Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
image_pdfimage_print

Kolej Metropolitalna

Transport szynowy ma być w przyszłości kręgosłupem całego systemu komunikacji publicznej na obszarze Metropolii. Aby tak się stało, konieczne jest powstanie Kolei Metropolitalnej. Pierwszym etapem jej budowy jest koncepcja, która została opracowana przez ekspertów z Politechniki Śląskiej.

Koncepcja Kolei Metropolitalnej to dokument, który odpowiada na najważniejsze pytanie: w jaki sposób transport szynowy powinien rozwijać się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Prace nad nim trwały od sierpnia 2018 roku do stycznia 2019 roku, kiedy to koncepcja została zaprezentowana podczas sesji Zgromadzenia Metropolii.

Zawarto w niej cztery etapy rozwoju kolei – od podstawowego, do najbardziej rozbudowanego, którego koszt został oszacowany na ponad 16 mld zł. Realizacja całego projektu jest przewidziana na lata 2019-2039. Każdy kolejny etap projektu zawiera całość rozwiązań wskazanych w poprzednich etapach oraz rozwiązania dodatkowe.

Etap 0 zakłada funkcjonowanie dwóch głównych korytarzy transportowych: zachód – wschód (Gliwice – Katowice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice) i południe – północ (Tychy Lodowisko – Katowice – Tarnowskie Góry) oraz zakup nowych pociągów. Takie rozwiązania pozwolą na  bardziej efektywne wykorzystanie istniejących możliwości infrastruktury. Zakup nowych pociągów przez GZM umożliwi  uruchomienie kolejnych połączeń na tych trasach. W godzinach szczytu kursy mają być realizowane co 15 minut. W pierwszej kolejności, ze względu na ilość podróżnych, byłoby to połączenie z Gliwic do Dąbrowy Górniczej.

Etap 1 jest rozszerzeniem poprzedniego rozwiązania. Tutaj najważniejszym aspektem jest budowa nowych torów, dedykowanych Kolei Metropolitalnej – od Gliwic do Dąbrowy Górniczej oraz od Nowego Bierunia do Tarnowskich Gór. Łącznie niemal 220 km pojedynczego toru. Dzięki temu rozkład jazdy Kolei Metropolitalnej nie kolidowałby z pociągami innych przewoźników. Poza tym na odcinkach tych nie obowiązywałaby hierarchia kolejności przejazdów, według której lokalne składy muszą ustąpić pierwszeństwa pociągom  międzynarodowym i krajowym. Powstanie lub zostanie zrewitalizowanych  26 przystanków kolejowych, ich lokalizacja została określona na podstawie gęstości zaludnienia poszczególnych obszarów. Do obsługi większej liczby połączeń konieczne będzie pozyskanie również nowego taboru. Potrzebne będą 32 pociągi.

Etap 2 zakłada dalszą rozbudowę torowiska kolei tradycyjnej. Dodatkowo powstać ma lekka kolej miejska oraz kolej typu monorail. Pierwsza z nich miałaby połączyć Gliwice z Tychami przez Rudę Śląską i Mikołów. Natomiast monorail połączyłby Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach z Katowicami oraz Sosnowcem. Jego powstanie uzależnione jest jednak od zabezpieczenia na ten cel odpowiednich środków oraz od rozwoju lotniska w Pyrzowicach.

Etap 3 to maksymalna wersja rozwoju transportu szynowego w Metropolii. Zakłada on bowiem dalszą rozbudowę lekkiej kolei miejskiej, która z Gliwic przez Knurów i Gierałtowice dojeżdżałaby do Ornontowic i Orzesza. Przewidziany jest również rozwój kolei tradycyjnej na trasie Gliwice – Ruda Śląska – Katowice.

Szacunkowy koszt realizacji tego wariantu to nawet 16,2 mld zł. Natomiast roczny koszt dotacji do pracy eksploatacyjnej, czyli m.in. utrzymania infrastruktury, w najbardziej rozwiniętym wariancie, szacuje się na niemal 300 mln zł. Trzeba jednak pamiętać, że w tej kwocie zawarty jest także koszt innych kolejowych połączeń, przebiegających przez teren GZM, których inicjatorem nie jest Metropolia.

Koncepcja Kolei Metropolitalnej to pierwszy krok budowy systemu Kolei Metropolitalnej. Dokument był konsultowany z Marszałkiem Województwa Śląskiego, Wojewodą Śląskim, przedstawicielami miast i gmin GZM, a także z podmiotami związanymi z rynkiem kolejowym. Opracowana Koncepcja Kolei Metropolitalnej jest wstępem do dalszych prac studialnych i projektowych.

Kolejnym krokiem będzie opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, które zapewni bardziej szczegółowe dane, dotyczące kosztów inwestycji dla poszczególnych wariantów przedstawionych w Koncepcji Kolei Metropolitalnej oraz da odpowiedź, jak dokładnie mogą przebiegać poszczególne trasy i gdzie powinny zostać zlokalizowane nowe przystanki kolejowe.

Koncepcja Kolei Metropolitalnej dostępna w Bibliotece

X
Skip to content