Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

This site uses cookies to provide services at the highest level. Further use of the site means that you agree to their use.
image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Metropolitan Bike

Dzisiaj – integracja rowerów publicznych w poszczególnych miastach, jutro – jedna z największych wypożyczalni rowerów w Europie. Dążymy do zmiany nawyków mobilności w Metropolii i promujemy rowery jako skuteczny – oraz równorzędny – środek transportu. 

Do pokonania odcinka pięciu kilometrów – biorąc pod uwagę podróż od drzwi do drzwi – nie ma szybszego środka transportu niż rower. To zdanie stanowi myśl przewodnią metropolitalnej polityki rowerowej, według której jednoślady mają służyć nie tyle rekreacji, co skutecznemu przemieszczaniu się pomiędzy domem, pracą czy szkołą. Rower to równorzędny środek transportu – tak samo jak samochód czy autobus.

System Roweru Metropolitalnego

Pod pojęciem Roweru Metropolitalnego kryje się system wypożyczalni rowerów publicznych, który powstanie w miastach i gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Docelowo ma to być jeden z największych tego typu systemów w Europie. Celem Roweru Metropolitalnego będzie poprawa jakości życia mieszkańców, którzy uzyskają szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. W ten sposób chcemy także wypracować zmianę nawyków mobilności, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse niż indywidualny samochód.

An important element of the Metropolitan Bike will also be the fact that the bicycles included in it will have mid-drive. It is worth remembering that an electric bike does not absolve the user from the obligation to use their own strength. Pedalling on this type of bike is still necessary, and the engine is only a support. Thanks to it, the cyclist is able to cover a greater distance without excessive fatigue. Electric bikes also activate seniors, for whom travelling with classic bikes is often too exhausting.

Integracja systemów rowerów miejskich

Utworzenie sieci wypożyczalni Roweru Metropolitalnego to jedno z działań strategicznych do 2022 roku. Ale nie jest to jedyne realizowane przez nas działanie z zakresu polityki rowerowej. W miastach Metropolii już wcześniej funkcjonowały wypożyczalnie klasycznych rowerów miejskich, które umożliwiały użytkowanie pojazdów w obrębie danej gminy. My natomiast, aby uczynić rower publiczny bardziej dostępnym, podpisaliśmy umowę z operatorem tych systemów, dzięki której wypożyczalnie zaczęły działać międzymiastowo. Teraz wypożyczając rower w Tychach czy Chorzowie, można go bez konsekwencji oddać do wypożyczalni w Katowicach, Sosnowcu, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu. Wcześniej tego typu działanie było niemożliwe.

Rowerem lub na kole – rowery dla urzędników, Policji i Straży Miejskiej

We are aware of the fact that any changes – also in mobility habits – should start with ourselves. That is why the officials from Metropolitan cities and communes will also switch to two-wheelers. Our office ordered 230 electric bikes, which in 2019 will go to officials, as well as uniformed services, in all cities and communes.

Nasz rower elektryczny otrzymał nagrodę na X Międzynarodowych Targach Rowerowych Bike EXPO w Kielcach w kategorii: stworzenie alternatywnego środka transportu służbowego.

Studium systemu tras rowerowych oraz Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej

Ważna jest także infrastruktura, która oddzieli ruch rowerowy od pieszego i samochodowego. W tym zakresie opracowaliśmy dwa dokumenty: „Studium systemu tras rowerowych” oraz „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”. Ten pierwszy stanowi opracowanie „szkieletu” tras rowerowych w Metropolii. Na podstawie tego dokumentu ma powstać sieć dróg, która umożliwi komfortowe i bezpieczne podróżowanie rowerem po GZM. Drugi dokument zawiera natomiast wytyczne, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe w naszych gminach i miastach. Wszystko po to, aby uczynić rowery bezpiecznym i popularnym środkiem transportu. Zarekomendowaliśmy, aby wójtowie, burmistrzowie i prezydenci gmin i miast Metropolii przyjęli go w formie swoich zarządzeń. Dzięki temu nowopowstające drogi będą budowane według wspólnych standardów. Na ten krok zdecydowały się już m.in. Będzin, Dąbrowa Górnicza, Tarnowskie Góry i Tychy. Dokument został również przyjęty uchwałą Marszałka Województwa Śląskiego.

Bike Lane Study” and “Standards and Guidelines for Bike Infrastructure" available in the Library.

X
Skip to content