image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Strefa płatnego parkowania w Gliwicach funkcjonuje od 5 lat. Została wprowadzona aby wymusić rotację na miejscach parkingowych, tak aby osoby, które załatwiają w centrum swoje sprawy, nie musiały długo poszukiwać wolnego miejsca.

 Po wprowadzeniu strefy obserwowaliśmy zadowalającą dostępność miejsc. Niestety od dłuższego czasu widać wyraźny spadek rotacji. Po pięciu latach funkcjonowania strefy chcemy złożyć Radzie Miasta projekt zmian, który przywróci główny cel strefie płatnego parkowania, czyli zapewnienie rotacji na miejscach parkingowych, a tym samym ich dostępność – mówi Anna Gliner, Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

W ubiegłym roku Zarząd Dróg Miejskich, który zarządza strefą płatnego parkowania przeprowadził ankietę wśród mieszkańców, zbierając ich opinie o funkcjonowaniu strefy. Wyniki ankiety były zbieżne z obserwacjami pracowników ZDM. Do malejącej rotacji miejsc postojowych przyczynia się stały wzrost liczby abonamentów mieszkańca. Ich liczba wynosi już ponad 3500 i stale wzrasta, pomimo spadku liczby mieszkańców zameldowanych na terenie strefy. Na nadużywanie tej formy płatności za parkowanie zwracali również uwagę mieszkańcy w przesłanych do ZDM-u ankietach.

Wynikiem przeprowadzonych analiz ma być projekt uchwały zmieniającej zasady funkcjonowania strefy. Projekt zostanie przygotowany na lipcową sesję Rady Miasta. Znane są już jednak jego najważniejsze założenia, które zostały przedstawione radnym podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Nieruchomościami.

 Chcemy przedstawić gliwickiej Radzie Miasta projekt zmian w funkcjonowaniu strefy, który jest wynikiem analiz prowadzonych od ubiegłego roku. Projekt zakłada wzrost niezmienianych od 5 lat cen za parkowanie, ale nie jest to najistotniejsza jego część. Dużo ważniejsze są nowe zasady dotyczące abonamentów mieszkańca. Będziemy proponować, aby te zasady weszły w życie po tegorocznych wakacjach. Natomiast zmiana opłat za parkowanie zostanie odsunięta w czasie, ze względu na zalecenia wynikające ze stanu epidemii. Proponujemy aby zmiany weszły w życie od 1 stycznia 2021. Celem podwyżek nie jest dodatkowy zarobek miasta, tylko przywrócenie strefie jej funkcji – zniechęcania do długotrwałego parkowania w centrum – wyjaśnia Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic.

Jest to szczególnie istotne w odniesieniu do strefy A obejmującej uliczki gliwickiej starówki. Liczba miejsc parkingowych dostępnych w jej obrębie zmniejszy się w związku z przygotowywaną właśnie organizacją ruchu, dopuszczającą powstanie na uliczkach starówki ogródków gastronomicznych. Jednocześnie prowadzone są prace nad planem budowy oraz wyznaczenia nowych miejsc parkingowych w strefie B.

W najbliższym czasie założenia tego planu  zostaną omówione z Radą Dzielnicy Śródmieście. Ostateczny zakres zmian poznamy po zakończeniu uzgodnień z radnymi Rady Miasta oraz Rady dzielnicy. Poniżej przedstawiamy założenia przedstawione do dyskusji.

  • Nowe godziny płatnego parkowania – od 8:00 do 16:00, a nie jak dotychczas od 10:00 do 18:00 (opłata za parkowanie ma obowiązywać w godzinach, w których obłożenie miejsc parkingowych jest największe);
  • Zmiany w abonamencie mieszkańca:
    • Wzrost rocznej opłaty za pierwszy pojazd ze 120 do 180 zł. Wprowadzenie rosnącej opłaty za kolejne pojazdy.
    • Wprowadzenie zasady obowiązywania abonamentu na ulicy miejsca zamieszkania oraz na trzech ulicach sąsiednich wskazanych przez mieszkańca, a nie jak obecnie w całej strefie.

Proponowane zmiany mają na celu ograniczenie nadużyć związanych z abonamentami mieszkańca. Dotychczas wydane abonamenty zachowają swoją ważność na cały okres na jaki zostały wykupione.

Źródło: UM Gliwice