image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Wielu kierowców nabyło bądź sprzedało auto tuż przed „społeczną kwarantanną” i zmianami w trybie pracy urzędów, a co za tym idzie, nie zdążyli zgłosić sprzedaży lub nabycia pojazdu, który posiada polskie tablice rejestracyjne. Natychmiast pojawiły się pytania na forach i w mediach społecznościowych dotyczące wydłużenia terminów zgłoszeń. Zamieszanie i stres związany z otrzymaniem kary w wysokości od 200 do 1000 złotych za niedopełnienie tych obowiązków są zbędne, ponieważ wspomnianych formalności można dokonać on-line.

Każdy z nas podpisując umowę sprzedaży/kupna pojazdu w świetle polskiego prawa ma 30 dni kalendarzowych na zgłoszenie nabycia lub zbycia pojazdu – dotyczy to również osób, które przekazały samochód w formie darowizny. Nie trzeba chyba wyjaśniać, że zarówno osoba, która kupiła samochód jak również osoba, która ten samochód sprzedała, ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do wydziału zajmującego się sprawami rejestracji (w UM DG – Wydział Spraw Obywatelskich Referat Rejestracji Pojazdów)

Przechodząc do konkretów, co trzeba zrobić, by spełnić powyższy obowiązek drogą elektroniczną?

  1. Przygotuj dane pojazdu, który zbyłeś lub nabyłeś (marka, typ-jeśli jest, model, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny) – wspomniane dane znajdziesz w umowie, dowodzie rejestracyjnym lub na fakturze VAT;
  2. Przygotuj również dane nabywcy lub zbywcy pojazdu;
  3. Zrób skan lub zdjęcie umowy kupna-sprzedaży lub umowy darowizny pojazdu;
  4. Zaloguj się za pomocą Profilu Zaufanego na gov.pl;
  5. Po zalogowaniu – w pasku po lewej stronie – należy wybrać sekcję „Usługi dla obywatela”;
  6. W „Usługach dla obywatela” wybieramy kategorię „Kierowcy i pojazdy” (trzecia pozycja od góry);
  7. Gdy rozwinie się spis e-usług, należy wybrać i kliknąć „Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu” na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online);
  8. Kliknij „Wyślij zgłoszenie”, wybierając cel zgłoszenia (zbycie lub nabycie pojazdu);
  9. Uzupełnij dane pojazdu oraz załącz skan/zdjęcie dokumentu potwierdzającego jego zakup lub sprzedaż;
  10. Sprawdź wprowadzone dane i ewentualnie je uzupełnij;
  11. Podaj dane zbywcy/nabywcy pojazdu;
  12. Zaadresuj formularz zgłoszenia – zgłoszenie powinno trafić do wydziału komunikacji urzędu właściwego dla twojego miejsca zamieszkania. Może być to: starostwo powiatowe lub urząd miasta – jeśli zamieszkujesz w mieście na prawach powiatu (w DG – Urząd Miejski),
  13. Sprawdź formularz zawiadomienia;
  14. Podpisz go Profilem Zaufanym i wyślij.

Po wysłaniu formularza, wyświetli się komunikat, że zawiadomienie zostało wysłane. Na skrzynkę odbiorczą na koncie Mój Gov nadejdzie (jedyne) urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

To wszystko możecie zrobić za darmo. Zgłoszenie zostanie zarejestrowane, gdy tylko trafi do odpowiedniego urzędu.

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza