1

Bytomskie kamienice i budynki pięknieją

Wrocławska 76a, Katowicka 8, Zamenhofa 8, Wallisa 24, Chopina 18 oraz Pionierów 5 i 7. To kolejne budynki, które zostały wyremontowane w 2020 roku, a ich elewacje odświeżone i poddane termomodernizacji, dzięki której odzyskały dawny blask. Łącznie remonty w siedmiu obiektach kosztowały aż 1 mln 710 tys. zł.

Warto podkreślić, że wszystkie siedem budynków należą do Wspólnot Mieszkaniowych, zarządzanych przez miejską spółkę ZBM – TBS Sp. z o.o. W naszym mieście coraz częściej Wspólnoty decydują się na remonty obiektów oraz termomodernizację budynków, które stają się wizytówką nie tylko ulic przy których stoją, ale również naszego miasta.

W ramach prowadzonych prac w siedmiu budynkach, wykonano następujące prace budowalne:
– ul. Wrocławska 76a – remont dachu oraz termomodernizacja budynku;
– Katowicka 8 – remont dachu, termomodernizacja budynku, remont klatki schodowej, dobudowa przewodów kominowych, remont instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz gazowej – drobne prace budowlane wewnątrz są jeszcze wykonywane, a termin zakończenia prac przewidziany jest na marzec 2021 roku;
– Zamenhofa 8 – termomodernizacja budynku oraz remont elewacji budynku;
– Wallisa 24 – remont dachu oraz termomodernizacja budynku;
– Chopina 18 – wykonanie izolacji oraz termomodernizacja budynku;
Pionierów 5 – termomodernizacja budynku;
Pionierów 7 – termomodernizacja budynku.

Przypomnijmy, że w tym roku wykonano termomodernizację i remonty w kamienicach innych Wspólnot Mieszkaniowych zarządzanych przez ZBM – TBS Sp. z o.o., między innymi przy ul.  Woźniaka 79,  Lenartowicza 2-4 oraz Powstańców Warszawskich 36.

Więcej zdjęć TUTAJ.

Źródło: UM Bytom




Druga młodość Radiostacji

Radiostacja to niewątpliwie jedna z najważniejszych wizytówek Gliwic. Świadek pierwszych wydarzeń II wojny światowej, Pomnik Historii i najwyższa na świecie drewniana wieża nadawcza przejdzie renowację, dzięki której będzie cieszyła oko gliwiczan oraz licznie odwiedzających ją gości z całego świata przez kolejnych kilkadziesiąt lat. Prace rozpoczną się w 2021 r.

W 1935 r. Radiostacja przy ul. Tarnogórskiej była jedną z dwóch stacji nadawczych w mieście. Retransmitowała audycje rozgłośni wrocławskiej, przesyłane kablem ze starego studia przy obecnej ul. Radiowej, gdzie realizowano programy lokalne. Zabytkowa wieża antenowa wciąż służy celom komunikacyjnym. Obecnie budynki Radiostacji przy ul. Tarnogórskiej stanowią oddział Muzeum w Gliwicach, a teren wokół wieży służy rekreacji mieszkańców Gliwic i turystów. Radiostacja znajduje się na Szlaku Zabytków Techniki, a od 2017 r. na Liście Pomników Historii.

Radiostacja to najwyższa drewniana konstrukcja w Europie i najwyższa drewniana wieża nadawcza na świecie. To unikatowy przykład sztuki inżynieryjnej, obiekt niezwykle ważny dla historii i tożsamości miasta, dla gliwiczan i – ze względów historycznych – dla świata. Dlatego miasto wielką troską otacza ten zabytkowy obiekt, poddaje przeglądom i renowacjom, by jak najdłużej utrzymać go w świetnej formie.

W 2020 roku miasto podjęło kroki zmierzające do poddania wieży renowacji i w grudniu powierzyło obowiązek menadżera projektu Śląskiej Sieci Metropolitalnej, która w pierwszym etapie przygotuje i przeprowadzi w imieniu miasta postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na prace projektowe konieczne do wykonania ekspertyzy stanu technicznego Radiostacji.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, renowacja masztu Radiostacji powinna rozpocząć się w drugim kwartale 2021 r., a zakończyć w 2022 r. W ramach prac zostanie wykonana ekspertyza stanu technicznego obiektu, wymienione zostaną instalacje oświetlenia i odgromowa, a drewniany maszt będzie zaimpregnowany. Według wstępnych szacunków koszt inwestycji to niemal 2 mln zł. Zostanie sfinansowana z budżetu miasta. (mf)

Źródło: UM Gliwice




Katowicki budżet w pigułce

Rada Miasta Katowice większością głosów przyjęła dziś budżet na kolejny rok. Mieszkańcy o planach finansowych mogą dowiedzieć się z dokumentu: „Budżet w pigułce”. To uproszczona informacja o finansach, przygotowana przez służby finansowe w atrakcyjnej formie, a dostępna jest na stronie www.katowice.eu. Za pomocą czytelnych wykresów 3D dowiemy się, z jakich źródeł miasto pozyska dochody, a także, na jakie cele te środki przeznaczy.

W 2021 roku Katowice przewidują wpływy do budżetu wysokości ponad 2,3 mld zł, a łączne wydatki planowane są na poziomie ponad 2,6 mld zł. Publikacja pokazuje także, że każdy katowiczanin ma wpływ na to, jak wydawane są pieniądze w mieście – m.in. poprzez zadania realizowane w ramach budżetu obywatelskiego i Zielonego Budżetu.

Za nami 2020 rok, który okazał się wielkim wyzwaniem, zarówno pod kątem walki z samym koronawirusem, jak i jego ekonomicznymi i społecznymi skutkami. Dzięki racjonalnej gospodarce finansowej prowadzonej w ostatnich latach Katowice szybko zareagowały na trudną sytuację, ponosząc niespodziewane, wielomilionowe wydatki. Wdrożono pakiety osłonowe dla przedsiębiorców, ludzi świata kultury i podmiotów NGO. Miasto wspierało szpitale i pracowników służby zdrowia, zakupiło nowoczesną maszynę do badania próbek pod kątem koronawirusa, a po Katowicach jeździły trzy wymazobusy, by szybciej testować mieszkańców. Podjęliśmy także szereg działań ukierunkowanych na rzecz osób, którym pomoc była najbardziej potrzebna – tj. seniorom, osobom chorym i wykluczonym. Dobra polityka finansowa pozwoli wiele inwestycji kontynuować, a poziom rozwoju miasta utrzymać na podobnym poziomie. Szczegóły o tym, jak będzie wyglądał budżet Katowic w przyszłym roku, zaprezentowano ponownie w przystępnej formule „Budżetu w pigułce”. Dowiemy się z niego ile środków budżetu pochłaniają poszczególne zadania realizowane przez miasto.

– Budżet miasta składa się z bardzo wielu elementów. Dlatego zachęcam do lektury „Budżetu w pigułce”. Przystępna formuła dokumentu, w którym znajdziemy kolorowe wykresy 3D sprawia, że każdy może dowiedzieć się jak wyglądają plany finansowe miasta na rok 2021. Przykładowo z dokumentu dowiemy się, że na oświatę i opiekę edukacyjną wydamy w przyszłym roku 681 mln zł oraz dodatkowo 51 mln zł na wydatki inwestycyjne w placówkach oświatowych. Na pomoc i politykę społeczną, w tym programy wspierające rodziny, seniorów i osoby niepełnosprawne przeznaczymy 560 mln zł. Miasto dopłaci również do funkcjonowania komunikacji publicznej (autobusowej i tramwajowej) – na ten cel wniesiemy składkę do Metropolii w wysokości 118 mln zł. W budżecie zabezpieczyliśmy także ponad 204 mln na inwestycje drogowe, w tym budowę nowej infrastruktury, czy remonty istniejącej. Na oczyszczanie i oświetlenie miasta wydamy 37 mln zł, 43 mln zł na remonty obiektów miejskich, a na kulturę i sport 223 mln zł – mówi prezydent Marcin Krupa.

W „Budżecie w pigułce” znajdziemy informacje, jak kształtują się wydatki na poszczególne obszary, ale i dzielnice. Strukturę budżetu tworzą obszary takie jak: edukacja; transport i usługi; kultura i sport; administracja publiczna; gospodarka komunalna, ochrona środowiska i gospodarka mieszkaniowa; pomoc społeczna, prawna, wsparcie rodziny i osób niepełnosprawnych, bezpieczeństwo i zdrowie publiczne; obsługa długu publicznego. W dokumencie oczywiście znajdziemy także informacje w zakresie dochodów miasta, które wynikają między innymi z dotacji, subwencji, a także podatków. Mamy także informacje o wieloletniej prognozie finansowej miasta.

Pomimo trudnej sytuacji finansowej, która dotyka wszystkie miasta w Polsce, w 2021 roku Katowice będą kontynuować realizację dużych inwestycji, które przyczyniają się nie tylko do podniesienia jakości życia w mieście, ale też do tworzenia nowych miejsc pracy i napędzania gospodarki. W przyszłym roku będzie kontynuowana rozbudowa dróg krajowych 81 i 86 w Giszowcu, kompleksu sportowego przy ul. Asnyka oraz Basenu Zadole. Ponadto planowane jest rozpoczęcie prac związanych z rewitalizacją parków oraz stawu Starganiec, a także stadionu miejskiego. Jest to możliwe dzięki dobrze prowadzonej polityce finansowej miasta. W ostatnich dniach analitycy uwzględnili pogorszenie koniunktury gospodarczej spowodowanej pandemią koronawirusa oraz obniżenie poziomu pierwszego progu podatku PIT i podwyżek nauczycieli. Uwzględniając te okoliczności, autorzy Fitch Ratingu ponownie określili Samodzielny Profil Kredytowy Miasta na poziomie „A-”; Perspektywa Stabilna, co oznacza, że kolejny rok z rzędu utrzymany jest na tym samym poziomie.

– Dzięki utrzymaniu oceny ratingowej na tym samym poziomie Katowice są postrzegane jako wiarygodny i rzetelny partner biznesowy, a to niezwykle istotne dla miasta, szczególnie w okresie pandemii i walki z koronawirusem, która generuje dodatkowe wydatki w budżetach miast. Pandemia kiedyś się skończy, a wysoka ocena ratingowa daje nam szerokie możliwości w zakresie kreowania najlepszej strategii finansowej –  to w konsekwencji pozwala nam rozwijać miasto w każdym jego obszarze, zwłaszcza inwestycyjnym. W praktyce przekłada się to na coraz wyższy standard życia mieszkańców i wszystkich, którzy postrzegają Katowice jako dobre miejsce do mieszkania, pracy i rozwijania swojego biznesu. Mając na względzie stały rozwój miasta musimy dbać i zabiegać o utrzymanie wysokiej oceny ratingowej, bo to daje nam realne możliwości, by realizować te założenia – mówi Danuta Lange, skarbnik miasta Katowice.

Pobierz „Budżet w pigułce”: 2021_Budzet_Miasta_Katowice_w_pigulce.pdf

Źródło: UM Katowice




Budżet miasta na 2021 rok uchwalony

Na czwartkowej (17 grudnia) sesji Rady Miasta Tychy jednogłośnie została przyjęta uchwała budżetowa na 2021 rok.

Niższe dochody gminy, trudna sytuacja gospodarcza spowodowana pandemią COVID-19, kolejne zmiany w prawie – to wszystko odbiło się na kondycji finansowej samorządów i sprawiło, że konstrukcja budżetu miasta na 2021 rok oraz prognozy finansowej na lata 2021 – 2031, była bardzo dużym wyzwaniem. Na dzisiejszej (17 grudnia) sesji Rady Miasta Tychy jednogłośnie została przyjęta uchwała budżetowa na 2021 rok.

– Dziękuję radnym wszystkich opcji politycznych za to, że w sprawach ważnych dla miasta i mieszkańców Tychów potrafią mówić jednym głosem. Każdy ma prawo mieć własne poglądy, w naszym mieście jest miejsce dla wszystkich, ale w sprawach zasadniczych potrafimy się zjednoczyć – za to bardzo dziękuję – tymi słowami zwrócił się prezydent Andrzej Dziuba do radnych tuż po głosowaniu.    

Prezydent podziękował także współpracownikom, którzy przez ostatnie miesiące pracowali nad opracowaniem budżetu na przyszły rok.

– To był trudny rok. Niższe dochody gminy, trudna sytuacja gospodarcza spowodowana pandemią COVID-19 i kolejne zmiany w prawie sprawiły, że konstrukcja budżetu miasta na rozpoczynający się rok oraz prognozy finansowej na lata 2021 – 2031, była bardzo dużym wyzwaniem. Mimo to budżet na 2021 rok w naszym mieście jest naprawdę dobrym budżetem. Dziękuję wszystkim, którzy byli zaangażowani w jego przygotowanie – mówił prezydent Dziuba.    

Wcześniej w kilkunastominutowym wystąpieniu omówił sytuację budżetową i plany miasta na kolejne lata.

– Podwyższenie płacy minimalnej do 2.800 zł brutto, podwyżki dla nauczycieli (nie rekompensowane w pełni przez subwencję oświatową), oraz zmiany w PIT przełożyły się na możliwości inwestycyjne miasta,  a zaplanowanie na rok 2021 i lata następne dużej części inwestycji było możliwe w głównej mierze dzięki pozyskanym środkom zewnętrznym (zarówno zwrotnym jak i bezzwrotnym) – podkreślał   Andrzej Dziuba.

Złagodzeniem tej sytuacji było przyznanie miastu 25 mln zł ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych pochodzących z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Środki te przeznaczono na dofinansowanie w latach 2020-2021 realizacji 4 zadań inwestycyjnych: budowy stadionu lekkoatletycznego, budowy ul. Morelowej, rozbudowy ul. Dzwonkowej i ITS-u.

Dochody w 2021 roku: 997 mln zł

Na przestrzeni lat 2017 – 2021  dochody ogółem rosną o 264 mln zł, tj. o 36%. Dynamika wzrostu roku 2021 do roku 2020 jest jednak zdecydowanie niższa niż w latach ubiegłych i wynosi zaledwie 1,7% co daje kwotę 16 mln zł.

– Ten stosunkowo niewielki wzrost wynika z otrzymania w tym roku kwoty 31 mln zł z tytułu jednorazowych wpływów na zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie COVID-19, m.in. z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, z dotacji z budżetu państwa i od Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. Po wyeliminowaniu tych wpływów dochody w 2021r. rosną w stosunku do roku 2020 o 5% – zauważa Andrzej Dziuba – Prezydent Tychów.

Wzrost ten wynika przede wszystkim ze zwiększenia wpływu środków unijnych. Ich wzrost w 2021r. o 63 mln zł w stosunku do roku bieżącego wynika głównie z planowanych do otrzymania środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację planowanych inwestycji, przede wszystkim ITS-u.

Ponadto o 5 mln zł zwiększają się dochody z tytułu subwencji z budżetu państwa. Subwencja oświatowa rośnie rok do roku o ponad 8 mln zł, natomiast w roku 2021 brakuje subwencji na wydatki inwestycyjne, w odróżnieniu od roku bieżącego, w którym Tychy otrzymały prawie 4 mln zł na modernizację wiaduktu przy ul. Grota Roweckiego.

– Dynamika wzrostu dochodów własnych w ostatnich latach jest dużo niższa niż dynamika dochodów ogółem. W roku  bieżącym i przyszłym widać wyraźnie spadek dochodów własnych w ujęciu rok do roku. W efekcie na przestrzeni 5 lat udział dochodów własnych w dochodach ogółem zmniejszył się z 56% do 47%. To obrazuje wyraźnie, że z roku na rok dochody jednostek samorządu terytorialnego są coraz bardziej uzależnione od transferów dotacyjnych i subwencyjnych – mówi Urszula Dryka – Skarbnik Miasta Tychy.

Spadek dochodów własnych miasta w latach 2020 i 2021 wynika przede wszystkim z niższych wpływów z udziału miasta w podatkach dochodowych od osób fizycznych i prawnych.

Udział w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i prawnych (CIT)

W latach 2020 i 2021 łączne wpływy z tytułu udziału w PIT i CIT po raz pierwszy od 2009 roku są niższe niż w roku poprzednim. Spadek ten jest efektem zarówno zmian przepisów prawnych (m.in. obniżające stawkę podatkową z 18 do 17 procent, zwiększające kwotę uzyskania przychodów czy zwalniające z podatku dochodowego osoby poniżej 26 roku życia), jak i epidemii COVID-19.

Na skutek tych zmian oraz lockdownu gospodarczego prognozowany spadek dochodów z tego tytułu w stosunku do roku ubiegłego wynosi ponad 6 mln zł.

Z kolei dochody z tytułu udziału w podatku od osób prawnych (CIT) w 2021r będą niższe w stosunku do roku 2020 o 4 mln zł, tj. o 16%. Przyczyną tego oprócz spadku rentowności przedsiębiorstw na skutek epidemii koronawirusa jest wprowadzony od 1 stycznia przyszłego roku tzw. „estoński CIT”. Polega on na tym, że firma nie płaci podatku tak długo, jak spełnia określone warunki, czyli np. inwestuje zyski. Podatek pojawia się dopiero w momencie wypłaty zysku udziałowcom (akcjonariuszom). Kolejna zmiana wprowadzona od przyszłego roku to podwyższenie z 1,2 mln euro do 2 mln euro limitu przychodów uprawniających podatników do stosowania obniżonej (9 procentowej zamiast 19 procentowej) stawki podatku CIT.

Dochody z podatków i opłat na 2021r. zaplanowano na poziomie 198 mln zł. To wzrost o prawie 6%, co jest głównie efektem podwyższenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi w sposób selektywny dla nieruchomości zamieszkałych z 15 zł na 26 zł. Z kolei stawki podatku od nieruchomości pozostały na niezmienionym poziomie.

Wydatki w 2021 roku: 1.117 mln złotych

Na wydatki miasta przeznacza się kwotę 1.117 mln zł, z czego na wydatki bieżące 826 mln zł tj. 74% budżetu, a na wydatki majątkowe 291 mln zł tj. 26%.

Na przestrzeni ostatnich lat widać wyraźny spadek nadwyżki operacyjnej (różnica między dochodami, a wydatkami bieżącymi).

– W roku 2017 wyniosła ona 97 mln zł, a planowana na rok 2021 – zaledwie 15 mln zł. Jest to skutek większej dynamiki wzrostu wydatków nad dochodami, co wynika przede wszystkim z ograniczenia dochodów własnych z tytułu PIT i CIT. Jest to zjawisko o tyle niepokojące, że to właśnie poziom nadwyżki operacyjnej stanowi o potencjale inwestycyjnym samorządu oraz o możliwości regulowania przez samorząd zobowiązań dłużnych wynikających z zaciągniętych pożyczek i kredytów – mówi Andrzej Dziuba – prezydent Tychów.

OŚWIATA I WYCHOWANIE

Największy udział w wydatkach bieżących stanowią środki przeznaczone na oświatę i wychowanie. W przyszłym roku na zadania własne oświaty (bez remontów i projektów unijnych) gmina przeznaczy 303 mln zł  (12 mln zł więcej niż w roku bieżącym).

Wysokość przyznanej subwencji oświatowej oraz dotacji z budżetu państwa na wychowanie przedszkolne wynosi 182 mln zł tj. (8 mln zł więcej niż obecnie). Wzrost wydatków bieżących jest wyższy niż wzrost środków otrzymywanych z budżetu państwa, a różnica miedzy tymi dwoma wartościami stale się powiększa. Łączna dopłata miasta do funkcjonowania oświaty wzrosła na przestrzeni ostatnich 5 lat z 68 mln zł w roku 2017 do 121 mln zł w roku 2021. Subwencja oświatowa i dotacje z budżetu państwa nie pokrywają nawet kosztów osobowych (np. w 2017 r. koszty osobowe przewyższały środki z budżetu państwa o 13 mln zł, a w 2021 r. różnica ta wyniesie już 34 mln zł).

Na dotacje dla niepublicznych placówek w 2021 r. zabezpieczono środki w wysokości 58 mln zł (o prawie 3 mln zł więcej niż w 2020 roku). Na przestrzeni ostatnich 5 lat środki na dotacje dla podmiotów niepublicznych wzrosły niemal dwukrotnie (z poziomu 30 mln zł w 2017 r. do 58 mln zł w roku przyszłym).

REMONTY

Łączna wartość remontów zaplanowanych w budżecie 2021 r. wynosi 20 mln zł i obejmuje głównie: remonty dróg – 10 mln zł, remonty placówek oświatowych – 3 mln zł, remonty komunalnych zasobów mieszkaniowych realizowane przez MZBM – 2 mln zł.

Pula środków na remonty zostanie uzupełniona w trakcie roku po rozstrzygnięciu przetargów i zwolnieniu części środków na innych zadaniach.

INWESTYCJE

Na wydatki majątkowe gmina przeznaczy w przyszłym roku 291 mln zł, z tego 274 mln zł na przedsięwzięcia ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Na pozostałe wydatki majątkowe, czyli te o charakterze rocznym, wyasygnowano kwotę 17 mln zł. W ramach tych środków zaplanowano m.in.: rozbudowę ul. Obywatelskiej od ul. Mikołowskiej do ul. Browarowej – 3 mln zł, rozbudowę ul. Jaroszowickiej na odcinku od ul. Wspólnej (do rozwidlenia w rejonie posesji nr 192) – 3 mln zł, przebudowę ul. Einsteina na odcinku od ul. Elfów do ul. Grota Roweckiego – 1 mln zł, opracowanie projektów 8 nowych dróg- 1 mln zł, realizację 25 zadań inwestycyjnych w ramach „Budżetu Obywatelskiego” – 3 mln zł, wykupy gruntów i zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych – 4 mln zł.

Największe inwestycje drogowe do realizacji w najbliższych latach to:

  • Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem – 121 mln zł – zadanie rozpoczęto w 2019 roku, główne roboty zaplanowano na rok 2021. Całkowity koszt zadania planowany jest na ponad 124 mln zł, z czego 85 mln zł pochodzić będzie ze środków unijnych tj. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego a kolejne prawie 13 mln zł ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. System znacząco usprawni komunikację w mieście, poprawi bezpieczeństwo, a także stworzy możliwość bezpośredniego sterowania ruchem. Będzie działał w oparciu o ogromną ilość danych pozyskiwanych z czujników i urządzeń zainstalowanych w rejonie skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, głównych ciągów komunikacyjnych, miejsc parkingowych, a także w autobusach komunikacji miejskiej.
  • Budowa centrum przesiadkowego u zbiegu ulic Wyszyńskiego i Edukacji – 15 mln zł Zadanie planowane do realizacji w latach 2021-2022. Przy Szpitalu Wojewódzkim powstanie wielopoziomowy parking Park&Ride ze 117 miejscami postojowymi dla samochodów osobowych, 48 miejscami dla rowerów oraz 22 dla motocykli. W ramach zadania przebudowane zostaną istniejące ciągi piesze, wybudowane zostaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe oraz wymienione zostaną dwie wiaty przystankowe po obu stronach ul. Wyszyńskiego.  Całkowita wartość zadania to 15 mln zł, z czego 11,5 mln zł pochodzić będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
  • Budowa połączenia drogowego ul. Goździków z ul. Oświęcimską – zadanie planowane do realizacji w latach 2021-2022. Łączne środki zabezpieczone w tych latach to ponad 15 mln zł plus wartość odszkodowań za przejęte grunty wynosząca 5 mln zł. Zakres zadania obejmuje budowę drogi o długości ok. 1,2 km, chodników, ścieżek rowerowych, zjazdów, zatok autobusowych, kanalizacji deszczowej i oświetlenia.

Oprócz tego zaplanowano budowę ulic Piaskowej i Palmowej (realizację zaplanowano na lata 2022-2023 – łączny koszt to 16 mln zł, w przyszłym roku zaplanowano uregulowanie spraw terenowo-prawnych ul. Piaskowej – na ten cel zabezpieczono 100 tys. zł), przebudowę wiaduktu w ciągu ul. Grota Roweckiego nad torami PKP wraz z budową kładki pieszo-rowerowej (na oba te zadania w latach 2021-2022 przeznaczono prawie 10 mln zł, z czego 4 mln zł pochodzić będzie z subwencji z budżetu państwa. Umowa z wykonawcami ma być podpisana do końca bieżącego roku), oraz budowę połączenia ul. Szojdy i ul. Towarowej w rejonie Centrum Handlowego – realizacja tego zadania nastąpi w latach 2021-2022. Łączny koszt (razem z odszkodowaniami  za nieruchomości przejęte pod budowę drogi) wynosi 9 mln zł.

Kolejną pod względem wysokości nakładów grupę wydatków inwestycyjnych stanowią inwestycje oświetleniowe. Największa część zaplanowanych środków – 37 mln zł – dotyczy zadania pn. „Modernizacja systemu oświetlenia w mieście Tychy”. Obejmuje ono swym zakresem 4 wyodrębnione obszary miasta i realizowane będzie w latach 2021-2022. Zakres zadania obejmuje wymianę 2.570 słupów i 4.571 opraw oraz zabudowę 67 szaf z systemem sterowania i wymianę okablowania. Łączny koszt zadania wynosi 39 mln zł, z czego dofinansowanie pozyskane ze środków unijnych to 21 mln zł.

Wśród głównych inwestycji oświatowych, znalazły się :

  • termomodernizacje 4 szkół podstawowych tj. SP nr 5, 7, 11 i 17. Realizacja zadań – planowana na 2021r. – pochłonie 16 mln zł, z czego 8 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania pozyskanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
  • termomodernizacja i rozbudowa Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 przy ul. Cmentarnej. Realizacja planowana jest w latach 2021-2022. Łączny koszt zadania wynosi 7,5 mln zł. Część prac sfinansowana zostanie ze środków pochodzących z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (w ostatnich dniach otrzymaliśmy informację o otrzymaniu dofinansowania zadania. Środki z Funduszu w wysokości 5 mln zł zostaną wprowadzone do budżetu miasta na początku przyszłego roku).
  • rozbudowa Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego(OREW) przy al. Niepodległości. Realizacja planowana jest w latach 2021-2022. Łączny koszt zadania finansowanego w całości ze środków własnych miasta wynosi 7 mln zł.

26 milionów złotych zostanie przeznaczonych na inwestycje w ochronę powietrza atmosferycznego. Dotyczą one dotacji dla mieszkańców miasta w ramach zadań pn.: 

  • „Odnawialne źródła energii szansą na poprawę jakości powietrza w Tychach” – kwota prawie 23 mln zł, z czego 20 mln zł stanowi dofinansowanie unijne. W ramach projektu planowany jest zakup i montaż 960 sztuk instalacji Odnawialnych Źródeł Energii (OZE).
  • „Program ograniczenia niskiej emisji dla miasta Tychy – etap V” – tu kontynuowane będą roboty związane z wymianą pieców oraz docieplenia budynków jednorodzinnych. Koszt na rok 2021 to ponad 3 mln zł.

Epidemia COVID-19 oraz zmiany w prawie spowodowały spadek dochodów bieżących miasta, natomiast wzrost wydatków bieżących wywołany głównie inflacją i wzrostem pensji minimalnej wpłynął na znaczny spadek nadwyżki operacyjnej miasta. W latach 2017 – 2019 była ona na poziomie 90 – 100 mln zł, natomiast w latach 2020 – 2021 jest planowana w wysokości odpowiednio 34 i 15 mln zł.

Zarówno projekt budżetu, jak i projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta otrzymały pozytywne opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach.

Załączniki

Źródło: UM Tychy




Kochłowickie planty miejscem integracji

Planty w dzielnicy Kochłowice wypiękniały. Właśnie zakończyło się zadanie związane z modernizacją skweru przy ul. Do Dworca i ul. Oddziałów Młodzieży Powstańczej, które zostało zrealizowane w ramach tegorocznego budżetu obywatelskiego w Rudzie Śląskiej. Inwestycja kosztowała prawie 265 tys. zł.

– Liczę na to, że kochłowickie planty będą nie tylko strefą rekreacji, ale także miejscem integracji mieszkańców, gdzie chętnie będą spędzać wolny czas – podkreśla Grażyna Dziedzic, prezydent Rudy Śląskiej.

Alejki szutrowe, którymi do tej pory charakteryzowały się kochłowickie planty, otrzymały nawierzchnię z kostki, a jedna z nich została zamieniona na zieleniec. Warto też dodać, że przy alejkach stanęły nowe ławki, donice i kosze na śmieci, które są jednolite pod względem wyglądu. Co więcej, mieszkańcy Kochłowic będą mogli także grillować w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu, w którym oprócz grilla znalazły się też stoliki.

– To jednak nie wszystko. Na dotychczas niezagospodarowanym fragmencie terenu przy ul. Do Dworca utworzony został specjalny plac do gier ulicznych, w którym można rozwijać swoją sprawność fizyczną i który z pewnością będzie cieszył się zainteresowaniem dzieci i młodzieży. Z kolei rowerzyści, którzy przyjadą na planty, będą mogli skorzystać ze stojaków na rower – zaznacza Michał Pierończyk, wiceprezydent Rudy Śląskiej.

Miejsce do grillowania na plantach w Rudzie Śląskiej - Kochłowicach

Z kolei w części południowej skwer od pasa drogowego oddzielają stylizowane słupki parkingowe z łańcuchem, a parkowe alejki zostały oświetlone oprawami ziemnymi, tak samo jak stutrzydziestoletni buk, który jest pomnikiem przyrody.

Warto dodać, że w ostatnim czasie zrealizowane zostały także cztery sportowo – rekreacyjne inwestycje w ramach rudzkiego budżetu obywatelskiego na 2020 rok. W ramach tych zadań została rozbudowana została Halembska Strefa Aktywności Fizycznej przy Szkole Podstawowej nr 24, która powstała w ramach budżetu obywatelskiego na 2019 rok. W tym roku wybudowano tam boisko do siatkówki i skocznię do skoku w dal, a także zainstalowano ławki i kosze na śmieci. Zadanie kosztowało ponad 175 tys. zł. Nowe atrakcje pojawiły się też w strefie aktywności w rejonie ul. Górnośląskiej w Bykowinie, rozbudowywanej w kolejnych edycjach budżetu obywatelskiego. Są to tyrolka, piramida linowa, dwie okrągłe trampoliny ziemne oraz trampolina ziemna dla osób niepełnosprawnych. Koszt prac to ponad 192 tys. zł.

Gotowa jest także siłownia plenerowa przy Zespole Szkół nr 7 w Rudzie, gdzie za 125 tys. zł zamontowano pięć stanowisk z urządzeniami do ćwiczeń, wybudowano chodniki i dojścia oraz wymieniono kamerę monitoringu na lepszą. Z kolei przy Szkole Podstawowej nr 40 w Goduli nawierzchnia boiska została wymieniona na nową z trawy syntetycznej, co kosztowało prawie 235 tys. zł.

Projekty znajdujące się w realizacji to: skwer przy ul. Solidarności w dzielnicy Halemba, strefa gier i rekreacji przy Szkole Podstawowej nr 8 w dzielnicy Wirek oraz rewitalizacja podwórka przy ul. Husarskiej w dzielnicy Bielszowice. Trwają również intensywne prace na placu zabaw przy Miejskim Przedszkolu nr 4 w dzielnicy Nowy Bytom.

Przypomnijmy, że wcześniej zakończyły się już trzy inwestycje. Przy IV Liceum Ogólnokształcącym w dzielnicy Orzegów powstało nowe boisko do siatkówki i koszykówki z oświetleniem LED, a inwestycja objęła też piłkochwyty, chodnik, ławki, kosze na śmieci oraz schody terenowe. Przy Szkole Podstawowej nr 23 w dzielnicy Bykowina zmodernizowana została infrastruktura sportowa, na placu apelowym powstała strefa gier, rozbudowany został też monitoring. Natomiast przy Szkole Podstawowej nr 6 w dzielnicy Orzegów zmodernizowane zostało boisko wielofunkcyjne do siatkówki i badmintona.

Pula środków na rudzki budżet obywatelski w 2020 r. wynosiła 3 994 000 zł, z czego 1 024 000 zł na projekty duże (koszt powyżej 270 tys. zł) i 2 970 000 zł na projekty małe (koszt realizacji do 270 tys. zł).

Źródło: UM Ruda Śląska




Mobilność, środowisko i nasi mieszkańcy. Ukazał się drugi numer magazynu „W Metropolii”

Bezpieczeństwo transportu zbiorowego, nasze codzienne wybory mobilnościowe, dbałość o czyste powietrze oraz przepis na Metropolię przyjazną pokoleniom – takie tematy znalazły się w drugim numerze magazynu „W Metropolii”. Zapraszamy do lektury!

W grudniowo-styczniowym numerze naszego magazynu piszemy, jakie działania wdraża Zarząd Transportu Metropolitalnego, aby zapewnić bezpieczeństwo swoim podróżnym w czasie pandemii. Przeczytacie także o tym, co determinuje nasze codzienne podróże i w jaki sposób możemy poprawiać naszą mobilność.

Tematem numeru jest problematyka niskiej emisji i sposoby jej zwalczania. Co robi Metropolia, aby mieszkańcy mogli oddychać czystym powietrzem? Co sami możemy zrobić, aby ograniczyć smog?

Poznacie również przepis na Metropolię przyjazną pokoleniom. Dowiecie się, jakie projekty realizujemy zarówno z myślą o młodzieży, jak i o seniorach.

Celem magazynu „W Metropolii” jest informowanie o naszych działaniach, wizji rozwoju i zamierzeniach. Przekaz kierowany jest do szerokiej grupy mieszkańców – także tych, którzy nie znajdują się w kręgu odbiorców informacji przekazywanych za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Magazyn w wersji drukowanej ukazuje się w formie insertu w dwóch gazetach regionalnych – „Dzienniku Zachodnim” i „Gazecie Wyborczej”. Ponadto część nakładu przeznaczona jest do kolportażu prowadzonego bezpośrednio przez gminy wchodzące w skład Metropolii. Magazyn w wersji cyfrowej można pobrać poniżej:

Pierwszy numer dostępny jest TUTAJ.




Budżet Metropolii na 2021 rok. Najwięcej pieniędzy na transport zbiorowy

Wydatki mają wynieść ok 1.4 mld zł. Planowane dochody określono na poziomie 1,3 mld zł. Najwięcej pieniędzy – ok. 1,2 mld zł zostanie przeznaczone na organizację transportu zbiorowego. Budżet został przyjęty przez Zgromadzenie Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii w piątek, 18 grudnia 2020 roku.

W 2021 roku dochody Metropolii GZM zaplanowano na poziomie 1,3 mld zł. W tej kwocie około 504 mln zł ma stanowić część zmienna składki rocznej gmin. Jest ona przeznaczona na finansowanie zadań związanych z organizacją przewozów gminnych na rzecz członków Metropolii. Pozostałe dochody pochodzić będą z 5-procentowego udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych – ok. 375 mln zł. Wpływy z usług przewozowych, jak sprzedaż biletów, zostały zaplanowane na kwotę ok. 263 mln zł. Część stała składki gmin członkowskich ma wynieść ok. 37,5 mln zł.

Planowane wydatki z budżetu Metropolii mają wynieść ok. 1,4 mld zł. W 2021 roku na transport ma zostać wydane łącznie ok. 1,3 mld zł. To największa pozycja w budżecie. W tej kwocie ok. 1,2 mld zł zostanie przeznaczone na organizację komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, Metropolia organizuje transport w 52 gminach – 40 metropolitalnych oraz 12 z nią sąsiadujących. Wydatki zostaną przeznaczone na przewozy autobusowe, tramwajowe i trolejbusowe. Pieniądze zostaną też wydatkowane na organizację przewozów metropolitalnych do Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” w Pyrzowicach. W budżecie zapisano także 10 mln zł na dofinansowanie połączeń kolejowych na obszarze Metropolii.

W budżecie na transport pasażerski przewidziano także wydatki na rozwój i integrację systemów utrzymujących komunikację pasażerską, a także na integrację przewozów. Metropolia planuje wdrożenie ewolucyjnych rozwiązań w systemie ŚKUP, które wyeliminują największe wady systemu. To także utrzymanie solarnych automatów biletowych czy wdrożenie systemu automatycznego zliczania pasażerów.

W budżecie zapisano 24 mln zł na pomoc finansową w formie dotacji celowych dla gmin- liderów w Programie „Kolej+”. Przypomnijmy, że w listopadzie do drugiego etapu programu, który potrwa 12 miesięcy, zakwalifikowano wszystkie 15 wniosków opracowanych i złożonych przy udziale Metropolii. Ma ona sfinansować wymagany 15-procentowy wkład własny projektów, które zostaną zakwalifikowane do realizacji.

W przyszłym roku 16 mln zł ma trafić do Dąbrowy Górniczej. To kontynuacja dwuletniej dotacji na realizację projektu przebudowy infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza. Zadanie to ma sprzyjać rozwojowi ruchu aglomeracyjnego i wpisuje się w rozwój Kolei Metropolitalnej. Na realizację tego projektu na lata 2020-2021 w wieloletniej Prognozie Finansowej zapisano łącznie 26 mln zł.

W strukturze wydatków uwzględniono również 10 mln zł, które zostaną przekazane w ramach Metropolitalnego Funduszu Solidarności w 2021 roku. Kwota ta będzie dodatkowo powiększona o ok. 1,9 mln zł, które nie zostały wykorzystane przez gminy w roku 2020. Oznacza to, że od stycznia do gmin może trafić łącznie ok. 11, 9 mln zł finansowego wsparcia, aby niwelować różnice w rozwoju społeczno-gospodarczym.

W przyszłorocznym budżecie zarezerwowano również ok. 14,6 mln zł na wsparcie działalności gmin członkowskich GZM w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji (PONE). Do budżetu programu dodatkowo trafi ok. 13,5  mln zł, których nie zdążono wykorzystać przez gminy w PONE tym roku. Finalnie budżet na ten cel zwiększy się do 28,1 mln zł.

Zgromadzenie przyjęło także Wieloletnią Prognozę Finansową na lata 2021-2030. Jej podstawowym założeniem jest realne ujęcie strony dochodów, jak i wydatków Metropolii we wszystkich latach objętych prognozą. Zawiera ona 56 zadań na łączną kwotę ponad 16 mld zł.

W budżecie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2021 rok zaplanowano deficyt budżetowy w wysokości ok. 150 mln zł.  Jest to różnica pomiędzy planowanymi dochodami oraz wydatkami. Deficyt ten planuje się sfinansować w pełnej wysokości z przychodów zaplanowanych jako środki pochodzące z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych.




Henryk Borczyk nowym wiceprzewodniczącym zarządu GZM

W piątek (18 grudnia) podczas XXX sesji Zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii została podjęta uchwała w sprawie wyboru nowego wiceprzewodniczącego zarządu GZM. Został nim Henryk Borczyk, który zastąpił rezygnującego z tego stanowiska Grzegorza Podlewskiego, odpowiedzialnego za realizację zadań związanych z rozwojem społeczno-gospodarczym i współpracą.

Henryk Borczyk jest tyszaninem, ukończył krakowską AGH. Posiada wieloletnie doświadczenia kierownicze oraz samorządowe. Wcześniej pracował m.in. jako zastępcą prezydenta Miasta Tychy (2000-2010), gdzie nadzorował obszar inwestycji, usług komunalnych i ochrony środowiska. Był odpowiedzialny za stworzenie i wdrożenie pierwszego w kraju Programu Ograniczenia Niskiej Emisji. Kierował także miejskimi spółkami Agencją Promocji i Rozwoju Gospodarczego oraz tyskim TBS-em.

W latach 2010-2015 był prezesem Tauron Ciepło, a następnie wiceprezesem zarządu ds. korporacji grupy Tauron Polska Energia S.A., odpowiedzialnym za zamówienia strategiczne i konsolidowane. Pełnił również szereg funkcji społecznych jak Wiceprezes Stowarzyszenia Gmin Energie Cities, ekspert Parlamentarnej Komisji Ochrony Środowiska czy członek Regionalnej Rady ds. Energii przy Śląskim Związku Gmin i Powiatów.




Gminne mieszkania na nowych zasadach

Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej podjęła uchwałę, ustalającą nowe zasady ubiegania się o gminne lokum i przyznawania mieszkań socjalnych i komunalnych.

Wprowadzone reguły są czytelniejsze, a procedury z nimi związane uproszczono. To wszystko ma ułatwić zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych dąbrowian.

– Dzięki zapisom uchwały możliwe będzie m.in. częstsze aktualizowanie list oczekujących, na co zwracali uwagę mieszkańcy. Zyskujemy również bardziej przejrzyste zasady i większą transparentność załatwiania spraw – mówi Marcin Górski, zastępca naczelnika Wydziału Polityki Społecznej UM.

– Tymi rozwiązaniami wychodzimy naprzeciw mieszkańcom. Dla wielu osób zapewnienie sobie mieszkania jest sporym wyzwaniem, na przeszkodzie staje ich sytuacja życiowa czy materialna. Liczę, że nowe zasady, prostsze i bardziej sprawiedliwe, pomogą dąbrowianom – podkreśla Bożena Kozak, przewodnicząca Komisji Mieszkaniowej Rady Miejskiej.

Zmieniają się sprawy związane m.in. z zajmowanym metrażem i osiąganym dochodem ubiegających się o mieszkanie. Przyjęto też kryterium punktowe, które będzie decydować o kolejności przyznawania „czterech ścian”.

Nowe zasady zakładają większy metraż zajmowany przez wnioskodawcę, uprawniający do ubiegania się o mieszkanie gminne. Będzie to 9,1 m2 na osobę w gospodarstwie wieloosobowym i 13 m2 w przypadku osoby samotnej. Dotychczas to 7 m2, a Komisja Mieszkaniowa ma jedynie możliwość uwzględnienia wyższego metrażu, do 9,1 m2 na osobę. Dodatkowo, w przypadku niepełnosprawności domownika nie będzie stosowane kryterium metrażowe.

W przypadku mieszkań socjalnych obniżono maksymalny dochód, przy którym można się ubiegać o lokal. To 720 zł na osobę w rodzinie i 1200 zł dla osób samotnych. Do tej pory kwoty te wynoszą odpowiedni 900 i 1500 zł. Chcąc przedłużyć najem mieszkania socjalnego, dochód nie będzie mógł przekroczyć 936 zł na osobę w rodzinie i 1560 zł dla samotnych.

Wzrasta z kolei próg dochodowy przy ubieganiu się o mieszkanie komunalne. Będzie to maksymalnie 2280 zł na osobę, a w przypadku niepełnosprawności w stopniu znacznym wnioskodawcy, członka rodziny lub dziecka 2640 zł. W gospodarstwie jednoosobowym to 2640 zł, a w przypadku niepełnosprawności w stopniu znacznym 3000 zł. Dotychczas to odpowiednio 1800, 2340, 2160 i 2808 zł.

Uchwała ujmuje także zapisy związane z regulacją i przywróceniem tytułu prawnego. Chodzi o ustalenie prawa do korzystania z lokalu przez mieszkające w nim osoby, np. po śmierci głównego najemcy, a także przywrócenie prawa do jego użytkowania w sytuacji, gdy np. prawo to wygasło z powodu zaległości czynszowych czy nieregulowania opłat.

Nowością jest również wprowadzenie kryterium punktowego, na podstawie którego będzie przydzielane miejsce na liście oczekujących. Ustalając punktację, pod uwagę brane będą m.in.: okres zamieszkiwania w gminie; czas oczekiwania na przydział; bezdomność; zamieszkiwanie w mieszkaniu chronionym, treningowym lub wspieranym; posiadanie dziecka i samotne wychowywanie dziecka; przemoc w rodzinie; niepełnosprawność wnioskodawcy i podopiecznego; niski metraż i dochód; zły stan techniczny lokalu.

Uchwała wprowadza ważne zmiany, dotyczące rozpatrywania i załatwiania wniosków o mieszkania.

Obecnie wnioski osób spełniających wymogi formalne umieszczanie są na liście, a o kolejności decyduje data złożenia. Realizowane są zgodnie z kolejnością. Osoby otrzymują 3 propozycje lokalu do wynajęcia, a w przypadku trzykrotnej odmowy przyjęcia propozycji zostają skreślone z listy oczekujących. Teraz osoby wpisywane będą z podaniem liczby zgromadzonych punktów. Ci, którzy będą mieć ich najwięcej, dostaną możliwość zawarcia umowy najmu. Każdy będzie mógł wskazać lokale, którymi jest najbardziej zainteresowany. Nie będzie limitu oglądanych mieszkań i wykreślania z listy z powodu nie zdecydowania się na lokal po obejrzeniu trzech. Listy oczekujących będą aktualizowane nie rzadziej niż raz na trzy miesiące i upubliczniane.

Nowe reguły wejdą w życie na początku przyszłego roku. Szczegółowe informacje można znaleźć w projekcie uchwały na stronie www.bip.dabrowa-gornicza.pl

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza




Dąbrowa Górnicza: Budżet na rok 2021 przyjęty

Podczas sesji Rady Miejskiej dąbrowscy radni przyjęli przedstawiony przez prezydenta Dąbrowy Górniczej Marcina Bazylaka budżet na 2021 rok. Przewiduje on dochody miasta na poziomie 935,4 mln zł oraz wydatki w wysokości 905,3 mln zł, z czego 142 mln zł na inwestycje.

W przyjętej uchwale budżetowej wpływy zostały zaplanowane z tytułu podatków i opłat lokalnych – 251 mln stanowiące 26,8% wszystkich dochodów, podatków PIT i CIT – 208,5 mln zł (22,3%), dotacji celowych – 176,2 mln zł (18,8%), subwencji – 162,5 mln zł (17,4%), środków z Unii Europejskiej – 72,7 mln zł (7,8%) oraz pozostałych źródeł dochodów – 64,5 mln zł (6,9%).

Największa część przyszłorocznych wydatków będzie przeznaczona na obszar oświaty i wychowania obejmujący m.in. bieżące funkcjonowanie szkół i przedszkoli oraz wynagrodzenia nauczycieli i pracowników placówek oświatowych. Będzie to aż 261,1 mln zł stanowiące 28,8% całości budżetu.

Na politykę społeczną, obejmującą m.in. świadczenia pomocy społecznej, świadczenia rodzinne i środki na program „500+”, przeznaczone zostanie 192,2 mln zł, które stanowią 21,2% budżetu miasta.

Trzecim obszarem pod względem wydatków jest obszar gospodarki komunalnej, na który przeznaczone zostanie 159 mln zł, czyli 17,6% przyszłorocznego budżetu. Obszar ten swoim zakresem obejmuje m.in. bieżące utrzymanie zasobów komunalnych, oczyszczanie miasta, dopłaty do wody czy dopłaty do wymiany pieców.

Wartym zaznaczenia jest również obszar transportu i łączności, na który przeznaczone zostanie 13,1% procent wydatków, czyli 118,6 mln zł. W ramach tych środków finansowany jest m.in. transport publiczny, a także remonty i bieżące utrzymanie dróg oraz inwestycje drogowe.

142 mln zł spośród wszystkich przyszłorocznych wydatków to nakłady, jakie zostaną przeznaczone na inwestycje. Najważniejsze z nich to:

  • Przebudowa układów drogowych i budowa tuneli pod torami przy dworcach w centrum miasta i w Gołonogu,
  • Modernizacja linii tramwajowej od Gołonoga do granicy z Będzinem oraz głównej osi komunikacyjnej miasta,
  • Termomodernizacja przedszkoli nr 9, 14 i 39,
  • Rewitalizacja Plan im. Harcmistrza Piotrowskiego, czyli projekt wybrany przez mieszkańców w ramach Budżetu Obywatelskiego,
  • Remont ul. Letniej na odcinku od Parku Zielona do wiaduktu kolejowego,
  • Budowa kanalizacji w ul. Strzemieszyckiej na odcinku od ul. Narutowicza do ul. Szklanych Domów.

– Przedłożony przez prezydenta miasta projekt budżetu został przeanalizowany przez wszystkie komisje Rady Miejskiej. W trakcie posiedzeń komisji radni mieli możliwość zadawania szczegółowych pytań, a pani skarbnik udzielała wyczerpujących odpowiedzi. Poskutkowało to pozytywnym zaopiniowaniem projektu przez wszystkie komisje rady. Z pewnością pod wieloma względami będzie to budżet szczególny i tak, jak w tym roku, będzie on wymagał od prezydenta i nas radnych dużej elastyczności i podejmowania odpowiedzialnych decyzji również w trakcie roku – mówił podczas obrad radny Robert Kazimirski, przewodniczący Komisji Budżetowej Rady Miejskiej.

W głosowaniu brało udział 23 radnych. Za przyjęciem budżetu głosowało 18, a 5 było przeciw.

– Dziękuję za przyjęcie budżetu na przyszły rok, za wszystkie słowa wsparcia oraz przede wszystkim za Państwa zaangażowanie w to, co robimy w naszym mieście. Tylko dzięki wspólnej pracy możemy zaoferować naszym mieszkańcom dobry scenariusz dla Dąbrowy Górniczej – podsumował prezydent Marcin Bazylak.

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza