Zakończyła się modernizacja drugiego odcinka ul. Roździeńskiego. Dzięki temu zdecydowanie poprawił się komfort jazdy i na całej długości drogi ruch odbywa się w dwóch kierunkach.
W trakcie modernizacji, na 1,4 km odcinku od bramy huty do skrzyżowania z ul. Związku Orła Białego, wymieniono podbudowę drogi, wykonano nową nawierzchnię jezdni, chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe i pasy postojowe dla ciężarówek. Powstało także odwodnienie i oświetlenie. Prace prowadzone były od września, a miasto pozyskało na nie rządowe dofinansowanie.
– Ul. Roździeńskiego powstała podczas budowy huty „Katowice”. To ulica, która obsługuje nie tylko zakłady pracy, ale korzystają z niej również mieszkańcy dojeżdżający do wielu dzielnic naszego miasta. Była drogą bez chodników, bez wydzielonych miejsc do parkowania ciężarówek, brak oświetlenia przy tak dużym natężeniu ruchu powodował, że było tu niebezpiecznie. W zeszłym roku zaczęliśmy to zmieniać. Wtedy zmodernizowaliśmy jej pierwszy odcinek, a teraz, przy wykorzystaniu środków z subwencji z budżetu państwa, dokończyliśmy modernizację – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Wykonawcą prac był DROGOPOL-ZW Sp. z o.o. Wartość inwestycji to 11 mln 420 tys. zł. Miasto pozyskało na nią dofinansowanie z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych, opiewające na 4 mln 247 tys. zł. W zeszłym roku kompleksowo zmodernizowano prawie 2 km fragment ul. Roździeńskiego, od przejazdu kolejowego do bramy huty. Przedsięwzięcie, które zrealizował DROGOPOL, kosztowało 11 mln zł. Wtedy również, w ramach robót dodatkowych, za 4 mln 200 tys. zł wymieniona została nawierzchnia łącznika ul. Roździeńskiego i Związku Orła Białego, a także skrzyżowania ul. Piłsudskiego i Tworzeń oraz fragmentu jezdni w jego rejonie.
https://www.google.com/maps/d/embed?mid=1qCaSKNyRmYNjjQxX3rGd3M4rxs6H8MOm
Ul. Roździeńskiego jest ważnym elementem sieci miejskich dróg. Korzystają z niej pracownicy i kontrahenci wielu firm znajdujących się w jej okolicy. Łączy również północno-wschodnie dzielnice Dąbrowy Górniczej z Gołonogiem.
Poszukującym weekendowego wypoczynku poza miastem, służy jako dojazd do drogi wojewódzkiej 790, prowadzącej do Niegowonic i w stronę innych jurajskich miejscowości. Roździeńskiego ma duże znaczenie w kontekście gospodarczym, bo funkcjonuje przy niej ok. 120 przedsiębiorstw, z czego część to duże zakłady produkcyjne, których działalność jest ściśle związana z obsługą ciężkiego transportu. Dlatego tak istotnym jest, by ruch odbywał się w tym rejonie płynnie, bezpiecznie, a jezdnie przystosowane były do sporych obciążeń. Odpowiedzią na te potrzeby jest droga o wysokim standardzie, z mocną podbudową i trwałą nawierzchnią, która wytrzyma wysoki tonaż i nie będą na niej tworzyć się dziury i koleiny. Nie bez znaczenia jest dodatkowa infrastruktura, czyli miejsca postojowe dla ciężarówek, zatoki autobusowe, kanalizacja deszczowa i oświetlenie, którego brakowało. Z kolei chodniki i drogi rowerowe pozwalają wygodnie poruszać się tam pieszo i na dwóch kółkach.
W trakcie dwóch etapów modernizacji ul. Roździeńskiego przebudowano ponad 3,3 km jezdni, przy której powstało prawie 3,2 km drogi rowerowej. Wybudowano też m.in. chodniki, kanalizację deszczową, a okolicę oświetlają 102 energooszczędne latarnie typu LED. Efekt modernizacji to nowa nawierzchnia i lepszy komfort jazdy, ale też usprawnienie ruchu. Przez kilka lat, odcinek od bramy huty do skrzyżowania z ul. Związku Orła Białego, z powodu uszkodzeń i zwężeń był jednokierunkowy i prowadził w stronę tego skrzyżowania. Teraz ruch odbywa się w obu kierunkach.
Źródło: UM Dąbrowa Górnicza