Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
image_pdfimage_print

Transport publiczny

Skuteczna i sprawna komunikacja miejska to nasz priorytet. Dobrze zorganizowany transport publiczny jest podstawą funkcjonowania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zamieszkiwanej przez 2,3 mln. osób. Dlatego od początku istnienia przystąpiliśmy do działań rozwijających komunikację miejską.

Każdego dnia na ulice Metropolii wyjeżdża ponad tysiąc pojazdów komunikacji miejskiej, które obsługują prawie 7 tys. przystanków. Rocznie pokonują ponad 100 mln kilometrów, co pozwoliłoby im 2500 razy okrążyć równik!

Sprawnie działający system transportu publicznego to największe wyzwanie, które stoi przed obszarami metropolitalnymi. Dlatego też od początku naszego funkcjonowania podejmujemy działania, których celem jest stworzenie takiego systemu komunikacyjnego, dzięki któremu transport publiczny będzie realną alternatywą dla samochodów. Rozpoczęliśmy komunikacyjną rewolucję, na którą mieszkańcy konurbacji śląskiej czekali od prawie 20 lat!

Aby zrozumieć istotę tych zmian trzeba pamiętać, że do 2018 roku na terenie dzisiejszej Metropolii funkcjonowało trzech różnych organizatorów komunikacji miejskiej. U dwóch z nich obowiązywała ta sama taryfa biletowa, u trzeciego – inna. To generowało nawet podwójny koszt podróży i było uciążliwe zarówno dla mieszkańców, jak i dla przyjezdnych, odwiedzających Metropolię.

Początkiem komunikacyjnej rewolucji było wprowadzenie wspólnych biletów dla wszystkich trzech organizatorów – najpierw jednorazowych (od 1 stycznia 2018 roku), a kilka miesięcy później okresowych (od 1 kwietnia 2018 roku). Ujednolicono również zapisy taryf, dzięki czemu korzystanie z komunikacji miejskiej stało się prostsze i bardziej wygodne.

Od początku 2018 roku wprowadzono również – na niespotykaną w Polsce skalę – bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży do 16. roku życia, których celem jest promowanie wśród nich transportu publicznego i budowanie proekologicznych nawyków. Dzieci i młodzież z uprawnienia tego mogą korzystać przez cały rok – także w weekendy, ferie, wakacje i święta. Ulgą zostało objętych około 200 tys. najmłodszych mieszkańców z 41 miast i gmin Metropolii.

Zwieńczeniem tego procesu było zintegrowanie – od 1 stycznia 2019 roku – trzech dotychczasowych organizatorów transportu (KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry) w jeden, czyli Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM). O ile pasażerowie najwięcej zmian związanych z tą integracją odczuli wraz z wprowadzeniem wspólnych biletów, o tyle powstanie ZTM było bardzo istotne z punktu widzenia organizacyjnego. W ten sposób łatwiej jest budować spójną i jednolitą ofertę oraz zarządzać komunikacją miejską w całej Metropolii.

ZTM sukcesywnie poprawia jakość transportu zbiorowego na obszarze Metropolii. Jednym z jego priorytetów jest modyfikacja siatki połączeń oraz rozkładów jazdy, aby były bardziej dostosowane do oczekiwań, aktualnych potrzeb mieszkańców a także obecnych generatorów ruchu.

Odpowiedzią na jedną z tych potrzeb było uruchomienie w listopadzie 2018 roku czterech metropolitalnych linii lotniskowych. Do tej pory Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach nie posiadał tak kompleksowego skomunikowania transportem publicznym. Charakterystyczne autobusy w kolorze fuksji przejeżdżają przez pięć podregionów Metropolii, mając swoje przystanki w: Gliwicach, Zabrzu, Bytomiu, Piekarach Śląskich, Katowicach, Sosnowcu, Będzinie oraz Tychach. Autobusy jeżdżą całą dobę, umożliwiając podróżnym dotarcie na swój lot.

Ważnym etapem dla rozwoju transportu publicznego w Metropolii było uruchomienie METROBILETU (czerwiec 2019 roku), czyli wspólnej oferty integrującej wszystkie środki transportu publicznego na terenie Metropolii: autobusy, tramwaje, trolejbusy oraz pociągi Kolei Śląskich. Ponadto dofinansowujemy uruchomienie dodatkowych połączeń kolejowych pomiędzy naszymi miastami, ponieważ zdajemy sobie sprawę z wielkiej wagi transportu szynowego na naszym obszarze. Już teraz podjęte działania są dla nas pierwszym krokiem w budowaniu Kolei Metropolitalnej, która w przyszłości ma stać się kręgosłupem komunikacji pasażerskiej.

Chcemy przywrócić znaczenie transportu szynowego na naszym obszarze. Nie ma bowiem bardziej ekologicznego i – przy odpowiednio rozbudowanej infrastrukturze – szybszego środka transportu od pociągów. Wiemy, jak to zrobić. Mamy koncepcję Kolei Metropolitalnej. Dokument przygotowany przez ekspertów z Politechniki Śląskiej nakreśla kierunki jak powinien być rozwijany transport szynowy na naszym obszarze.

CZYTAJ WIĘCEJ: Kolej Metropolitalna

Chcemy również zwiększać dostępność środków dystrybucji biletów komunikacji miejskiej. Chcemy zmodernizować system sprzedaży. Obecnie funkcjonując Śląska Karta Usług Publicznych zostanie zmodyfikowana  i zyska nowe funkcje, tak aby była bardziej przyjazna i łatwiejsza w obsłudze dla pasażerów. Docelowo mają pojawić się nowoczesne metody płatności, a system zostanie otwarty tak, aby w przyszłości obejmował nie tylko pojazdy ZTM, ale również pociągi i system roweru metropolitalnego.

W ciągu najbliższych lat pojazdy kursujące pod szyldem ZTM będą jeździć we wspólnych, metropolitalnych kolorach. Nie będziemy  przemalowywać obecnie kursujących pojazdów, bo wiązałoby się to ze zbyt wysokimi kosztami. W nowych kolorach będą jeździć pojazdy wyprodukowane od 2019 roku.

W transporcie miejskim chcemy stawiać na ekologiczne rozwiązania. Dlatego uczestniczymy w projekcie „Bezemisyjny transport publiczny”, realizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki niemu na ulicach Metropolii może pojawić się nawet kilkaset bezemisyjnych pojazdów.

CZYTAJ WIĘCEJ: Elektromobilność

Już teraz podejmujemy działania, by zachęcić kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej – w dni smogowe, gdy jakość powietrza nad Metropolią jest bardzo zła, kierowcy i jeden ich współpasażer mogą korzystać z niej bezpłatnie.

X
Skip to content