Drony
Kręcenie filmów i robienie zdjęć to powszechnienie znany, ale zaledwie mały wycinek możliwości, jakie dają bezzałogowe statki powietrzne (BSP). Popularne drony mogą także świadczyć różnego typu usługi dla mieszkańców, wcielając w życie wizje rodem z kina science-fiction. Chcemy być pierwszymi w Europie, którzy te wizje urzeczywistnią. Pomoże nam w tym udział w inicjatywie CEDD – Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów.
Wartość rynku dronów do 2026 r. wyniesie 3,26 mld zł. Korzyści pośrednie, jakie przyniesie integracja dronów i gospodarki, mogą wynieść nawet 576 mld zł. Taka kwota pozwoliłaby zredukować dług publiczny nawet o 60 proc. – tak wynika z Białej Księgi BSP, czyli dokumentu opracowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny, prezentującego potencjał bezzałogowego lotnictwa w naszym kraju.
Drony mogą w przyszłości być wykorzystywane do celów komercyjnych, a także do wykonywania zadań administracji publicznej. Mowa o takich działaniach jak patrolowanie dróg i autostrad, koordynacja i wsparcie akcji ratunkowych, dokumentowanie strat po klęskach żywiołowych, badania poziomu skażenia atmosfery, a nawet transport przesyłek. Jako Metropolia chcemy być pierwszym miejscem, w którym tego typu rozwiązania dla dronów będą stosowane. Droga do osiągnięcia tego celu nie jest łatwa – potrzebne są rozwiązania technologiczne, testy w warunkach rzeczywistych, a także zmiany w prawie, które „otworzą” przestrzeń powietrzną dla dronów. Mamy jednak silnych partnerów, dzięki którym założony cel jest możliwy do osiągnięcia.
Do inicjatywy CEDD przystąpiliśmy z trzema podmiotami: Urzędem Lotnictwa Cywilnego (ULC), Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP) i Ministerstwem Infrastruktury. Szeroki zakres kompetencji tych organów jest niezbędny przy wdrażaniu tak innowacyjnego projektu, jakim jest demonstrator dronów. ULC działa na rzecz bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce, w tym rozwoju rynku bezzałogowych statków powietrznych. PAŻP zapewnia bezpieczny i płynny przepływ ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. Z kolei Ministerstwo Infrastruktury, jako organ administracji rządowej, odpowiedzialny za kwestie związane z transportem i łącznością, powołało pełnomocnika ds. bezzałogowych statków powietrznych i CEDD.
Działając razem pracujemy nad wdrożeniem U-Space, czyli europejskiej koncepcji, dotyczącej ruchu bezzałogowych statków powietrznych. Dzięki temu powstanie swego rodzaju „prawo ruchu drogowego” dla przestrzeni powietrznej.
Jako Metropolia jesteśmy miejscem, w którym drony mają wykonywać pierwsze loty poza zasięgiem wzroku, w trybie automatycznym i autonomicznym. Co to oznacza? Podczas lotu automatycznego rola operatora sprowadza się do zdalnego nadzoru nad zaprogramowanym lotem drona, natomiast lot autonomiczny odbywa się zupełnie bez udziału operatora. Oczywiście tego typu loty muszą być dokonywane z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa i nad tym również pracujemy w ramach CEDD.
Wdrożenie koncepcji U-Space w Metropolii przełoży się na poprawę jakości naszego życia. Wizja dronów dostarczających do nas paczki albo lekarstwa nie jest tak odległa, jak mogłoby się wydawać. Ponadto technologia cały czas się rozwija i już trwają prace nad tym, by drony pełniły funkcję powietrznych taksówek. Realizacja postanowień CEDD otworzy także całą gałąź możliwości biznesowych, z których skorzystają również mali i średni przedsiębiorcy.
Chociaż chcemy być pierwszymi, którzy doprowadzą do tej komunikacyjnej rewolucji, nie zamykamy się na współpracę z innymi krajami. Jesteśmy bowiem członkami międzynarodowej inicjatywy Urban Air Mobility, która ma wprowadzić mobilność miejską do przestrzeni powietrznej. W ramach tej inicjatywy będziemy wymieniać się doświadczeniami z europejskimi miastami, takimi jak Hamburg, Madryt, Tuluza, Amsterdam czy Sztokholm.