Trzy firmy zgłosiły się w przetargu na dostawę 15 autobusów zasilanych gazem. Zakup tych nowoczesnych pojazdów wpisuje się w strategię miejskiego przewoźnika – PKM Katowice, zmierzającą do unowocześnienia taboru oraz inwestowania w ekologiczne rozwiązania. Nowe autobusy będą emitowały ok. 25% mniej dwutlenku węgla w porównaniu do wcześniej wykorzystywanych pojazdów, które zostaną wycofane z eksploatacji.
– Inwestowanie w nowoczesny tabor to jeden z filarów polityki transportowej Katowic. Chcemy, aby podróżowanie autobusami po naszym mieście było wygodne, a jednocześnie przyjazne środowisku – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – W ostatnich latach do floty PKM Katowice trafiły m.in. 22 autobusy hybrydowe oraz 8 zasilanych gazem, a obecnie realizowane jest rekordowe zamówienie na 30 pojazdów elektrycznych o łącznej wartości 117 mln zł. Ich dostawa jest podzielona na dwie tury i powinna się zakończyć w połowie przyszłego roku – dodaje prezydent.
Zakup z dofinansowaniem
Przetarg na zakup 15 autobusów zasilanych gazem CNG jest podzielony na dwie części. Przewoźnik zabezpieczył na zakup pojazdów łącznie prawie 32 mln zł – na 5 przegubowych autobusów oraz 10 jednoczłonowych. W pierwszej części dotyczącej autobusów przegubowych wpłynęły dwie oferty. Obie przekraczają dostępny budżet na tę część. Natomiast w zakresie autobusów jednoczłonowych są trzy oferty i jedna z nich mieści się w zakładanym budżecie. Teraz wszystkie oferty będą analizowane pod kątem formalno-prawnym.
Wybrany wykonawca będzie miał 20 miesięcy od podpisania umowy na realizację dostaw. Zakup nowych autobusów zostanie współfinansowany ze środków unijnych — blisko 22 mln zł pochodzić będzie z Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021–2027 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla Priorytetu: FESL.03.00-Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności.
Autobusy muszą spełniać rygorystyczne normy emisji
Nowe pojazdy zostaną wyposażone w silniki spełniające rygorystyczne normy emisji Euro 6. Jedno tankowanie umożliwi im przejechanie ponad 450 kilometrów. Każdy z pięciu autobusów przegubowych będzie mieścić ok. 120 pasażerów, natomiast krótsze pojazdy po co najmniej 80 osób. Autobusy będą wyposażone w automatyczne skrzynie biegów z oprogramowaniem ograniczającym zużycie paliwa oraz w systemy wspierające hamowanie i przyspieszanie.
Komfort i bezpieczeństwo pasażerów
Nowe autobusy będą w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zostaną wyposażone w niską podłogę, rampy ułatwiające wjazd wózków, system „przyklęku” obniżający wejście. Część miejsc będzie dostępna z poziomu niskiej podłogi – w dłuższych autobusach ma to być minimum 12 siedzeń, a w krótszych minimum 6. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niedowidzących, dzięki przyciskom oznakowanym w alfabecie Braille’a. We wnętrzu będzie także możliwe bezpieczne podróżowanie z wózkiem dziecięcym, inwalidzkim lub rowerem na specjalnie wyznaczonych miejscach z dostępnymi pasami.
Oprócz tego w pojazdach znajdzie się wyposażenie poprawiające komfort podróży: automatyczne systemy klimatyzacji i ogrzewania sterowane czujnikami temperatury, gniazda USB, dostęp do Wi-Fi oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej prezentujący trasę i kolejne przystanki.
Autobusy z różnymi rodzajami napędu
– Regularna wymiana taboru pozwala utrzymać wysoki standard świadczonych usług. Średni wiek naszych autobusów to obecnie osiem lat. Aby utrzymać ten wynik i jednocześnie zwiększać elastyczność działania, inwestujemy w różne typy napędów – elektryczny, hybrydowy i gazowy – wyjaśnia Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.