Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Transport publiczny

Skuteczna i sprawna komunikacja miejska to nasz priorytet. Dobrze zorganizowany transport publiczny jest podstawą funkcjonowania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zamieszkiwanej przez 2,3 mln osób. Dlatego od początku istnienia przystąpiliśmy do działań rozwijających komunikację miejską.

W stronę integracji

Każdego dnia na ulice Metropolii wyjeżdża ponad 1500 pojazdów komunikacji miejskiej, które obsługują około 6,7 tys. przystanków. Rocznie pokonują ponad 100 mln kilometrów, co pozwoliłoby im 2500 razy okrążyć równik!

Sprawnie działający system transportu publicznego to największe wyzwanie, które stoi przed obszarami metropolitalnymi. Dlatego też od początku naszego funkcjonowania podejmujemy działania, których celem jest stworzenie takiego systemu komunikacyjnego, dzięki któremu transport publiczny będzie realną alternatywą dla samochodów. Rozpoczęliśmy komunikacyjną rewolucję, na którą mieszkańcy konurbacji śląskiej czekali prawie 20 lat!

Aby zrozumieć istotę tych zmian trzeba pamiętać, że do 2018 roku na terenie dzisiejszej Metropolii funkcjonowało trzech różnych organizatorów komunikacji miejskiej. U dwóch z nich obowiązywała ta sama taryfa biletowa, u trzeciego – inna. To generowało nawet podwójny koszt podróży i było uciążliwe zarówno dla mieszkańców, jak i dla przyjezdnych, odwiedzających Metropolię.

Spot promocyjny - styczeń 2018 r.

Początkiem komunikacyjnej rewolucji było wprowadzenie wspólnych biletów dla wszystkich trzech organizatorów – najpierw jednorazowych (od 1 stycznia 2018 roku), a kilka miesięcy później okresowych (od 1 kwietnia 2018 roku). Ujednolicono również zapisy taryf, dzięki czemu korzystanie
z komunikacji miejskiej stało się prostsze i bardziej wygodne.

Od początku 2018 roku wprowadzono również – na niespotykaną w Polsce skalę – bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży do 16. roku życia, których celem jest promowanie wśród nich transportu publicznego i budowanie proekologicznych nawyków. Dzieci i młodzież z tego uprawnienia mogą korzystać przez cały rok – także w weekendy, ferie, wakacje i święta. Ulgą zostało objętych około 200 tys. najmłodszych mieszkańców z 41 miast i gmin Metropolii.

Zwieńczeniem tego procesu było połączenie – od 1 stycznia 2019 roku – trzech dotychczasowych organizatorów transportu (KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry) w jeden podmiot, czyli Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM). O ile pasażerowie najwięcej zmian związanych z tą integracją odczuli wraz z wprowadzeniem wspólnych biletów, o tyle powstanie ZTM było bardzo istotne z punktu widzenia organizacyjnego. W ten sposób łatwiej jest budować spójną i jednolitą ofertę oraz zarządzać komunikacją miejską w całej Metropolii.

Poprawiamy jakość usług

ZTM sukcesywnie poprawia jakość transportu zbiorowego na obszarze Metropolii. Jednym z jego priorytetów jest modyfikacja siatki połączeń oraz rozkładów jazdy, aby były bardziej dostosowane do oczekiwań, aktualnych potrzeb mieszkańców, a także obecnych generatorów ruchu.

Odpowiedzią na jedną z tych potrzeb było uruchomienie w listopadzie 2018 roku czterech metropolitalnych linii lotniskowych. Do tej pory Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice
w Pyrzowicach nie posiadał tak kompleksowego skomunikowania transportem publicznym.

Charakterystyczne autobusy w kolorze fuksji przejeżdżają przez pięć podregionów Metropolii, mając swoje przystanki w: Gliwicach, Zabrzu, Bytomiu, Piekarach Śląskich, Katowicach, Sosnowcu, Będzinie oraz Tychach. Autobusy jeżdżą całą dobę, umożliwiając podróżnym dotarcie na swój lot, a osobom pracującym na i w rejonie lotniska do pracy.

Aby precyzyjnie określić liczbę pasażerów korzystających z poszczególnych linii oraz przystanków, zamierzamy zainstalować we wszystkich pojazdach system liczenia pasażerów. Dostęp do informacji będzie możliwy na bieżąco w trybie online. Dokładne dane pozwolą m.in. na obniżenie kosztów transportu publicznego poprzez optymalizację liczby i wielkości pojazdów, godzin kursów oraz dostosowanie ich do rzeczywistego popytu, zgłaszanego przez pasażerów na danych liniach czy odcinkach.

Chcemy przywrócić znaczenie transportu szynowego na naszym obszarze. Nie ma bowiem bardziej ekologicznego i – przy odpowiednio rozbudowanej infrastrukturze – szybszego środka transportu od pociągów. Wiemy, jak to zrobić. Mamy koncepcję Kolei Metropolitalnej wraz z Suplementem. Dokument przygotowany przez ekspertów z Politechniki Śląskiej nakreśla kierunki rozwoju transportu szynowego na naszym obszarze. Kolejnym etapem jest ogłoszenie Wstępnego Studium Wykonalności. Ten dokument będzie opracowywany przez kilka lat i wskaże, które z zaproponowanych rozwiązań są optymalne.

CZYTAJ WIĘCEJ: Kolej Metropolitalna

Ważnym etapem dla rozwoju transportu publicznego w Metropolii było uruchomienie METROBILETU (czerwiec 2019 roku), czyli wspólnej oferty integrującej wszystkie środki transportu publicznego na terenie Metropolii: autobusy, tramwaje, trolejbusy oraz pociągi Kolei Śląskich. Ponadto dofinansowujemy uruchomienie dodatkowych połączeń kolejowych pomiędzy naszymi miastami, ponieważ zdajemy sobie sprawę z wielkiej wagi transportu szynowego na naszym obszarze. W 2019 roku była to kwota 1,2 mln zł; w 2020 roku 6 mln zł. Już teraz podjęte działania są dla nas pierwszym krokiem w budowaniu Kolei Metropolitalnej, która w przyszłości ma stać się kręgosłupem komunikacji publicznej.

Dążymy również do zwiększenia dostępności środków dystrybucji biletów komunikacji miejskiej. Chcemy zmodernizować system sprzedaży. Obecnie funkcjonujący projekt „Śląska Karta Usług Publicznych” zostanie zmodyfikowany i zyska nowe funkcje, tak aby był bardziej przyjazny i łatwiejszy w obsłudze dla pasażerów. Docelowo mają pojawić się nowoczesne metody płatności, a system zostanie otwarty tak, aby w przyszłości obejmował nie tylko pojazdy ZTM, ale również pociągi i system roweru metropolitalnego. Już teraz w ponad 150 pojazdach pojawia się możliwość zapłaty kartą płatniczą za przejazd. Oprócz tego rozszerzona zostanie sieć automatów biletowych, które mają być obecne w każdej gminie.

W ciągu najbliższych lat pojazdy kursujące pod szyldem ZTM będą jeździć we wspólnych, metropolitalnych kolorach. Nie będziemy  przemalowywać obecnie kursujących pojazdów, bo wiązałoby się to ze zbyt wysokimi kosztami. W nowych kolorach będą jeździć pojazdy wyprodukowane od 2019 roku.

W transporcie miejskim chcemy stawiać na ekologiczne rozwiązania. Dlatego uczestniczymy
w projekcie „Bezemisyjny transport publiczny”, realizowanym przez Narodowe Centrum Badań
i Rozwoju.

Bierzemy również udział w programie  „GEPARD II – transport niskoemisyjny, część 3 Śląsk – Zagłębie”. Środki w tym projekcie pochodzą z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Dzięki temu na ulicach Metropolii w najbliższych latach może pojawić się nawet kilkaset bezemisyjnych pojazdów.

CZYTAJ WIĘCEJ: Zrównoważona mobilność

X
Skip to content