1

Druga para torów z Gliwic do Katowic: trwają konsultacje. Zachęcamy do udziału

  • Trwają prace nad opracowaniem dokumentacji dla studium wykonalności dla budowy dodatkowej pary torów na trasie Gliwice – Katowice. 
  • Budowa drugiej pary torów na trasie Gliwice-Katowice oddzieli ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego i usprawni podróżowanie pociągami po GZM.
  • Jednym z etapów prac są konsultacje społeczne, które rozpoczęły się 16 maja. 
  • Zainteresowani mieszkańcy oraz podmioty mogą wziąć udział w spotkaniach lub wypełnić ankietę online.
  • Ankiety online można wypełnić do 30 maja b.r.

 

Konsultacje rozpoczęły się dzisiaj (16 maja) i potrwają przez następne dwa dni. Podczas spotkań z mieszkańcami miast, przez które przebiega trasa, inwestor przedstawi propozycje wstępnych rozwiązań projektowych oraz zasięgnie opinii w sprawie tej inwestycji.

Można także wypełnić ankietę online. Zawiera ona pytania dotyczące m.in. korzystania ze środków transportu publicznego oraz przystanków kolejowych na trasie Katowice – Gliwice. W ankiecie można wskazać swoje oczekiwania co do dodatkowych funkcji, jakie powinny pełnić przystanki kolejowe, np. parkingowe, przesiadkowe czy rekreacyjna lub handlowe. Można wypowiedzieć się także na temat infrastruktury, która powinna otaczać tory kolejowe, jak np. ekrany dźwiękochłonne czy zieleń. Ankietę należy wypełnić do 30 maja.

Ankieta: Formularz konsultacyjny (google.com)

Materiały konsultacyjne: Konsultacje społeczne — OneDrive (live.com)

Budowa dodatkowej pary torów na trasie Katowice – Gliwice zwiększy przepustowość tego odcinka linii kolejowej, a tym samym umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów oraz pozwoli na ułożenie cyklicznego rozkładu jazdy pociągów. Separacja ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego przyczyni się również do większej regularności uruchamianych połączeń.

Inwestycja ma duże znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej. Trasa kolejowa Gliwice – Katowice to jeden z najczęściej wykorzystywanych korytarzy transportowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Odcinek długości ok. 30 km stanowi kręgosłup komunikacyjny w GZM i jest jednym z ważniejszych elementów koncepcji Kolei Metropolitalnej. Po zakończeniu inwestycji po nowych torach pociągi będą mogły kursować co kilkanaście minut.

Nowe rozwiązanie będzie dużym ułatwieniem dla pasażerów. Obecnie pociągi Kolei Śląskich, realizujące przewozy wewnątrz województwa, dzielą tory na tej trasie razem z pociągami dalekobieżnymi, których kursowanie wymusza wydłużenie odstępów pomiędzy kolejnymi pociągami na trasie. Często też pociągi regionalne muszą ustępować pierwszeństwa przejazdu – nawet opóźnionym – pociągom kategorii premium lub międzynarodowym.

Ze względu na kluczowe znaczenie tej inwestycji w organizacji sieci połączeń w transporcie pasażerskim, Metropolia finansuje w połowie koszty przygotowania tej dokumentacji oraz realizuje to studium wykonalności wspólnie z PKP PLK.

To nie koniec zaangażowania Metropolii w rozbudowę tej kluczowej linii. W drugiej połowie kwietnia ogłoszono wyniki naboru do II etapu Programu „Kolej+”. Do realizacji w ramach tego programu zakwalifikowano sześć projektów liniowych zgłoszonych przy udziale Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Trzy z nich są powiązane z realizowanym studium wykonalności na odcinku Katowice – Gliwice.

Oprócz zakwalifikowanych projektów liniowych do realizacji w ramach Programu „Kolej+” opracowano także dokumentację (Wstępne Studia Planistyczno-Prognostyczne – WSPP) dla 3 lokalizacji punktowych – budowy nowych przystanków osobowych. W rezultacie opracowana dokumentacja dla przystanków: Świętochłowice Mijanka, Zabrze ul. Armii Krajowej i Zabrze Zaborze Północ jest uwzględniana/wykorzystywana również w pracach nad studium wykonalności na odcinku Katowice – Gliwice.

Harmonogram konsultacji

  1. Katowice, 16 maja, godz.: 12:00-14:00

Budynek nr 2, Sala B, 4 piętro ul. Żeliwna 38

  1. Chorzów, 16 maja, godz.: 16:00-18:00

Cuma Cafe ul. Wolności 3

  1. Świętochłowice, 17 maja, godz.:12:00-14:00

Muzeum Powstań Śląskich ul. Wiktora Polaka 1

  1. Ruda Śląska, 17 maja, godz.: 17:00-19:00

Stacja Biblioteka – Dworzec Ruda Chebzie ul. Dworcowa 33

  1. Zabrze, 18 maja, godz. 17:00-19:00

Miejski Ośrodek Kultury, ul. 3 Maja 91a

 

Przydatne linki:

Kolej Metropolitalna. Osobny tor na trasie Gliwice-Katowice, przygotowania do Kolei Plus – Metropolia GZM

100 km torów zostanie zbudowanych i wyremontowanych w Metropolii. Jest dotacja „Kolej Plus” – Metropolia GZM

 

 




Młodzieżowe Targi Pracy – pracodawcy mogą zaprezentować się bezpłatnie

Zbliżają się wakacje. To dla uczniów czas wolny, a niektórzy chcą wtedy nieco zarobić. 26 maja w Fabryce Pełnej Życia w Dąbrowie Górniczej odbędą się Młodzieżowe Targi Pracy, gdzie będzie można znaleźć propozycje zatrudnienia. Pracodawcy, którzy mają oferty dla młodych – w tym także dla studentów i absolwentów – mogą kontaktować się z PUP.

Pracodawcy mogą osobiście i bezpłatnie wziąć udział w Targach albo złożyć oferty, które zostaną zaprezentowane przez przedstawicieli Powiatowego Urzędu Pracy. W tej sprawie można kontaktować się pod numerem 786 863 324.

Targi odbędą się 26 maja, w Fabryce Pełnej Życia (Dąbrowa Górnicza, ul. Kościuszki 3), w godz.10-17. Wezmą w nich udział firmy i agencje pracy. Oprócz ofert dla młodzieży, znajdą się także propozycje zatrudnienia, praktyk oraz staży dla studentów i absolwentów. Do dyspozycji będą doradcy zawodowi, zaplanowano również warsztaty i wykłady.

Zatrudnienie młodzieży, czyli osób od 15 do 18 roku życia, odbywa się na specjalnych zasadach – dotyczą m.in. czasu pracy i zadań, które nieletni mogą wykonywać. Informacje na ten temat można znaleźć na stronie zielonalinia.gov.pl

Organizatorami Młodzieżowych Targów Pracy są Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, Powiatowy Urząd Pracy, Młodzieżowe Centrum Kariery, Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości i Zagłębiowska Izba Gospodarcza.

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza




Zmiana oferty Kolei Śląskich. Zmiany też w komunikacji zastępczej do Tarnowskich Gór

  • Od poniedziałku 16 maja zmienia się taryfa Kolei Śląskich. Część z dotychczasowych biletów nie będzie już sprzedawana.
  • Zmiana ta będzie dotyczyć również przejazdów na trasie Tarnowskie Góry-Katowice, gdzie od marca trwa remont torów i obowiązuje komunikacja zastępcza. Na czas remontu na tej trasie Koleje Śląskie i Zarząd Transportu Metropolitalnego wzajemnie honorują swoje bilety, aby minimalizować utrudnienia dla pasażerów.
  • Pasażerowie, posiadający bilety kolejowe, które nie będą już sprzedawane od 16 maja, ale które wciąż będą ważne po tym terminie – będą mogli na ich podstawie nadal korzystać z przejazdów autobusami i tramwajami ZTM na tym odcinku. Dotyczy to nie tylko biletu dobowego.
  • Wykaz biletów kolejowych, które na tej trasie będą uprawniać do przejazdów ZTM, jest dołączony poniżej.

Trwają prace modernizacyjne na odcinku linii kolejowej nr 131 z Chorzowa do Tarnowskich Gór. W związku z tym pociągi nie będą kursować na tej trasie przez najbliższe dwa lata. Aby zminimalizować te niedogodności – od 13 marca b.r. Zarząd Transportu Metropolitalnego i Koleje Śląskie wzajemnie honorują wybrane bilety okresowe.

Zakres honorowanych biletów Kolei Śląskich, ważnych na trasie Katowice-Tarnowskie Góry ulegnie zmianie od 16 maja. Aktualny wykaz biletów jest dostępny w załączniku. Co ważne – bilety, które zostały zakupione przed tym dniem, uprawniają pasażerów do podróżowania liniami ZTM na dotychczasowych zasadach do zakończenia okresu ich ważności.

WIĘCEJ: Wykaz biletów Kolei Śląskich honorowanych w ZTM w czasie remontu torów do Tarnowskich Gór

Bilety Kolei Śląskich ważne na trasie Katowice-Tarnowskie Góry lub jej fragmentach są honorowane na linii metropolitalnej nr M3 pomiędzy Tarnowskimi Górami i Katowicami oraz w autobusowej linii zastępczej nr T-40 do czasu przywrócenia na tę trasę tramwaju linii nr 20 na odcinku Chorzów Rynek – Chorzów Batory Dworzec PKP.

Jednocześnie przypomnijmy, że w pojazdach komunikacji zastępczej, uruchamianej przez Koleje Śląskie są honorowane bilety ZTM.

W przypadku zastępczej komunikacji autobusowej nr S80, zatrzymującej się na stacjach pośrednich pomiędzy Katowicami i Tarnowskimi Górami honorowane są następujące bilety ZTM:

  • 24h+kolej
  • 7-dniowy
  • Miasto 30 (zgodnie z wybranym przez pasażera miastem)
  • Miasto 90 (zgodnie z wybranym przez pasażera miastem)
  • 2 Miasta 30 (zgodnie z wybranymi przez pasażera miastami)
  • 2 Miasta 90 (zgodnie z wybranymi przez pasażera miastami)
  • Sieć 30
  • Sieć 90
  • Sieć 180
  • Metrobilety (z wyjątkiem Metrobiletu Strefa Katowice)

W przypadku zastępczej komunikacji autobusowej nr S8, kursującej bezpośrednio tylko pomiędzy Katowicami i Tarnowskimi Górami honorowane są następujące bilety ZTM:

  • 24h+kolej
  • 7-dniowy
  • Sieć 30
  • Sieć 90
  • Sieć 180
  • Metrobilety (z wyjątkiem Metrobiletu Strefa Katowice)

Prace na linii kolejowej nr 131 mają zakończyć się w 2024 roku.




Transport miejski w Kazimierzu Górniczym pod lupą Metropolitalnej Szkoły Prototypowania

Opracowanie i wdrożenie wzorcowej sieci połączeń dla transportu miejskiego – nad tym pracuje Metropolitalna Szkoła Prototypowania w sosnowieckiej dzielnicy Kazimierz Górniczy. Aby to osiągnąć, urzędnicy i eksperci rozmawiają z mieszkańcami, a także współpracują z przewoźnikami czy służbami miejskimi. Diagnozują problemy dzielnicy związane z dostępnością i organizacją komunikacji, by następnie zaproponować swoje rozwiązania. Model wypracowany w Sosnowcu może być standardem dla przyszłych prac związanych z organizacją siatki połączeń na terenie Metropolii.  

– Tworzymy nowy system planowania komunikacji zbiorowej oparty na dialogu z mieszkańcami oraz współpracy urzędników – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. – To już trzecia Metropolitalna Szkoła Prototypowania, którą uformowali urzędnicy zajmujący się urbanistyką, inżynierią ruchu, planowaniem przestrzennym czy edukacją, a także pracownicy przewoźników kolejowych i autobusowych. Taki model współpracy to świetna okazja do uporządkowania wiedzy, jak również zmiany myślenia o mobilności – dodaje.

Miejsce, będące obiektem badań trzeciej szkoły prototypowania, nie zostało wybrane przypadkowo.

– Kazimierz Górniczy to dzielnica, która w ostatnich latach przeszła duże przeobrażenie – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca. – Z jednej strony mamy tutaj pozostałości po kopalni Kazimierz-Juliusz, wokół której niegdyś organizowało się życie tej części miasta. Z drugiej strony mamy Park im. Jacka Kuronia, który codziennie przyciąga rzesze mieszkańców, również spoza Sosnowca. Pod względem transportu mamy tutaj wszystko: metrolinię, autobus, tramwaj, bus na żądanie i pociąg, do którego dopłaca GZM. Warto wykorzystać ten potencjał i maksymalnie dostosować możliwości transportowe do specyfiki i charakteru tej dzielnicy – zaznacza.

Prace szkoły prototypowania rozpoczęto od spaceru badawczego w celu rozpoznania infrastruktury i analizy dostępności komunikacyjnej – zarówno pod kątem pieszych, jak i rowerzystów. Badania wykazały szereg niedogodności, jak np. lokalizacje pętli tramwajowej w oddaleniu od zabudowy, a także pętli autobusowej, która znajduje się pod nieczynną kopalnią. Brakuje dobrej obsługi komunikacyjnej dla popularnego parku miejskiego. Niezadowalająca jest również dostępność do stacji kolejowej, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami. Wykazano również brak przystanków komunikacji miejskiej w ważnych miejscach lub niewłaściwą ich lokalizację.

–  Podczas prac przygotowawczych przed badaniami podzieliliśmy mieszkańców na trzy grupy: osoby uczące się, osoby pracujące oraz osoby będące na emeryturze. Każda grupa ma odmienne potrzeby w kwestii dostępności i organizacji komunikacji miejskiej – wylicza Bogusław Molecki, ekspert z zakresu transportu zbiorowego prowadzący zajęcia MSP.  – Trzeba pamiętać, że transport zbiorowy to nie tylko rozkład jazdy, a prowadząc jakiekolwiek prace w tym zakresie, zawsze należy zacząć od rozpoznania problemów i potrzeb mieszkańców. Sama inżynieria, czyli dostosowanie infrastruktury i komunikacji do ich potrzeb, można uznać za działanie wtórne – podkreśla.

– Specyfika metropolitalnej szkoły prototypowania polega na tym, aby nowe rozwiązania pilotażować na konkretnym przykładzie. W przeciwieństwie do pracy za biurkiem, tutaj łatwiej dostrzec wszelkie aspekty planowania sieci oraz kwestie związane z dostępnością – mówi Marcin Domański, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu w GZM. – Transport zbiorowy jest szkieletem mobilności w tworzonym przez nas planie mobilności miejskiej. To, co wypracujemy w Kazimierzu Górniczym, pokaże nam drogę do budowy całej sieci – dodaje.

Kolejnym punktem prac będą pogłębione wywiady z mieszkańcami dzielnicy. Ankieterzy będą obecni na miejscu w poniedziałek (16.05) w godzinach przedpołudniowych i od wtorku do piątku w godzinach popołudniowych, a w sobotę (21.05) również w parku. Będzie można ich spotkać chodzących po całej dzielnicy, bez konkretnego punktu. Badania będą potrzebne, aby dokładniej poznać problemy i potrzeby mieszkańców związane z przemieszczaniem się, zdefiniować główne cele ich podróży i sposoby docierania, a także potwierdzić wnioski ze spaceru badawczego. Wdrożenie pierwszych rozwiązań, które zostaną wypracowane w ramach badań, planowane jest na jesień tego roku.

To już trzecia Metropolitalna Szkoła Prototypowania. Pierwsza z nich odbyła się w ubiegłym roku w Bytomiu i dotyczyła kwestii uspokajania ruchu na ul. Karola Miarki. Druga szkoła pracuje aktualnie w Tychach, a obiektem jej badań jest miejska polityka parkingowa.




Charnay-Les-Macon i Zbrosławice – przyjaciele od 20 lat!

Dokładnie 20 lat temu, w południe 9 maja 2002 roku we francuskim Charnay-les-Macon ówczesna Pani Wójt – Teresa Korab oraz Mer Gerard Voisin podpisali umowę, która połączyła nasze gminy.

Jak czytamy w „Wieści z gminy” podpisanie nastąpiło w trakcie Dni Europy a świadkami tego faktu były delegacje z 15 krajów.  Uroczystość poprzedzona została ekumeniczną ceremonią i pochodem ulicami miasteczka.

Od 2002 roku mieszkańcy naszej gminy wielokrotnie mieli okazję odwiedzać Charnay-les-Macon, ale również gościć francuskich przyjaciół w swoich domach. Obecnie o bardzo dobrej współpracy świadczy również pomoc, jaką Gmina Zbrosławice otrzymała ze strony Komitetu ds. Partnerstwa Charnay-les-Macon w kontekście organizacji pomocy dla uchodźców z Ukrainy.

Źródło: UG Zbrosławice




Metropolitalne łąki kwietne – przedłużamy nabór do końca maja

Metropolia zaprasza organizacje pozarządowe oraz aktywistów miejskich do udziału w kolejnej edycji programu „Metropolitalne łąki kwietne”. Uczestnicy wezmą udział w warsztatach, które zakończą się wysianiem łąk. W związku z dużą ilością zapytań termin naboru deklaracji do programu został przedłużony do dnia 31 maja 2022 r.

W warsztatach mogą brać udział organizacje pozarządowe oraz osoby fizyczne.  Termin składania deklaracji mija 31 maja 2022 r. Chętni do uczestnictwa powinni podać m.in. planowaną liczbę uczestników warsztatów. Jeżeli chcą uczestniczyć dodatkowo w zajęciach praktycznych- podać dane o położeniu oraz wielkości terenu do wysiania oraz tytuł prawny np. umowa użyczenia do nieruchomości gruntowej, na której odbędą się warsztaty w części praktycznej. Co ważne, teren na którym będą wysiewane łąki kwietne nie musi być własnością uczestników. Może to być użyczona działka np. gminna, spółdzielcza, wspólnoty mieszkaniowej, szkoły, uczelni czy też szpitala. Ważne, aby była ogólnodostępna i znajdowała się w obszarze zwartej zabudowy lub blisko terenów zurbanizowanych.

Tegoroczne warsztaty odbędą się we wrześniu i w październiku. Ich uczestnicy wezmą udział w zajęciach teoretycznych oraz praktycznych jeżeli zgłoszą w deklaracji działkę do obsiania. W trakcie spotkania uczestnicy zapoznają się zasadami zakładania i utrzymania łąk kwietnych. Następnie podczas części praktycznej poznają techniki wysiewu roślin oraz zasady utrzymania. Na wysianym terenie zostaną postawione ekologiczne „hotele” dla owadów.

W ubiegłym roku w ramach projektu w 11 miastach założono ponad 32 tys. m2 łąk kwietnych.

Link: Ogłoszenie o naborze




Posłowie wysłuchali informacji o GZM. Pozytywna ocena NIK za 4 lata działalności

Działalność Metropolii przyczyniła się do podniesienia jakości zadań publicznych – to jeden z wniosków zawartych w raporcie Najwyższej Izby Kontroli na temat funkcjonowania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Cztery lata działalności GZM były tematem posiedzenia Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, które odbyło się w środę (11 maja) w Warszawie.

Posiedzenie sejmowej komisji było poświęcone informacji na temat funkcjonowania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w latach 2017-2021. Oprócz wystąpienia przewodniczącego zarządu GZM Kazimierza Karolczaka, na posiedzeniu zaprezentowano także wnioski z raportu Najwyżej Izby Kontroli, które przedstawił Piotr Miklis, dyrektor katowickiej delegatury NIK.

– Działalność GZM przyczyniła się do podniesienia jakości zadań publicznych przejętych do realizacji przez jej jednostki organizacyjne w obszarze publicznego transportu zbiorowego: ustanowiono regularne linie autobusowe łączące miejscowości na terenie GZM z portem lotniczym w Pyrzowicach, przekształcono szereg połączeń autobusowych w linie metropolitalne tworzące szkielet sieci transportowej w aglomeracji. Wdrożono także działania zmierzające do dalszej integracji systemu publicznego transportu zbiorowego na terenie Metropolii po przejęciu (z dniem 1 stycznia 2019 r.) zadań wykonywanych w tym zakresie dotychczas przez trzy odrębne podmioty – referował Piotr Miklis.

Dyrektor NIK zauważył, że Metropolia sprawnie wydatkuje środki finansowe na realizację swoich zadań. Przytoczył przykład Zarządu Transportu Metropolitalnego, którego liczba pracowników jest o 30 proc. mniejsza od zatrudnienia u trzech wcześniejszych organizatorów transportu, którzy funkcjonowali przed utworzeniem GZM. Dodał, że w samym urzędzie metropolitalnym zatrudnienie wzrastało adekwatnie do powiększającego się wachlarza zadań, które Metropolia realizuje.

NIK pozytywnie oceniła działania związane z organizacją publicznego transportu zbiorowego, chwaląc wspomnianą wcześniej integrację organizatorów transportu, a także ujednolicenie taryfy biletowej czy wprowadzanie nowych połączeń metropolitalnych.

Kontrolerzy zwrócili uwagę na pewne nieprawidłowości, ale podkreślali, że mają one charakter wewnątrzorganizaycjny i nie mają wpływu na jakość świadczonych usług. Z uznaniem mówili również o tym, że po ich stwierdzeniu, Urząd Metropolitalny natychmiast podjął prace, aby je uregulować według przedstawionych zaleceń.

NIK w swoim raporcie zwrócił również m.in. uwagę, że ściągalność opłat, które zostały nałożone na pasażerów za jazdę na gapę były niewystarczające w porównaniu do kwoty tych zaległości. Uszczelnienie funkcjonowania tej części systemu i przeciwdziałanie nieuczciwym pasażerom, to jeden z tych obszarów, nad którym również bardzo mocno koncertuje się Zarząd Transportu Metropolitalnego. Niestety – pomimo różnego rodzaju działań, nie zawsze możliwe jest podnoszenie skuteczności w tym obszarze. Realnym i największym problemem jest to, że ok. 30 proc. osób, które otrzymają wezwanie do zapłaty za jazdę bez ważnego biletu w ZTM – nie posiadają żadnego adresu zamieszkania w bazie PESEL, co sprawia, że nie mogą zostać dopisane do Krajowego Rejestru Długów. Wpisanie do tego rejestru uniemożliwiłoby takim osobom wzięcie w przyszłości kredytów bankowych lub dokonywanie zakupów w systemie ratalnym.

Odnosząc się do danych: tylko w zeszłym roku łączna wartość ściągniętych należność za jazdę bez ważnego biletu wyniosła w ZTM prawie 8,5 mln zł i było to o ponad 2,3 mln zł więcej niż w roku 2020 roku. Nieuczciwi pasażerowie, którzy należności tych nie uregulowali, musieli się liczyć z tym, że ich sprawie zostanie nadany bieg administracyjny. W 2021 roku ZTM skierował ok. 23 tys. tego typu spraw do sądu (o 35 proc. więcej niż w 2020 roku), wszczęto prawie 18 tys. egzekucji komorniczych (o prawie 300 proc. więcej niż w roku 2020), a ponad 12 tys. osób otrzymało ostrzeżenie o zamiarze wpisanie do Krajowego Rejestru Długów.

Raport NIK: Utworzenie i funkcjonowanie Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii

Przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak opowiedział o projektach realizowanych w latach 2017-2021, wspominając, że konurbacja śląsko-zagłębiowska od lat potrzebowała podmiotu, który mógłby realizować zadania na poziomie ponadlokalnym. Wspomniał przy tym o problemach i wyzwaniach, jakie stoją przed pierwszą metropolią w Polsce.

Zaznaczył, że w wielu miastach utworzono koleje aglomeracyjne, które usprawniają podróżowanie po ich obszarze. Tego typu kolei brakuje jednak w miejscu, w którym wydaje się ona najbardziej potrzebna, czyli w centralnej części woj. śląskiego. Z tego względu Metropolia podjęła się trudu budowy Kolei Metropolitalnej, która powinna funkcjonować już od wielu lat.

Spotkanie z posłami było także okazją do pochylenia się nad tematem ustawy o związku metropolitalnym oraz kompetencjom, jakie Metropolii w niej przypisano. Przewodniczący GZM wspomniał o wyzwaniu związanym z gospodarką odpadami. Opowiedział o staraniach Metropolii związanych z budową spalarni odpadów, co spotkało się z negatywną opinią nadzoru prawnego Wojewody Śląskiego, który uznał, że zgodnie z ustawą GZM nie posiada kompetencji do budowy takiego zakładu. Posłowie uczestniczący w posiedzeniu przyznali, że Metropolia wydaje się właściwym podmiotem do budowy spalarni i mogłaby przeprowadzić to zadanie sprawniej niż jednostki samorządu terytorialnego.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zajmuje się sprawami organizacji i funkcjonowania struktur samorządu terytorialnego, zarządu mieniem komunalnym, gospodarki komunalnej, zagospodarowania przestrzennego oraz rozwoju regionów i społeczności lokalnych; do zakresu działania Komisji należy także rozpatrywanie założeń polityki regionalnej państwa.

Informacja na temat funkcjonowania GZM w latach 2017-2021

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia 2017-2021 – prezentacja




Zmiany w magazynie pomocy dla Ukraińców przy ul. Wyzwolenia 22

Od końca kwietnia Stowarzyszenie Siemianowice dla Ukrainy, które prowadzi magazyn pomocy przy ul. Wyzwolenia 22, z uwagi na duża liczbę potrzebujących oraz kurczące się zapasy zmieniło zasady działania.

Magazyn otwierany jest w konkretne dni. Informacje o otwarciu publikowane są  profilu Facbookowym https://www.facebook.com/groups/337323664829644 oraz https://www.facebook.com/Siemianowicedlaukrainy

Dziś prezes stowarzyszenia – Grzegorz  Kaszubowski poinformował na profilu stowarzyszenia, że w tym tygodniu magazyn będzie otwarty w piątek (13 maja) od godz. 10:00. Stowarzyszenie  przyjmuje pomoc zarówno w formie darów, jak i wpłat finansowych oraz organizuje licytacje z których przychód przekazywany jest na potrzeby uchodźców z Ukrainy.

Osoby, które chciałby wesprzeć działanie stowarzyszenia mogą:

Dodatkowo przez cały Ogólnopolski Tydzień Bibliotek, który trwa do soboty, w Wypożyczalni Biblioteki Centralnej wystawiona jest skarbonka stowarzyszenia – Siemianowice dla Ukrainy. Dodatkowo w środę biblioteka zaprasza na dzień ukraiński, którego program znajdziecie tutaj: https://tiny.pl/9s22n




XIV Dni Radzionkowa – piątek 10 czerwca

10 czerwca rozpocznie się trzydniowa kulminacja XIV Dni Radzionkowa. Święto naszego miasta wraca po dwuletniej, pandemicznej przerwie. Tradycyjnie bogactwem i specyfiką Dni Radzionkowa jest oferta przygotowana przez radzionkowskie organizacje pozarządowe. To głównie dzięki nim niemal przez miesiąc, odbędzie się ponad trzydzieści różnych imprez towarzyszących głównym obchodom, adresowanych do wszystkich grup wiekowych. Będą to więc koncerty, zawody sportowe czy interesujące wystawy.

W piątek 10 czerwca, na EkoRynek zapraszamy głównie rodziny i młodzież. W tym dniu, od 16:30 na płycie Rynku pojawi się około 30 różnych wozów strażackich symbolizujących 30-lecie powołania radzionkowskiej Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej. Najmłodsi, oprócz podziwiania strażackich umiejętności i wyposażenia, będą mogli skorzystać z różnych atrakcji, w tym zobaczyć spektakl „W miejskiej dżungli” w wykonaniu Teatru Katarynka. Następnie o godzinie 18:45 rozpocznie się koncert zespołu Coria, po którym zaprezentuje się pierwsza z głównych gwiazd tegorocznych Dni Radzionkowa, znany polski raper GRUBSON. GRUBSON ma na swoim koncie zarówno złote jak i platynowe płyty za swoje liczne albumy. Jako pierwszy pobił rekord YouTub’a, jego piosenka „Na Szczycie” jako pierwszy utwór hip-hopowy zdobyła ponad 100 mln wyświetleń!

Źródło: UM Radzionków




Tyska Noc Muzeów 2022

W sobotę (14 maja), wielkie święto muzealników i ich przyjaciół – wyjątkowy czas, pozwalający zerkać do miejsc zazwyczaj niedostępnych. Także i Muzeum Miejskie w Tychach wraz z Tyską Galerią Sportu, przygotowało osiem propozycji, zapraszając na tyską odsłonę Europejskiej Nocy Muzeów.

Tyski czas nieutracony z fotografiami Barbary Kubskiej i Zygmunta Kubskiego, wędrówka śladami architektury dwóch pierwszych osiedli nowego miasta oraz niezawodne zwiedzanie Stadionu Miejskiego i wystawy stałej Tyskiej Galerii Sportu w wyjątkowej, wieczornej scenerii, a także dla najmłodszych w języku ukraińskim, to tematy tegorocznej tyskiej odsłony Europejskiej Nocy Muzeów. A wszystko poprzedzone sportową rozgrzewką, czyli spotkaniem z Mariuszem Czerkawskim, słynnym hokeistą, z okazji 50. urodzin.

Rozpoczynamy sportową piątkową rozgrzewką 13 maja 2022 roku. Ten wieczór będzie należał do Mariusza Czerkawskiego – wychowanka i zawodnika GKS–u Tychy oraz wieloletniego mieszkańca naszego miasta, który 13 kwietnia br. obchodził swoje 50. urodziny. Miesiąc po „Abrahamie” , będzie szansa na spotkanie ze słynnym hokeistą, który jako pierwszy Polak zagrał w NHL – najlepszej lidze świata. To okazja, aby posłuchać wspomnień Mariusza Czerkawskiego z okresu jego gry w NHL, ale także z czasów spędzonych w Tychach. Nie zabraknie rozmów z gośćmi specjalnymi oraz pokazu unikalnych zdjęć i materiałów filmowych.

Kolejnego dnia, w sobotę, 14 maja 2022 roku, jako wprowadzenie do tegorocznej tyskiej odsłony Europejskiej Nocy Muzeów, proponujemy wędrówkę po tyskich zakamarkach. Uczestniczki i uczestnicy spaceru „A, B i Stare Tychy” wraz z dr. Patrykiem Oczką poznają historię, architekturę i akcenty plastyczne dwóch pierwszych osiedli nowego miasta oraz ich relacje z zabudową dawnej wsi Tychy.

Tym, którzy chcą odnaleźć tyski czas nieutracony z fotografiami Barbary Kubskiej i Zygmunta Kubskiego, proponujemy oprowadzania autorskie podczas otwarcia najnowszej wystawy „Barbara Kubska – Zygmunt Kubski. Czas nieutracony”. On fotografował budowę Tychów od 1954 roku do lat osiemdziesiątych. Ona sięga do archiwum jego zdjęć współcześnie. Dziadek i wnuczka. Pracownik sektora budowlanego i artystka wizualna. Barbara Kubska skupia uwagę na człowieku, patrzy na miasto jak na dom, nie tylko jak na projekt urbanistyczno-architektoniczny . Wybiera fotografie, z którymi twórczość Zygmunta Kubskiego nie jest kojarzona – nie mają znamion dokumentacji technicznej. Nie tyle przedstawia obrazy, co sposób patrzenia na nie.

Wystawie towarzyszy warsztatowa propozycja dla wszystkich, niezależnie od wieku, oparta na archiwalnych fotografiach Zygmunta Kubskiego. Uczestniczki i uczestnicy warsztatów plastycznych „Moje miasto gra w zielone” zobaczą, że fotografia to cenne narzędzie w dokumentowaniu wszystkich aspektów powstawania i życia miasta. Wraz z Anną Kurą zajmą się tematem zieleni miejskiej, przyjrzą się zielonym śladom przeszłości, porozmawiają o rolach, jakie fotografia przyjmowała w czasach PRL-u, zastanowią się , co te dawne fotografie mówią nam dziś. Za pomocą różnych technik postarają się tę tętniącą życiem zieleń wyłonić z monochromatycznych zdjęć.

Coś dla siebie znajdą również miłośniczki i miłośnicy tyskiego sportu. Zwiedzanie Stadionu Miejskiego i wystawy stałej Tyskiej Galerii Sportu „Sportowa strona miasta. Historia. Wydarzenia. Mistrzowie”  to żelazny punkt programu każdej Tyskiej Nocy Muzeów. Najpierw propozycja dla nieco młodszych, czyli „Poznajmy się na sportowo” – zwiedzanie dla najmłodszych w języku ukraińskim. To  kolejna odsłona cyklu spotkań „Sąsiedzi / Сусіди” , pokazująca, że Polskę i Ukrainę łączy sport, podczas której podpowiadamy także, gdzie w Tychach znaleźć miejsca do uprawiania sportu, do spacerów i sportowych zabaw. Z kolei nieco starszym proponujemy   „Poznaj Stadion Miejski i Tyską Galerię Sportu”, czyli zwiedzanie w wyjątkowej, wieczornej scenerii. To nie lada gratka, bo będzie można sprawdzić, jak po zmroku prezentuje się jeden z najładniejszych obiektów sportowych w Polsce oraz obejrzeć wybrane miejsca Stadionu Miejskiego Tychy.

Jeśli to zbyt wiele atrakcji, na uczestniczki i uczestników tegorocznej tyskiej odsłony Europejskiej Nocy Muzeów będzie czekała strefa piknikowa w przymuzealnym ogrodzie. A tam gastrostanowiska, gdzie będzie można posilić się pysznym jedzeniem i wypić lokalne kraftowe piwo.


Z Tychów do NHL. Spotkanie z Mariuszem Czerkawskim z okazji 50. urodzin | 13 maja 2022 ( piątek ), godz. 19.00
miejsce: Tyska Galeria Sportu, ul. Edukacji 7, Tychy
prowadzi : Piotr Zawadzki
zapisy: 515 717 430 (także SMSem), k.hajduk@tgs.tychy.pl
wstęp wolny
więcej na stronie muzeum

„Poznajmy się na sportowo” – zwiedzanie dla najmłodszych w języku ukraińskim | 14 maja 2022 (sobota ), godz. 16.00–17.00
miejsce: Tyska Galeria Sportu, ul. Edukacji 7, Tychy
prowadzą: Kamil Hajduk, Piotr Zawadzki
tłumaczy: Sofiia Moseichuk
zapisy: 48 515 717 430 (także SMSem, podając datę i liczbę osób, np.: 14.05/2), k.hajduk@tgs.tychy.pl
wstęp wolny
więcej na stronie muzeum.

spacer architektoniczny „A, B i Stare Tychy” | 14 maja 2022 ( sobota ), godz. 17.30–19.00
miejsce zbiórki:   ul. gen. Wł. Andersa (pod rzeźbą przodownicy pracy/murarki), Tychy
prowadzi: dr Patryk Oczko
zapisy: 887 450 212 (także SMSem), g.oleksy@muzeum.tychy.pl
wstęp wolny
więcej na stronie muzeum

warsztaty plastyczne „Moje miasto gra w zielone” | 14 maja 2022 (sobota), godz. 18.00–22.00
miejsce: Stary Magistrat, pl. Wolności 1, Tychy
prowadzi:   Anna Kura
zapisy: 887 450 212 (także SMSem), a.kura@muzeum.tychy.pl
wstęp wolny
więcej na stronie muzeum

Oprowadzania autorskie z kuratorkami Barbarą Kubską i Ewelina Lasotą podczas otwarcia wystawy „Barbara Kubska – Zygmunt Kubski. Czas nieutracony”:
14 maja 2022 (sobota), godz. 19.00: https://muzeum.tychy.pl/wydarzenie/noc-muzeow-2022-barbara-kubska-zygmunt-kubski-czas-nieutracony/
14 maja 2022 (sobota), godz. 21.00: https://muzeum.tychy.pl/wydarzenie/noc-muzeow-2022-barbara-kubska-zygmunt-kubski-czas-nieutracony-2/

miejsce: Stary Magistrat, pl. Wolności 1, Tychy
zapisy: 
887 450 212 (także SMSem), g.oleksy@muzeum.tychy.pl
wstęp wolny

więcej o wystawie czasowej „Barbara Kubska – Zygmunt Kubski. Czas nieutracony”:  https://muzeum.tychy.pl/wystawa/barbara-kubska-zygmunt-kubski-czas-nieutracony/

„Poznaj Stadion Miejski i Tyską Galerię Sportu” – wieczorne zwiedzanie | 14 maja 2022 (sobota), godz. 20.00–21.00
miejsce: Tyska Galeria Sportu, ul. Edukacji 7, Tychy (zbiórka przed wejściem głównym na Stadion Miejski Tychy, ul. Baziowa)
prowadzi: Kamil Hajduk
zapisy: 
515 717 430 (także SMSem), k.hajduk@tgs.tychy.pl
wstęp wolny
więcej na stronie muzeum

Więcej o Tyskiej Nocy Muzeów 2022 na stronie Muzeum.

Źródło: UM Tychy