zmian. Podczas wtorkowego spotkania uczestnicy dowiedzą się jak zalogować się na platformę Google i zaznaczyć na niej swoje sugestie. Na ich wprowadzenie będziemy czekać do 25 lipca  – dodaje.

Spotkanie z osobami zainteresowanymi tematyką rowerową odbędzie się 26 czerwca o godz. 17 w siedzibie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (ul. Barbary 21A, Katowice; sala 326).

Wersja robocza Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych powstaje na bazie dokumentu opracowanego jeszcze przez Górnośląski Związek Metropolitalny. Znajdują się w nim rozwiązania dotyczące przyszłego projektowania ponadlokalnych tras rowerowych.




Zmiany w zarządzie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Prof. Krzysztof Zamasz, dotychczasowy wiceprzewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, odchodzi z zarządu GZM.  

– Chciałem bardzo podziękować za zaufanie, którym zostałem obdarzony podczas wyboru na tę funkcję. W ciągu ostatnich miesięcy udało się nam zainicjować wiele ciekawych projektów, które w przyszłości przyczynią się do poprawy jakości i komfortu życia mieszkańców w Metropolii. Praca na rzecz rozwoju społecznego i gospodarczego GZM była dla mnie cennym doświadczeniem. Przede mną jednak nowe wyzwania zawodowe, których niestety nie będę mógł łączyć z dotychczas pełnioną funkcją – mówi prof. Krzysztof Zamasz.

Prof. Krzysztof Zamasz został członkiem zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii 12 września 2017 roku, a 27 marca 2018 roku objął funkcję wiceprzewodniczącego zarządu. Odpowiada za sprawy związane z rozwojem społeczno-gospodarczym, współpracą międzynarodową oraz inwestycjami.

Zgodnie ze statutem GZM członek zarządu może złożyć rezygnację z pełnionej funkcji, która  poddawana jest pod głosowanie Zgromadzenia Metropolii. Najbliższa sesja Zgromadzenia odbędzie się 25 czerwca.

W ciągu miesiąca od złożenia tej rezygnacji, Zgromadzenie dokonuje wyboru nowego członka zarządu. Zgłoszony przez Przewodniczącego Zarządu kandydat musi zostać wybrany podwójną większością głosów, w głosowaniu tajnym.

Krzysztof Zamasz jest profesorem nadzwyczajnym Politechniki Śląskiej, doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych. W swojej pracy badawczej koncentruje się wokół zagadnień związanych z ekonomiką energetyki, rynkiem energii, rynkiem mocy, przejmowaniem i konsolidacją spółek, innowacyjnością oraz zarządzaniem procesami logistycznymi. Wcześniej stał na czele największych polskich przedsiębiorstw surowcowo-energetycznych, odpowiadających za produkcję i dostawy energii elektrycznej do ok. 20 proc. Polaków. W latach 2008-2013 pełnił funkcję wiceprezesa w spółce Tauron Polska Energia, zaś w latach 2013-2015 był prezesem spółki energetycznej Enea. Jest autorem lub współautorem ponad 40 publikacji i ekspertyz naukowo-badawczych.




Metropolitalne Święto Rodziny. Perły Metropolii otwierają się dla pasjonatów niezwykłych miejsc

Na co dzień nie są dostępne dla zwiedzających, ale to prawdziwe Perły Metropolii. W najbliższą niedzielę (20 maja) ich podwoje zostaną otwarte dla pasjonatów historii, zabytków i fotografii. Z okazji Metropolitalnego Święta Rodziny będzie można wziąć udział w zwiedzaniu: bytomskiej EC Szombierki, Pałacu Donnersmarcków w Siemianowicach Śląskich oraz prawosławnej cerkwi pw. św. św. Wiery, Nadziei, Luby i matki ich Zofii, która znajduje się w Sosnowcu. Liczba miejsc ograniczona – wymagana jest rejestracja.

Dla pasjonatów historii i fotografii to nie lada gratka. Z okazji Metropolitalnego Święta Rodziny – Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zaprasza do odwiedzenia miejsc niezwykłych, które na co dzień nie są dostępne dla odwiedzających.

– To prawdziwe perły metropolii. Miejsca niezwykle charakterystyczne, z fantastyczną historią i architekturą – mówi Rafał Kurowski, dyrektor Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej. – Chcemy zaprosić mieszkańców Metropolii do ich odwiedzenia, by mogli przez kilka chwil poczuć magię tych miejsc – dodaje.

A okazja do tego już  w najbliższą niedzielę (20 maja)! W tym dniu zostanie zorganizowanych pięć wycieczek. Po dwie odbędą się w: bytomskiej Elektrociepłowni Szombierki, która nie bez przyczyny określana jest mianem „katedry industrialu” oraz siemianowickim pałacu Donnersmarcków. Dodajmy, że osoby, wybierające tę ostatnią propozycję, po raz pierwszy będą mogły zobaczyć pałac po – dobiegającym właśnie końca – gruntowanym remoncie. Natomiast w Zagłębiu będzie można zobaczyć przepiękne wnętrza sosnowieckiej cerkwi.

Zwiedzanie będzie połączone również z plenerem fotograficznym, a więc wszyscy chętni mogą wziąć ze sobą aparaty, by uwiecznić na zdjęciach te wyjątkowe miejsca.

Godziny zostały dobrane w taki sposób, aby umożliwić zainteresowanym wzięcie udziału w zwiedzeniu każdej z zaplanowanych w harmonogramie wycieczek. I tak: EC Szombierek udostępnione będą w godzinach 11 – 13 (pierwsza, 30 – osobowa grupa zwiedzających o godz. 11.00, druga o godz. 12.00), pałac Donnersmarcków 13:30 – 15.30 (pierwsza, 30 – osobowa grupa zwiedzających o godz. 13.30, druga o godz. 14.30), zaś cerkiew w godzinach 15:30-16:30 (jedna wycieczka).

Zwiedzanie będzie odbywać się z przewodnikiem, zatem liczba miejsc jest ograniczona (grupa może liczyć maks. 30 osób).

Aby wziąć udział w plenerze – należy zarejestrować się, wypełniając specjalny formularz. Można go znaleźć klikając w link: https://goo.gl/forms/q13Dw5xH2PS0cbzf2. Zgłosić swój udział można również kontaktując się z Departamentem Promocji i Komunikacji Społecznej Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii , dzwoniąc pod numer tel. 32 718 07 60 w czwartek i piątek w godz. 7.30 – 16.30.




Wyścig GOPgear podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego

Sześć lokalizacji i jeden cel: jak najszybciej dotrzeć na stoisku Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zlokalizowane w sali wystawienniczej Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Warunek? Podróż tylko komunikacją miejską. Relacja z wyścigu na stoisku GZM, jak również w mediach społecznościowych – profilach Metropolii na Facebooku oraz Twitterze.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wspólnie z formacją GOPgear (Fundacja Napraw Sobie Miasto), specjalizującą się w testowaniu jakości transportu zbiorowego, postanowiły wykorzystać duże wydarzenie, jakim jest Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach i fakt, że impreza po raz pierwszy odbywa się w Metropolii, by zorganizować kolejny ze swoich wyścigów. Jego celem jest pokazanie dostępnej oferty transportowej, jej zróżnicowanie oraz funkcjonowanie w poszczególnych gminach i miastach GZM.

Uczestnicy wyścigu wystartują we wtorek (drugi dzień EKG) o godz. 11 z sześciu miejsc. Są nimi: Dąbrowa Górnicza, Bytom, Gliwice, Mikołów, Nakło Śląskie oraz lotnisko w Pyrzowicach.

Lokalizacje te zostały wybrane, tak aby pokazać dojazd z trzech większych miast, jednego miasteczka, jednej wsi i lotniska. Znajdują się one w różnej odległości, więc aby wyrównać szansę ekipy na każdej trasie, godziny startu wyliczone są na podstawie odległości w linii prostej. Meta będzie znajdować się na stoisku Metropolii, w sali wystawienniczej MCK.

– Środkami transportu, z których będziemy korzystać będą z pewnością autobus, pociąg oraz tramwaj, być może pojawi się także rower miejski – mówi Jan Olma z GOPgear, który we wtorek wystartuje z lotniska w Pyrzowicach.  – Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że moi koledzy, startujący np. z Dąbrowy Górniczej czy Bytomia, mają lepsze pozycje startowe, ale moje szanse również są bardzo duże, żeby znaleźć się w czołówce tego wyścigu. Myślę, że możemy spodziewać się wielu emocjonujących zwrotów akcji – dodaje z uśmiechem.

Wtorkowa rywalizacja będzie relacjonowana na stoisku Metropolii od godziny 11:00 do 13:00 we wtorek. Ścigające się ekipy będzie można również śledzić w mediach społecznościowych – fb.com/metropoliagzm, fb.com/gopgear.wyscigi oraz twitter.com/metropoliagzm. Po zakończonej rywalizacji, o godz. 13.30 w sali balowej C, odbędzie się panel „Mobilność w metropolii”, gdzie zostaną poruszone kwestie dotyczące m.in. transportu publicznego. Dyskusję poprzedzi wystąpienie Kazimierza Karolczaka, przewodniczącego zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.




Rozwój elektromobilności: GreenWay dzieli się swoimi doświadczeniami z samorządami w Polsce

GreenWay Polska oraz Clean Technica opublikowały raport będący zbiorem wskazówek dla samorządów w zakresie optymalnego rozwoju infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Dokument oparty jest na doświadczeniach międzynarodowych ekspertów oraz na dobrych praktykach wdrażanych w europejskich miastach. Oficjalna prezentacja raportu odbyła się podczas konferencji zorganizowanej przez GreenWay Polska i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w Katowicach.

GreenWay Polska wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią zorganizowali konferencję poświęconą rozwojowi infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Celem spotkania było zaprezentowanie najlepszych praktyk dotyczących rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych opisanych w raporcie pt. „Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych – wytyczne dla miast”. Raport został opracowany przez GreenWay Polska i Clean Technica przy współpracy licznych europejskich ekspertów zaangażowanych w rozwój elektromobilności.

Rekomendacje dla samorządów

Autorzy w raporcie opisali znaczenie elektromobilności dla rozwoju miast, w tym przede wszystkim aspekty zdrowotne i środowiskowe, ale także wpływ transportu elektrycznego na rozwój gospodarczy miast i regionów. Przedstawiono w nim również rekomendacje co do możliwych ról samorządów w rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych.

W dokumencie znalazły się podstawowe informacje dotyczące technologii ładowania pojazdów elektrycznych oraz wskazówki dotyczące dobrych praktyk w zakresie projektowania i lokalizacji stacji ładowania oraz sposobów zarządzania taką infrastrukturą. Raport prezentuje również informacje na temat finansowania rozwoju infrastruktury elektromobilności oraz dane dotyczące kosztów jej utrzymania. Dzięki temu samorządy będą mogły lepiej przygotowywać działania związane z rozwojem takiej infrastruktury i podejmować świadome decyzje w tym zakresie.

Dokument zachęca gminy, zwłaszcza duże miasta, by już teraz zaczęły planować inteligentną infrastrukturę ładowania dla samochodów elektrycznych. Podkreśla również fakt, iż gminy mają możliwości oraz narzędzia niezbędne do rozwoju instalacji ładowarek w przestrzeni publicznej.

Warto się angażować

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), jako nowa jednostka samorządowa dostrzega znaczenie rozwoju elektromobilności dla podnoszenia jakości życia na swoim terenie.

Zanieczyszczenie powietrza, szczególnie istotne na terenach przemysłowych, może zostać zdecydowanie ograniczone dzięki zwiększeniu udziału samochodów elektrycznych w transporcie.

GZM zwraca także uwagę na potrzebę koordynacji instalacji stacji ładowania w gęsto zaludnionych miejscach. Dzięki temu władze lokalne będą mogły optymalnie zaplanować infrastrukturę ładowania.

– Angażujemy się w rozwój nowoczesnych technologii, a kwestie ochrony środowiska są dla nas bardzo istotne – mówi Jakub Stęchły, dyrektor Departamentu Rozwoju Społeczno-Gospodarczego i Współpracy w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

GreenWay chce wspierać samorządy w zarządzaniu infrastrukturą ładowania

GreenWay Polska, jako wiodąca firma rozwijająca sieć szybkiego ładowania samochodów elektrycznych w Europie Centralnej, jest żywotnie zainteresowana rozwojem infrastruktury ładowania przez samorządy, gdyż wzrost ilości stacji ładowania istotnie wpływa na zwiększanie się zainteresowania zakupem samochodów elektrycznych.

Samorządy budujące i zarządzające infrastrukturą będą musiały się do tego przygotować tworząc własne procedury i systemy, co z kolei wygeneruje dodatkowe koszty. Alternatywą może być powierzenie zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury niezależnym operatorom.

– Takie rozwiązanie daje wiele korzyści, np. właściciel punktów ładowania nie musiałby martwić się o stronę techniczną, nie musiałby inwestować w systemy informatyczne i procedury monitorowania – mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Istniałby wówczas czytelny podział zadań na zlecającego, jakim jest samorząd, i wykonawcę – jakim byłby operator stacji ładowania. Tak łatwiej stawiać wymagania i egzekwować wysoką jakość realizacji usług, przy utrzymaniu kosztów na racjonalnym poziomie.

– Wypracowanie odpowiedniego modelu współpracy pomiędzy samorządami a dostawcami infrastruktury i usług ładowania, płatności oraz rozliczeń, może przesądzić o tempie rozwoju rynku i komforcie korzystania z pojazdów elektrycznych. Z infrastruktury ładowania korzystać będą nie tylko użytkownicy prywatni, ale także firmy rozwijające floty pojazdów elektrycznych, korporacje taksówkowe czy samorządy, zobowiązane ustawą o elektromobilności – mówi Jakub Stęchły z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.




Udział Metropolii w Europejskim Kongresie Gospodarczym 2018

Przed nami dziesiąta edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Jubileuszowa, ale również niezwykle wyjątkowa, ponieważ po raz pierwszy odbędzie się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – pierwszej takiej organizacji samorządowej w Polsce.

Przez cały czas trwania EKG jesteśmy do Państwa dyspozycji. Zapraszamy do wzięcia udziału w wydarzeniach przez nas organizowanych oraz panelach, w których uczestniczyć będą nasi przedstawiciele.

Zachęcamy również do nagrań indywidualnych w tematach dotyczących np.:

– transportu publicznego: postępu prac związanych z integracją transportu publicznego (Zarząd Transportu Metropolitalnego ma docelowo scalić dotychczas funkcjonujące samodzielnie KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry); wdrażania koncepcji MaaS – mobilności jako usługi; możliwości wprowadzenia wspólnej taryfy z Kolejami Śląskimi; możliwości rozbudowy i modernizacji karty ŚKUP; uruchomienia autobusu na lotnisko i możliwych zmian dotyczących lokalizacji przystanków

– prac związanych z utworzeniem roweru metropolitalnego, którego celem jest zintegrowanie dotychczas funkcjonujących systemów

– udziału Metropolii w unijnym projekcie dla regionów górniczych w procesie transformacji

-utworzeniu grupy zakupowej energii elektrycznej – wspólny zakup zadeklarowały 41 gmin GZM oraz m.in. Park Śląski, Stadion Śląski, Muzeum Śląskie

– rozwoju elektromobilności na terenie Metropolii

– stworzenia platformy otwartych danych o Metropolii

– planowania przestrzennego – stworzenia ramowego studium zagospodarowania przestrzennego

– planów utworzenia Metropolitalnego Obserwatorium Społeczno-Ekonomicznego

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani indywidualnymi wywiadami, proszę o kontakt ze mną w celu umówienia dnia, godziny i miejsca – tel. 506 134 537.

Poniżej agenda najciekawszych wydarzeń, w których będziemy brać udział:

14 maja

10:00 – Inauguracja (Spodek) – wystąpienie Kazimierza Karolczaka, przewodniczącego zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

12:30 – 14:00 Przyszłość miast i metropolii w Europie (sala balowa C) – z udziałem Kazimierza Karolczaka, przewodniczącego zarządu GZM

14:45 – 16:30 Transport publiczny (sala konferencyjna B – wielofunkcyjna) – z udziałem Grzegorza Kwitka, członka zarządu GZM, odpowiedzialnego za kwestie związane z transportem

14:45 – 16:30 Samorządowe budżety pod nowym rygorem (sala konferencyjna 25) – moderuje Danuta Kamińska, wiceprzewodnicząca zarządu GZM, odpowiedzialna za strategię i analizy

17:00 – 18:30 Metropolia w praktyce (sala konferencyjna 25) – z udziałem prof. Krzysztofa Zamasza, wiceprzewodniczącego zarządu GZM, odpowiedzialnego za rozwój społeczno-gospodarczy, inwestycje

17:00 – 18:30 Drony w polskiej gospodarce (namiot, sala konferencyjna D) – z udziałem Kazimierza Karolczaka, przewodniczącego zarządu GZM

17:00 – 18:30 Przestrzeń publiczna, inwestycje, rozwój (sala konferencyjna 1) – z udziałem Karoliny Wadowskiej, członka zarządu GZM odpowiedzialnego m.in. za planowanie przestrzenne

15 maja

11:00 – 13:00 – wyścig GOPgear. Z sześciu różnych punktów, znajdujących się na terenie Metropolii, uczestnicy będą rywalizować o to „kto pierwszy” dotrze do Międzynarodowego Centrum Kongresowego z wykorzystaniem różnego rodzaju środków transportu publicznego. Finał na stoisku Metropolii. Relacja z wyścigu – w mediach społecznościowych i na naszym stoisku

11:30 – 13:00 Infrastruktura dla elektromobilności (sala balowa A) – z udziałem prof. Krzysztofa Zamasza, wiceprzewodniczącego zarządu GZM

13:30 – 15:00 Mobilność w metropolii (sala balowa C) – z udziałem i wystąpieniem wprowadzającym Kazimierza Karolczaka, przewodniczącego zarządu GZM

16 maja

11:30 – 13:00 Samorządy wobec demografii i migracji (sala konferencyjna 23) – z udziałem Danuty Kamińskiej, wiceprzewodniczącej zarządu GZM

Zapraszamy do śledzenia nas na portalach społecznościowych:

Facebook: fb.com/metropoliagzm

Twitter: twitter.com/metropoliagzm




Autobus na lotnisko. Oto projekt przebiegu trzech linii

Gliwice, Zabrze, Bytom, Piekary Śląskie, Katowice, Sosnowiec oraz Tychy. To miasta, przez które – zgodnie z przyjętym projektem – będą kursowały trzy metropolitalne linie lotniskowe. Podczas sesji Zgromadzenia zostanie przedstawiony również projekt porozumienia z KZK GOP, któremu Metropolia miałaby powierzyć techniczną realizację oraz obsługę autobusowych linii lotniskowych.

Zarząd Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przyjął uchwałę dot. organizacji połączeń autobusowych z lotniskiem w Pyrzowicach. Określony został w niej również projekt przebiegu trzech linii, które połączą miasta Metropolii z lotniskiem:

Linia pierwsza:

Gliwice Plac Piastów – Zabrze Maciejów M1 – Bytom Miechowice Plejada – Piekary Śląskie Szarlej Szpital – Pyrzowice Pot Lotniczy

Długość trasy: 47 km, czas przejazdu: ok. 65 min.

Linia druga:

Katowice Dworzec PKP – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Pyrzowice Port Lotniczy

Długość trasy: 47 km, czas przejazdu: ok. 65 min

Linia trzecia + linia druga:

Tychy Dworzec PKP – Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Pyrzowice Port Lotniczy

Łączna długość trasy: 69 km, czas przejazdu: ok. 95 min

Uruchomienie linii lotniskowych będzie możliwe po wyłonieniu przewoźników w procedurze przetargowej. Metropolia pracuje nad tym, aby pierwsze autobusy wyruszyły w trasę we wrześniu tego roku.

Zarząd przyjął również projekt uchwały, która zostanie przedstawiona podczas sesji Zgromadzenia, a która dotyczy możliwości zawarcia porozumienia z KZK GOP, któremu Metropolia miałaby powierzyć techniczną realizację i obsługę tych połączeń. Wynika to z faktu, że KZK GOP posiada profesjonalne służby do zlecania, kontrolowania, nadzorowania świadczonych usług oraz egzekwowania należności z tytułu nakładanych kar. Poza tym – Metropolia od początku przyszłego roku ma przejąć dotychczasowe prawa i obowiązki KZK GOP, zatem za pięć miesięcy zadanie to wróci do Metropolii wraz ze służbami odpowiedzialnymi za jego realizację.




Mieszkańcy wybrali. Metropolia będzie mieć siedem nowych wzorów biletów

Zakończyła się trwająca od początku wiosny akcja „Bileciki do Kontroli”, organizowana przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Celem zabawy było wyłonienie symboli miast i gmin Metropolii, które latem będą umieszczone na biletach komunikacji miejskiej.

W pierwszym etapie Internauci na profilu „Metropolia GZM „głosowali na 41 obiektów.  W półfinale wytypowano 12 propozycji, a następnie głosowanie rozpoczęło się na nowo. Tym razem mieszkańcy oceniali już konkretne projekty graficzne biletów.

Po ponad dwóch tygodniach głosowania, wielu emocjach, zaangażowaniu wielu urzędów, instytucji i organizacji – wybrano 6 obiektów z 6 miast: katowicki Spodek, zabytkowy tramwaj N z Bytomia, Kopiec Wyzwolenia z Piekar Śląskich, Pałac Kultury Zagłębia z Dąbrowy Górniczej, Pomnik Kiepury z Sosnowca oraz rynek i ratusz w Mikołowie.

Postanowiono przyznać również „dziką kartę” dla siódmego miasta – Będzina (zamek królewski), który przy bardzo dużym zaangażowaniu Internautów, tuż przed końcem głosowania, dogonił Dąbrowę Górniczą.

W czasie trwania akcji „Bileciki do kontroli” oddano prawie 10 tys. głosów, najwięcej na Katowice (Spodek). Słowa uznania należą się również dla Mikołowa, który wygrał półfinał, a w finale zdobył 4. miejsce

Zwycięskie propozycje zostaną przekazane do działu produkcji i sprzedaży KZK GOP i zostaną wydrukowane na wspólnych, metropolitalnych biletach jednorazowych.

Pasażerowie, turyści oraz kolekcjonerzy mogą spodziewać się wprowadzenia ich do sprzedaży na początku lata.